Rozprawy doktorskie (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rozprawy doktorskie (WNS) by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 109
Results Per Page
Sort Options
- ItemGeneza i status zasady zrównoważonego rozwoju w katolickiej nauce społecznej(2018-06-07) Marczak, ŁukaszPrzedmiotem rozprawy doktorskiej jest zbadanie genezy zasady zrównoważonego rozwoju oraz określenie statusu nowo wyłonionego principium w systemie zasad etyczno-społecznych katolickiej nauki społecznej. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Najpierw skoncentrowano się na integralnej, dynamicznej koncepcji człowieka stanowiącej fundament systemu zasad etyczno-społecznych. Następnie przeanalizowano proces wyłaniania się zasad etyczno-społecznych, leżących u podstaw postulowanego ładu społeczno-gospodarczego. Trzeci rozdział poświęcono społeczno-gospodarczym uwarunkowaniom kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju, zmierzając do pełniejszego wyjaśnienia kwestii ekologicznej w perspektywie aksjologii charakteryzującej współczesne społeczeństwa. W kolejnym rozdziale skoncentrowano się na analizie aktualnych ujęć zrównoważonego rozwoju, zwracając szczególną uwagę na różne nurty etyk środowiskowych, uwzględniając przy tym teorie współzależności człowieka i środowiska przyrodniczego. Ostatni rozdział został poświęcony problematyce statusu nowej zasady etyczno-społecznej. Wyeksplikowano jej konstytutywne elementy i ustalono jej aktualny status. Porównanie systemów zasad etyczno-społecznych Monachijskiej Szkoły Chrześcijańskiej Etyki Społecznej i Lubelskiej Szkoły KNS pozwoliło sformułować w miarę wyczerpującą odpowiedź dotyczącą statusu nowego principium społecznego na gruncie KNS, wskazując przy tym na podstawy personalistycznego uzasadniania koncepcji zrównoważonego rozwoju.
- ItemPersonal values and innovative behaviour in organisation(2018-06-11) Purc, EwelinaGłównym celem rozprawy doktorskiej było zbadanie związków pomiędzy osobistymi wartościami a zachowaniami innowacyjnymi w organizacji. Postawiono hipotezę, że wartości pracowników mają związek z ich zachowaniami innowacyjnymi i że związki te są mediowane przez autonomię w pracy. Postulowano też, że osobiste wartości przedsiębiorców są związane z poczuciem autonomii w pracy ich pracowników, a także - za pośrednictwem autonomii - z ich zachowaniami innowacyjnymi. Aby przetestować postawione hipotezy, przeprowadzono trzy niezależne badania ilościowe. Badanie 1 miało na celu weryfikację struktury czynnikowej i właściwości psychometrycznych Kwestionariusza Zachowań Innowacyjnych, a także opracowanie jego polskiej adaptacji. Celem Badania 2 było przetestowanie związków pomiędzy osobistymi wartościami pracowników a ich zachowaniami innowacyjnymi. Badanie 3 miało na celu przetestowanie wielopoziomowych międzynarodowych związków pomiędzy wartościami przedsiębiorców a autonomią w pracy odczuwaną przez ich pracowników i ich zachowaniami innowacyjnymi. Wyniki badań uzyskane w rozprawie pozwalają na nowe spojrzenie na innowację, ponieważ ujmują złożone relacje pomiędzy wartościami, autonomią w pracy i zachowaniami innowacyjnymi. Projekt badawczy wypełnia lukę widoczną w literaturze i wyjaśnia, w jaki sposób kształtowane są zachowania innowacyjne w organizacji.
- ItemStosunki pomiędzy polskimi, żydowskimi i ukraińskimi studentami Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie w okresie międzywojennym (1918-1939)(2018-06-22) Bukowska-Marczak, EwaW latach 1918-1939 na Uniwersytecie Lwowskim studiowali przedstawiciele różnych narodowości i wyznań. Pomiędzy przedstawicielami poszczególnych narodowości dochodziło do konfliktów. W początkach lat 20-tych młodzież ukraińska poczęła formować struktury własnej, niezależnej uczelni wyższej. Jednocześnie przystąpiła do bojkotu Uniwersytetu Jana Kazimierza. Bojkotowano również tych, którzy zapisywali się na polską wszechnicę. Kiedy w 1925 r. rozwiązano Ukraiński Tajny Uniwersytet, młodzież, która do tej pory kształciła się na UTU, rozpoczęła zapisy na polską uczelnię. Pomiędzy do tej pory bojkotowanymi i nowo przyjętymi studentami dochodziło do konfliktów. Coraz częściej do nieporozumień dochodziło również pomiędzy młodzieżą polską a ukraińską. Eskalacja konfliktów następowała w obliczu represji stosowanych przez polską władzę, w związku z obchodami kolejnych rocznic walk o Lwów z lat 1918-1919, jak również wobec dyskusji nad sprawą Zakarpacia. Do konfliktów dochodziło również pomiędzy młodzieżą polską i żydowską. Obóz nacjonalistyczny w latach 30-tych usiłował przeforsować u władz Uniwersytetu Jana Kazimierza projekty usunięcia z uczelni młodzieży żydowskiej, z roku na rok zaostrzając propagandę w sprawie numerus nullus. Wpływ na ukształtowanie relacji pomiędzy młodzieżą studencką wywierały także postawy profesorów akademickich.
- ItemNadzieja a przystosowanie psychospołeczne młodzieży o różnych typach osobowości wychowującej się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych(2018-07-05) Myślińska, AleksandraPraca dotyczy nadziei i przystosowania psychospołecznego młodzieży o różnych typach osobowości, wychowującej się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Oparto się na koncepcji nadziei A. Scioli. Przystosowanie psychospołeczne dotyczy tu pozytywnego ustosunkowania w relacjach, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktu oraz satysfakcji z życia. W badaniach posłużono się metodami kwestionariuszowymi. Badania wykonano w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie Śląska. Do analiz zakwalifikowano 173 osoby, w tym 89 chłopców i 84 dziewczęta. Bezpośrednia zależność pomiędzy nadzieją a sposobem radzenia sobie występuje tylko z unikowym sposobem radzenia. Nadzieja nieuduchowiona jest silnie powiązana z satysfakcją z życia. Istnieją również liczne powiązania nadziei nieuduchowionej ze sposobami ustosunkowania się wobec ludzi. Słaba nadzieja łączy się z poczuciem niższości w relacjach. Silna nadzieja odnosząca się do przywiązania wiąże się z lepszymi relacjami interpersonalnymi. Niezależność w relacjach i tendencja do kierowania innymi łączy się z nadzieją dotyczącą przekonania o możliwości polegania na sobie. Natomiast silna nadzieja odnosząca się do polegania na wsparciu innych wiąże się z większą zależnością w relacjach interpersonalnych. Typy osobowości moderują związek nadziei oraz sposobów radzenia w sytuacji niezgody oraz sposobów ustosunkowania do innych.
- ItemPsychospołeczne i kulturowe uwarunkowania relacji rówieśniczych w edkuacji wczesnoszkolnej(2018-10-05) Kwaśna, EmiliaGłównym celem pracy było określenie uwarunkowań jakości relacji rówieśniczych dzieci w edukacji wczesnoszkolnej. Na podstawie literatury przedmiotu przedstawiono aspekty uwarunkowań relacji rówieśniczych - determinanty osobowe, rodzinne, społeczne i kulturowe. W pierwszym rozdziale pracy omówiono relacje osobowe. Drugi rozdział pracy dotyczy uwarunkowań osobowych - cech temperamentu dziecka, jego nieśmiałości, zachowań lękowych, przewlekłych chorób w nabywaniu kompetencji społecznych. Oglądowi zostały poddane uwarunkowania rodzinne, tzn. czynniki wpływające na wczesne doświadczenia dziecka i ich związek z budowaniem relacji społecznych. Kolejny omówiony typ to uwarunkowania społeczne, które odnosiły się do klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej czy roli nauczyciela w budowaniu relacji między dziećmi. Uwarunkowania kulturowe odnosiły się do pozycji socjoekonomicznej rodziny dziecka i poziomu wykształcenia rodziców, jak również kultury domu rodzinnego. Pogłębiona lektura literatury przedmiotu umożliwiła wieloaspektową, dokładniejszą analizę badań i wyprowadzenia pogłębionych wniosków w zakresie prezentowanego tematu. Zastosowanie odpowiedniej techniki socjometrycznej pozwoliło na przebadanie uwarunkowań relacji rówieśniczych, które stały się podstawą do wyodrębnienia spośród grupy uczniów, jaką jest klasa szkolna, grupy o wysokiej i niskiej jakości relacji rówieśniczych.
- ItemNieśmiałość a osiągnięcia szkolne: analiza psychospołecznych uwarunkowań sukcesów w nauce(2018-10-12) Nikel, ŁukaszNieśmiałość utrudnia funkcjonowanie szkolne. Trudności szkolne dzieci nieśmiałych przekładają się na niższe oceny szkolne. Celem zrealizowanego badania było poznanie znaczenia jakie pełni nieśmiałość pośrod rożnych zmiennych psychospołecznych w wyjaśnianiu osiągnięć szkolnych dzieci w wieku pomiędzy 8 i 12 rokiem życia. Przebadano 395 (K = 198, M = 197) uczniów III i IV klasy szkoły podstawowej. Okazało się, że nieśmiałość była związana z osiągnięciami szkolnymi jedynie w sposób pośredni. Istotnymi mediatorami związku nieśmiałości z osiągnięciami szkolnymi dzieci było przekonanie o własnej skuteczności do nauki, motywacja zewnętrzna i aspiracje z języka polskiego. Osiągnięcia szkolne pośrod wszystkich uczniów w największym stopniu w sposób bezpośredni wyjaśniało przekonanie o własnej skuteczności do nauki, inteligencja płynna i motywacja zewnętrzna zaś w sposób pośredni neurotyzm, inteligencja płynna, otwartość na doświadczenia i nieśmiałość. Pośród osób z bardzo wysokim nasileniem nieśmiałości osiągnięcia szkolne były wyjaśniane przez inteligencję płynną i motywację zewnętrzną. Zbadano rownież, które zmienne psychospołeczne wyjaśniały w największym stopniu nieśmiałość. Nieśmiałość była wyjaśniana przez neurotyzm, przekonanie o własnej skuteczności do nauki i submisję. Natomiast ekstrawersja i inteligencja płynna były związane z nieśmiałością w sposób pośredni.
- ItemPostrzeganie krzywdy a przebaczenie w kontekście perspektywy czasowej osoby skrzywdzonej(2018-11-05) Meisner, MichałProblem badawczy podejmowany w pracy dotyczy zależności między postrzeganiem sytuacji krzywdy, motywacją do przebaczenia sprawcy oraz perspektywą czasową osoby skrzywdzonej. W badaniach uczestniczyło w sumie 590 osób w okresie wczesnej dorosłości w wieku 25-35 lat. Głównym przedmiotem analiz były dwie sytuacje krzywdy: sytuacja, w której relacja ze sprawcą była wartościowa dla osoby skrzywdzonej, sprawca działał z premedytacją i nie wyraził skruchy oraz sytuacja, w której relacja ze sprawcą była małowartościowa dla osoby skrzywdzonej, sprawca działał z premedytacją i nie wyraził skruchy. Uzyskane wyniki potwierdziły główną hipotezę, dotyczącą moderującego wpływu perspektywy czasowej na zależność pomiędzy postrzeganiem wartości relacji ze sprawcą krzywdy, a motywacją do przebaczenia. Zgodnie z przewidywaniami perspektywa negatywna przyszłościowa moderowała zależność między postrzeganiem wartości relacji ze sprawcą, który wyrządził krzywdę z premedytacją i nie okazał żadnej skruchy, a motywacją do przebaczenia. Koncentracja na negatywnie postrzeganej przyszłości nasilała dodatnią zależność między postrzeganiem wartości relacji ze sprawcą a chęcią ponownego nawiązania relacji ze sprawcą, pomimo świadomości skrzywdzenia i negatywnych odczuć związanych z doświadczoną krzywdą.
- ItemWięź dziecka przedszkolnego z rodzicami i jego prenatalnym rodzeństwem(2018-12-18) Jabłońska, DagmaraW rozprawie „Więź dziecka przedszkolnego z rodzicami i jego prenatalnym rodzeństwem” zainteresowaniem objęta jest rodzina - matka i ojciec wraz ze swym dzieckiem, które znajduje się na etapie rozwojowym średniego dzieciństwa, oczekujący narodzin drugiego lub kolejnego dziecka. Problem główny zawiera się w pytaniu: Jaka jest więź dziecka w wieku przedszkolnym z rodzicami i jego rodzeństwem prenatalnym? Problemy szczegółowe dotyczą charakterystyki więzi dziecka z rodzicami i rodzeństwem prenatalnym, obrazu dziecka prenatalnego u badanych dzieci, percepcji więzi dzieci z rodzicami i rodzeństwem przez ich matki, zmian w funkcjonowaniu dziecka w sytuacji oczekiwania na narodziny rodzeństwa, sposobów przygotowania dziecka na narodziny rodzeństwa oraz uwarunkowań więzi. Zagadnienia są rozważane na gruncie systemowego ujęcia rodziny. Otrzymane wnioski wskazują, że percepcja życia rodzinnego przez dzieci jest inna niż ta, którą ujawniają rodzice. To skłania do dalszej refleksji, otwierając tym samym pole dalszym badaniom naukowym w tej dziedzinie.
- ItemSpołeczna odpowiedzialność biznesu z perspektywy wewnętrznych interesariuszy małych i średnich przedsiębiorstw. Analiza wielopoziomowa(2019-01-18) Samardakiewicz-Kirol, EmiliaW prezentowanej rozprawie zintegrowano potencjalne korelaty postrzegania społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) przez pracowników i ich zachowania organizacyjne w kompleksową strukturę w postaci modelu badawczego. Celem badań było określenie związku prospołeczności pracowników, ich świadomości na temat inicjatyw CSR firmy oraz postrzeganych motywów podejmowania działań CSR przez firmę na postrzeganą społeczną odpowiedzialność firmy przy jednoczesnym zbadaniu, w jaki sposób te relacje przekładają się na zachowania organizacyjne pracowników (afektywne przywiązanie do organizacji, satysfakcję z pracy i dumę z członkowstwa w organizacji). Próba objęła 134 małe i średnie przedsiębiorstwa oraz 1222 pracowników. Do analizy danych o układzie hierarchicznym wykorzystano analizę wielopoziomową, gdzie poziom pierwszy stanowili pracownicy, a poziom drugi – firmy. Przetestowano szereg moderatorów z poziomu pracownika (w tym świadomość oraz postrzeganą motywację podjęcia działań CSR firmy) i przedsiębiorstwa (w tym wielkość organizacji, czas i zasięg funkcjonowania firmy oraz motywację tych działań deklarowaną przez przedsiębiorcę). Wyniki badań wykazały, że prospołeczność pracowników jest związana z zachowaniami organizacyjnymi pracowników przy mediującej roli ogólnej postawy wobec społecznej odpowiedzialności w biznesie oraz postawy wobec działań CSR firmy. Ta mediacja jest moderowana m.in. przez postrzeganą motywację i świadomość działań CSR firmy wśród pracowników.
- ItemReligijność i lęk przed śmiercią a jakość życia osób z rozpoznaną chorobą nowotworową(2019-02-22) Rybarski, RadosławTematem niniejszej pracy jest: Religijność i lęk przed śmiercią a jakość życia osób z rozpoznaną chorobą nowotworową. Religijność jest częstym sposobem radzenia sobie z trudną sytuacją, zwłaszcza z chorobą. Religijność może poprawiać jakość życia w chorobie. Jednakże, choroba może wyzwalać również konflikty i napięcia w obszarze wiary i relacji z Bogiem, np. wątpliwości w wierze, negatywne emocje względem Boga, poczucie bycia ukaranym przez Boga, co z kolei pogarsza jakość życia chorych. Podłożem teoretycznym niniejszego projektu badawczego była Teoria Opanowania Trwogi. Hipotezy testowano na podstawie badań, w których wzięło udział 130 osób hospitalizowanych z powodu choroby nowotworowej. W badaniach wykorzystano 5 kwestionariuszy: Skala Centralności Religijności, Skala Pocieszenia i Napięcia Religijnego, Skala Lęku przed Śmiercią i Umieraniem, Skala Jakość Życia w Chorobie Zagrażającej Życiu, Skala Numeryczna. Badania ukazały, że centralność religii wzmacnia jakość życia osób chorych, ponieważ obniża ich lęk przed śmiercią. Niska centralność religii, a więc nieautonomiczna religijność, może być źródłem wysokiego lęku przed śmiercią, a w rezultacie niższej jakości życia u chorych na nowotwór.
- ItemWpływ afektu, trudności zadania i sprawności pamięci roboczej na kontrolę poznawczą(2019-03-27) Cudo, AndrzejNiniejsza rozprawa prezentuje wyniki badań własnych dotyczących wpływu afektu, sprawności pamięci roboczej i trudności wykonywanego zadania poznawczego na kontrolę poznawczą. W celu weryfikacji postawionych hipotez zaprojektowano dwa eksperymenty. W pierwszym analizowano wpływ pobudzenia i motywacji do zbliżania się do obiektu na kontrolę poznawczą. Wykorzystano w nim metodę elektrofizjologiczną (zob. Lamm, Pine, Fox, 2013; van Wouwe i in., 2011) oraz zastosowano, podobnie jak w poprzednich badaniach (Dreisbach, 2006; Dreisbach, Goschke, 2004; Fröber, Dreisbach, 2014; Liu, Xu, 2016), paradygmat AX-CPT (ang. AX-Continuous Performance Task; AX - Test Ciągłego Wykonania). Drugi eksperyment miał na celu rozstrzygnięcie dotychczasowych niejednoznacznych wyników badań nad wpływem afektu, sprawności pamięci roboczej i trudności zadania na kontrolę poznawczą, na gruncie teorii podwójnego mechanizmu kontroli (Braver, 2012; Chiew, Braver, 2017). Zaprojektowano go, bazując na wcześniejszych behawioralnych paradygmatach badawczych testu ciągłego wykonania (zob. Dreisbach, 2006; Dreisbach, Goschke, 2004; Fröber, Dreisbach, 2014; Liu, Xu, 2016).
- ItemDziałalność twórcza młodzieży szkolnej w cyberprzestrzeni a jej osiągnięcia edukacyjne. Badania w województwie lubelskim(2019-03-29) Badora, AnnaGłównym celem przedstawionej rozprawy jest analiza związków i zależności między działalnością twórczą młodzieży szkolnej w cyberprzestrzeni, a jej osiągnięciami edukacyjnymi, w świetle literatury i własnych badań empirycznych oraz opracowanie teoretycznych podstaw pedagogii twórczości w cyberprzestrzeni w świetle teorii pedagogiki personalistycznej i praktycznych wskazań pedagogicznych. Przedstawiona praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Dysertacja zawiera trzy rozdziały teoretyczne dotyczące: cyberprzestrzeni - jako środowiska wychowawczo-dydaktycznego, działalności twórczej młodzieży oraz osiągnięć edukacyjnych. Opracowano również podstawy metodologiczne własnych badań empirycznych. Analizę danych empirycznych zawarto w dwóch rozdziałach. Pierwszy, w którym dokonano charakterystyki działalności twórczej podejmowanej przez młodzież w cyberprzestrzeni oraz drugi, w którym przeanalizowano działalność twórczą badanej młodzieży podejmowaną w cyberprzestrzeni jako czynnik warunkujący jej osiągnięcia edukacyjne. Ostatni rozdział dysertacji stanowi koncepcję pedagogii działalności twórczej w cyberprzestrzeni w kontekście teorii pedagogiki personalistycznej. Praca zawiera także wnioski, zakończenie, bibliografię, spis: tabel, wykresów, obrazów, schematów oraz aneks.
- ItemPodmiotowe mediatory związku między temperamentem a problemowymi zachowaniami hazardowymi młodzieży(2019-04-09) Palacz-Chrisidis, AgnieszkaNiniejsza rozprawa dotyczy rozstrzygnięcia znaczenia wybranych psychologicznych mediatorów dla związku między wybranymi cechami temperamentu a problemowym graniem hazardowym w grupie młodzieży. Na podstawie uzyskanych wyników w badaniach własnych można stwierdzić, że takie cechy temperamentalne jak emocjonalność, towarzyskość i aktywność mają znaczenie dla wyjaśniania problemowego grania hazardowego młodzieży. Zaskakujące wyniki dotyczą impulsywności i poszukiwania doznań, ponieważ w badanej grupie nie zaobserwowano istotnych statystycznie związków tych zmiennych z problemowym graniem hazardowym młodzieży, co stanowi sprzeczność z wynikami badań dostępnymi w literaturze przedmiotu. Dowiedziono także, iż wyróżnione czynniki psychologiczne pełnią modyfikującą rolę dla związków zachodzących między czynnikami temperamentalnymi a problemowymi zachowaniami hazardowymi u młodzieży.
- ItemPodmiotowe korelaty dobrostanu psychicznego osób starszych(2019-05-10) Szczuka, JoannaTematem rozprawy jest analiza powiązań czynników podmiotowych z dobrostanem psychicznym osób w okresie starzenia się. Podstawą teoretyczną badań jest teoria multidymensjonalnego modelu dobrostanu psychicznego C. Ryff. Badaniem objęto 238 osób powyżej 60 roku życia. W celu zgromadzenia danych użyto następujących narzędzi psychologicznego pomiaru: SDP C. Ryff, NEO-FFI P. T. Costy i R. R. McCrae, 3D-WS M. Ardelt, SPP-25 N. Ogińskiej-Bulik i Z. Juczyńskiego oraz KPCz P. Zimbardo. Wykazano, że cechy osobowości, mądrość życiowa, postrzeganie czasu oraz prężność osobowa wiążą się z poczuciem dobrostanu psychicznego w okresie starości. Przeprowadzone korelacje ujawniły istotne zależności pomiędzy podmiotowymi korelatami a dobrostanem psychicznym seniorów. Na podstawie analizy skupień wykazano, iż osoby starsze nie stanowią grupy jednolitej, różniąc się zarówno przystosowaniem do starości, jak i zasobami osobistymi.
- ItemOpieka społeczna w Chełmie od XIX do I połowy XX wieku(2019-05-13) Socha, MalwinaTematem pracy jest Opieka społeczna w Chełmie od XIX do I połowy XX wieku. Głównym celem pracy jest ukazanie wszelkich działań dobroczynnych wobec ubogich podejmowanych w Chełmie. Opiekę realizowały samorządy gminne i powiatowe, ale również wiele stowarzyszeń dobroczynnych. Chełmskie instytucje opiekuńcze współpracowały ze sobą. W pracy zastosowano elementy wiedzy pedagogicznej i historycznej. W związku z tym autor zastosował zarówno metodę historyczną i pedagogiczną. Przeprowadzono analizę dostępnej literatury, kwerendę w archiwach, bibliotekach. Konstrukcja pracy ma charakter problemowo-chronologiczny. Praca składa się z pięciu rozdziałów, wstępu, wykazu skrótów, zakończenia, bibliografii i aneksu. Pierwszy rozdział dotyczy szpitala św. Ducha. Drugi rozdział przedstawia działalność samorzutnie powstałego Chrześcijańskiego Towarzystwa Dobroczynności. Trzeci rozdział mówi o pracy samorządu administracyjnego. W czwartym rozdziale autor omawia pracę innych organizacji dobroczynnych. Piąty rozdział skupia się na opiece społecznej wobec mniejszości narodowych. Nie udało się ukazać wszystkich aspektów opieki w sposób szczegółowy. Bowiem dostępny materiał źródłowy nie oddaje pełnego ujęcia funkcjonowania poszczególnych instytucji, a jedynie pozwala pisać o pewnych elementach ich działalności.
- ItemSpołeczne i dydaktyczne uwarunkowania autonomicznego uczenia się języka angielskiego. Badania uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Lublinie(2019-06-28) Kłos-Dacka, AgnieszkaW pracy przebadano społeczne i dydaktyczne uwarunkowania autonomicznego uczenia się języka angielskiego. W kwestionariuszu badania zastosowano pytania skonstruowane przez autorkę, jak też wykorzystano następujące narzędzia: Skalę Pomiaru Autonomicznego Uczenia się (PAU) (Macaskill, Taylor 2010), taksonomię R. L. (Oxford, k1990) do określenia poziomu i rodzaju stosowanych strategii uczenia się języka obcego, Postawy Autonomiczne (PA) oraz Skalę Moi Przyjaciele do diagnozy środowiska rówieśniczego jako potencjalnej grupy wsparcia (E. Domagała-Zyśk, 2004). Badania empiryczne przeprowadzono w czterech szkołach prywatnych na terenie Lublina. Wyniki potwierdziły, że autonomiczne uczenie się języka obcego jest uwarunkowane przez syntezę czynników społecznych i dydaktycznych. Analizy pozwoliły na zidentyfikowanie zmiennych, które w jednoznaczny sposób przyczyniają się do wyższego poziomu autonomiczności w uczeniu się języka obcego. Wśród czynników społecznych pozytywne predykatory wyższego poziomu autonomii w uczeniu się stanowią: autorytatywny styl wychowania rodziców, wsparcie rodzicielskie w postaci zachęty do nauki języków obcych, dobra jakość relacji rówieśniczych. Badanie wykazało, że czynnikiem warunkującym wyższy poziom autonomii w uczeniu się języka obcego jest dydaktyczne i emocjonalne wsparcie nauczycielskie. Analiza statystyczna potwierdziła zależności pomiędzy wysoką częstotliwością stosowania strategii językowych a wysokim poziomem autonomicznego uczenia się języka obcego.
- ItemPsychospołeczne uwarunkowania jakości i trwałości związków małżeńskich żon Anonimowych Alkoholików. Badania kobiet o różnym sposobie radzenia sobie z krzywdą(2019-07-01) Zarosińska, DominikaPraca przedstawia psychospołeczne uwarunkowania jakości i trwałości związków małżeńskich żon Anonimowych Alkoholików, które są moderowane czterema profilami radzenia sobie z krzywdą, wyodrębnionymi w analizie skupień. W badaniach posłużono się Skalą Samooceny Rosenberga, Inwentarzem Stanu i Cechy Lęku, Skalą Centralności Religijności Hubera, Portretowym Kwestionariuszem Wartości Schwartza, Skalą Sposobów Radzenia Sobie z Krzywdą Gruszeckiej, Skalą Jakości i Trwałości Małżeństwa Ryś oraz EPQ-R (Skalą Kłamstwa). Przebadano 300 żon Anonimowych Alkoholików z terenu całego kraju. Wyniki badań potwierdzają większość hipotez. Religijność żon AA koreluje z jakością i trwałością ich relacji małżeńskich. Ogólny poziom samooceny badanych kobiet jest związany z jakością i trwałością ich małżeństw. Lęk-cecha współwystępuje z jakością związków małżeńskich. Koncentracja na krzywdzie wiąże się z wysoką trwałością więzi małżeńskiej. Struktura systemu wartości żon AA jest powiązana z jakością i trwałością ich relacji małżeńskich. Różne sposoby reagowania na krzywdę modyfikują związki między zmiennymi osobowościowymi a jakością i trwałością ich małżeństw - przy stosowaniu strategii zadaniowej, współwystępowanie preferowania wartości skoncentrowanych na innych z jakością małżeństwa jest silniejsze, niż w sytuacji, gdy kobieta nie stosuje tych strategii.
- ItemIntegralny rozwój i wychowanie małego dziecka jako zadanie rodziców w katolickiej myśli pedagogicznej w Polsce XX wieku(2019-07-04) Jabłońska, IwonaCelem rozprawy jest ukazanie integralnego rozwoju i wychowania małego dziecka jako zadania rodziców według koncepcji wybranych przedstawicieli katolickiej myśli pedagogicznej w Polsce XX wieku. Dzięki swej aktualności są one ważną inspiracją dla pedagogiki i propozycją dla współczesnych rodziców. Dla ukazania roli rodziców w pierwszych latach życia dziecka i znaczenia zadań przed nimi stojących, wykorzystano koncepcje integralnego rozwoju i wychowania dziecka w rodzinie polskich pedagogów katolickich: Karola Mazurkiewicza, Stanisława Podoleńskiego, Barbary Żulińskiej, Józefa Wilka i Teresy Kukołowicz. W tym celu dokonano ich analizy i syntezy w kontekście literatury przedmiotu. Korzystając z założeń metodologii jakościowych badań pedagogicznych, zastosowano metodę hermeneutyczno-fenomenologiczną. Tak prowadzona analiza, z uwzględnieniem genezy, założeń katolickiej myśli pedagogicznej i sposobu ich realizacji, prowadziła do poznania, zrozumienia i interpretacji istoty integralnego rozwoju i wychowania małego dziecka jako zadania rodziców. Dzięki temu wskazania wybranych pedagogów, sformułowane na nowo, można przenieść w kontekst współczesnych oczekiwań, potrzeb, wyzwań i zastosowania ich przez rodziców. Całość dysertacji obejmuje wstęp, pięć rozdziałów i zakończenie.
- ItemFunkcjonowanie w sytuacji pracy wielozadaniowej o charakterze poznawczym i emocjonalnym(2019-09-24) Mamcarz, StanisławRozprawa doktorska podejmuje problematykę psychologicznego podejścia funkcjonowania osób wykonujących pracę wielozadaniową o chrakterze poznawczym i emocjonalnym. Celem rozprawy doktorskiej jest przedstawienie problematyki pracy wielozadaniowej w kontekście pracy emocjonalnej i poznawczej, oraz ukazanie poprzez badania empiryczne, wpływu pracy o chrakterze wielozadaniowym na poziom obciążenia umysłowego u osób wykonujących pracę w formie wielozadaniowej. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Rozdziały od I do IV poświęcone zostały przybliżeniu i wyjaśnieniu dotychczasowej wiedzy teoretycznej dotyczącej podejmowanych w pracy zagadnień. W późniejszej części rozprawy przeprowadzono analizę statystyczną cech i charakterystyk wielozadaniowych sytuacji pracy oraz zadań poznawczych i emocjonalnych. W celu pozyskania danych niezbędnych do odpowiedzi na przedstawione w pracy pytania i hipotezy badawcze, przeprowadzono dwa badania o chrakterze laboratoryjnym. W obu badaniach wykorzystywano autorski program badawczy "Aplikacja Badania Wielozadaniowej Pracy", którego zastosowanie i aplikacja badawcza zostanie opisana w dalszych rozdziałach rozprawy. Pracę podsumowuje raport z uzyskanych wyników oraz dyskusja generalna.
- ItemWybrane korelaty religijnego radzenia sobie z sytuacją trudną przez osoby doświadczające wojny na Ukrainie(2019-09-26) Mazurek, MałgorzataCelem badań przedstawionych w pracy było poszukiwanie związków między zmiennymi podmiotowymi (poczucie lokalizacji kontroli, preferowane wartości), religijnym radzeniem sobie a zmiennymi adaptacyjnymi (nadzieja, poczucie sensu życia, niepokój). Podstawę teoretyczną badań stanowiła koncepcja K. I. Pargamenta dotycząca religijnego radzenia sobie. Poszukiwano zależności zmiennych podmiotowych z religijnym radzeniem sobie oraz religijnego radzenia sobie ze zmiennymi adaptacyjnymi. Analizowano również mediacyjną rolę religijnego radzenia sobie między zmiennymi podmiotowymi a zmiennymi adaptacyjnymi. W badaniach wzięło udział 110 osób doświadczających skutków wojny na Ukrainie. Zastosowano następujące metody kwestionariuszowe: Skala Postaw autorstwa H. Levenson, J. Miller, D. Kopplina; Kwestionariusz Portretów S. Schwartza; Kwestionariusz Nadziei na Sukces Ch. Snydera; Kwestionariusz Sensu w Życiu (MLQ) M. Stegera; Arkusz Samopoznania R. B. Cattella; Kwestionariusz RCOPE autorstwa K. I. Pargamenta. Co istotne, okazało się, że większość zmiennych powiązanych jest zarówno z pozytywnymi, jak i negatywnymi strategiami i wymagają szczegółowej analizy, co oznacza, że zależności te mają bardziej złożony charakter niż zakłada to koncepcja Pargamenta.