Browsing by Author "Gamrat, Małgorzata"
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
- ItemDwudziestowieczna brzmieniowość z elektroniką w tle w ujęciu Márty Grabócz [Márta Grabócz, Entre naturalisme sonore et synthèse en temps réel. Images et formes expressives dans la musique contemporaine, Éditions des archives contemporaines, Paris 2013](Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2015) Gamrat, Małgorzata
- ItemFilozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie(Wydawnictwo UNUM, 2022) Gamrat, Małgorzata; Szyszkowska, Małgorzata A.To, czym jest fenomenologia muzyki oraz w jaki sposób rozpoznajemy fenomenologiczną dziedzinę studiów nad muzyką, stanowi pytanie leżące u podstaw prezentowanego tekstu. Odpowiedź na nie, zakłada autor, leży w eksplorowaniu różnych sposobów opisu, analizy oraz rozważania muzyki, charakteryzujących się ciągłością, oparte na doświadczaniu oraz osobistym oglądzie. Elementy te, jak sugeruje autor, mówią nam najwięcej na temat fenomenologicznych sposobów badania muzyki. Autor podąża badawczymi ścieżkami wyznaczonymi w pismach przez autorów takich jak Roman Ingarden, Maurice Merleau-Ponty, Jean-François Lyotard, Arnold Berleant, rozważając te różne, ale równie inspirujące sposoby rozumienia muzyki.
- Item„Forma mostowa” – w poszukiwaniu alternatywy dla formy sonatowej. V Sonata na fortepian solo Aleksandra Tansmana(Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, 2009) Gamrat, Małgorzata
- ItemFranz Liszt i jego muzyka fortepianowa w ujęciu Jarosława Iwaszkiewicza oraz Pawła Kubisza(Primum Verbum, 2012) Gamrat, MałgorzataFranz Liszt is one of the greatest artists of the 19th century. He has attended the most important artistic and social events, providing comments on their literature and musical aspects. In his articles published in ‘Gazette Musicale’ (1835—1841) he treats the artist, their place in the society till in his correspondence he reflects the life condition of the workers. This social sensibility can be observed in Lyon (1837) in the cycle Impressions et poesies. The literature was one of his main interests. All his life he kept reading and commenting in his correspondence the works he had read and most importantly he tried to implement it in his musical works. The result of these attempts was the creation of the program music, a music inspired very often by the literature or preceded by a literature piece. In my article, I am presenting the music of Liszt that has inspired literature deeds. My research is directed towards two works — the novel entitled Mefisto-Walc by Jarosław Iwaszkiewicz and the poem by Paweł Kubisz entitled Rapsod o Oszeldzie. Both are very different. In the first work it is the music (Erster Mephisto-Walzer) one of the main actors, equal to the others, the composer is just mentioned. In the work of Kubisz, Liszt is a principle actor who inspires the struggle of the workers and leads towards liberty and his music occupies secondary place (Lyon, Mazeppa, Mephisto-Walz). Both the works have one common point — Franz Liszt and his music. They both also refer to Faust. Ein Gedicht of Nikolas Lenau that has preceded Erster Mephisto-Walzer. They both have not only a common musical intertext but also a literature intertext though the musical work, what I have called intertext of second degree. This is proof that Liszt was right that it is possible to implement the ideas in the music.
- ItemJean-Baptiste Rousseau’s Poetic Cantatas and their Place in the Culture of France: A Preliminary Study(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021) Gamrat, Małgorzata
- ItemKarol Szymanowski w refleksji Aleksandra Tansmana(Związek Kompozytorów Polskich, 2020) Gamrat, MałgorzataTekst został poświęcony muzyce i osobie Karola Szymanowskiego obecnej w refleksji Aleksandra Tansmana. Podstawę rozważań stanowi obszerny tekst Tansmana, opublikowany w „La Revue musicale” w 1922 roku. Ponadto ukazane zostały inne teksty publicystyczne tego twórcy, w których pojawia się Karol Szymanowski. Dodatkowe źródło informacji stanowią wspomnienia i dzienniki Aleksandra Tansmana oraz korespondencja i pisma Karola Szymanowskiego, które rzucają światło na relacje między tymi artystami.
- ItemKiedy muzyka inspiruje poezję, a poezja muzykę. Kantata poetycka Jeana-Baptiste Rousseau i jej romantyczne reperkusje(Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2022) Gamrat, MałgorzataKantata poetycka to jeden z niewielu gatunków poetyckich w XVIII-wiecznej Francji, który został opisany teoretycznie przez swojego twórcę, który zarazem stworzył dlań pewien wzorzec. Gatunek ten z założenia wywodzi się z muzyki, co implikuje określone rozwiązania artystyczne. Z całej spuścizny literackiej Rousseau to właśnie kantaty przetrwały do dziś jako arcydzieła swojego gatunku, stanowiące jego wkład w rozwój poezji i, pośrednio, muzyki francuskiej. Kantata poetycka bowiem odegrała bardzo ważną rolę w powstaniu świeckiej kantaty muzycznej we Francji, specyficznej dla tego kraju tzw. cantate française. Największa popularność gatunku przypada na I połowę XVIII wieku, następnie gatunek odżywa wraz z powołaniem Prix de Rome dla kompozytorów w 1803 roku i pojawia się w twórczości młodych romantyków w formie jeszcze bardziej udramatyzowanej niż XVIII-wieczny pierwowzór złożony z arii i recytatywów. Głównym celem artykułu jest wskazanie cech gatunkowych kantaty poetyckiej wyłożonych przez twórcę gatunku oraz artystycznych realizacji kantaty na przykładzie wybranych utworów XIX-wiecznych twórców.
- Item„Lélio” de Hector Berlioz et „Le contrebandier” de George Sand, ou une solitude d’un artiste (héros) romantique portant le masque du bandit(Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2019) Gamrat, MałgorzataThe notions of solitude and a bandit were very popular as a literary theme during Romanticism. Those two literary topoi were connected with the image of a romantic hero, and successively a romantic artist. This paper analyzes two very different works: a monodrama Lélio by Hector Berlioz and the short story Le contrebandier by George Sand, where a bandit is presented as a representation of a romantic artist.
- ItemLes croisements romantiques des sens: Liszt lecteur de Senancour(Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2014) Gamrat, MałgorzataIn the following paper I present certain aesthetic ideas from one of the best-known Senancour’s novel – Obermann (1804) which was one of the most important lectures of Franz Liszt during his formative years. Senancour appears in Liszt’s correspondence both as an admired person and as a writer. Liszt often quoted and commented on fragments of Obermann in his letters and writings, and in his musical works. The latter one is most interesting because Liszt created a new genre of music – “a poetic music” which is inspired by poetry and preceded by a literary quotation. I show Senancour’s influence on Liszt’s writings, and particularly on his music on the example of Vallée d’Obermann and Le mal du pays.
- ItemLiszt and the French literary avant-garde of the 1830s(Wydawnictwo Naukowe UAM i Wydawnictwo PTPN, 2013) Gamrat, MałgorzataIn France, the 1820s and 1830s brought about enormous changes in the perception of literature and art as a whole. Young poets, encouraged by the success and novelty of Méditations poétiques by Alphonse de Lamartine, started seeking new possibilities of expression and ways of breaking with the several-centuries-old tradition. They met with a strong protest from conservative milieu, especially those linked to Académie française, and this made them fight for a new paradigm in literature. They eagerly experimented with language as sound (Lamartine, Sainte-Beuve) and graphic (Nodier) matter. They published their texts in the press (Le Globe) and presented them during meetings in artistic salons, which functioned as a kind of laboratory. Thanks to the support of Charles Nodier they could publish their poems in the best publishing houses, which largely contributed to their success. The final victory of the romantics was the premiere of Hernani by Victor Hugo in February 1830. Franz Liszt, who came to Paris in 1823, was an active participant in the artistic and intellectual life there. Moreover, he was also a friend of many prominent artists of the epoch, which can be seen in his letters, writings, and piano music from the early 1830s. A particular example of the relationship between the composer’s music and literary avant-garde is the piece Harmonies poétiques et religious of 1835. We find there the domination of the sound element, formal freedom, the intertwining of poetical techniques, experiments with structure, and a strong stress on the word aspect of the oeuvre, for example through very precise notation of tempo markings.
- ItemLiszt’s experiments with literature(Wydawnictwo Naukowe UAM i Wydawnictwo PTPN, 2013) Gamrat, MałgorzataLiszt’s aspiration to create his own musical language and to find new tools of musical expression was unusually strong almost from the very beginning of his artistic career. Not only did the artist gladly spend his time among writers and read numerous texts, but he also turned to the technical and expressive means originating in literature. Among the most important attempts to work out new musical means on the basis of literary devices we may list: a strong emphasis on the sound factor, formal freedom and mixing of genres, composing a musical cycle on the basis of a poetic one (a narrative whole, leitmotifs), appealing to emotions by means of the appropriate selection of an oeuvre’s parameters, in particular articulation and dynamics, poetic quotations preceding the score, transposition of literary genres into the field of music, or synthesis of poetry and music in songs, symphony choruses, and piano transcriptions of songs. Album d’un voyageur is an excellent example of Liszt’s borrowings from literature and a very individual cycle with literary value. It is a story of a voyage across a small part of Europe in search of self-understanding; it is also a history of rebellion and the doubts which come as its consequence, as well as finding peace through contact with nature and through searching for God. Liszt created here an unusual oeuvre that combines poetic images and sounds. In 1884 Liszt declared that the most perfect form of synthesis of poetry and music is transcription of songs. It is here that music interprets poetry with its own means, which are often invented for the purposes of this synthesis. On the basis of the transcription of the song Ich liebe dich from 1860 we may observe how music becomes a language capable of imitating the intonation of the human voice, expressing emotions and, symbolically, relying on a programme, also expressing ideas.
- ItemLutosławski’s Worlds edited by Lisa Jakelski and Nikolas Reyland, The Boydell Press, Woodbridge 2018, ss. 402 [ISBN 978 1 78327 198 6](Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2020) Gamrat, MałgorzataRecenzja książki: Lutosławski’s Worlds, red. Lisa Jakelski, Nicholas Reyland. Woodbridge 2018
- ItemMahomet jako centralna postać wyobrażonej opery w opowiadaniu „Gambara” Balzaca(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Filologii Polskiej, 2022) Gamrat, MałgorzataThe article discusses the fragment of Balzac’s short story Gambara in which the titular character discusses his opera. The focal point of this article is a character from the opera written by Paolo Gambara – Muhammad. The elements used to build the character (character traits, transformations, biography, relationships with his environment, actions, emotions etc.) were analysed in the context of the musical means used to present them and of the entire short story. The background of this analysis consists of a short overview of the philosophical ideas about music and science expressed by Gambara in order to better present the sources of his ideas and the musical solutions that he used.
- ItemMiędzy „narracją” a „psychologią”. Obecność „Boskiej Komedii” Dantego i „Fausta” Goethego w języku muzycznym Liszta(Wydawnictwo Sutoris, 2009) Gamrat, MałgorzataFranz Liszt was a Romantic musician: a virtuoso pianist, music critic, an admirer of literature and philosophy, and a rebel, who could not accept the ways of the world. As a composer he took a lot from the richness of the music, the literature, the fine arts, and the philosophy of the 19th century. In his compositions he transformed his ideas into a new musical language (using all compositional means, such as the construction of a musical motive, tonality, instrumentation, articulation, volume or musical form) and opened new ways for the development of music. Literature was very important in Liszt’s life, as evidenced by his collections of books in Weimar and Budapest and by his letters, in which he commented on the works he had read. Throughout his life, Liszt read a lot, but some of the great number (more than 240 titles) of the works he was familiar with were more important than the other. The books which had the greatest influence on his work include The Divine Comedy by Dante and Faust by J.W. Goethe. Two of Liszt’s works (Après une lecture de Dante, fantasia quasi sonata and Eine Faust-Symphonie) show two aspects of the influence literature can have on music: “narration” and “psychology”. Both works show how dominant literary themes may become in music, especially by a composer who saw literature as a source of a revival of music. An analysis of these works may help us see how Liszt changed the contemporary language of music, introducing such phenomena as atonality, impressionism or hybrid forms. It should be emphasized that Liszt understood a programme as an inspiration influencing the entire work, rather than a literary pretext for music – an accusation often made against works representing the idea of programme music, such as those by Hanslick or Brahms. The programme is considered another dimension of a musical work, which can be analysed in terms of absolute music. The changes in Liszt’s musical language are rooted in literature and agree with the Romantic idea of the correspondence of arts, understood as intertwining and mutual inspiration of the arts.
- ItemO związkach muzyki ze słowem raz jeszcze [Hazel Smith, The Contemporary Literature-Music Relationship: Intermedia, Voice, Technology, Cross-Cultural Exchange, Routledge 2016, ss. 202; „Routledge Interdisciplinary Perspectives on Literature” nr 65; ISBN 9781138852051](Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2016) Gamrat, Małgorzata
- ItemOd Kuhlaua do Dusapina, czyli muzyka, narracyjność i znaczenie według Márty Grabócz (Márta Grabócz, Musique, narrativité, signification, préface de Charles Rosen, L’Harmattan, Paris 2009)(Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2013) Gamrat, Małgorzata
- ItemOpus 14 Hektora Berlioza: sztuka, życie artysty i filozofia egzystencjalna Eero Tarastiego(Wydawnictwo UNUM, 2022) Gamrat, MałgorzataTekst dotyczy dwóch utworów Hektora Berlioza składających się na opus 14: op. 14a – Symphonie fantastique. Épisode de la vie d’un artiste oraz op. 14b – monodram liryczny na głos recytujący, tenor, baryton, chór, fortepian i orkiestrę zatytułowany Lélio, ou le retour à la vie. Szczególny nacisk został położony na elementy dotyczące życia artysty i sztuki widoczne na poziomie literackiej treści i rozwiązań kompozytorskich. Aby dokładniej zrozumieć to złożone dzieło, do jego analizy włączono teorię semiotyki egzystencjalnej Eero Tarastiego, której wybrane aspekty zostały szerzej omówione i zastosowane w badaniu dzieła Berlioza (m.in. model zemiczny, relacje moi i soi, wybrane typy znaków: przed-, post-, endo-, egzo-znaki).
- ItemSigns of music, intertextuality, and narrative strategy. Cultural semiotics and 19th-century funeral music: The case of Karol Kurpiński’s Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki [Elegy on the Death of Tadeusz Kościuszko](De Gruyter, 2021) Gamrat, MałgorzataThe musical culture of modern Europe has produced numerous extra-linguistic elements which constitute a kind of code making transmission of content possible between sender and receiver. These elements also permit a kind of narrative strategy which organizes this communication. One of the codes most important for this field of European culture is musical rhetoric, made up of dozens of signs such as rhetorical figures or the symbolism of musical keys. I demonstrate the functioning of these elements on the example of funeral music, whose topoi, signs, and codes have developed in European culture for several centuries, along with characteristic musical and literary genres, and their mutual interactions. My methodological approach is mainly based on the tools of cultural and musical semiotics, and of narratology combined with analyses of musical rhetoric, supported by elements of literary analysis. I discuss this subject using the example of Karol Kurpiński’s Elegy on the Death of Tadeusz Kościuszko (1818), which perfectly illustrates the signs typical of European culture in the first half of the 19th-century and of nascent Romanticism, with its complex nationalisms and its quest for signs typical of a given nation or region, as well as for individual solutions. All of my analyses point to the power and versatility of cultural semiotics, which allows us to study human creativity in a highly comprehensive manner, exploring areas which are inaccessible to other research methodologies.
- ItemStrategie zachowania tożsamości regionalnej (i narodowej) w twórczości Pawła Kubisza(Slezská univerzita v Opavě / KLP – Koniasch Latin Press, 2018) Gamrat, MałgorzataRozdział poświęcony został twórczości zaolziańskiego poety, Pawła Kubisza, która przeanalizowana została z perspektywy zastosowanych przez artystę strategii kształtowania tożsamości regionalnej. Podstawę rozważań stanowią jego utwory zebrane w następujących zbiorkach: Kajdany i róże (1927), Przednówek (1937), Opowieści wydziedziczonych (1949), Rapsod o Oszeldzie (1953), Zaszuwierzóny świat (1972) oraz wydany pośmiertnie zbiorek Dukaty z rulonu cierpkich lat (2004).
- ItemStrukturalizm a muzykologia (polska). Kilka uwag o „Die Lorelei” Franza Liszta w świetle analizy narratologicznej(Slezská Univerzita v Opavě, 2015) Gamrat, MałgorzataPowojenny strukturalizm silnie oddziałał nie tylko na literaturoznawstwo czy antropologię, ale także na muzykologię, w której swój oddźwięk znalazła wywodząca się z francuskiego strukturalizmu narratologia. W latach 80. XX wieku dwóch znakomitych muzykologów – Eero Tarasti i Daniel Charles – zafascynowanych ideami metodologicznymi Greimasa zainicjowało w Paryżu pierwsze międzynarodowe sympozjum poświęcone znaczeniu strukturalizmu w muzyce. Idee znalezienia uniwersalnych praw rządzących dyskursem muzycznym (gramatyki muzycznej na wzór gramatyki narracji) zakorzenione w strukturalizmie i jego założeniach metodologicznych inspirują muzykologów na całym świecie. Spotykają się oni co dwa lata w różnych miejscach globu, prezentując wyniki swoich badań w trakcie kolejnych International Congress on Musical Signification. W poniższej krótkiej historii strukturalizmu w muzyce, jako przykład analizy muzycznej zainspirowanej założeniami narratologicznymi przedstawiam Die Lorelei II Franza Liszta.