Rozprawy doktorskie (WNS)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 81
  • Item
    Intymność w związkach młodych dorosłych
    (2024-06-21) Krawiec, Bogumiła
    Przedmiotem pracy jest intymność w związkach młodych dorosłych. W pracy skupiono się przede wszystkim na relacjach romantycznych, zaś inne bliskie relacje, traktując jako tło dla podejmowanego tematu. Celem pracy jest określenie, jakim transformacjom podlega intymność w związkach młodych dorosłych, tzn. jak kształtuje się wyobrażenie o tym, co intymne oraz jak jest ono realizowane w związkach kobiet i mężczyzn we wczesnej dorosłości. W pracy znalazły się zagadnienia dotyczące: historycznego tła intymności, pojęć jej pokrewnych oraz sposobów jej definiowania (Rozdział I), kwestie związane z kontekstem rozwojowym intymności (Rozdział II), kwestie metodologiczne (Rozdział III). Znalazło się w niej także omówienie wyników badań - odpowiednio - mężczyzn i kobiet (Rozdział IV i V). W rozdziale VI znajduje się zaś podsumowanie wyników i ich dyskusja. Do zbadania intymności użyto autorskiego wywiadu podążającego oraz kwestionariusza. W badaniu wzięło udział 316 [osób (189 kobiet i 127 mężczyzn) w wieku 20- 35 lat. Do rekrutacji respondentów wykorzystano metodę kuli śnieżnej. Zapewniono anonimowość badania, a zebrane dane poddano szczególnej ochronie poprzez wprowadzenie niezależnych kodów literowo-cyfrowych. Procedura analizy danych podporządkowana była Strategii Rekonstrukcji Transformacji Procesu zakładającej analizę na dwóch poziomach (analiza pojedynczych przypadków i analiza zbioru przypadków). Dzięki analizom algorytmem C4.5 Quinlana uzyskano jedenaście wariantów kobiecych (K1-K11) i siedem wariantów męskich (M1-M7), które umieszczone zostały na kontinuum między brakiem intymności a intymnością, która odzwierciedla wszystkie możliwe cechy intymności. The subject of the study is intimacy in young adult relationships. The work focuses primarily on romantic relationships, while treating other close relationships as a background for the subject under consideration. The purpose of the work is to determine what transformations intimacy undergoes in young adult relationships, i.e. how the idea of what is intimate is formed and how it is realized in the relationships of men and women in early adulthood. The work includes issues concerning: the historical background of intimacy, related concepts and ways of defining it (Chapter I), issues related to the developmental context of intimacy (Chapter II), methodological issues (Chapter III). It also includes a discussion of the results of men and women, respectively (Chapters IV and V). In turn, Chapter VI contains a summary of the results and their discussion. The author's follow up interview and questionnaire were used to examine intimacy. A total of 316 people (189 women and 127 men) between the ages of 20 and 35 participated in the study. A snowball method was used to recruit respondents. The anonymity of the survey was ensured, and the collected data was subjected to special protection through the introduction of independent letter-digit codes. The data analysis procedure was subordinated to the Process Transformation Reconstruction Strategy assuming analysis at two levels (single case analysis and case set analysis). Analyses using Quinlan's C4.5 algorithm yielded eleven female variants (K1-K11) and seven male variants (M1-M7), which were placed on a continuum between lack of intimacy and intimacy that reflects all possible characteristics of intimacy.
  • Item
    Praca dymensją rozwoju i integracji ekologicznej osadzonych
    (2024-04-10) Teuchmann, Maciej
    Praca osadzonych w placówkach penitencjarnych pełni wiele funkcji. Nie jest jedynie możliwością zarobku - w pierwszej kolejności ma służyć, jako narzędzie do zmian postaw osadzonych. Praca osób odbywających karę pozbawienia wolności pełni funkcję poprawczą i readaptacyjną, kształci i utrwala nowo zdobyte kompetencje. W trakcie wykonywania pracy w osadzonym powinien wykształcić się szacunek do pracy i osób, które ją wykonują. Praca daje możliwość osadzonemu poznania życia zgodnego z prawem, które daje szansę na powrót do poprawnego funkcjonowania w społeczeństwie. Dzięki pracy osadzony dodatkowo uczy się dyscypliny, punktualności, sumienności w realizacji swoich obowiązków, organizacji czasu pracy, jak również utrwala nawyk pracy. Praca osadzonych spełnia tym samym rolę edukacyjną, często kojarzoną z doskonaleniem kompetencji zawodowych oraz innymi działaniami, których celem jest rozwój zawodowy. Konkludując, praca jest ważna w życiu człowieka. Jej brak powoduje problemy ekonomiczne, psychologiczne, społeczne. Podejmowanie pracy przez osoby odbywające karę pozbawienia wolności należy rozpatrywać w kategoriach „zysków” i „strat”, „czynników chroniących” i „czynników ryzyka”. W analizach zachowana została równowaga, z jednej strony między historycznym i systematycznym aspektem dociekań nad rozwijanymi teoriami wyjaśniającymi związek ciała i duszy, z drugiej zaś bardziej współczesnym i naukowo uzasadnionym podejściem do tego szeroko dyskutowanego tematu. This dissertation offers a critical examination of the metaphysical constitution of the human person, with a particular focus on the mind and body problem, adopting the relevant hylomorphism developed by the realist metaphysics of the Aristotelian-Thomistic tradition. The primary role of the formal cause is examined in order to highlight the philosophically advantageous results of a hylomorphic account as well as to show as far as is possible that this is really how facts are with the ontological constitution of the human person, hence the commitment to realist metaphysics. This research project, therefore, intends to defend the priority of form, understood in terms of both metaphysical and explanatory priority. In order for this examination to be a systematic one, contrasting accounts are also discussed, these being, primarily, dualistic theories as well as materialist approaches. A balance is struck between a historical and classical investigation into the way these theories accounting for the body and soul relationship were developed, on the one hand, and a more contemporary and scientifically informed approach to this widely discussed theme.
  • Item
    Związek radzenia sobie ze stresem i dobrostanu - rola treningu inteligencji emocjonalnej
    (2024-05-10) Janik, Karolina
    Głównym celem badań było pokazanie roli inteligencji emocjonalnej w związku między radzeniem sobie ze stresem a dobrostanem. Ponadto, weryfikowano skuteczność treningu inteligencji emocjonalnej. Badanie składało się z 4 etapów. W pierwszym etapie wszyscy badani wypełniali baterię testów. W drugim etapie w grupie eksperymentalnej zastosowaną interwencją był trening inteligencji emocjonalnej INTEMO (Ruiz-Aranda i in., 2013) w polskiej adaptacji (Janik, materiały niepublikowane), natomiast w grupie kontrolnej aktywnej techniki pamięciowe i mnemotechniki. Grupa kontrolna pasywna wypełniała baterię testów i nie uczestniczyła w żadnej interwencji. Treningi odbywały się równolegle w obu grupach i trwały trzy miesiące. Całość badania ukończyło N = 114 osób, w tym n = 69 kobiet oraz 77 = 45 mężczyzn. Osoby badane to młodzież w wieku od 18 do 25 lat (A/= 21,20; SD = 1,54). Wyniki badań potwierdzają częściowo postulowane hipotezy. Trening inteligencji emocjonalnej jest skutecznym narzędziem rozwoju w obszarze percepcji i asymilacji emocji oraz wyniku ogólnego, ponadto jest moderatorem związku radzenia sobie ze stresem i dobrostanu. The main aim of the research was to show the role of emotional intelligence in the relationship between coping with stress and well-being. In addition, the effectiveness of emotional intelligence training was verified. The study consisted of 4 stages. In the first stage, all subjects completed a battery of tests. In the second stage, the intervention used in the experimental group was INTEMO emotional intelligence training (Ruiz-Aranda et al., 2013) in the Polish adaptation (Janik, unpublished materials), while in the control group active memory techniques and mnemonics. The passive control group filled the battery of tests and did not participate in any intervention. The training sessions took place simultaneously in both groups and lasted three months. The entire study was completed by N= 114 people, including n = 69 women and n = 45 men. The subjects were young people aged 18 to 25 (M= 21.20; SD = 1.54). The research results partially confirm the postulated hypotheses. Emotional intelligence training is an effective tool for development in the area of perception and assimilation of emotions and the overall score, moreover, it is a moderator of the relationship between coping with stress and well-being.
  • Item
    Mediacyjna rola komunikacji intrapersonalnej w relacjach sposobów kształtowania się tożsamości z cechami osobowości i dobrostanem młodzieży
    (2024) Jankowicz-Miernik, Sylwia
    Projekt miał na celu weryfikację zależności osobowość – tożsamość – dobrostan w grupie młodzieży w wieku od 13 do 18 lat oraz poszerzenie modelu o zjawisko komunikacji intrapersonalnej, rozumianej jako dialogi wewnętrzne oraz mówienie do siebie. Adolescenci (N = 320) brali udział w kwestionariuszowym, dwuetapowym badaniu i wypełniali: w etapie I - Ankietę socjodemograficzną, Kwestionariusz Osobowości IPIP-BFM-50, Zrewidowaną Skalę Wewnętrznej Aktywności Dialogowej SWAD-R oraz Skalę Mówienia do Siebie STS, zaś w etapie II - Kwestionariusz Sposobów Kształtowania Tożsamości CIMQ oraz Skalę MHC-SF do pomiaru dobrostanu. Ustalono, że: (1) cechy osobowości są predyktorami sposobów kształtowania się tożsamości, a najistotniejszą rolę odgrywają intelekt i sumienność oraz stabilność emocjonalna; (2) sposoby kształtowania się tożsamości wykazują sinusoidalny kształt relacji z metacechami osobowości alfa i beta (3) oraz dobrostanem psychicznym i dwoma jego aspektami: emocjonalnym i psychologicznym; (4) dialogi wewnętrzne adolescentów pełnią funkcje rozwojowe, obronne lub nieadaptacyjne; (5) cechy osobowości są predyktorami funkcji dialogów wewnętrznych, z czego najważniejszą rolę odgrywają stabilność emocjonalna i intelekt; (6) dialogi wewnętrzne mediują relację osobowość - tożsamość zaś mówienie do siebie mediuje relację tożsamość – dobrostan. The project aimed to verify the relationship of personality - identity - well-being in a group of adolescents aged 13 to 18, and to expand the model with the phenomenon of intrapersonal communication, understood as internal dialogues and self-talk. Participants (N = 320) took part in a two- stage questionnaire study and completed: in stage I - Socio-demographic questionnaire, International Personality Item Pool-Big Five Markers-50, Internal Dialogical Activity Scale-Revised and The Self-Talk Scale, and in stage II - Circumplex Identity Modes Questionnaire and the MHC-SF Scale. It was established that: (1) personality traits are predictors of identity formation modes, of which intellect, conscientiousness and emotional stability play the most important role; (2) identity formation modes show a sinusoidal shape of the relationship with alpha and beta personality metatraits (3) and psychological well-being and two of its aspects: emotional and psychological; (4) internal dialogues of adolescents perform self-reflective, defensive and disruptive functions; (5) personality traits are predictors of internal dialogue functions, with emotional stability and intellect playing the most important role; (6) internal dialogues mediate the personality-identity relationship, and talking to oneself mediates the identity-well-being relationship.
  • Item
    Innowacje pedagogiczne w klasach mundurowych wybranych szkół średnich województwa mazowieckiego
    (2024-02-12) Sokołowska, Dorota
    Przedmiotem pracy jest ustalenie istnienia zjawiska innowacyjności pedagogicznej w obszarze organizacyjnym, dydaktycznym i wychowawczym oraz w wyniku badań określenie zakresu jego realizacji w klasach mundurowych szkół średnich na terenie Mazowsza. Praca traktuje o innowacjach pedagogicznych w liceach i technikach wybranych do badań, które prowadzą klasy: wojskowe, policyjne, strażackie, straży granicznej na obszarze województwa mazowieckiego. Część teoretyczna oprócz zagadnień o innowacyjności przybliża historię szkolnictwa mundurowego dla młodzieży na terenie Polski - od Szkoły Rycerskiej I Rzeczypospolitej po czasy współczesne wraz z tradycją i symboliką mundurową. Zawiera także informacje o wskazanych typach klas mundurowych i socjologiczny obraz tych klas w Polsce i na Mazowszu. W pracy znajduje się rozbudowana analiza porównawcza innowacji pedagogicznych w poszczególnych rodzajach klas. The subject of this doctoral dissertation is to determine the existence of the phenomenon of educational innovation in the organizational, teaching and educational areas and, as a result of research, to determine the scope of its implementation in military, police, firefighting, border guard profile classes in Masovia. The dissertation is about educational innovations in secondary schools and technical schools selected for research, which run classes: military, police, firefighting, border guard in the Masovian Voivodeship. The theoretical part, in addition to issues of innovation, presents the history of military profiled classes for young people in Poland - from the School of Chivalry in Polish-Lithuanian Commonwealth to modern times, along with the tradition and symbolism of military uniforms. It also contains information about the indicated types of military profile classes and a sociological picture of the above mentioned in Poland and Masovia. The work includes an extensive comparative analysis of educational innovations in individual types of classes.