Rozprawy doktorskie (WF)

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12153/109

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 53
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    The Ingardenian Framework for a Phenomenology of Screens
    (2025-11-19) Kukiela, Kaz
    The dissertation investigates the screen as the object of research. First, conceptions of screens as displays, as filters, and as tools are assessed. It is argued how these conceptions do not sufficiently explain the screen in isolation by omitting relations to the perceiving subject in universal terms. Consequently, a theory of screens as conceived in the field of phenomenology is considered with the works of Lucas Introna and Fernando Ilharco. Introna and Ilharco approach screens adopting the philosophy of Martin Heidegger. After highlighting the benefits of their approach, shortcomings are identified regarding Heideggerian applications specifically with the lacunae of illustrating visual representations beyond physical mediation. While noting the merits of the phenomenological approach and the relevant conceptual tools of Roman Ingarden’s philosophy, a framework to identify screens as such is put forward. Using this framework, it is argued that screens display through heteronomy, filter through intentional objects, serve as tools with heterogeneous strata, and are conceived as representations through the distinct fields of ontology and phenomenology. It is then concluded how screens are characterized by presented objects, reconstructed aspects, represented objectivities, and visual concretization and immersion, marking their distinct mode of existence. Przedmiotem badań opisanych w rozprawie jest ekran. Najpierw oceniane są koncepcje ekranów jako wyświetlaczy, filtry i narzędzia. Argumentuje się, że te koncepcje nie wyjaśniają wystarczająco ekranu w izolacji, pomijając relacje z podmiotem postrzegającym w kategoriach uniwersalnych. W konsekwencji rozważana jest teoria ekranów, tak jak została pomyślana w dziedzinie fenomenologii, z pracami Lucasa Introny i Fernando Ilharco. Introna i llharco podchodzą do ekranów, przyjmując filozofię Martina Heideggera. Po podkreśleniu korzyści płynących z ich podejścia, identyfikuje się niedociągnięcia dotyczące zastosowań Heideggera, w szczególności w zakresie luk w ilustrowaniu reprezentacji wizualnych wykraczających poza mediację fizyczną. Zauważając zalety podejścia fenomenologicznego i odpowiednie narzędzia koncepcyjne filozofii Romana Ingardena, zaproponowano ramy do identyfikacji ekranów jako takich. Korzystając z tych ram, argumentuje się, że ekrany wyświetlają poprzez heteronomię, filtrują poprzez obiekty intencjonalne, służą jako narzędzia z heterogenicznymi warstwami i są postrzegane jako reprezentacje poprzez odrębne pola ontologii i fenomenologii. Następnie podsumowuje się, w jaki sposób ekrany są charakteryzowane przez prezentowane obiekty, zrekonstruowane aspekty, reprezentowane obiektywności oraz wizualną konkretyzację i immersję, zaznaczając ich odrębny tryb istnienia.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Symbol w "De mysteriis" Jamblicha z Chalkis
    (2025-06-18) Ładziński, Antoni
    Rozprawa dotyczy pojęcia symbolu w "De mysteriis" Jamblicha. We wstępie przestawione są dotychczasowy stan badań, metoda pracy oraz problem badawczy. Rozdział I pracy przedstawia typologię symboli u Jamblicha oraz tradycje religijno-filozoficzne, które miały wpływ na filozofa. Zostały wyróżnione trzy rodzaje symboli: mimetyczny, wróżebny oraz teurgiczny. Wśród dawniejszych filozofów największy wpływ na teorię symbolu mimetycznego mieli Platon, Plotyn i Porfiriusz, a na teorię symbolu wróżebnego - stoicy. Na teorię symbolu teurgicznego pewien wpływ miały Wyrocznie Chaldejskie, kulty misteryjne oraz filozofia pitagorejska. W rozdziałach II i III zostają omówione odpowiednio symbole mimetyczne oraz wróżebne. Rozdział IV poświęcony jest relacjom pomiędzy symbolem teurgicznym a problematyką poznania u Jamblicha. W rozdziale V symbol teurgiczny zostaje ujęty z perspektywy partycypacji bytu oraz teorii duszy Jamblicha. Konkluzje zawierają syntezę badań: trzy rodzaje symbolu partycypują w boskości w różnym stopniu: mimetyczny w wiedzy, wróżebny w wiedzy i mocy, a teurgiczny w samej mocy. Symbol pełni bardzo istotną funkcję w myśli Jamblicha i spaja różne obszary jego filozofii. Teoria Jamblicha jest nowatorska, proponuje bowiem drogę do zbawienia całkowicie zależną od bogów. Pracę kończy omówienie znaczenia teorii Jamblicha dla współczesnej filozofii oraz realizacji celów badawczych. The dissertation concerns the concept of symbol in Iamblichus' "De mysteriis". The introduction presents the current state of research, the work method and the research problem. Chapter I of the work presents the typology of symbols in Iamblichus and the religious and philosophical traditions that influenced the philosopher. Three types of symbols have been distinguished: mimetic, divinatory and theurgical. Among the older philosophers, the greatest influence on the theory of the mimetic symbol was Plato, Plotinus and Porphyry, and the theory od the divinatory symbol - the Stoics. The theory of the theurgical symbol was influenced to some extent by the Chaldean Oracles, mystery cults and Pythagorean philosophy. In chapters II and III, mimetic and divinatory symbols are discussed, respectively. Chapter IV is devoted to the relationship between the theurgical symbol and the issue of knowledge in Iamblichus. In chapter V, the theurgical symbol is presented from the perspective of the participation of being and Iamblichus' theory of the soul. The conclusions provide a synthesis of the research: three types of symbol participate in divinity to varying degrees: mimetic in knowledge, divinatory in knowledge and power, and theurgical in power itself. The symbol plays a very important role in Iamblichus' thought and unites various areas of his philosophy. Iamblichus's theory is innovative because it proposes a path to salvation that is completely dependent on the gods. The work ends with a discussion of the importance of Iamblichus's theory for contemporary philosophy and the implementation of research goals.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Konflikt ekologiczny jako dyskurs naukowy. Analiza sporu o Puszczę Białowieską w świetle idealnej narady Philipa Kitchera
    (2024-12-11) Kula, Ewa
    Celem rozprawy doktorskiej jest praktyczna aplikacja modelu filozoficznego idealnej narady Philipa Kitchera do przeprowadzenia analizy i skonstruowania propozycji rozwiązania faktycznego konfliktu społecznego. W rozdziale pierwszym pracy przedstawiono ideał nauki dobrze urządzonej Philipa Kitchera oraz zrekonstruowano model idealnej narady będący procesem prowadzącym do tego ideału. Rozdział drugi pracy przedstawia tło konfliktu społecznego odnośnie do sposobu zarządzania Puszczą Białowieską oraz opis eskalacji konfliktu w latach 2016-2018. Rozdział trzeci pracy jest próbą osiągnięcia założonego celu aplikacji teorii filozoficznej do faktycznego konfliktu ekologicznego. Po nakreśleniu braków w użytym modelu podjęta została próba zaprojektowania uzupełnień, mających na celu praktyczne usprawnienie metody. W celu uzasadnienia zaproponowanych nowych elementów modelu idealnej narady opisane zostały najpopularniejsze modele rozwiązywania konfliktów społecznych, nawiązujące do demokracji deliberatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które zostały zastosowane w praktyce. Efektem pracy jest zaprojektowanie procesu przeprowadzenia dialogu społecznego w sytuacji faktycznego konfliktu ekologicznego z zastosowaniem modelu idealnej narady wraz z uzupełnieniami oraz zwrócenie uwagi na aksjologiczny wymiar konfliktu. The aim of this dissertation is to present a practical application of Philip Kitcher’s philosophical model of ideal deliberation to conduct an analysis and construct a proposal for resolving actual social conflict. Chapter one of the thesis introduces Philip Kitcher’s ideal of well-ordered science and reconstructs the model of ideal deliberation which is the process leading to this ideal. Chapter two of the thesis provides the background for the social conflict regarding the management of the Białowieża Forest and a description of the escalation of the conflict in 2016-2018. Chapter three thereof attempts to achieve the intended goal of applying philosophical theory to the actual environmental conflict. After outlining the shortcomings of the model applied, an attempt has been made to design additions to improve the method in terms of its practical application. In an effort to justify the proposed new elements of the ideal deliberation model, the most popular models for resolving social conflicts, referring to deliberative democracy, have been described, with a particular focus on those that have been applied in practice. The outcome of the dissertation is a design of the process of conducting a social dialogue in a situation of actual environmental conflict with the use of the model of ideal deliberation with additions and drawing attention to the axiological dimension of the conflict
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Kultura chrześcijańska w ujęciu Karola Wojtyły - Jana Pawła II
    (2024-12-11) Szczębara, Zbigniew
    Praca doktorska pt. „Kultura Chrześcijańska w ujęciu Jana Pawła II” dotyczy rozumienia kultury chrześcijańskiej. Składa się ze wstępu, 4 rozdziałów, zakończenia, bibliografii, wykazu skrótów. W rozdziale 1 „Człowiek jako osoba” omawiana jest koncepcja ludzkiego bytu, sposób jego istnienia jako osoby, jego cechy i kulturotwórczość. Rozdział 2 „Filozoficzna wizja kultury” przedstawia pojmowanie człowieka jako podmiotu kultury, jej klasyczne ujęcie oraz najważniejsze dziedziny kultury i znaczenie prawdy, dobra, piękna i religii w nich. Rozdział 3 „Chrześcijański charakter kultury” omawia pojęcie kultury chrześcijańskiej, jej genezę, jej chrystocentryczny charakter oraz rolę Kościoła i sakramentów. Rozdział 4 „Koncepcja cywilizacji miłości” omawia pojęcie kultury i cywilizacji, poczwórny prymat osoby, rodziny jako „communio personarum”, solidarność jako miłość społeczna oraz świętość jako cel i miara doskonałości człowieka. Celem podjętych badań jest objaśnienie kultury chrześcijańskiej przez Jana Pawła II jako sposobu życia wzorowanego na Chrystusie. Metoda badań oparta jest na analizie tekstów filozoficznych i enuncjacjach Jana Pawła II. Badania wykazują, iż koncepcja kultury chrześcijańskiej Jana Pawła II oparta jest na personalizmie, tj. człowiek jako osoba, że jej specyfika polega na ciągłej interakcji: Bóg - człowiek. Rozważania prowadzą do wniosku, że podstawą rozumienia kultury Jana Pawła II jest realistyczna antropologia i filozofia kultury. Warunkiem jej tworzenia jest świadomość, że człowiek jest osobą przyjmującą porządek nadprzyrodzony. Pracę zamyka bibliografia i wykaz skrótów. The doctoral thesis entitled "Christian culture in the perspective of JP II" concerns the understanding of Christian culture. It contains an introduction, 4 Parts, a conclusion, a bibliography, and a list of abbreviations. Part 1 "Man as a person" discusses the concept of human being, his existing as a person, his features and culture-forming. Part 2 "Philosophical vision of culture" presents the understanding of man as a subject of culture, its classical approach and the most important areas of culture and the meaning of truth, goodness, beauty and religion in them. Part 3 "The Christian character of culture" discusses the concept of Christian culture, its genesis, its christocentric character and the role of the Church and sacraments. Part 4 "The concept of the civilization of love" discusses the concept of culture and civilization, the quadruple primacy of the person, family as "communio personarum", solidarity as social love and holiness as the goal and measure of human perfection. The aim of the research is JP H’s explanation of Christian culture as a way of life shaped on Christ. The research method is based on philosophical texts analysis and JP ITs enunciations. Research shows that the concept of Christian culture of JP П is based on personalism (man as a person) and the specificity of Christian culture (constant interaction: God - man). The thoughts lead to the end that the base of JP ITs understanding of culture are realistic anthropology and philosophy of culture. Its creation condition is the awareness that man is a person who accepts the supernatural order. The work ends with a bibliography and a list of abbreviations.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Personalistyczna koncepcja kultury w ujęciu o. Jacka Woronieckiego
    (2024-11-20) Kryk, Marian
    Dysertacja nosząca tytuł „Personalistyczna koncepcja kultury w ujęciu o. Jacka Woronieckiego” stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o zasadniczy zwornik jego twórczości naukowej. W części pierwszej, zatytułowanej: „Socjologizm czy personalizm? Spór o podmiot kultury”, wstępem do rozważań stał się sposób rozumienia kultury obecny w wydawnictwach słownikowych i encyklopedycznych. Z uwagi na ich socjologiczną proweniencję i właściwy jej pozytywistyczny apersonalizm, wypadało odwołać się do uniwersalnych rozwiązań obecnych w myśli greckiej, przejętej następnie przez Rzym i ubogaconych kategorią osoby przez chrześcijaństwo. W kolejnej części zatytułowanej: „Partykularyzm czy uniwersalizm? Spór o integralną wizję kultury” podjęta została problematyka przedmiotu kultury. W tym celu dokonano rekonstrukcji obecnych w myśli o. Woronieckiego klasycznie pojętych obszarów osobowej działalności człowieka, jakie stanowią nauka, moralność, sztuka i religia. Część trzecia: „Indywiduum czy osobistość? Spór o właściwy cel kultury” koncentruje się wokół problemu stanowiącego punkt dojścia kultury osobowej. Na wstępie podjęto zagadnienie charakteru, będącego wyrazem jednolitości postępowania i podstawą doskonałości moralnej człowieka. Zwieńczeniem tej problematyki jest etyczno-kulturowa kategoria osobistości stanowiąca według Woronieckiego wyraz doskonałości osobowej w wymiarze praktycznym. Przyjęta w pracy perspektywa kulturowa stanowi novum badawcze i pozwala na uchwycenie właściwej osnowy dorobku naukowego polskiego humanisty. The dissertation entitled "The personalistic concept of culture in the approach of Father Jacek Woroniecki" is an attempt to answer the question about the fundamental keystone of his scientific work. In the first part, entitled: "Sociologism or personalism? The dispute over the subject of culture", the introduction to the considerations was the way of understanding culture present in dictionary and encyclopedia publications. Due to their sociological provenance and its inherent positivistic apersonalism, it was necessary to refer to the universal solutions present in Greek thought, later adopted by Rome and enriched with the category of the person by Christianity. The next part entitled: "Particularism or universalism? The dispute over an integral vision of culture” is devoted to the issue of the subject of culture. For this reason, the classically understood areas of human activity present in Father Woroniecki's thought were reconstructed, which are science, morality, art and religion. Part three: "Individual or personality? The dispute over the proper purpose of culture” focuses on the problem that constitutes the point of arrival of personal culture. At the beginning, we address the issue of character, which is an expression of uniformity of behavior and the basis of a person's moral perfection. The culmination of these issues is the ethical and cultural category of personality, which is an expression of personal perfection in a practical dimension. The cultural perspective adopted in the work is a research novelty and allows for capturing the proper basis of the scientific achievements of the Polish humanist.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Schola victorina. Teksty, doktryna, wpływy
    (2024-11-20) Janecki, Marcin
    Praca zawiera dorobek naukowy mgra Marcina Janeckiego poświęcony szkole św. Wiktora. Składa się z wprowadzenia, które stanowi opisu dorobku, oraz trzech części, w ramach których uporządkowane są artykuły i teksty przedłożone do recenzji jako podstawa nadania stopnia doktora nauk humanistycznych w zakresie dyscypliny filozofia. Całość dopełnia bibliografia naukowa mgra Janeckiego. Część pierwsza: Studia wiktoryńskie zawiera dziesięć tekstów opublikowanych lub złożonych do druku w formie artykułów naukowych i rozdziałów recenzowanych monografii. Część druga. Przekłady tekstów wiktoryńskich prezentuje dziesięć tekstów wiktoryńskich tłumaczonych po raz pierwszy na język polski: List Hildeberta z Lavardin do mistrza Wilhelma z Champeaux; sześć dzieł Hugona ze św. Wiktora (List do Ranulfa z Mauriaco; O ślubnych darach duszy, O zjednoczeniu ciała i duszy; O trzech rodzajach milczenia; Słowo, kiedy stało się ciałem; O wcieleniu Słowa i jego tajemnicy); List Osberta ze św. Wiktora o chorobie i śmierci Mistrza Hugona; O przedmiotach kontemplacji Tomasza ze św. Wiktora (Gallusa); O siedmiu stopniach kontemplacji Pseudo-Tomasza Gallusa. Na część trzecią (Edycje krytyczne tekstów Hugonowych) składają się trzy edycje naukowe zawierające tekst krytyczny wraz z przekładem na język polski dialogu filozoficznego Epitoma Dindimi in philosophiam oraz dwóch fragmentów komentarza Super Ecclesiasten. This work contains the scholarly contribution of Marcin Janecki on the school of St. Victor. It consists of an introduction, which is a description of the contribution, and three parts, within which the articles and texts submitted for review as a basis for granting the degree of Doctor of Humanities in the discipline of philosophy are arranged. The whole is completed by a scholarly bibliography of Janecki. Part One: Victorine Studies contains ten texts published or submitted for publication in the form of scholarly articles and chapters of peer-reviewed monographs. Part Two: Translations of Victorine Texts presents ten Victorine texts translated into Polish for the first time: Epistle of Hildebert of Lavardin to Master William of Champeaux; six works by Hugh of St. Victor. Victor (Letter to Ranulf of Mauriaco; On the vowed gifts of the soul; On the union of body and soul; On the three kinds of silence; The Word when made flesh; On the incarnation of the Word and its mystery); Letter by Osbert of St. Victor on the illness and death of Master Hugo; On the objects of contemplation by Thomas of St. Victor (Gallus) ; On the seven degrees of contemplation by Pseudo-Thomas Gallus. Part Three: Critical Editions of Hugh's Texts contains three scholarly editions of the critical text together with a Polish translation of the philosophical dialogue Epitoma Dindimi in philosophiam and two fragments of the commentary Super Ecclesiasten. Esta obra contiene la producción académica de Marcin Janecki sobre la escuela de San Víctor. Consta de una introducción, que es una descripción de la producción científica de Janecki, y de tres partes, dentro de las cuales se ordenan los artículos y textos sometidos a revisión como base para la concesión del título de Doctor en Humanidades en la disciplina de Filosofía. El conjunto se completa con una bibliografía científica de M. Janecki. La Primera Parte: Estudios victorinos, contiene diez textos publicados o presentados para su publicación en forma de artículos académicos y capítulos de monografías revisadas por pares. La Segunda Parte. Traducciones de textos victorinos presenta diez textos de San Victor traducidos por primera vez al polaco: Epístola de Hildeberto de Lavardin al maestro Guillermo de Champeaux; seis obras de Hugo de San Víctor (Carta a Ranulfo de Mauriaco; Sobre las aras del alma; Sobre la unión del cuerpo y del alma; Sobre las tres clases de silencio; El Verbo cuando se hizo carne; Sobre la encarnación del Verbo y su misterio); Carta de Osberto de San Victor sobre la enfermedad y la muerte del Maestro Hugo; Sobre los objetos de la contemplación por Tomás de San Victor (Gallus) ; Sobre los siete grados de la contemplación por Pseudo-Thomas Gallus. La tercera parte: Ediciones críticas de los textos de Hugo contiene tres ediciones científicas que contienen el texto crítico junto con una traducción al polaco del diálogo filosófico Epitoma Dindimi in philosophiam y dos fragmentos del comentario Super Ecclesiasten.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Polityka moralna w ujęciu George’a Lakoffa
    (2024-09-26) Bieniek, Martyna
    Celem pracy jest szczegółowe omówienie teorii polityki moralnej George’a Lakoffa, jej podstaw teoretycznych oraz praktycznych implikacji. W pracy przedstawiono inspiracje, które wpłynęły na rozwój tej teorii, w tym wpływ językoznawstwa kognitywnego, zwłaszcza teorii gramatyki uniwersalnej Noama Chomsky’ego, oraz filozofii Johna Rawlsa, szczególnie jego teorii sprawiedliwości. Znaczną uwagę poświęcono roli metafory, która w ramach językoznawstwa kognitywnego stanowi kluczowe narzędzie do analizy i reinterpretacji dyskursu publicznego. Opisano także dwa modele wychowania - model surowego ojca oraz opiekuńczego rodzica - które Lakoff uznaje za fundamentalne w kształtowaniu przekonań politycznych i moralnych. Praca bada również zjawiska framingu i reframingu, ukazując ich wpływ na formowanie dyskursu publicznego i procesy decyzyjne. Całość ukazuje teorię Lakoffa nie tylko jako zbiór ram teoretycznych, ale również jako praktyczne narzędzie do analizy i zrozumienia współczesnych zjawisk politycznych, pozwalające na głębsze zrozumienie mechanizmów rządzących polityką i społeczeństwem. The aim of this thesis is to provide a detailed examination of George Lakoff s theory of moral politics, focusing on its theoretical foundations and practical implications. The thesis explores the inspirations behind the development of this theory, including the influence of cognitive linguistics, particularly Noam Chomsky's theory of universal grammar, and the philosophy of John Rawls, especially his theory of justice. Significant attention is given to the role of metaphor, which, within the framework of cognitive linguistics, serves as a crucial tool for analyzing and reinterpreting public discourse. The thesis also describes two models of upbringing - the strict father model and the nurturing parent model - that Lakoff considers fundamental in shaping political and moral beliefs. Additionally, the study examines the phenomena of framing and reframing, highlighting their impact on shaping public discourse and decision-making processes. Overall, the thesis presents Lakoff's theory not only as a set of theoretical frameworks but also as a practical tool for analyzing and understanding contemporary political phenomena, offering deeper insights into the mechanisms that govern politics and society.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Marsilii de Inghen Quaestiones super I, II, IV-X, XII libros Metaphysicorum Aristotelis - libri primus et secundus. Editio critica et inquisitio historico-philosophica
    (2024-05-08) Libowski, Łukasz
    Praca składa się z dwóch części. Część drugą i główną stanowi edycja dzieła Quaestiones super I-II, IV-X et XII libros Metaphysicorum Aristotelis Marsyliusza z Inghen, część pierwszą natomiast wstęp edytorski. Wstęp przedstawia informacje techniczne, w jakie winna być zaopatrzona edycja. Ponadto chce być rodzajem skromnego opracowania historyczno-filozoficznego. Można w nim wyodrębnić trzy zasadnicze części. Pierwsza poświęcona jest osobie Marsyliusza z Inghen. Przedmiot, wokół którego ogniskuje się druga część wstępu, stanowią wydawane Quaestiones Marsyliusza. Trzecia część wstępu ma charakter techniczny. Drugą część niniejszej pracy stanowi edycja dzieła Quaestiones Marsyliusza. Przedkłada się w niej wersję tekstu zachowaną w manuskrypcie przechowywanym w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie pod sygnaturą 710, uznając ją za jakościowo najlepszą. Jednocześnie w aparacie filologicznym podano wszystkie inne lekcje obecne w pozostałych siedmiu zachowanych przekazach komentarza metafizycznego Marsyliusza. Tym samym czytelnik otrzymuje konkretny tekst Quaestiones, jaki funkcjonował w określonej rzeczywistości historycznej XV-wiecznych miast Europy Środkowej. Zarazem dostarcza się mu możliwości śledzenia ewolucji wydawanego tekstu w całej zachowanej tradycji rękopiśmiennej. Równolegle do aparatu krytycznego sporządzono na potrzeby niniejszej edycji aparat historyczno-literacki. The work consists of two parts. The second and main part is the edition of the work Quaestiones super I-II, IV-X et XII libros Metaphysicorum Aristotelis by Marsilius of Inghen, while the first part is the editorial introduction. The introduction presents the technical information with which the edition should be provided. Furthermore, it wants to be a kind of modest historical and philosophical study. Three main parts can be distinguished in it. The first is devoted to the person of Marsilius. The subject around which the second part of the introduction is centred is Marsilius’ Quaestiones. The third part of the introduction is technical in nature. The second part of this work is an edition of the Quaestiones. It submits the version of the text preserved in the manuscript stored in the Jagiellonian Library in Krakow under the reference number 710, considering it to be of the best quality. At the same time, the philological apparatus lists all other lessons present in the other seven preserved transmissions of Marsilius’ metaphysical commentary. Thus, the reader is provided with a real text of the Quaestiones as it functioned in the specific historical reality of the 15 th century cities of Central Europe. At the same time, he has the opportunity to trace the evolution of the published text throughout the surviving manuscript tradition. In parallel to the critical apparatus, a literary-historical apparatus has been drawn up for this edition.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Istnienie i Bóg. Analiza krytyczna metafizyki Barry’ego Millera
    (2024-05-29) Ośko, Krzysztof
    Tematem rozprawy jest prezentacja i ocena metafizyki australijskiego tomisty analitycznego Barry’ego Millera. Celem rozprawy jest zbadanie, czy metafizyka Millera stanowi udane rozwinięcie metafizyki Akwinaty, oraz tego, jaki wpływ na rezultaty osiągnięte przez Millera miało zastosowanie idei i metod zaczerpniętych z filozofii analitycznej. Rozprawa składa się z siedmiu rozdziałów pogrupowanych w dwie części. Część pierwsza, zatytułowana „Prezentacja metafizyki Barry’ego Millera”, składa się z trzech rozdziałów, poświęconych kolejno: koncepcji istnienia, argumentowi za istnieniem Boga oraz problematyce natury Boga. Część druga, zatytułowana „Dyskusja nad wybranymi składnikami metafizyki Barry’ego Millera”, składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale czwartym badany jest sposób, w jaki Miller przedstawia relację między indywiduum a jego istnieniem. Rozdział piąty poświęcony jest zagadnieniu, czy i w jaki sposób Millera koncepcja relacji między indywiduum a istnieniem może stanowić punkt wyjścia metafizycznego argumentu za istnieniem Boga. W rozdziale szóstym badana jest argumentacja Millera przeciw możliwości nieskończonych ciągów pośrednich przyczyn istnienia. Rozdział siódmy poświęcony jest Millera ujęciu doktryny prostoty Bożej. The subject of the dissertation is the presentation and evaluation of the metaphysics of Australian analytical Thomist Barry Miller. The purpose of the dissertation is to examine whether Miller’s metaphysics represents a successful development of Aquinas’s metaphysics, and how Miller’s results were influenced by the application of ideas and methods drawn from analytic philosophy. The dissertation consists of seven chapters grouped into two parts. Part One, entitled “Presentation of Barry Miller’s Metaphysics,” consists of three chapters, dealing respectively with the concept of existence, the argument for the existence of God, and the problem of the nature of God. Part two, entitled “Discussion of Selected Components of Barry Miller's Metaphysics,” consists of four chapters. Chapter four examines how Miller presents the relationship between the individual and his existence. Chapter five is dedicated to showing whether and how Miller’s conception of the relationship between the individual and existence can be a starting point of a metaphysical argument for the existence of God. In chapter six, Miller’s argument against the possibility of infinite sequences of intermediate causes of existence is examined. Chapter seven discusses to Miller’s account of the doctrine of the simplicity of God.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Filozofia państwa w ujęciu Ericha Voegelina
    (2024-05-15) Świątek, Jacek
    W pracy autor podjął zadanie rekonstrukcji i krytyki teorii państwa w myśli Ericha Voegelina na gruncie filozofii realistycznej. Zauważając znaczący wpływ na dzisiejszą myśl polityczną wskazanego autora zadał pytanie o jego teorię państwa, która nie została dostatecznie wyeksplikowana w dziełach E. Voegelina. Wskazał kluczowe terminy w dziełach E. Voegelina (historia, kosmion, artykulacja społeczeństwa przedpaństwowego w społeczeństwo państwowe, symbolizacja i partycypacja), dotyczące społeczeństwa politycznego, a dzięki którym człowiek dochodzi do poznania prawdy o samym sobie w kontekście wszystkich istniejących bytów. To samopoznanie prowadzi człowieka do odkrycia własnego istnienia w zależności od tego, co określa on terminem Podstawa Bytu. Pierwszym sposobem artykulacji owego samopoznania jest tworzenie przez człowieka własnego świata społecznego. Wyróżnił trzy typy cywilizacji oraz wskazał na kryterium wyróżnienia tych typów, którym jest relacja pomiędzy społeczeństwem politycznym a wyróżnioną Podstawą Bytu. Zwrócił uwagę na fakt, że Voegelin wprowadza pojęcie doświadczenia anamnetycznego, stanowiącego podstawę rozpoznania przez jednostkę związku z Absolutem. Wskazał również, że według Voegelina rozpoznawany w doświadczeniu anamnetycznym Absolut jest jedynie częścią struktury owego doświadczenia, bez możliwości stwierdzenia jego istnienia w rzeczywistości. Podjęta została w pracy problematyka celu istnienia człowieka w społeczeństwie politycznym, a także rozpoznania ujęcie zagadnienia antropologicznego w myśli Voegelina oraz określenia rozumienia przezeń dobra wspólnego, stanowiącego cel społeczności politycznej. Zwrócił uwagę, że w swoich rozważaniach antropologicznych Voegelin nie zawiera nauki o człowieku na podstawie doświadczenia zewnętrznego, ale poprzestaje jedynie na określeniu szczęścia związanego z rozpoznaniem „hipotetycznej" Podstawy. Bytu, która jest jedynie częścią składową struktury doświadczenia anamnetycznego. To ujęcie człowieka sprawia, iż w teorii państwa, wyartykułowanej z pism Ericha Voegelina, nie znajduje się pojęcie dobra wspólnego jako celu społeczności politycznej. Rozprawa wykazała zasadnicze braki w spuściźnie E. Voegelina, które sprawiają, że nie stanowi ona całościowej odpowiedzi na pytanie o istnienie człowieka w społeczności państwowej. In the work, the author undertook the task of reconstructing and criticizing the theory of the state in the thought of Erich Voegelin on the basis of realistic philosophy. Noting the significant influence of the indicated author on today's political thought, he asked a question about his theory of the state, which was not sufficiently explicated in the works of E. Voegelin. He indicated the key terms in the works of E. Voegelin (history, cosmion, articulation of pre­ state society into state society, symbolization and participation), relating to political society, and thanks to which man comes to know the truth about himself in the context of all existing entities. This self-knowledge leads man to discover his own existence, depending on what he defines as the Ground of Being. The first way of articulating this self-knowledge is by man creating his own social world. He distinguished three types of civilizations and pointed to the criterion for distinguishing these types, which is the relationship between the political society and the distinguished Ground of Being. He drew attention to the fact that Voegelin introduces the concept of anamnetic experience, which is the basis for an individual's recognition of the relationship with the Absolute. He also pointed out that, according to Voegelin, the Absolute recognized in anamnetic experience is only part of the structure of that experience, without the possibility of stating its existence in reality. The work addresses the issue of the purpose of human existence in political society, as well as identifying the anthropological issue in Voegelin's thought and defining his understanding of the common good, which is the goal of the political community. He pointed out that in his anthropological considerations Voegelin does not include a science about man based on external experience, but limits himself only to defining happiness related to the recognition of the "hypothetical" Ground. Being, which is only a component of the structure of anamnetic experience. This approach to man makes the theory of the state, articulated in the writings of Erich Voegelin, does not include the concept of the common good as the goal of the political community. The dissertation showed fundamental shortcomings in E. Voegelin's legacy, which means that it does not constitute a comprehensive answer to the question about the existence of man in the state community.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    The priority of form in the metaphysics of the human person. A contemporary defense of aristotelian-thomistic hylomorphism
    (2024-03-20) Caruana, Christopher
    This dissertation offers a critical examination of the metaphysical constitution of the human person, with a particular focus on the mind and body problem, adopting the relevant hylomorphism developed by the realist metaphysics of the Aristotelian-Thomistic tradition. The primary role of the formal cause is examined in order to highlight the philosophically advantageous results of a hylomorphic account as well as to show as far as is possible that this is really how facts are with the ontological constitution of the human person, hence the commitment to realist metaphysics. This research project, therefore, intends to defend the priority of form, understood in terms of both metaphysical and explanatory priority. In order for this examination to be a systematic one, contrasting accounts are also discussed, these being, primarily, dualistic theories as well as materialist approaches. A balance is struck between a historical and classical investigation into the way these theories accounting for the body and soul relationship were developed, on the one hand, and a more contemporary and scientifically informed approach to this widely discussed theme. Rozprawa przedstawia krytyczne spojrzenie na metafizyczną konstytucję osoby ludzkiej, ze szczególnym uwzględnieniem problemu umysłu i ciała, w świetle klasycznego hylemorfizmu rozwijanego przez realistyczną metafizykę tradycji arystotelesowsko-tomistycznej. Analizie poddana jest naczelna rola przyczyny formalnej, celem uwydatnienia filozoficznej doniosłości ujęcia hylemorficznego, jak też wykazania, na ile to możliwe, że tak właśnie mają się fakty z ontologiczną konstytucją osoby ludzkiej, czego wyrazem jest metafizyczny realizm. Niniejszy projekt badawczy ma więc na celu obronę pierwszeństwa formy, rozumianego zarówno w kategoriach pierwszeństwa metafizycznego, jak i eksplanacyjnego. Systematyczność badań wymagała również omówienia stanowisk przeciwnych, sprowadzających się przede wszystkim do teorii dualistycznych, a także materialistycznych. W analizach zachowana została równowaga, z jednej strony między historycznym i systematycznym aspektem dociekań nad rozwijanymi teoriami wyjaśniającymi związek ciała i duszy, z drugiej zaś bardziej współczesnym i naukowo uzasadnionym podejściem do tego szeroko dyskutowanego tematu.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Filozofia Gilberta Keitha Chestertona. Próba rekonstrukcji
    (2024-01-17) Flis, Krzysztof
    Niniejsza praca jest próbą całościowej rekonstrukcji myśli filozoficznej G.K. Chestertona. W pracy uzasadniam, że angielskiego literata można traktować jako filozofa, który opracował swój własny system. Chesterton był pisarzem, ale także nieakademickim filozofem. W niniejszej pracy starałem się zebrać jego poglądy i uporządkować według głównych dyscyplin filozofii. Są to następujące dyscypliny (odpowiadające kolejnym rozdziałom rozprawy): epistemologia, metafizyka, teologia naturalna, filozofia religii, filozofia dziejów, filozofia człowieka i etyka społeczna. Rozdział pierwszy ma charakter wstępny. Za najważniejsze i najbardziej oryginalne uważam następujące filozoficzne koncepcje Chestertona: w epistemologii i metafizyce Chesterton łączy zdroworozsądkowy realizm z woluntaryzmem. W teologii naturalnej Chesterton zaproponował oryginalny argument za istnieniem Boga - argument z wdzięczności. W filozofii religii chrześcijańskiej (katolickiej) Chesterton jako pierwszy wyraźnie sformułował apologetyczny trylemat: Jezus był Bogiem, albo szaleńcem albo kłamcą. Jeśli chodzi o antropologię i filozofie dziejów, to Chesterton jest przedstawicielem antyoświeceniowego nurtu niewiary w postęp. Według niego dzieje człowieka są nie tyle linią wzrostu, ile falą wzlotów i upadków, w których raz zbliżamy, a raz oddalamy się od ideału. Oryginalnym wkładem Chestertona do filozofii społecznej był dystrybucjonizm. This thesis attempts a comprehensive reconstruction of G.K. Chesterton's philosophical thought. In the thesis I justify that the English literary writer can be regarded as a philosopher who developed his own system. Chesterton was a writer, but also a non­ academic philosopher. In this thesis, I have tried to collect his views and organise them according to the main disciplines of philosophy. These disciplines are as follows (corresponding to the following chapters of the thesis): epistemology, metaphysics, natural theology, philosophy of religion, philosophy of history, philosophy of man and social ethics. The first chapter is introductory in nature. I consider the following philosophical concepts of Chesterton to be the most important and original: in epistemology and metaphysics, Chesterton combines common-sense realism with voluntarism. In natural theology, Chesterton proposed an original argument for the existence of God - the argument from gratitude. In the philosophy of the Christian (Catholic) religion, Chesterton was the first to explicitly formulate the apologetic trilemma: Jesus was God, either a madman or a liar. In terms of anthropology and philosophy of history, Chesterton is a representative of the anti-Enlightenment view of disbelief in progress. According to him, human history is not so much a line of growth as a wave of ups and downs in which we move once closer to and once further away from the ideal. Chesterton's original contribution to social philosophy was distributism.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Rozum a uczucia. Rola emocji w działaniu moralnym we współczesnej etyce kantowskiej
    (2024-01-10) Ratkiewicz-Siłuch, Marta
    W historii filozofii przeważał pogląd, że rozumność jest istotą człowieczeństwa, a emocje – czymś zewnętrznym w człowieku. W skrajnych wersjach tego podejścia uczucia były traktowane jako element obcy i raczej zakłócający nasze racjonalne funkcjonowanie, a tym samym jako przeszkoda w moralności. Za sztandarowego przedstawiciela tak rozumianego racjonalizmu tradycyjnie uważa się Immanuela Kanta, ale wielu współczesnych interpretatorów Kantowskiej etyki próbuje wykazać, że w systemie moralnym Kanta emocje odgrywają jednak ważną, pozytywną rolę. Najmniej radykalne interpretacje zakładają, że emocje wedle filozofa z Królewca nie są wrogami moralności. Zgodnie z umiarkowanie radykalnymi interpretacjami emocje mogą wspierać moralne działanie. Najbardziej skrajne wykładnie etyki Kanta zakładają zaś, że emocje poosiadają wewnętrzną, moralną wartość. Celem pracy jest pokazanie, że przynajmniej część ze wspomnianych interpretacji jest zgodna z głównymi założeniami filozofii moralnej Kanta. In the history of philosophy the prevailing belief was that rationality is the essence of humanity and emotions are something external in human being. In extreme versions of this approach emotions were treated as the element disturbing our rational functioning and thereby as an obstacle in morality. Immanuel Kant is traditionally believed to be the main representative of rationalism understood in such a way, but a lot of current interpreters of Kantian ethics try to show that in Kant’s moral system emotions play an important, positive role. The least radical interpretations only assume that emotions aren’t the enemy of morality in Kant’s ethics. The moderately radical interpretations say that emotions can support moral action. The most radical versions assume that emotions have intrinsic, moral value. The aim of my thesis is to prove that at least the part of such interpretations goes along with main assumptions of Kant’s moral philosophy.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    The Conception of Realistic Metaphysics according to Mieczysław Albert Krąpiec
    (2021-04-28) Ekeocha, Kingsley Chidiebere
    This work presents Mieczysław A. Krąpiec’s metaphysics as a proposal for doing realistic metaphysics in our contemporary philosophical era. Krąpiec’s proposal comes at the backdrop of ridicule, subjugation and outright rejection of the Aristotelian-Thomistic classical model of philosophizing. In place of this ‘original’ way of philosophizing, the Cartesian, Kantian, positivist and linguistic models assumed more dominant positions in the agora or philosophical space since the 17th century. The effects of this dominance was that classical metaphysics would either give way to more scientistic models of rational thinking or would be the subservient to other philosophical disciplines which are more aligned to the demands of the methodological precision of contemporary science. Krąpiec, therefore, perceived the need for a revamping and re­ instating of classical metaphysics as the integrating hegemony of all philosophical disciplines. This proposal is what is referred to as Realistic Metaphysics. This dissertation dubbed the Cartesian, Kantian, positivist and linguistic demands into what is referred to as the “possibility” and “scientificity” questions. This dissertation, therefore, is a re-construction of the whole of Krąpiec’s metaphysics as a response to the possibility and scientificity questions. W pracy Autor przedstawia metafizykę Mieczysława A. Krąpca jako współczesną propozycję metafizyki realistycznej. Koncepcja Krąpca została sformułowana w kontekście nowożytnego i współczesnego odrzucenia arystotelesowsko-tomistycznego modelu filozofowania. W miejsce tego „oryginalnego” sposobu filozofowania, od XVII wieku na agorze debaty filozoficznej dominującą pozycję uzyskały takie modele, jak: kartezjański, kantowski, pozytywistyczny i lingwistyczny. Skutkiem tej dominacji było to, że klasyczna metafizyka albo ustąpiła miejsca bardziej scjentystycznym modelom racjonalnego myślenia, albo została podporządkowana innym dyscyplinom filozoficznym, które są bardziej dostosowane do wymogów metodologicznej ścisłości współczesnej nauki. Dlatego Krąpiec dostrzegał potrzebę przebudowy i przywrócenia klasycznej metafizyki jako dziedziny integrującej wszystkie dyscypliny filozoficzne. Tego rodzaju propozycję określił on mianem metafizyki realistycznej. W ukazaniu specyfiki ujęcia Krąpca, autor odwołał się do postulatów kartezjańskich, kantowskich, pozytywistycznych i lingwistycznych, odnoszących się do pytań dotyczących „możliwości” i „naukowości” metafizyki. Z tego względu przedkładana rozprawa jest próbą rekonstrukcji całej metafizyki Krąpca jako odpowiedzi na pytania o możliwość i naukowość metafizyki.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    On Truth and Totalitarianism: Assessing Contemporary Relevance of Dietrich von Hildebrand’s Political Philosophy
    (2022-12-07) Vargić, Hrvoje
    Dietrich von Hildebrand was arguably one of the key philosophical personalities of the 20th century within Christian-personalist and realist- phenomenological circles. During 1930s in Vienna, he published a series of political essays with the primary aim to fight against National Socialism, but also to philosophically critique communism and liberalism. Due to the philosophical nature of the essays, the dissertation examines the roots of Hildebrand’s thinking and attempts to put them in contemporary context. Although a part of Hildebrand’s writings are contextual and depend on the historical and cultural context in which he worked, many of his ideas are transtemporal and can be used to critically evaluate today’s political context. For this reason, the main purpose of the dissertation is to thoroughly examine Hildebrand’s philosophical arguments against National Socialism, communism, and liberalism, and then assess whether and to what extent they are still useful for understanding the modem political phenomena. Dietrich von Hildebrand był prawdopodobnie jedną z kluczowych osobowości filozoficznych XX wieku w kręgach chrześcijańskich personalistów i realistów fenomenologicznych. W latach 30. opublikował w Wiedniu serię esejów politycznych, których głównym celem była walka z narodowym socjalizmem, ale także filozoficzna krytyka komunizmu i liberalizmu. Ze względu na filozoficzny charakter esejów rozprawa bada korzenie myślenia Hildebranda i próby umieszczenia ich we współczesnym kontekście. Chociaż część pism Hildebranda jest kontekstowa i zależy od kontekstu historycznego i kulturowego, w którym pracował, wiele jego pomysłów ma charakter transtemporalny i można je wykorzystać do krytycznej oceny dzisiejszego kontekstu politycznego. Z tego powodu głównym celem rozprawy jest dogłębne zbadanie argumentów filozoficznych Hildebranda przeciwko narodowemu socjalizmowi, komunizmowi i liberalizmowi, a następnie ocena, czy i w jakim stopniu są one nadal przydatne dla zrozumienia współczesnych zjawisk politycznych.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    The Identity and Structure of Medicine in Edmund Daniel Pellegrino’s Philosophy of Medicine
    (2022-06-30) Ayibo, Philemon
    This work analyses, reconstructs, and presents Edmund Daniel Pellegrino’s comprehensive philosophy of medicine as a model of medical morality for contemporary medicine. The entire research revolves around those three fundamental questions that Pellegrino refers to as the central dilemmas of modern medicine – What is it? What is it for? What knowledge does it need? The dissertation is motivated by a series of issues concerning the nature and essence of medicine and the need for adequate moral guidance in medical practice. The complexity of the modern world and the fast advancements in science and technology have led to the increasing witness in the erosion of ethical and professional values in medical practice. The most fundamental and urgent need in today’s pluralistic society where ethical standards are fast eroding is the need for an informed conscience and coherent moral philosophy that is peculiar to the nature of medicine. The need for moral guidance in the medical profession is inevitable as we are facing several kinds of vexing medical issues that previous generations never had to encounter. Biotechnological breakthroughs force upon us and create new moral and clinical medical issues, such as, should cloning of humans be allowed? Alternatively, to what extent should we permit fetal tissue research? To what extent and for what purposes should we permit the manipulation of human genetic materials? The field of medicine faces more professional, ethical dilemmas than any other profession in the world. Most medical issues that make the headlines are, typically, abortion, euthanasia, physician-assisted suicides, surrogate motherhood, stem-cell research, and genetic engineering. Other subtle ethical issues in medicine deal with autonomy–paternalism, the physician-patient relationship, consent, disclosure, and issues concerning privacy or confidentiality, diagnosis-related issues, malpractice crisis, and so on. It is against the above background Pellegrino sees the growing demand for a philosophy of medicine that will clarify the ethical dimensions of professional roles in our age where medicine and health care have been commodified, commercialized, and politicized by social constructs. He describes a philosophy of medicine as inevitable and indispensable for the medical profession. This interdisciplinary research seeks to consider and situate the outcome and the relevance and to locate the significance, consequences, and implications of the philosophical and theological groundings and contributions of Pellegrino’s moral discourse on ontemporary medical ethics. In other words, we intend to demonstrate that Pellegrino’s view and proposals respond adequately and proffer solutions to the philosophical problems and medical dilemmas in contemporary society. Pellegrino sees the need for a revamping and re-instating of classical teleological and virtue ethics and proposes a medical morality that is rooted in the very nature and end of medicine as adequate and solid for the medical profession. An extension of the thesis of this dissertation reflects on the inevitability and indispensability of virtues in medical practice. He strongly believed that a virtue-based ethic was a tenable tool for solving the problems in contemporary medicine. The dissertation is composed of two parts. The first part, which contains chapters one and two, explores the philosophical basis of the structure and identity of medicine in Pellegrino. The second part, which contains the third, the fourth, and the fifth chapters, concentrates on Pellegrino’s humanistic ethics for medicine and the inevitability and indispensability of virtues in medical practice. The first chapter provided a philosophical background and foundation for understanding the identity of medicine. It focused on the intimate relationship, and the inevitable dialogue, between philosophy and medicine. It depicts the interdisciplinary nature of this investigation. The second chapter presents a phenomenology of the clinical encounter and all its constitutive elements as the true and ideal structure and identity of medicine. This chapter advocates for the rejuvenation of the personalist morality in medical practice as a viable antidote to the conceptual and practical challenges in modern medicine. The third chapter presented a history of virtues. The fourth chapter presents Pellegrino’s virtue-based and humanistic ethics as a vital and tenable tool for curbing the medical challenges and dilemmas in modern medicine. The fifth chapter presents the relevance of Pellegrino’s theory of medicine for renewing the face of contemporary medicine. This study is significant to bioethicists, philosophers, and public health policy-making organizations and agencies, potential and professional medical workers, the government, and the public. We hope that this study affords the reader a helpful perspective on the process of knowing what occurs in medical practice at a more profound and critical level. This interdisciplinary research is a tiny window that indicates further research possibilities. It stimulates and provokes further inquiry and application of philosophical theories into other branches of healthcare and professional roles in medicine, such as nursing, pharmacology, and a host of others. It is also applicable to social welfare and other forms of human professional enterprises such as engineering, business, architecture, priesthood, law, politics, and so on.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    John Henry Newman’s Clash with the Heritage of Modernity
    (2022-06-22) Sabastine, Kingsley Mbamara
    Modernity at its very beginning promised a great deal in terms of progress in all areas of human endeavours. The founding fathers of modernity sought a break with the past (i.e. from absolutism, fundamentalism, traditionalism, collectivism, and religiosity) and to set humanity on the rails of progress guided by or based on reason against any transcendent foundation or principles. Modem thinkers reinterpreted culture, history, human nature, human destiny, religion, politics and their relations and ushered in new ideas that constitute the heritage of modernity. Modernity as a project has many bright sides. However, modernity has its dark sides that are the consequences of its ideas. Beginning from the French Revolution to the Second World War, the birth of ideological movements like socialism and communism to the totalitarian regions of the nineteenth and twentieth centuries, the reductionism of naturalism, scientism, rationalism, individualism, subjectivism, and liberalism that characterize contemporary culture to all forms of dehumanization/alienation are consequences of modernity. Liberalism and secularisation emerged to become the mode of modernity’s expression. By the eighteenth century, its influence was relatively comprehensive. The traditional separation of religion and politics through secularisation progressively resulted in rejection, elimination of religion in the public sphere (and conferred to private domain) and the separation of truth from politics and religion. Newman came clashing with the heritage of modernity. However, Newman did not merely disavow modernity (secularisation and liberalism). Instead, he adopted a critical attitude in the attempt to reconstruct modernity. Christianity in particular, the fulfilment of that vision meant the direct intervention of God in history - the incarnation for human salvation. That presupposes the Fall of man (original Sin) and a unique understanding of the human person/nature. Within the province of this belief, Newman locates both the necessity, origin, and purpose of religion and politics. However, for Newman, religion is situated within the internal and subjective experience of conscience. Politics is situated within the boundary of reason. Religion and politics are united in the human subject. Thus, politics should be grounded on the holistic understanding of the human person in relation to God. In the light of the preceding, the main challenge facing contemporary society and political philosophy is reconstructing the relationship and foundation of religion and politics that is true to the proper understanding of the human person and human destiny. This dissertation defends the thesis that Newman’s notion of truth seems to promise and provide a firm foundation for human existence, progress, fulfilment, and the organisation of human activities that appeal to faith and reason and consonant with the proper understanding and experience of the human person as an integrated being. That such a promise is not a mere sentiment of faith or the illusions of reason, Newman develops an epistemology to justify belief in God, religious belief, the existence of truth, the origin, nature and purpose of religion consonant with the understanding of man as an integrated being. This dissertation consists of four chapters that reflect the main themes of issues analysed and reconstructed. In the first segment of chapter one, I will attempt to sketch the main aspects of modernity. Then, an attempt to describe the modern world as Newman experienced it, partly reflected in his criticisms of modern ideas. The second segment of this chapter looks at the consequences of modernity. That provides the background to the thoughts of Newman and shows that his ideas were a response to his time. That would be followed by a brief look at the contemporary discourse in religion, politics and truth. This is important to show the relevancy of Newman’s thought and the application of Newman’s insights to some contemporary issues. The second chapter explores what sources or causes Newman indicated as responsible for the modern situation. This chapter further looks at Newman’s response to the challenges of modernity, beginning with his proposal of a modified epistemology that suggests where he thinks the problem with modernity fundamentally lies. Newman’s epistemology forms the foundation of his ideas as part of the response to the challenges of modernity. The epistemological foundation serves as a prism for a better understanding of his ideas and a springboard that Newman uses to extend further his response to other domains of culture affected by modernity. Chapter three explores Newman’s notion of faith and reason as independent and complementary sources of knowledge in their own right. His understanding of the relationship between faith and reason flows his epistemology. The conception of faith and reason for Newman has implications. That is reflected in his notion of truth. The fourth chapter of this dissertation is a direct consequence or relevance of his ideas or thoughts. The specific areas covered are religion and politics. The explication of these concepts (i.e., religion and politics) indirectly reveals Newman’s idea of the human person, human nature and society as an integrated whole. Regarding religion, the aim is to synthesize and present Newman’s view of the nature and origin of religion and its epistemic value as the basis of its relations to politics and life in general. Therefore, Newman's social and political thoughts are the consequences of his religious underpinnings. That reflects that Newman’s understanding of politics flows from his understanding of (divine) truth, human nature, and the commitment it engenders. Therefore, it is vital to have a notion of truth and to establish why the truth matters not only in religion and politics but generally in life. Hence, when every aspect of our lives has been appropriately integrated into a perfect whole, humans and society should reflect this truth. That might be the most challenging chapter as we continue to search for a better model for the interactions between religion and culture today.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Josepha Owensa koncepcja metafizyki istnienia
    (2022-06-01) Juszkiewicz, Wojciech
    Przedmiotem dysertacji doktorskiej jest Josepha Owensa koncepcja metafizyki istnienia. Joseph Owens CSsR (1908-2005) to uczeń Etienne Gilsona, związany z Pontifical Institute of Mediaeval Studies w Toronto. Celem pracy jest analiza i rekonstrukcja koncepcji metafizyki Owensa. Należy odpowiedzieć na pytanie, czy Owens, jako historyk filozofii, poprzestaje w swoich rozważaniach jedynie na historycznej analizie poglądów Arystotelesa i Tomasza z Akwinu, czy twórczo je rozwija? W związku z tym należy wskazać, czy Owens jest również metafizykiem. Zwrócić należy także uwagę na wpływ, jaki na filozofię Owensa wywarło chrześcijaństwo. Zaproponowana przez Owensa koncepcja metafizyki opiera się na filozofii Arystotelesa oraz Tomasza z Akwinu. Owens jednak nie pozostaje jedynie na płaszczyźnie historycznej, lecz buduje własną koncepcję metafizyki. W konstrukcji metafizyki punktem wyjścia dla Owensa jest realnie istniejący byt dany w doświadczeniu zmysłowym. The subject of this doctoral dissertation is Joseph Owens’ conception of the metaphysics of existence. Joseph Owens (1908-2005) was a student of Etienne Gilson and taughfphilosophy at the Pontifical Institute of Mediaeval Studies. The aim of this work is to analyze and reconstruct the conception of his metaphysics. The question that needs to be answered is whether Owens, as a historian of philosophy, in his reflections focuses on the historical analysis of the views of Aristotle and Thomas Aquinas,, or whether he creatively develops them. Hence, the question arises whether or not Owens is also a metaphysician. Attention should also be paid to the influence that Christianity has had on Owens’ philosophy. The conception of| metaphysics proposed by Owens is based on the philosophy of Aristotle and Thomas Aquinas. Owens, however, does not focus only on historical aspects, but builds his own conception of metaphysics. In the construction of metaphysics, the starting point for Owens’ is a really existing being given in sensual experience.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Istota człowieka w świetle dociekań Karola Wojtyły. Studium z Antropologii Filozofii
    (2023-12-06) Jałocho-Palicka, Małgorzata
    Celem niniejszej rozprawy było wszechstronne omówienie istoty człowieka w świetle filozoficznych dociekań Karola Wojtyły – św. Jana Pawła II; jednocześnie podjęto próbę ukazania, że jego ujęcie istoty człowieka leży u podstaw wszystkich podejmowanych przez niego rozważań o osobie ludzkiej i ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia personalistycznej antropologii filozoficznej oraz opartej na niej etyki. Wojtyła buduje swą teorię istoty człowieka w oparciu o kategorię „substancji”, odkrytą przez Arystotelesa i opracowaną na nowo przez św. Tomasza z Akwinu i tomistów. Oznacza to egzystencjalne ujęcie istoty jako istniejącej realnie, konkretnie i jednostkowo; takie ujęcie istoty oddane jest przez złożenie „substancja-istota”, w którym pierwszy człon („substancja”) dotyczy konkretnego wsobnego istnienia (existentia per se) danego bytu substancjalnego, a drugi człon („istota”) wskazuje na, realnie istniejącą pod tym istnieniem, treść decydującą o tym, czym ten byt jest: czy jest człowiekiem, kotem czy psem. Jednostkowy „byt-substancja-istota” jest samodzielnym bytem-podmiotem w odróżnieniu od jego właściwości, zwanych w tomizmie „przypadłościami”, które nie istnieją samodzielnie, lecz są zapodmiotowane w tym bycie; i tak, na przykład, ludzka świadomość nie jest jakimś samodzielnym bytem-podmiotem poznania, lecz jest „właściwością-przypadłością” zapodmiotowaną w konkretnie istniejącym człowieku (Janie, Ewie itd.). Zauważając to, Wojtyła przeciwstawia się charakterystycznej dla „filozofii świadomości” absolutyzacji świadomości; taka procedura czyni „istotą” człowieka jego właściwość-przypadłość, jaką jest świadomość. The aim of this dissertation was a comprehensive discussion of the essence of man in light philosophical investigations of Karol Wojtyla - Saint John Paul II; at the same time an attempt was made showing that his approach to the essence of man lies at the basis of all undertaken by it considers the human person and is crucial for understanding the personalist philosophical anthropology and ethics based on it. Wojtyla builds his theory of the essence of man based on the category of "substance”, discovered by Aristotle and reworked by Saint. Thomas Aquinas and the Thomists. This means an existential approach to being as existing in reality, concretely and individually; such an approach to essence is expressed by the compound "substance-essence”, in which the first element (“substance”) refers to the specific innate existence (existentia per se) of a given being substantial, and the second part ("essence”) indicates the substance that actually exists beneath this existence, content that determines what this entity is: whether it is a human, a cat or a dog. The individual "being­ substance-essence” is an independent being­ subject as opposed to its properties, called "accidents" in Thomism, which do not exist independently, but they are subjected in this being; and so, for example, human consciousness is not some an independent entity-subject of cognition, but is a "property­ accident" subjectified in a concretely existing human being (John, Eve, etc.). Noticing this, Wojtyla opposes the absolutization typical of the "philosophy of consciousness", awareness; such a procedure makes the "essence" of a person his property-accident that he is awareness.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Grecka tragedia a problem tragiczności ludzkiego życia w ujęciu współczesnych filozofów francuskich
    (2023-11-15) Sykała, Renata
    Ważnym rysem literatury antycznej Grecji jest doświadczenie obecności zła w świecie, a szczególnie antropologicznych konsekwencji zła, jakim jest tragizm ludzkiego życia. Doświadczenie to skłoniło greckich poetów, a następnie filozofów do refleksji nad przyczynami zła, nad jego rodzajami, nad możliwościami ich przezwyciężenia i zneutralizowania jego tragicznych skutków. Zdaniem wielu współczesnych myślicieli francuskich doświadczenie to, uwyraźnione z mocą w greckich tragediach oraz w filozoficznych koncepcjach tragedii Platona i Arystotelesa jest ponadczasowe, a związane z nim problemy są aktualne do dziś i stanowią wyzwanie dla filozofii. Pogląd ten sprowokował debatę, w której kluczową rolę odgrywa problem zła, w związku z czym wyłoniły się dwa opozycyjne stanowiska. Według pierwszego problem tragizmu należy postawić w kontekście teorii zła jako braku dobra i w tej perspektywie, na którą wskazuje Platon, rozważyć kwestię przyczyn tragizmu i możliwości jego przezwyciężenia. Natomiast według drugiego poglądu zło ma charakter pozytywny, jest ontologicznym składnikiem świata - jak dowiedli tego tzw. filozofowie tragiczni - jest ono zatem nieusuwalne i jest przyczyną tragizmu ludzkiego życia, a próby jego wyeliminowania, np. przez modernizm oraz chrześcijańską wizję świata, są nieskuteczne i niemoralne. An important feature of ancient Greek literature is the experience of the presence of evil in the world, particularly the anthropological consequences of evil, which is the tragedy of human life. This experience prompted Greek poets, and then philosophers, to reflect on the causes of evil, on its types, on the possibilities of overcoming them and neutralizing the tragic consequences. According to many contemporary French thinkers, this experience, emphasized with force in Greek tragedies and in Plato’s and Aristotle’s philosophical concepts of tragedy, is timeless, and the problems related to it are valid to this day and constitute a challenge for philosophy. This view sparked a debate in which the issue of evil plays a key role, and two opposing positions have emerged. According to the first one, the problem of tragedy should be presented in the context of the theory of evil as the absence of good and in the perspective indicated by Plato, we should consider the issue of the causes of tragedy and the possibility of overcoming it. According to the second view, on the other hand, evil is positive by nature; it is an ontological component of the world—as proved by the so-called tragic philosophers—it is therefore irremovable and causes the tragic nature of human life, and attempts to eliminate it, e.g. by modernism or the Christian vision of the world, are ineffective and immoral.