Browse
Recent Submissions
- ItemPostrzeganie wartości macierzyństwa w procesie resocjalizacji skazanych kobiet(2025-05-26) Brzezińska, AnnaPrezentowana dysertacja doktorska podejmuje zagadnienie resocjalizacji kobiet, będących jednocześnie matkami małych dzieci i odbywających karę w polskich zakładach karnych. Z założenia dysertacja została ograniczona do pewnych zasobów, które decydują o niewątpliwych potrzebach (oglądu świata - archeologii życia, warunkujących cele życia, bądź warunkujące sens i jakość życia matki). Macierzyństwo jest czymś, co łączy wszystko razem. Dysertacja w swej materii obejmuje cztery podstawowe obszary badawcze: resocjalizację, wychowanie resocjalizujące, matki i dzieci oraz macierzyństwo. Przedmiotem rozprawy jest badanie możliwości rozwojowej i resocjalizacyjnej skazanych kobiet, będących jednocześnie matkami wychowującymi w więzieniu swoje dzieci. W czasie tworzenia modelu badawczego pamiętałam, iż inny przedmiot badania może narzucać metoda ilościowa, inny zaś metoda jakościowa. Zostało to zaprezentowane w oparciu o zebraną literaturę przedmiotu oraz własne badania empiryczne. Celem dysertacji jest zbadanie korelacji resocjalizacji skazanych kobiet - jako głównego celu systemu penitencjarnego - i macierzyństwa, jako związku synergicznego i jednościowego (scalenia) matki z dzieckiem, ze szczególnym uwzględnieniem koniecznych elementów, właściwości osobniczych, które mogą towarzyszyć wzrastaniu poprzez macierzyństwo w kierunku samorealizacji, pobudzania kreatywności i samospełnienia się. Celem jest poszukiwanie - w otoczeniu skazanej matki - możliwości pozytywnego wykorzystania - chociażby w ograniczonym stopniu - macierzyństwa w procesie jej resocjalizacji. The presented doctoral dissertation addresses the issue of resocialization of women who are also mothers of small children serving sentences in Polish prisons. In principle, the dissertation was lim ited to certain resources that determine undoubted needs (w orldview - archeology of life, determ ining life goals, or determining the meaning and quality of the mother's life). Motherhood is something that connects everything together. The dissertation in its subject m atter covers four basic research areas: resocialization, resocializing education, mothers and children, and motherhood. The subject of the dissertation is the study of the development and resocialization possibilities of convicted women who are also mothers raising their children in prison. While creating the research model, I remembered that the quantitative method may impose a different subject of research, while the qualitative method may impose a different one. This was presented based on the collected literature on the subject and my own empirical research. The aim of the dissertation is to examine the correlation between the resocialization of convicted women - as the main goal of the penitentiary system - and motherhood, as a synergistic and unitive relationship (merging) between the mother and her child, with particular emphasis on the necessary elements, individual characteristics that may accompany growth through motherhood towards self realization, stimulating creativity and self fulfillment. The aim is to search - in the environment of the convicted mother - for the possibility of positive use - even to a limited extent - of motherhood in the process of her resocialization.
- ItemAchievements in instrumental performance as a result of goal realization: The role of affect and implementation intentions(2022-06-22) Mazur-Socha, ZofiaThe first chapter of the dissertation presents what music psychology is as a science, and what the scope of its interests is. The following chapters present four studies that together provided new insights into the role of affect and implementation intentions in the achievements of musical instrument learners. Study 1, a systematic review of the literature, showed that positive affect was related to longer practice time and greater engagement in practice, while negative affect was related to shorter practice time and diminished engagement in practice. The next two chapters describe the development and validation of the Instrumental Practice-Related Affect Measure and the Instrumental Practice Goal Realization Inventory, Study 2 (with 171 piano students) and Study 3 (longitudinal study with initial sample of 235 students learning various musical instruments). Chapter five describes results of Study 2 and 3 regarding the relationships between affect and the four aspects of musical practice. Both studies showed a positive relationship between practice-related enthusiasm and practice intention, while depression and anxiety were negatively related to performance evaluation. Chapter six presents Study 4 (randomized controlled trial with 127 secondary music school and university students) indicating that mental contrasting with implementation intentions helps to reduce negative affect associated with practice, and in interaction with musicians' primary affect explains the increased practice time. W pierwszym rozdziale dysertacji przedstawiono, czym jest psychologia muzyki jako nauka i jaki jest zakres jej zainteresowań. Kolejne rozdziały prezentują cztery badania, które łącznie dostarczyły nowej wiedzy na temat roli afektu i intencji implementacyjnych w osiągnięciach w grze na instrumencie muzycznym. Badanie 1, systematyczny przegląd literatury, wykazało, że pozytywny afekt był związany z dłuższym czasem ćwiczenia i większym zaangażowaniem w ćwiczenie, natomiast negatywny afekt był związany z krótszym czasem ćwiczenia i mniejszym zaangażowaniem w ćwiczenie. Kolejne dwa rozdziały opisują konstrukcję i walidację Kwestionariusza Afektu Związanego z Ćwiczeniem na Instrumencie oraz Inwentarza Realizacji Celów w Ćwiczeniu na Instrumencie, Badanie 2 (z udziałem 171 uczniów klasy fortepianu) oraz Badanie 3 (badanie podłużne z początkową próbą 235 uczniów grających na różnych instrumentach). W rozdziale piątym opisano wyniki Badań 2 i 3 dotyczące związków między afektem a czterema aspektami ćwiczenia gry na instrumencie. W obu badaniach wykazano pozytywny związek między entuzjazmem związanym z ćwiczeniem a intencją jego podejmowania, natomiast depresja i lęk były negatywnie związane z oceną wykonania. W rozdziale szóstym przedstawiono wyniki Badania 4 (randomizowanego badania z próbą kontrolną z udziałem 127 uczniów szkół muzycznych II stopnia i studentów), które wykazało, że kontrastowanie mentalne z intencjami implementacyjnymi pomaga zmniejszyć negatywny afekt związany z ćwiczeniem, a w interakcji z pierwotnym afektem muzyków wyjaśnia wydłużenie czasu ćwiczenia.
- ItemEdukacja osób z niepełnosprawnością w ramach projektu „Alegría de Vivir” w Santo Domingo – Ekwador. Studium psychopedagogiczne(2021-05-06) Szymański, MarekRozprawa ta składa się z trzech części: teoretycznej, metodologicznej i empirycznej wraz z psychopedagogiczną interpretacją uzyskanych wyników badań. Teoretyczne znaczenie tej pracy doktorskiej związane było z ukazaniem projektu jako przykładu przedsięwzięcia wspomagającego proces rozwoju osobistego oraz inkluzji społecznej osób z ryzykiem wykluczenia. Pozytywne doświadczenie związane z jego realizacją oraz jego pozytywną oceną stanowi źródło inspiracji dla tworzenia podobnych projektów skupionych na poprawie warunków życia i funkcjonowania osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Celem podjętej pracy doktorskiej była odpowiedź na pytanie: Jakie walory edukacyjne zostały zrealizowane w ramach Projektu "Alegría de Vivir" obejmującego pracę terapeutyczną z osobami z wykluczeniem społecznym. Oprócz celu poznawczego starano się zrealizować cel praktyczny, jakim było wypracowanie najlepszych form pomocy służących inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnością i chorych psychicznie. Efektem końcowym projektu było wykazanie nie tylko jego edukacyjnych, ale również psychopedagogicznych walorów oraz ich znaczenia dla osób w różny sposób w nim uczestniczących. Ogółem w badaniach wzięło udział 469 osób, wśród których było 159 uczestników badań pilotażowych (odegrały one bardzo istotną rolę w opracowaniu narzędzi badań) oraz 310 osób w badaniach zasadniczych. Innowacyjnym narzędziem badań tej ostatniej grupy osób był kwestionariusz ujmujący przedmiot badań zarówno w sposób retrospekcyjny, jak i introspekcyjny. This dissertation consists of three parts: theoretical, methodological and empirical, together with a psycho-pedagogical interpretation of the obtained research results. The theoretical significance of this dissertation was connected with showing the Project as an example of an undertaking supporting the process of personal development and social inclusion of people at risk of exclusion. The positive experience of its implementation and its positive evaluation is a source of inspiration for creating similar projects focused on improving the living conditions and functioning of people with disabilities and their families. The aim of the doctoral dissertation was to answer the question: What educational values were realized within the Alegría de Vivir Project covering therapeutic work with people with social exclusion? In addition to the cognitive goal, there was an attempt to achieve a practical goal, which was to develop the best forms of assistance for the social inclusion of people with disabilities and the mentally ill. The final result of the Project was to demonstrate not only its educational but also psycho-pedagogical qualities and their importance for people who participate in it in various ways. A total of 469 people took part in the research, among them 159 participants of pilot studies (they played a very important role in the development of research tools) and 310 people in basic research. An innovative research tool for the latter group of people was a questionnaire that covered the subject of the research in both retrospective and introspective ways.
- ItemTaksonomia psycholeksykalna rzeczowników typologicznych ukraińskiego leksykonu osobowości(2024-12-16) Kuts, OlenaNiniejsze badania dotyczą leksykonu osobowości rzadko badanej klasy deskryptorów - rzeczowników typologicznych - oraz niebadanego wcześniej języka ukraińskiego. W pracy przyjęto restrykcyjną operacyjną definicję deskryptora osobowości. Głównym celem badań było poznanie psycholeksykalnej struktury ukraińskiego typologicznego leksykonu osobowości. W badaniu wykorzystano listę z 713 terminów, markery wielkich czynników i kwestionariusz HEXACO-100. Badania przeprowadzono na grupie 870 osób. W wyniku analizy danych surowych i ipsatyzowanych zostały wykryte struktury niskowymiarowe (od 1 do 8 składowych) jak i 32-komponentowa struktura wysokowymiarowa. Analiza wyników wskazuje, że struktura osobowości w języku ukraińskim najlepiej odpowiada modelowi Wielkiej Jedynki. Model Wielkiej Piątki również znajduje pewne potwierdzenie, podczas gdy modele Wielkiej Dwójki i Wielkiej Trójki są mniej odzwierciedlone. Wykryto zbieżność struktury osobowości rzeczowników typologicznych języka ukraińskiego na bazie danych ipsatyzowanych ze strukturami języka polskiego i angielskiego oraz pomiędzy strukturami uzyskanymi na bazie danych surowych języka ukraińskiego i holenderskiego. Poza tym wysokowymiarowa struktura ukraińskiego typologicznego leksykonu osobowości w siedemnastu wymiarach odzwierciedla treść dziewięciu czynników struktury osobowości języka angielskiego. This research concerns the personality lexicon of a rarely studied class of descriptors - typological nouns - and the previously unstudied Ukrainian language. A restrictive operational definition of a personality descriptor was adopted in the work. The main aim of the study was to investigate the psycholexical structure of the Ukrainian typological personality lexicon. The study used a list of 713 terms, markers of big factors and the HEXACO-100 questionnaire. The study was conducted on a group of 870 people. As a result of the analysis of raw and ipsatized data, low-dimensional structures (from 1 to 8 components) and a 32-component high dimensional structure were detected. The analysis of the results indicates that the personality structure in Ukrainian best corresponds to the Big One model. The Big Five model also finds some confirmation, while the Big Two and Big Three models are less reflected. Convergence of the personality structure of typological nouns of the Ukrainian language based on ipsatized data with the structures of Polish and English was detected, as well as between the structures obtained on the basis of raw data of Ukrainian and Dutch. Moreover, the high-dimensional structure of the Ukrainian typological lexicon of personality in seventeen dimensions reflects the content of nine factors of the personality structure of the English language.
- ItemZasoby osobiste a przystosowanie do wymagań związanych ze studiowaniem(2024-12-09) Frańczyk, EwelinaW niniejszej pracy została podjęta próba sprawdzenia zależności pomiędzy stresem studiowania a traumą studiowania oraz określenia roli wybranych zasobów osobistych i radzenia sobie ze stresem studiowania w związku między stresem studiowania a traumą studiowania. Za istotne problemy uznano dylematy towarzyszące okresowi wczesnej dorosłości związane z usamodzielnianiem się, podjęciem odpowiedzialności, sprostaniem wymaganiom. Do wyjaśnienia problemów posłużono się badaniami własnymi przeprowadzonymi na grupie 243 studentów (129 kobiet i 114 mężczyzn, w wieku 18-24 lata). Badania przeprowadzono z użyciem następujących narzędzi: Kwestionariusz Oceny Stresu (KOS), Kwestionariusz do Badania Stylów Radzenia Sobie ze Stresem (CISS), Kwestionariusz PVQ-RR, Kwestionariusz Orientacji Życiowej (SOC-29), Skala Pomiaru Prężności (SPP-25), Kwestionariusz do Pomiaru Indywidualnego Kapitału Społecznego (KPIKS), Kwestionariusz Traumy Egzystencjalnej (KTE) oraz ankieta z metryczką. Na podstawie wyników badań można stwierdzić, że wzrost nasilenia stresu studiowania ocenianego negatywnie, powoduje większe nasilenie traumy. Natomiast tylko poczucie koherencji ma istotną rolę jako zasób w związku między stresem studiowania a traumą studiowania. Studenci, którzy w większym stopniu doświadczają stresu studiowania ocenianego negatywnie, radzą sobie, wykorzystując w większym stopniu styl skoncentrowany na emocjach. Zasoby młodych dorosłych w różny sposób pośredniczą w relacji pomiędzy stresem studiowania a radzeniem sobie i funkcjonowaniem w środowisku akademickim. In this paper, an attempt was made to check the relationship between the stress of studying and the trauma of studying, and to determine the role of selected personal resources and coping with the stress of studying in the relationship between the stress of studying and the trauma of studying. The main problems accompanying the period of early adulthood related to becoming independent, taking responsibility and meeting the requirements were recognized as important problems. In order to explain the problems, own research conducted on a group of 243 students (129 women and 114 men, aged 18-24) was used. The research was conducted using the following tools: Stress Assessment Questionnaire (KOS), Sense of Coherence Questionnaire (CISS), PVQ-RR Questionnaire, Life Orientation Questionnaire (SOC-29), Resilience Measurement Scale (SPP-25), Questionnaire for the Measurement of Individual Social Capital (KPIKS), the Existential Trauma Questionnaire (KTE) and a questionnaire with a metric. Based on the research results, it can be concluded that the increase in the severity of studying stress assessed negatively causes a greater severity of trauma. However, only the sense of coherence plays an important role as a resource in the relationship between the stress of studying and the trauma of studying. Students who experience the stress of studying negatively assessed to a greater extent, cope with using a style focused on emotions to a greater extent. The resources of young adults in various ways mediate the relationship between the stress of studying and coping and functioning in the academic environment.