Rozprawy doktorskie (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rozprawy doktorskie (WNS) by Title
Now showing 1 - 20 of 80
Results Per Page
Sort Options
- ItemAktywność młodzieży szkolnej w sieci internetowej w świetle Stefana Kunowskiego koncepcji integralnego rozwoju i wychowania(2020-03-06) Winiarczyk-Waleniak, EwelinaCelem pracy jest analiza aktywności młodzieży szkolnej w sieci internetowej w świetle Stefana Kunowskiego koncepcji integralnego rozwoju i wychowania, własnych badań empirycznych oraz nakreślenie teoretycznych przesłanek i praktycznych wskazań stymulowania tą aktywnością warunkującą integralny rozwój uczniów. Przedstawiona praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Przeprowadzone badania mieszczą się w paradygmacie pozytywistycznym oraz humanistycznym. Badania mają charakter ilościowy i jakośćiowy. Podstawową użytą metodą badawczą jest sondaż diagnostyczny. Praca składa się z pięciu rozdziałów.
- ItemAktywność społeczna i kulturowa kobiet wiejskich na Podkarpaciu i jej środowiskowe uwarunkowania(2021-12-08) Dworakowska, JoannaPrzedmiotem badań przedstawionej rozprawy doktorskiej jest aktywność społeczna i kulturowa kobiet wiejskich na Podkarpaciu i jej środowiskowe uwarunkowania. Problematyka ta usytuowana jest na gruncie pedagogiki społecznej, Główny problem badawczy rozprawy zawierał się w pytaniu: Jaki jest związek pomiędzy branymi pod uwagę uwarunkowaniami środowiskowymi a wytypowanymi aspektami aktywności społecznej i kulturowej kobiet wiejskich na Podkarpaciu? Przyjęto hipotezy mówiące o istotnych związkach pomiędzy tymi zmiennymi. W badaniach posłużono się strategią ilościową, typem badań weryfikacyjnych. zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, przy użyciu techniki ankietowania. Zastosowanym narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety. W badaniu wzięło udział ogółem 400 mieszkanek wsi. Postawione hipotezy poddano weryfikacji empirycznej przy zastosowaniu narzędzi statystycznych. W efekcie większość stawianych hipotez została potwierdzona.
- ItemAktywność własna uczniów w zakresie programowania jako czynnik warunkujący ich osiągnięcia edukacyjne. Badania uczniów szkół średnich w województwie lubelskim(2023-12-15) Celiński, MaciejCelem dysertacji jest analiza związków i zależności pomiędzy podejmowaniem aktywności własnej w zakresie programowania przez młodzież szkolną a jej osiągnięciami edukacyjnymi w świetle literatury, własnych badań empirycznych oraz przygotowanie teoretycznych i praktycznych wskazań dla nauczycieli celem stymulowania osiągnięć edukacyjnych poprzez podejmowanie aktywności własnej w zakresie programowania. Praca składa się z trzech części: teoretycznej, empirycznej i projektowej w aspekcie dydaktycznym. W części teoretycznej zastosowano metodę analizy i syntezy literatury. Część empiryczna znajduje się w paradygmacie pozytywistycznym. Zastosowano w niej metodę sondażu diagnostycznego przy użyciu techniki ankiety i techniki swobodnych wypowiedzi oraz metody statystyczne. U podstaw części trzeciej znajduje się synteza czynników teoretycznych oraz wyników empirycznych. Zastosowano w niej metodę projektowania dydaktycznego. The aim of the dissertation is to analyze the relationships and dependencies between taking up own activity in the field of programming by schoolchildren and their educational achievements in the light of literature, own empirical research, It’s also prepare theoretical and practical guidelines for teachers to stimulate educational achievements by taking up their own activity in the field of programming. The work consists of three parts: theoretical, empirical and design in the didactic aspect. In the theoretical part, the method of analysis and synthesis of literature was used. The empirical part is in the positivist paradigm. It uses the method of diagnostic survey using the technique of a survey and the technique of free speech as well as statistical methods. The third part is based on a synthesis of theoretical factors and empirical results. It uses the method of didactic design.
- ItemDziałalność kulturalno-oświatowa i społeczna Stefana Butryna (1924-2018). Studium pedagogiczne(2023-11-24) Mazur-Saczuk, KatarzynaDysertacja podejmuje pedagogiczną kwestię działalności kulturalno-oświatowej i społecznej Stefana Butryna (1924-2018) – animatora kultury i życia społecznego w Nałęczowie, która dotychczas nie stanowiła przedmiotu poznania dla żadnej z nauk. Rozprawa została ujęta w paradygmacie humanistycznym. Celem poznawczym podjętym w pracy było zbadanie działalności kulturalno-oświatowej i społecznej Stefana Butryna. Cel teoretyczny związany był ze wskazaniem relacji pomiędzy badaną działalnością a przynoszonymi przez nią efektami wychowawczymi. Cel praktyczny dotyczył opracowania wskazań wychowawczych wynikających z przeprowadzonych badań. Wykorzystane metody (hermeneutyczno-fenomenologiczna oraz biograficzna) realizowano przy pomocy technik (analizy treści, badania dokumentów, wywiadu oraz obserwacji). Narzędziami strukturalizującymi poznanie były: teoria warstwicowa Stefana Kunowskiego oraz koncepcja "Osoby i czynu" Karola Wojtyły. Istotą badanej działalności była wrażliwość na otaczający świat i niepowtarzalną swoistość jego kultury oraz tworzenie autentycznych relacji z drugą osobą – prowadzących do wzajemnego głębokiego oddziaływania. Analizy zaprezentowane w pracy pozwoliły na przedstawienie odniesień praktycznych związanych ze szczególną rolą spotkania relacyjnego w wychowaniu do dialogu oraz pasji jako znaczącego elementu egzystencji osoby. The dissertation addresses the pedagogical issue of the cultural, educational and social activity of Stefan Butryn (1924-2018) - an animator of culture and social life in Nałęczów, that has not been the subject of study for any of the sciences so far. The dissertation was approached within the context of the humanistic paradigm. The cognitive objective undertaken in the work was to examine the cultural, educational and social activity of Stefan Butryn. The theoretical goal was related to the indication of the relationship between the researched activity and the educational effects it brings. The practical objective concerned the development of educational guidelines resulting from the conducted research. The methods applied (hermeneutic-phenomenological and biographical) implemented with the use of techniques of content analysis, document research, interview and observation.The tools structuring the cognition were: Stefan Kunowski's contour line theory and the concept of "Person and Act" by Karol Wojtyła. The essence of the researched activity was sensitivity to the surrounding world, as well as creating authentic relationships with other people leading to a deep mutual influence. The analyses allowed for the presentation of practical references related to the special role of the relational meeting in upbringing for dialogue and passion as a significant element of a person's existence.
- ItemDziałalność opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyczna Krajowego Komitetu Wychowania Resocjalizującego im. Kazimierza Lisieckiego w latach 1989-2016(2023-11-22) Garbacz, KarolinaPrzedmiotem badań niniejszej pracy uczyniono Krajowy Komitet Wychowania Resocjalizującego (KKWR). Jest on stowarzyszeniem społecznym, zrzeszającym osoby fizyczne i prawne, działające na rzecz dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem i sieroctwem społecznym, zwanych dziećmi ulicy. Odegrał on ogromną rolę w budzeniu świadomości, przede wszystkim instytucji rządowych i samorządowych w Polsce, jak istotnym problemem społecznym jest zjawisko dzieci ulicy. Sformułował także definicję tego pojęcia, która odpowiada specyfice polskich dzieci ulicy, z której korzystają współcześni badacze oraz wypracował i wdrożył na grunt polski wiele innowacyjnych form i metod pracy z tą grupą dzieci i młodzieży. Głównym celem przeprowadzonych badań uczyniono poznanie specyfiki i efektywności działań opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych realizowanych przez KKWR w latach 1989-2016. Wykorzystano w tym celu metodę monografii pedagogicznej, którą zrealizowano przy wykorzystaniu techniki badania dokumentów i materiałów źródłowych, uzupełniając ją techniką wywiadu, która umożliwiła pozyskanie cennych informacji o doświadczeniach osób związanych z KKWR. Wszystkie podjęte czynności doprowadziły do zrealizowania celu rozprawy i odpowiedzi na postawione w niej pytania problemowe. Szczegółowa prezentacja całokształtu działalności Komitetu w latach 1989-2016, zamieszczona w pracy, ukazuje dobitnie, że organizacja wypracowała skuteczny system pomocy wychowawczo-profilaktycznej, który może być inspiracją dla współczesnych wychowawców do pracy z grupą, tzw. dzieci gorszych szans. The subject of this study is The National Committee for Re-socialising Education (In Polish: KKWR). It is a community association of individuals and corporate entities acting for the benefit of children and young people who are at risk of social maladjustment and social orphanhood, known as street children. It has played a huge role in raising awareness among, above all, governmental and non-governmental institutions in Poland, of that how significant the social problem of street children is. He also formulated a definition of this concept that corresponds to the specificity of Polish street children used by contemporary researchers. He also developed and implemented many innovative forms and methods of work with this group of children and young people in Poland. The main objective of the conducted research was the cognition of the specificity and effectiveness of the child care, education and prevention activities carried out by the KKWR between 1989 and 2016. It was used the method of pedagogical monograph for this purpose. It was carried out using the technique of researching documents and source materials, complemented by the interview method, which made it possible to gain valuable information concerning the experiences of people associated with the KKWR. All the undertaken activities led to the realization of the aim of this doctoral thesis and the answer to the problem questions given in it. The detailed presentation of the overall activity of the Committee in the years 1989-2016 included in the thesis shows clearly that the organisation has developed an effective system of preventive and educational care, which can be an inspiration for contemporary educators to work with the group of the so-called disadvantaged children.
- ItemDziałalność twórcza młodzieży szkolnej w cyberprzestrzeni a jej osiągnięcia edukacyjne. Badania w województwie lubelskim(2019-03-29) Badora, AnnaGłównym celem przedstawionej rozprawy jest analiza związków i zależności między działalnością twórczą młodzieży szkolnej w cyberprzestrzeni, a jej osiągnięciami edukacyjnymi, w świetle literatury i własnych badań empirycznych oraz opracowanie teoretycznych podstaw pedagogii twórczości w cyberprzestrzeni w świetle teorii pedagogiki personalistycznej i praktycznych wskazań pedagogicznych. Przedstawiona praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Dysertacja zawiera trzy rozdziały teoretyczne dotyczące: cyberprzestrzeni - jako środowiska wychowawczo-dydaktycznego, działalności twórczej młodzieży oraz osiągnięć edukacyjnych. Opracowano również podstawy metodologiczne własnych badań empirycznych. Analizę danych empirycznych zawarto w dwóch rozdziałach. Pierwszy, w którym dokonano charakterystyki działalności twórczej podejmowanej przez młodzież w cyberprzestrzeni oraz drugi, w którym przeanalizowano działalność twórczą badanej młodzieży podejmowaną w cyberprzestrzeni jako czynnik warunkujący jej osiągnięcia edukacyjne. Ostatni rozdział dysertacji stanowi koncepcję pedagogii działalności twórczej w cyberprzestrzeni w kontekście teorii pedagogiki personalistycznej. Praca zawiera także wnioski, zakończenie, bibliografię, spis: tabel, wykresów, obrazów, schematów oraz aneks.
- ItemEdukacja obywatelska wychowanków schronisk dla nieletnich w kontekście działań resocjalizacyjnych(2023-03-08) Farbiszewska-Arent, Kamila BarbaraRozprawa doktorska omawia problem edukacji obywatelskiej i edukacji patriotycznej w ramach resocjalizacji w schroniskach dla nieletnich. praca ma charakter teoretyczno-empiryczny, co przekłada się na jej układ. W obszernej części teoretycznej przedstawione zostały uwarunkowania rozwoju myśli resocjalizacyjnej i w obszarze edukacji obywatelskiej w kontekście historycznym oraz ich funkcjonowanie współcześnie. Szerokość omówienia aspektów teoretycznych jest wypadkową skomplikowania podejmowanej tematyki, jak też jej wieloaspektowości. W pracy znalazło się również omówienie organizacji i podstaw prawnych funkcjonowania polskiego systemu resocjalizacyjnego, a także próby oszacowania jego skuteczności. W części empirycznej dokonano analizy wyników badania ankietowego przeprowadzonego na grupie wychowanków schronisk dla nieletnich. Poszukiwano odpowiedzi na pytanie o skuteczność edukacji obywatelskiej i patriotycznej podejmowanej w ramach działań resocjalizacyjnych w tych placówkach. Na podstawie tych wniosków opracowane zostały wskazania dla praktyki resocjalizacyjnej. W pracy wykorzystano szeroką bibliografię, tak z zakresu historii i teorii wychowania, jak również badania społeczne i specjalistyczne o problematyce zbieżnej z problematyką badania własnego.
- ItemEdukacja psychoseksualna a poczucie punktualności zadań rozwojowych u osób z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową(2022-10-13) Czapla-Dziedzic, KlaudiaCelem projektu badawczego była weryfikacja roli zmiennych: wiedza o seksualności, poziom przystosowania oraz koncepcja własnej seksualności w pośredniczeniu związku otrzymanej edukacji psychoseksualnej z poczuciem punktualności zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości przez młode osoby z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową. Przebadano 160 osób w okresie wczesnej dorosłości: 83 z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową i 77 sprawnych rówieśników. Wykorzystano narzędzia pomiaru: PPZŻ-WD (Brzezińska, Kaczan, 2010), KOEPs (czapla, Otrębski, 2019); WOS (Czapla, Otrębski, 2019); ABAS-3 (Otrębski, Domagała-Zyśk, Czusz, 2019); MSSCQ-pl (w polskim tłumaczeniu i adaptacji, Czapla, Otrębski 2019) oraz ankietę danych socjodemograficznych. Wykazano zróżnicowanie w zakresie analizowanych zmiennych między grupami. Osoby z grupy klinicznej uzyskiwały niższe wyniki w zakresie analizowanych zmiennych w porównaniu z osobami sprawnymi. Poza wyjątkami wykazano, jak zakładano, więcej związków w grupie klinicznej niż grupie osób sprawnych. Ujawniono pośredniczenie umiejętności kierowania sobą oraz poziomu wiedzy o seksualności w zakresie wiedzy stereotypowej między obecnością treści biologicznych w ramach otrzymanej edukacji psychoseksualnej, oraz edukacją w modelu całościowym (typ C) a poczuciem punktualności zadań rozwojowych w obszarze zakładania rodziny i budowania bliskich związków. Podobnie negatywna samoocena seksualna i nadmierne zaabsorbowanie seksem pośredniczą między wybranymi kategoriami otrzymanej edukacji psychoseksualnej a wynikiem ogólnym poziomu wiedzy o seksualności oraz poziomem wiedzy stereotypowej. Wyniki pozwalają na sformułowanie wskazówek dotyczących edukacji psychoseksualnej młodych niepełnosprawnych wkraczających w dorosłe życie.
- ItemEtos małżeńsko-rodzinny w warunkach polskiego społeczeństwa konsumpcyjnego. Studium socjologiczne(2020-01-15) Szczygielski, DominikCelem projektu jest weryfikacja tezy zakładającej współwystępowanie wybranych typów orientacji konsumenckich, typów etosowych życia małżeńsko-rodzinnego powiązanych z typami moralności. W tym celu przeprowadzono badania ilościowe na reprezentatywnej statystycznie próbie 1142 dorosłych Polaków z wykorzystaniem ankiety internetowej. Wykorzystując teorię przemian wartości H. Klagesa, wyłoniono cztery segmenty etosowe: konwencjonalistów (30,9%), idealistów (25,1%), realistów (33,9%) i zrezygnowanych (10,1%). Występowaniu etosu konwencjonalistów sprzyja wzajemnościowa orientacja moralna, a nie sprzyja orientacja prospołeczna. Występowaniu etosu idealistów sprzyja prospołeczna orientacja moralna, nie sprzyja zaś orientacja wzajemnościowa. Realiści preferują częściej moralność prospołeczną, a rzadziej egoistyczną. Zrezygnowani preferują częściej moralność egoistyczną, a rzadziej prospołeczną i wzajemnościową. Ponadto, konwencjonalistów wyróżnia mniejsza skłonność do konsumpcji kompulsywnej. Idealistów wyróżnia prokonsumpcja emocjonalna. Realiści częściej kierują się ekonomiczną i demonstratywną orientacją konsumencką, a rzadziej behawioralną i emocjonalną orientacją konsumencką. Zrezygnowanych wyróżnia skłonność do konsumpcji behawioralnej, a mniejsza do racjonalnej. Na ogół odnotowane współzależności należy określić jako słabe lub nikłe, osiągając wartości współczynników rzędu 0,1.
- ItemEtos pracy mediatora(2023-04-25) Grudziecka, MagdalenaPrzedmiotem dysertacji jest eksploracja dotychczas niezbadanego w miarę całościowo etosu pracy mediatora. Przesłanką badań było spojrzenie na etos pracy z dwóch perspektyw: utrwalonego ideału opartego na określonych wartościach, swoistego niepisanego kodeksu zawodowego oraz faktycznie uznawanych wartości, norm i zasad, uznawanymi przez mediatorów w pracy. Poszerzając pole badawcze o „pozaetosowy” kontekst pracy mediatorów, uzyskano dane dotyczące: preferowanych wartości, praktycznego wymiaru i ram formalno prawnych. Badania socjologiczne (ilościowe) zrealizowano techniką CAWI, na reprezentatywnej próbie stałych mediatorów z całej Polski. Hipoteza główna zakładała, że etos pracy jest zróżnicowany, korelujący z cechami związanymi z: wartościami życiowymi, podstawowymi założeniami przy wykonywaniu pracy mediatora, cech społeczno-demograficznych, w tym typu wykształcenia. W oparciu o pierwsze wykształcenie mediatorów wyróżniono dwa podejścia do pracy mediatora: nurt jurydyczny i nurt koncyliacyjny. Wyniki wskazują, że rozumienie etosu jako idei zależy od systemu aksjonormatywnego, a przekonanie o istnieniu lub braku utrwalonego, jednolitego etosu mediatorów koreluje z postrzeganiem celów mediacji. Druga perspektywa pozwoliła wyłonić dość spójny system celów, zasad mediacji, norm i wartości uznawanych przez mediatorów. Brak prawnych regulacji zawodu, zunifikowanej ścieżki kształcenia i weryfikacji pracy mediatorów spowodowały, że mediatorzy wypracowali własne podejścia i strategie mediacji, oparte jednak na wspólnych celach, zasadach i wartościach.
- ItemFunkcje aktywności motorycznej w rozwoju procesów poznawczych u dzieci w wieku przedszkolnym(2024-02-13) Dworska, KarolinaCelem niniejszych badań było określenie czy dzieci w wieku przedszkolnym o różnym poziomie funkcjonowania motorycznego będą również różniły się w zakresie funkcji poznawczych, a także zweryfikowanie modeli korelacyjnych, predykcyjnych oraz mediacyjnych między wybranymi funkcjami motorycznymi i poznawczymi. Przebadano 148 dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Uzyskane wyniki potwierdziły różnice w zakresie funkcji poznawczych u dzieci o różnym poziomie funkcjonowania motorycznego. Wykazano dodatnią korelację między ogólnym poziomem zdolności motorycznych i poznawczych. Zdolności manipulacyjne oraz równowaga okazały się istotnie skorelowane ze zdolnościami poznawczymi. Zdolności zręcznościowe wykazały dodatnią korelację z rozumowaniem przestrzennym. Zdolności manipulacyjne i równowaga okazały się istotnie przewidywać funkcjonowanie poznawcze. Zdolności manipulacyjne przewidywały pamięć wzrokowo-przestrzenną oraz rozumowanie przestrzenne. Równowaga okazała się istotnym predyktorem pamięci słuchowej i fonologicznej. Motoryka duża w pewnym zakresie okazała się przewidywać zdolności poznawcze poprzez zdolności manipulacyjne. Zdolności manipulacyjne częściowo przewidywały pamięć wzrokowo-przestrzenną i rozumowanie przestrzenne poprzez percepcję wzrokową. Natomiast, równowaga w pewnej części przewidywała pamięć słuchową poprzez pamięć fonologiczną. Podsumowując, zdolności motoryczne są istotne dla rozwoju funkcji poznawczych u dzieci przedszkolnych. The purpose of the present study was to determine whether preschool children with different levels of motor functioning would also differ in cognitive functions, and to verify correlational, predictive and mediating models between selected motor and cognitive functions. 148 children between the ages of 3 and 5 were studied. The results confirmed differences in cognitive functions in children with different levels of motor functioning. A positive correlation was found between the overall level of motor and cognitive abilities. Manual dexterity and balance were found to be significantly correlated with cognitive abilities. Ball skills showed a positive correlation with spatial reasoning. Manual dexterity and balance were found to significantly predict cognitive functioning. Manual dexterity predicted visuospatial memory and spatial reasoning. Balance proved to be a significant predictor of auditory and phonological memory. Gross motor skills to some extent appeared to predict cognitive abilities through manual dexterity. Manual skills partially predicted visuospatial memory and spatial reasoning through visual perception. In contrast, balance in some part predicted auditory memory through phonological memory. In conclusion, motor skills are important for the development of cognitive functions in preschool children.
- ItemFunkcje estetyzacji ciała w kreowaniu fasad w społeczeństwie konsumpcyjnym. Na podstawie badań socjologicznych klientek salonów kosmetycznych i klinik medycyny estetycznej(2023-03-10) Rak-Suska, MagdalenaCelem niniejszej rozprawy było udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie badawcze oraz weryfikacja tezy głównej, która brzmiała: funkcją estetyzacji jest pomnażanie kapitału symbolicznego jednostki, wykorzystywanego do konstruowania fasad na podstawie kulturowo uwarunkowanego utożsamienia piękna z dobrem moralnym. W rozprawie opierano się na następujących koncepcjach: perspektywie dramaturgicznej E. Goffmana, koncepcji kapitałów P. Bourdieu, a także koncepcji wartości uznawanych i odczuwanych S. Ossowskiego. Dramaturgiczne podejście E. Goffmana opiera się na metaforze teatru, w której jednostka jako aktor społeczny wykorzystuje różnorodne strategie kreowania fasad, aby za pomocą wyglądu, zachowania, mask i dekoracji wywołać określone wrażenie na publiczności. Z kolei koncepcja P. Bourdieu zakłada istnienie kapitałów: ekonomicznego, społecznego, kulturowego i symbolicznego, które stają się przedmiotem walki symbolicznej o dostęp do dystynkcji. Ciało stanowi tutaj nośnik znaczeń i symboli, który może być wykorzystany jako środek do pomnażania kapitałów. Odwołanie się do koncepcji S. Ossowskiego zakłada, że niektóre zachowania estetyzujące mogą mieć charakter wartości odczuwanych, tj. stanowią obiekt pożądania i są atrakcyjne same w sobie lub wartości uznawanych, tzn. wynikają z powinności i akceptacji norm społecznych.
- ItemFunkcje założone i realizowane stowarzyszenia Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus”(2023-06-20) Stefaniak, MagdalenaCelem rozprawy doktorskiej było ustalenie i weryfikacja realizacji funkcji założonych przez stowarzyszenie Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus” (ZDR3+). Główny problem badawczy ukierunkowany był na znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie funkcje i działania zostały założone przez ZDR3+, oraz które z nich są realizowane. Aby rozwiązać problem naukowy, przeprowadzono za pomocą indywidualnych wywiadów pogłębionych empiryczne badania jakościowe oraz poddano analizie dane. Wywiady przeprowadzono z liczącą w sumie 28 osób grupą ekspertów, w skład której wchodzili członkowie i działacze stowarzyszenia ZDR3+ oraz politycy szczebla krajowego i samorządowego (odpowiednio 13 i 15 osób). Badania poprzedził wybór analizowanych funkcji opierający się na typologii funkcji organizacji pozarządowych autorstwa Władysława Piwowarskiego. Przyjęta typologia stanowi zarówno odniesienie teoretyczne badanej problematyki jak i swoisty klucz interpretacyjny działań ZDR3+. Składają się na nią funkcje: porządkowa, informacyjna i aktywizująca. W ramach poszczególnych funkcji wyróżniono przypisane do nich działania. Analiza materiału empirycznego przy użyciu stworzonego do tego celu klucza kategoryzacyjnego dotyczyła aktywności ZDR3+ w latach 2014-2019.
- ItemFunkcjonowanie w sytuacji pracy wielozadaniowej o charakterze poznawczym i emocjonalnym(2019-09-24) Mamcarz, StanisławRozprawa doktorska podejmuje problematykę psychologicznego podejścia funkcjonowania osób wykonujących pracę wielozadaniową o chrakterze poznawczym i emocjonalnym. Celem rozprawy doktorskiej jest przedstawienie problematyki pracy wielozadaniowej w kontekście pracy emocjonalnej i poznawczej, oraz ukazanie poprzez badania empiryczne, wpływu pracy o chrakterze wielozadaniowym na poziom obciążenia umysłowego u osób wykonujących pracę w formie wielozadaniowej. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Rozdziały od I do IV poświęcone zostały przybliżeniu i wyjaśnieniu dotychczasowej wiedzy teoretycznej dotyczącej podejmowanych w pracy zagadnień. W późniejszej części rozprawy przeprowadzono analizę statystyczną cech i charakterystyk wielozadaniowych sytuacji pracy oraz zadań poznawczych i emocjonalnych. W celu pozyskania danych niezbędnych do odpowiedzi na przedstawione w pracy pytania i hipotezy badawcze, przeprowadzono dwa badania o chrakterze laboratoryjnym. W obu badaniach wykorzystywano autorski program badawczy "Aplikacja Badania Wielozadaniowej Pracy", którego zastosowanie i aplikacja badawcza zostanie opisana w dalszych rozdziałach rozprawy. Pracę podsumowuje raport z uzyskanych wyników oraz dyskusja generalna.
- ItemGeneza i status zasady zrównoważonego rozwoju w katolickiej nauce społecznej(2018-06-07) Marczak, ŁukaszPrzedmiotem rozprawy doktorskiej jest zbadanie genezy zasady zrównoważonego rozwoju oraz określenie statusu nowo wyłonionego principium w systemie zasad etyczno-społecznych katolickiej nauki społecznej. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Najpierw skoncentrowano się na integralnej, dynamicznej koncepcji człowieka stanowiącej fundament systemu zasad etyczno-społecznych. Następnie przeanalizowano proces wyłaniania się zasad etyczno-społecznych, leżących u podstaw postulowanego ładu społeczno-gospodarczego. Trzeci rozdział poświęcono społeczno-gospodarczym uwarunkowaniom kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju, zmierzając do pełniejszego wyjaśnienia kwestii ekologicznej w perspektywie aksjologii charakteryzującej współczesne społeczeństwa. W kolejnym rozdziale skoncentrowano się na analizie aktualnych ujęć zrównoważonego rozwoju, zwracając szczególną uwagę na różne nurty etyk środowiskowych, uwzględniając przy tym teorie współzależności człowieka i środowiska przyrodniczego. Ostatni rozdział został poświęcony problematyce statusu nowej zasady etyczno-społecznej. Wyeksplikowano jej konstytutywne elementy i ustalono jej aktualny status. Porównanie systemów zasad etyczno-społecznych Monachijskiej Szkoły Chrześcijańskiej Etyki Społecznej i Lubelskiej Szkoły KNS pozwoliło sformułować w miarę wyczerpującą odpowiedź dotyczącą statusu nowego principium społecznego na gruncie KNS, wskazując przy tym na podstawy personalistycznego uzasadniania koncepcji zrównoważonego rozwoju.
- ItemIdentyfikacja z grupą a charyzmatyczna i tradycyjna orientacja religijna w wybranych katolickich grupach religijnych(2019-09-27) Liszewski, TomaszTematem niniejszej rozprawy są powiązania identyfikacji z grupą religijną ze zorientowaniem religijności na to co tradycyjne lub charyzmatyczne. Podstawę teoretyczną badań stanowi model identyfikacji z grupą Roccas (2008) wyodrębniający jej cztery rodzaje: ważność, zaangażowanie, poczucie wyższości i podporządkowanie. Ważnym obszarem, w którym dokonuje się tworzenie tożsamości, są grupowe praktyki religijne, które mogą być zorientowane charyzmatycznie lub tradycyjnie. Badania przeprowadzono wśród różnych grup religijnych działających w obrębie Kościoła Rzymskokatolickiego (N = 290). Skoncentrowano się zwłaszcza na osobach z grup charyzmatycznych oraz osobach związanych z Tradycją Łacińską. Przeprowadzone analizy ukazały różnice w orientacji religijnej osób z różnych grup religijnych oraz liczne powiązania identyfikacji z grupą religijną z orientacją charyzmatyczną i tradycyjną. Oznacza to, że zarówno fenomen charyzmatyczny, jak i religijność tradycyjna, znajduje odzwierciedlenie w stosunkach wewnątrz- i międzygrupowych. Stwierdzono także mediującą rolę inkluzji grupy w siebie w wyjaśnianiu tych powiązań, zwłaszcza w grupach charyzmatycznych i u kobiet. Narcyzm kolektywny jest częściowym mediatorem związków orientacji religijnej i identyfikacji z grupą, szczególnie u osób z grup charyzmatycznych. Wysoki poziom narcyzmu kolektywnego u osób z Tradycji Łacińskiej nie jest powiązany z ich religijnością.
- ItemInnowacje pedagogiczne w klasach mundurowych wybranych szkół średnich województwa mazowieckiego(2024-02-12) Sokołowska, DorotaPrzedmiotem pracy jest ustalenie istnienia zjawiska innowacyjności pedagogicznej w obszarze organizacyjnym, dydaktycznym i wychowawczym oraz w wyniku badań określenie zakresu jego realizacji w klasach mundurowych szkół średnich na terenie Mazowsza. Praca traktuje o innowacjach pedagogicznych w liceach i technikach wybranych do badań, które prowadzą klasy: wojskowe, policyjne, strażackie, straży granicznej na obszarze województwa mazowieckiego. Część teoretyczna oprócz zagadnień o innowacyjności przybliża historię szkolnictwa mundurowego dla młodzieży na terenie Polski - od Szkoły Rycerskiej I Rzeczypospolitej po czasy współczesne wraz z tradycją i symboliką mundurową. Zawiera także informacje o wskazanych typach klas mundurowych i socjologiczny obraz tych klas w Polsce i na Mazowszu. W pracy znajduje się rozbudowana analiza porównawcza innowacji pedagogicznych w poszczególnych rodzajach klas. The subject of this doctoral dissertation is to determine the existence of the phenomenon of educational innovation in the organizational, teaching and educational areas and, as a result of research, to determine the scope of its implementation in military, police, firefighting, border guard profile classes in Masovia. The dissertation is about educational innovations in secondary schools and technical schools selected for research, which run classes: military, police, firefighting, border guard in the Masovian Voivodeship. The theoretical part, in addition to issues of innovation, presents the history of military profiled classes for young people in Poland - from the School of Chivalry in Polish-Lithuanian Commonwealth to modern times, along with the tradition and symbolism of military uniforms. It also contains information about the indicated types of military profile classes and a sociological picture of the above mentioned in Poland and Masovia. The work includes an extensive comparative analysis of educational innovations in individual types of classes.
- ItemIntegralny rozwój i wychowanie małego dziecka jako zadanie rodziców w katolickiej myśli pedagogicznej w Polsce XX wieku(2019-07-04) Jabłońska, IwonaCelem rozprawy jest ukazanie integralnego rozwoju i wychowania małego dziecka jako zadania rodziców według koncepcji wybranych przedstawicieli katolickiej myśli pedagogicznej w Polsce XX wieku. Dzięki swej aktualności są one ważną inspiracją dla pedagogiki i propozycją dla współczesnych rodziców. Dla ukazania roli rodziców w pierwszych latach życia dziecka i znaczenia zadań przed nimi stojących, wykorzystano koncepcje integralnego rozwoju i wychowania dziecka w rodzinie polskich pedagogów katolickich: Karola Mazurkiewicza, Stanisława Podoleńskiego, Barbary Żulińskiej, Józefa Wilka i Teresy Kukołowicz. W tym celu dokonano ich analizy i syntezy w kontekście literatury przedmiotu. Korzystając z założeń metodologii jakościowych badań pedagogicznych, zastosowano metodę hermeneutyczno-fenomenologiczną. Tak prowadzona analiza, z uwzględnieniem genezy, założeń katolickiej myśli pedagogicznej i sposobu ich realizacji, prowadziła do poznania, zrozumienia i interpretacji istoty integralnego rozwoju i wychowania małego dziecka jako zadania rodziców. Dzięki temu wskazania wybranych pedagogów, sformułowane na nowo, można przenieść w kontekst współczesnych oczekiwań, potrzeb, wyzwań i zastosowania ich przez rodziców. Całość dysertacji obejmuje wstęp, pięć rozdziałów i zakończenie.
- ItemJakość relacji z ojcem osób uzależnionych uczestniczących w terapii w kontekście ich zachowań ryzkownych(2020-07-14) Kotala, MichałPrzedmiotem rozprawy uczyniono analizę powiązań pomiędzy jakością relacji ojca z dzieckiem a podejmowaniem przez nie zachowań ryzykownych, które w konsekwencji doprowadziły do uzależnienia. Jakość omawianej relacji została rozdzielona na dwa aspekty, tj. obecność i postawę w procesie wychowania. Kluczową kwestią niniejszej dysertacji stała się zatem analiza zależności wybranych postaw rodzicielskich podejmowanych przez ojców oraz rodzajów ich nieobecności w procesie wychowania dziecka z podejmowanymi przez dzieci zachowaniami ryzykownymi. Celem teoretyczno-poznawczym dysertacji jest przegląd literatury i syntetyczne przedstawienie teorii oraz aktualnego stanu badań w zakresie: znaczenia relacji ojca z dzieckiem w procesie wychowania; zachowań ryzkownych oraz uzależnień. Celem naukowym dysretacji jest odpowiedź na pytania zakreślone wokół wskazanych powyżej powiązań. Natomiast celem praktyczno-wdrożeniowym jest weryfikacja i poszerzenie dotychczasowego stanu badań naukowych w powyższym zakresie wyeksponowanie roli ojca w wychowaniu dziecka oraz możliwych konsekwencji jego nieobecności w procesie wychowania, co w dalszej kolejności ma posłużyć do konstruowania programów wychowawczych i profilaktycznych. Rozprawa została podzielona na pięć głównych rozdziałów. Trzy pierwsze stanowią część teoretyczną i koncentrują się na przeglądzie dostępnej literatury oraz na syntetycznym przedstawieniu aktualnego stanu badań w zakresie znaczenia relacji dziecka z ojcem w procesie wychowania, zachowań ryzykownych oraz uzależnień. Rozdział czwarty stanowi część metodologiczną dysertacji. Rozdział piąty - empiryczny - dokonuje prezentacji, analizy oraz interpretacji uzyskanych wyników badań. Praca zawiera ponadto wstęp, zakończenie, spis tabel i wykresów, bibliografię oraz załączniki.
- ItemKapitał intelektualny klastra na przykładzie Stowarzyszenia Lubelskie Drewno(2020-06-04) Rudzki, MariuszRozprawa doktorska pt. "Kapitał intelektualny klastra na przykładzie Stowarzyszenia Lubelskie Drewno" opiera się na dokonaniu identyfikacji, pomiarze i ocenie kluczowych elementów wchodzących w skład kapitału intelektualnego, czyli tych wartości, które przyczyniają się do rozwoju funkcjonujących w klastrze firm i organizacji w ujęciu zarówno statycznym (zlokalizowanie kluczowych elementów kapitału intelektualnego), jak i dynamicznym (ocena jakościowa kapitału intelektualnego i poszczególnych komponentów). W ramach rozprawy zaplanowano zrealizowanie takich zadań jak m.in. usystematyzowanie terminologii z zakresu kapitału intelektualnego w kontekście zasobów klastra i przyjęcie optymalnej definicji i struktury kapitału intelektualnego, identyfikację kluczowych elementów składowych kapitału intelektualnego, dokonanie pomiaru kapitału intelektualnego i weryfikacji poziomu wykorzystania poszczególnych elementów kapitału intelektualnego i ich wpływ na konkurencyjność klastra.