Książki/rozdziały (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WT) by Author "Kiciński, Andrzej"
Now showing 1 - 20 of 36
Results Per Page
Sort Options
- ItemCare for Families with Disabled Members(Wydawnictwo KUL, 2018) Kiciński, AndrzejParents expecting a child usually want it to be healthy, without disabilities, successful and able to develop like many other children. Whenever an abnormality is diagnosed in a newborn baby, for the parents this is a big blow, a mental shock. Earlier or later diagnosis of a child's disability poses a problem to the parents, who are often not prepared. Therefore, Pope Francis, in his Apostolic Exhortation Amoris Laetitia, sees concern for the disabled as a paradigm. "It is a great admiration for families who, with love, accept the difficult experience of a disabled child. They give the Church and society a valuable testimony of fidelity to the gift of life "(see AL 47). The present study will deal with the challenges facing families and the pastoral care of children with physical and intellectual disabilities. Rodzice oczekujący dziecka zazwyczaj chcą, aby było ono zdrowe, bez niepełnosprawności, odnosiło sukcesy i rozwijało się jak wiele innych dzieci. Za każdym razem, gdy u noworodka zostaje zdiagnozowana nieprawidłowość, dla rodziców jest to duży cios, szok psychiczny. Wcześniejsze lub późniejsze zdiagnozowanie niepełnosprawności dziecka stanowi problem dla rodziców, którzy często nie są na to przygotowani. Dlatego papież Franciszek w adhortacji apostolskiej Amoris Laetitia troskę o osoby niepełnosprawne postrzega jako paradygmat. "To wielki podziw dla rodzin, które z miłością przyjmują trudne doświadczenie niepełnosprawnego dziecka. Dają one Kościołowi i społeczeństwu cenne świadectwo wierności darowi życia" (zob. AL 47). Niniejsze studium dotyczy wyzwań stojących przed rodzinami i duszpasterstwem dzieci z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną.
- ItemCatechesis for Spouses and Parents(Wydawnictwo KUL, 2018) Kiciński, AndrzejCatechesis of spouses and parents, as a fundamental part of adult catechesis, implies constantly accompanying adults in their discovery of God's Plan for marriage and the family, and evaluating their ability to fulfil the basic tasks of the Christian family. The catechesis of the spouses and parents can be developed essentially in three areas: parishes, Catholic movements and communities, and the media. The Catechesis for Spouses and the Family in the Parish. This catechesis indicates different proven ways of building a domestic church and attaints holiness in marriage and family. Catechesis for Spouses and Parents in Movements and Communities. The catechesis addressed to spouses and families in movements and communities also stresses the need to bear witness to Christ. They are prepared to evangelize ad intra and ad extra. Spouses learn about the objective of Christian marriage and the obligations entailed by the sacrament of marriage, especially with regard to the Catholic education of children. They are catechized in accordance with the principle that they can preserve and develop their faith by sharing it with others. They are encouraged to evangelize the people they meet every day, in different circumstances. In some movements, the members are formed to carry out activities of evangelization in parishes and outside the communities of the faithful. Their means of action are prayer, the spouses' fife testimony, and commitment to the life of the Church. Catechesis for Spouses and Parents in the Media. Catechesis in the media also reflects the Church's concern for families in irregular situations, i.e., broken families, people living in non-sacramental unions and in free relationships. These people are firstly encouraged to accept the teaching about marriage in accordance with the divine plan, to participate m certain religious practices, to give their children a Christian education, to cultivate the spirit of penance, and to take part in parish activities and helping the needy. Katecheza małżonków i rodziców, jako fundamentalna część katechezy dorosłych, zakłada nieustanne towarzyszenie dorosłym w odkrywaniu Bożego Planu dla małżeństwa i rodziny oraz ocenę ich zdolności do wypełniania podstawowych zadań rodziny chrześcijańskiej. Katecheza małżonków i rodziców może być rozwijana zasadniczo w trzech obszarach: parafie, ruchy i wspólnoty katolickie oraz media. Katecheza dla małżonków i rodziny w parafii. Ta katecheza wskazuje różne sprawdzone sposoby budowania Kościoła domowego i osiągania świętości w małżeństwie i rodzinie. Katechezy dla małżonków i rodziców w ruchach i wspólnotach. Katecheza skierowana do małżonków i rodzin w ruchach i wspólnotach również podkreśla potrzebę dawania świadectwa o Chrystusie. Są oni przygotowywani do ewangelizacji ad intra i ad extra. Małżonkowie poznają cel chrześcijańskiego małżeństwa i zobowiązania wynikające z sakramentu małżeństwa, zwłaszcza w odniesieniu do katolickiego wychowania dzieci. Są katechizowani zgodnie z zasadą, że mogą zachować i rozwijać swoją wiarę, dzieląc się nią z innymi. Są zachęcani do ewangelizowania ludzi, których spotykają na co dzień, w różnych okolicznościach. W niektórych ruchach członkowie są formowani do prowadzenia działań ewangelizacyjnych w parafiach i poza wspólnotami wiernych. Ich środkami działania są modlitwa, świadectwo życia małżonków i zaangażowanie w życie Kościoła. Katecheza dla małżonków i rodziców w mediach. Katecheza w mediach odzwierciedla także troskę Kościoła o rodziny w sytuacjach nieregularnych, tj. rodziny rozbite, osoby żyjące w związkach niesakramentalnych i w wolnych związkach. Osoby te są przede wszystkim zachęcane do przyjęcia nauki o małżeństwie zgodnie z Bożym planem, do uczestnictwa w niektórych praktykach religijnych, do zapewnienia swoim dzieciom chrześcijańskiego wychowania, do pielęgnowania ducha pokuty oraz do udziału w działalności parafialnej i pomocy potrzebującym.
- ItemCatechetica Porta Fidei(Natan Lublin, 2012) Kiciński, Andrzej; Goliszek, PiotrKsiążka jest próbą odpowiedzi na wezwanie skierowane przez Benedykta XVI do wydziałów teologicznych, aby przed Rokiem Wiary pogłębić znajomość dokumentów II Soboru Watykańskiego i KKK. Opracowane zostały m.in. następujące tematy: realność i racjonalność wiary; apologia wiary w KKK, wkład teologii moralnej w katechetyczny przekaz wiary; świadectwo wiary w podzielonym chrześcijaństwie. Książka została opracowana przez wykładowców KUL i zaproszonych gości z UKSW i UPJPII.
- ItemCele pracy charytatywno-socjalnej w Kołach Caritas na wsi i w mieście(Biblos, 2010) Kiciński, AndrzejW artykule zostały opracowane cele i obszary pracy charytatywnej oraz socjalnej na wsi i w mieście. Klasyczne badania socjologiczne prowadzone przez W. Piwowarskiego na KUL-u ukazywały zasadniczą różnicę poziomu życia i działalności osób żyjących na wsi i w mieście. Dziś kolejne badania potwierdzają to zróżnicowanie. W działalności Kół Caritas ważne są cele. To wyróżnia działalność Caritas od innych organizacji, które często odrzucają cele lub posiadają fałszywą koncepcję celów. Zasady wypływające z Ewangelii wyznaczające cele działania, w pewien sposób chronią działalność Kół Caritas przed ukierunkowaniem nadmiernie pragmatycznym, wyłącznie socjologicznym, intelektualistycznym, woluntarystycznym, czy nastawieniem, że wszystko można rozwiązać ludzkimi siłami. Realizacja celów Caritas uwarunkowana jest czynnikami miejsca i czasu. Z tego powodu nie ma uniwersalnej formy działalności na wszystkie czasy, ale konieczne jest przystosowane do określonych warunków wsi i miasta.
- ItemCsaládi katekézis Lengyelországban a il II. Vatikáni Zsinat Után(Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2006) Kiciński, AndrzejArtykuł jest pokłosiem odpowiedzi na 2 pytania postawione przez grono naukowców węgierskich z Katolickiego Uniwersytetu Pétera Pázmánya w Budapeszcie. Pierwsze brzmiało: na ile polskie programy katechizacji uwzględniały wychowanie młodzieży do świadomego, osobistego i społecznego życia chrześcijańskiego, w tym życia małżeńskiego i rodzinnego. Drugie pytanie związane było z prośbą o próbę wskazania, co jest bogactwem, "zasobami", polskiej katechizacji oraz podaniem konkretnej, mocnej strony organizacyjnej katechizacji. Artykuł wskazuje mocne i słabsze strony poruszanej tematyki w polskich programach katechetycznych, po czym wskazuje na kluczową rolę osób, które włączyły się w posługę katechety. Na końcu wskazano na budowę - podczas okresu komunizmu - mocnej sieci domów katechetycznych, co było reakcją Kościoła katolickiego w Polsce na usunięcie nauczania religii ze szkół.
- ItemCzas i miejsce chrztu świętego(Wydawnictwo Sióstr Loretanek, 2010) Kiciński, AndrzejWnioski pastoralne, które płyną z analizy Magisterium Kościoła katolickiego na temat czasu i miejsca chrztu świętego z uwzględnieniem obrzędu przyjęcia, wiążą się z poszukiwaniem systemu wprowadzenia w chrześcijaństwo we wspólnocie. Syntetycznie można stwierdzić, że chodzi o to, by udzielanie chrztu w parafiach stało się momentem pobudzającym do kształtowania wspólnoty. Dotykamy tutaj tajemnicy Kościoła jako matki, która rodzi swoje dzieci. Nie bagatelizując oczywiście faktu, że dziecko jest zawsze dzieckiem konkretnych rodziców, lecz podkreślając prawdę, że każdy katechumen (dziecko czy dorosły) jest także dzieckiem całej wspólnoty. The pastoral conclusions that flow from the analysis of the Church's Magisterium on the time and place of baptism with regard to the rite of reception are related to the search for a system of introduction to Christianity in the community. Synthetically, it can be said that the idea is to make the administration of baptism in parishes a moment of stimulation for the formation of the community. Here we touch upon the mystery of the Church as a mother who gives birth to her children. Without, of course, downplaying the fact that the child is always the child of specific parents, but emphasising the truth that every catechumen (child or adult) is also a child of the whole community.
- ItemCzynić prawdę w miłości wobec chorych i/lub niepełnosprawnych(Wydawnictwo KUL, 2011) Kiciński, AndrzejDo podejmowania dzieł miłości wobec ludzi potrzebujących wzywał niejednokrotnie biskup Jan Śrutwa w swych listach pasterskich, przemówieniach i katechezach. Jego posługa pasterska, zwłaszcza w diecezji zamojsko-lubaczowskiej, przypadła na czas powstawania wielu inicjatyw na rzecz niepełnosprawnych. Kroniki odnotowują jego obecność, modlitwę i pasterskie błogosławieństwo w wielu nowych strukturach przyjmujących najbardziej potrzebujących. „Miłość do Chrystusa powinna się wypowiadać przez odniesienie do drugiego człowieka” – przypomniał biskup Śrutwa w liście pasterskim na Wielki Post z 2003 r. Zachęcał w nim wiernych, by podejmowali dzieła miłości wobec ludzi, którzy są w potrzebie – biednych, niepełnosprawnych i bezdomnych. Troska o ludzi chorych i/lub niepełnosprawnych należy od najdawniejszych czasów do tradycji chrześcijańskiej. Przejawia się przede wszystkim w katechezie o godności tych osób oraz ich roli w życiu Kościoła i społeczeństwa. W posoborowym nauczaniu Kościoła obecna jest świadomość, że współczesny świat propaguje człowieka doskonałego, zdrowego i produktywnego, przez co problematyka osób chorych i/lub niepełnosprawnych pozostaje często na marginesie zainteresowania współczesnego świata. Kościół wierny swojemu Założycielowi poszukuje wciąż nowych dróg, aby każdy człowiek mógł odkryć swoje powołanie w świecie. Bishop Jan Śrutwa repeatedly called for works of love towards people in need in his pastoral letters, speeches and catechesis. His pastoral ministry, especially in the Diocese of Zamość-Lubaczów, coincided with the emergence of many initiatives for the disabled. Chronicles record his presence, prayer and pastoral blessing in many new structures welcoming those most in need. "Love for Christ should express itself through reference to the other person". - recalled Bishop Śrutwa in his pastoral letter for Lent 2003. In it, he encouraged the faithful to undertake works of love towards people who are in need - the poor, the disabled and the homeless. Concern for the sick and/or disabled has been part of the Christian tradition since ancient times. It manifests itself above all in catechesis about the dignity of these people and their role in the life of the Church and society. In the post-conciliar teaching of the Church, there is an awareness that the modern world promotes a perfect, healthy and productive human being, so that the problems of the sick and/or disabled often remain on the margins of the modern world's concern. The Church, faithful to her Founder, continues to seek new ways so that every person can discover his or her vocation in the world.
- ItemDoświadczenie prostych słów o dobrym i troskliwym Ojcu w niebie. Nauka religii w I klasie szkoły podstawowej w kontekście reformy MEN(Wydawnictwo Polihymnia, 2009) Kiciński, AndrzejArtykuł podkreśla, że wychowanie w młodszym wieku szkolnym to ogromne wyzwanie. Często jest trudno łagodnie przejść od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym. Zajęcia edukacyjne prowadzi nauczyciel według ustalonego przez siebie planu, dostosowując czas zajęć i przerw do aktywności uczniów. Nauczyciel układa zajęcia w taki sposób, aby zachować ciągłość nauczania i doskonalenia podstawowych umiejętności. On jeden może w sposób mistrzowski wydobyć co najpiękniejsze w uczniu, lecz też sam jeden może wyhamować rozwój małego człowieka. Już od młodszego wieku szkolnego należy pamiętać, że dziecko posiada różne sfery rozwojowe. Pominięcie jednej z nich powoduje karykaturę wychowania zintegrowanego. Wychowywać dziecko to nie znaczy tylko nauczyć go czytać i pisać, ale towarzyszyć mu w rozwoju osobowości. Do tego konieczne jest poznanie dziecka w domu rodzinnym, w Kościele i w czasie wolnym. The article emphasises that parenting at a younger school age is a huge challenge. It is often difficult to make a smooth transition from pre-school education to education provided in the school system. Educational activities are carried out by the teacher according to a plan that he or she has established, adapting class time and breaks to the activities of the pupils. The teacher arranges the classes in such a way as to maintain continuity in teaching and improvement of basic skills. He alone can masterfully bring out the most beautiful in a pupil, but he alone can also stunt the development of a young person. From an early school age, it is important to remember that the child has different developmental spheres. Overlooking one of them results in a caricature of integrated education. To educate a child is not just to teach him to read and write, but to accompany him in the development of his personality. For this, it is necessary to get to know the child in the family home, the Church and leisure time.
- ItemDrogowskazy wychowania(Wydawnictwo KUL, 2012) Wilk, Stanisław; Kiciński, Andrzej; Łuczyński, Andrzej; Opiela, Maria Loyola; Smagacz, ArkadiuszNiniejsza publikacja poświęcona jest wielkiemu dziełu integralnego wychowania, które znajduje swe urzeczywistnienie w myśli i działalności pedagogicznej Jana Bosko, Edmunda Bojanowskiego i Bronisława Markiewicza. Poprzez ukazanie tej interdyscyplinarnej refleksji nad istotą i wyzwaniami współczesnej edukacji, publikacja daje jasną propozycję pedagogiki odwołującej się do przeszłości, ale jednocześnie otwartej na nowe propozycje i idee. Książka zawiera konkretne propozycje wychowania osoby – od wczesnego dzieciństwa po dorosłość – w edukacji przedszkolnej, szkolnej i pozaszkolnej.
- ItemEdukacja seksualna w katechezie – wprowadzenie w wybrane źródła katechetyczne(Wydawnictwo Natan, 2014) Kiciński, AndrzejPolska praktyka katechetyczna ma bogate doświadczenie przekazu wiary w złożonych sytuacjach. Kościół dbał zawsze o to, aby przekazywana wiara katolicka była zgodna z Magisterium Kościoła i to niezależnie od czasów, bądź warunków. Rzetelne poznanie źródeł katechetycznych z pewnością pozwoli na opracowanie wielu wskazań odnośnie do wychowania seksualnego w katechezie. W czasie zagrożenia ideologią gender istnieje pilna potrzeba opracowań naukowych problematyki ludzkiej seksualności dostosowanej do każdego wieku rozwojowego. Artykuł określa, co jest przedmiotem wychowania seksualnego w dokumentach kościelnych.
- ItemEwangelizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych(Polihymnia Lublin, 2010) Kiciński, AndrzejIs a person with a mental disorder created in the image and likeness of God? From the answer to this question begins evangelisation, that is, the proclamation of the eternal love of God, who cares for every person and every family. The Church's concern for persons with disabilities manifests itself in efforts to inculturate the Gospel message in the specific environments in which these persons live. It also applies to the whole of contemporary culture. The Church professes the truth that the Word of God became man, a concrete Man, situated in time and space, rooted in a particular culture. The truth that Christ, through his Incarnation, inserted himself into certain social and cultural conditions of the people among whom he lived, is exemplary for catechesis
- ItemHistoria Papieskiej Szkoły Modlitwy(Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 2002) Kiciński, AndrzejKolejne Światowe Dni Młodzieży przekonują, że wydarzenia z nim związane nie są martwym rytuałem, ale dziełem opatrznościowym. Są pomostem między młodym pokoleniem a Kościołem katolickim. Artykuł powstał na potrzeby Krajowego Biura Światowych Dni Młodzieży w Polsce, opracowując systematycznie historię tych dni. Wzbudził ówcześnie polemikę poprzez wprowadzenie numerowania tych wydarzeń. Czas pokazał słuszność opracowania. Successive World Youth Days convince us that the events associated with it are not a dead ritual, but a work of providence. They are a bridge between the young generation and the Catholic Church. The article was written for the National Office of World Youth Day in Poland, systematically compiling the history of these days. At the time, it sparked polemics by introducing the numbering of these events. Time has shown the study to be correct.
- ItemKatechetyka a pedagogika religijna(Księgarnia Świętego Wojciecha w Poznaniu, 2007) Kiciński, AndrzejWydawałoby się, że złożony termin pedagogika religii wskazuje, iż opisywana dyscyplina naukowa jest częścią (subdyscypliną) pedagogiki ogólnej. Można byłoby wtedy powiedzieć, że pedagogika dostarcza perspektywy badawczej i metod, natomiast religia jest przedmiotem badań. Wtedy katechetyka byłaby nauką teologiczną a pedagogika religii nauką pedagogiczną. Posiadałyby własne cele, treści, zadania, metody a problem relacji byłby jasny. Większość jednak pedagogów, z najróżniejszych motywów, pojmuje pedagogikę religii jako naukę teologiczną. Tak więc pedagogika religii stanowi jeden z najmłodszych przedmiotów teologii naukowej, choć wśród samych pedagogów religii trzeba odnotować ciągłe spory o ugruntowanie tego przedmiotu oraz jego relacji do katechetyki, a także teologii. Trudno wciąż opracować klarowne relacje między pedagogiką religii a katechetyką poza obszarem niemieckojęzycznym. Powodów jest wiele. Po pierwsze dokumenty Magisterium Kościoła powszechnego nie wymieniają tej dyscypliny naukowej pośród nauk teologicznych. Po drugie analizując programy studiów poza obszarem niemieckojęzycznym, obecność przedmiotu pedagogiki religii jest fragmentaryczna. Po trzecie trudności w zdefiniowaniu pedagogiki religii i jej relacji do katechetyki występują także w obszarze niemieckojęzycznym, a wiążą się z brakiem centralnego ośrodka pedagogiki religijnej, który zdefiniowałby podstawowe problemy tej dyscypliny. Trudno więc mówić o jednej niemieckojęzycznej pedagogice religijnej. Nie tylko łatwo zauważyć różnorodność poglądów w Szwajcarii, w Austrii czy w Niemczech, lecz trzeba odnotować dalsze podziały stanowisk dotyczących tej dyscypliny nie tylko w pojedynczych landach, lecz również pośród ośrodków akademickich. Proces rozpowszechniania pojęcia pedagogika religii przebiegał dość długo w atmosferze sporów, czasem nieco ostrych, o jego uzasadnienie i znaczenie. Przede wszystkim powstała sytuacja konkurencji wobec starszego, używanego od samego początku chrześcijaństwa, pojęcia katecheza.
- ItemKatechetyka i katecheza u progu XXI wieku(Księgarnia Świętego Wojciecha w Poznaniu, 2007) Kiciński, AndrzejNiniejsza książka przybliża problemy tożsamości współczesnej katechetyki i katechezy. Polska katechetyka i katecheza u progu XXI wieku przeżywa niezwykle dynamiczny rozwój. U podstaw współczesnych jej osiągnięć znajduje się dorobek i postulaty wybitnych polskich katechetyków. Ks. F. Blachnicki wielokrotnie postulował konieczność wypracowania i przyjęcia ściśle określonej koncepcji katechetyki. Od tego bowiem uzależniał nie tylko zakres materiału, jaki trzeba objąć i jego ogólny układ, ale także sposób dobierania i określania podstawowych zasad, w świetle których trzeba poszczególne zagadnienia rozpatrywać i oceniać. Przestrzegał również, że brak takiej wypracowanej koncepcji prowadzi do tego, że katechetyka zarówno w doborze materiału, jak i w formowaniu zasad może się kierować raczej przypadkowymi względami narzuconymi przez ducha epoki lub subiektywnym spojrzeniem autora danego podręcznika, a nie prawdziwie naukowymi i obiektywnymi kryteriami. Ks. M. Majewski zdefiniował katechetykę, jako autonomiczną nauką praktyczną, która korzystając z osiągnięć zarówno nauk teologicznych, jak i antropologicznych, zajmuje się urzeczywistnianiem się Kościoła w zakresie formacji wiary osób i wspólnot.
- ItemKatecheza małżonków i rodziców w Polsce(Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2012) Kiciński, AndrzejW Polsce katecheza małżonków i rodziców rozwija się zasadniczo w trzech obszarach: w parafii, w nowych ruchach i stowarzyszeniach religijnych oraz w mediach. Pierwszorzędną okazją do katechezy rodziców w parafii jest ich prośba skierowana do wspólnoty o chrzest dziecka. Chrzest, tak jak każdy sakrament, jest sakramentem wiary. Może go przyjmować tylko ten, kto uwierzył w Jezusa Chrystusa jako Zbawiciela, pragnie żyć według Jego Ewangelii i nauczania Kościoła. W Polsce nie można już zakładać, że rodzice proszący o chrzest na pierwszym miejscu stawiają sprawy wiary. Stąd katechezy skierowane do rodziców i rodziców chrzestnych mają im pomóc znaleźć odpowiedź na pytanie: po co człowiekowi chrzest. Drugim ważnym etapem katechezy rodziców jest ich udział w przygotowaniu dziecka do Pierwszej Komunii Świętej. Inny obszar rozwoju katechezy małżonków i rodziców związany jest z rozwojem grup, ruchów i stowarzyszeń eklezjalnych. Podobnie zauważalny jest rozwój katechezy w mediach. Taką systematyczną katechezę prowadzi Radio Maryja. Katecheza małżonków i rodziców dąży do osiągnięcia przez nich podstawowego stopnia rozumienia wiary Kościoła, dostatecznie spójnej i umotywowanej, lecz wyzwań przed nią jest jeszcze wiele. In Poland, catechesis of spouses and parents develops essentially in three areas: in the parish, in new religious movements and associations and in the media. The primary opportunity for catechesis of parents in the parish is their request to the community for their child's baptism. Baptism, like any sacrament, is a sacrament of faith. It may be received only by those who have believed in Jesus Christ as Saviour and wish to live according to His Gospel and the Church's teaching. In Poland, it can no longer be assumed that parents asking for baptism put matters of faith first. Hence, catechesis addressed to parents and godparents is to help them find an answer to the question: what is baptism for. A second important stage in the catechesis of parents is their participation in the preparation of the child for First Holy Communion. Another area of development in the catechesis of spouses and parents is related to the development of ecclesial groups, movements and associations. Similarly, the development of catechesis in the media is noticeable. Such systematic catechesis is carried out by Radio Maryja. Catechesis of spouses and parents strives to achieve a basic understanding of the faith of the Church, sufficiently coherent and motivated, but there are still many challenges ahead.
- ItemKatecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce po Soborze Watykańskim II(Wydawnictwo KUL, 2007) Kiciński, AndrzejKsiążka ukazuje, że katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną polega na towarzyszeniu im we wchodzeniu na drogę życia chrześcijańskiego. Stosując podstawową zasadę wierności Bogu i człowiekowi, katecheta może wybrać dogodne dla każdej osoby i siebie metody z pedagogiki specjalnej, musi jednak pamiętać, że korzystanie z dorobku dydaktyki nie zwalnia go z myślenia o Bożej pedagogii. Współczesna katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce musi skupić się na próbie zintegrowania swoich oddziaływań ze szkołą, wspólnotą parafialną i – przede wszystkim – z rodziną. Trzeba jednak podkreślić, że „zintegrowana” nie oznacza „umieszczona wewnątrz” np. szkoły, lecz połączona siecią wzajemnych relacji odzwierciedlających miłość, która pozwala rozpoznawać uczniów Jezusa. Bóg nie jest abstrakcją, ale Żyjącym, z którym nawiązujemy relację. W tej relacji nasza umiejętność rozumowania jest względna. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną nie może być postrzegana jako nierozumna i pozbawiona wszelkich zdolności abstrakcji. Trzeba docenić te jej możliwości w takiej mierze, w jakiej je ona posiada. Jest to ewangeliczna służba niepełnosprawnym, aby nie zatracili swoich talentów, lecz je pomnożyli, każdy człowiek bowiem, także niepełnosprawny intelektualnie, otrzymał je od Boga. The book demonstrates that - Catechesis for persons with intellectual disability consists in accompanying those persons while they are entering their way of Christian life. Catechist, following the primary rule of loyalty to God and to man, may choose to apply proper methods originating from special pedagogy, however, he should always keep in mind, that using the achievements in the didactics will not release him from considering the pedagogy of God. Modern catechesis for persons with intellectual disability in Poland should focus on an attempt to integrate the impact it has on persons with school, parish community and – most of all – with the family. It is worth emphasizing, though, that “integrated” should not mean “placed within” school, for instance, but rather combined by means of mutual relations, which would reflect love, allowing for recognising the pupils of Jesus Christ. It is worth remembering, that God is not an abstract phenomenon, He is Alive, and we make relations with Him. In this case our reasoning ability constitutes rather a relative issue. Person with intellectual disability should not be perceived as unwise and deprived of any ability of abstract thinking. We should appreciate such an extent of those abilities, as this person is actually capable of. This is the evangelical ministry for disabled persons, which aims at encouraging them not to lose their gifts, but rather to multiply them, as every man, intellectually disabled as well, received those gifts straight from God.
- ItemKatechizm według bł. Edmunda Bojanowskiego(Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP, Dębica, 2022-11) Kiciński, AndrzejKatechizm składa się z 4 części i odpowiada na pytania: w co wierzy Kościół? jak celebruje swoją wiarę? jak żyć według wiary Kościoła? jak się modlić w wierze Kościoła? Katechizm czerpie z bogactwa wypowiedzi błogosławionego Edmunda Bojanowskiego, które po dziś inspiruje zarówno swoją treścią jak i formą. Katechizm według Bojanowskiego jest skierowany do rodziców. «Katecheza w rodzinie» to najlepsze miejsce, w którym wiara może być przeżywana prosto i spontanicznie. «Katecheza z rodziną» jest kluczem do odczytania własnych i niepowtarzalnych doświadczeń wiary żywej. «Katecheza rodzinna» to szczególny wkład wnoszony przez chrześcijańskie rodziny, z właściwą im wrażliwością, w rozmaite proponowane przez wspólnotę programy duszpasterskie. Katechizm jest również skierowany do nauczycieli religii katolickiej, do katechetów i animatorów. Do duszpasterzy również. Może być szczególnym odkryciem języka narracyjnego i autobiograficznego Edmunda Bojanowskiego
- ItemKatechizm – komunia i dialog(Wydawnictwo Jedność, 2014) Kiciński, AndrzejKatechizm od czasów swego powstania aż do dziś zapewnia budowanie komunii eklezjalnej. Każdy wierzący i poszukujący wiary w sposób zwięzły dowiaduje się dzięki katechizmowi, jakie jest lex credendi, lex celebrandi, lex vivendi i lex orandi Kościoła katolickiego. Kościół w ten sposób prowadzi dialog z człowiekiem każdej epoki, odpowiadając na pytania, w co wierzymy, jak celebrujemy naszą wiarę, jak żyjemy według niej i jak się modlimy. Nieco staroświecki tytuł katechizm znów powrócił i stał się - jak w przypadku katechizmu dla młodych Youcat - swoistą aktualizacją, jakby «współczesnym oprogramowaniem dla każdego urządzenia GPS (Global Positioning System)», które pozwala na odnalezienie swego położenia w czasie rzeczywistym, a nieograniczona liczba użytkowników może go stosować niezależnie od warunków, w jakich system ten jest wykorzystywany. Także różne jego aplikacje pozwalają ostrzegać innych przed niebezpieczeństwami, aby dotrzeć do celu bezpiecznie i w zdrowiu. Katechizm jest podobnym narzędziem, które - odpowiednio stosowane we wspólnocie wierzących - prowadzi ich do właściwego celu. The Catechism has ensured the building up of ecclesial communion from the time of its creation until today. Every believer and seeker of faith learns concisely through the catechism what the lex credendi, lex celebrandi, lex vivendi and lex orandi of the Catholic Church are. In this way, the Church engages in a dialogue with the people of every era, answering the questions of what we believe, how we celebrate our faith, how we live by it and how we pray. The somewhat old-fashioned title of catechism is back again and has become - as in the case of the Youcat catechism for young people - a kind of update, as if it were 'modern software for every GPS (Global Positioning System) device', which allows one's location to be found in real time, and an unlimited number of users can use it regardless of the conditions in which it is used. Also, its various applications make it possible to warn others of dangers in order to reach their destination safely and in good health. The catechism is a similar tool that, when used appropriately in a community of believers, leads them to the right destination.
- ItemKatolickie wychowanie dziecka. Rodzina - przedszkole - Kościół(Wydawnictwo KUL, 2016) Kiciński, Andrzej; Opiela, Maria LoyolaW publikacji zawarta jest wieloaspektowa analiza problematyki katolickiego wychowania dziecka w rodzinie, przedszkolu i Kościele podjęta przez badaczy reprezentujących różne dyscypliny z obszaru nauk humanistycznych, społecznych i teologicznych oraz praktyków. Prezentacja współpracy podmiotów zaangażowanych w integralny rozwój dziecka i integracji wszystkich działań wychowawczych z uwzględnieniem zasady pomocniczości w służbie rodzinie i wychowaniu. Obejmuje różne zagadnienia dotyczące założeń wychowania dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem jego antropologicznych podstaw, specyfiki wychowania w przedszkolach katolickich, ich tożsamości i katechezy dzieci w wieku przedszkolnym. Zaangażowanie rodziny, przedszkola i Kościoła w obszarze katolickiego wychowania łączy wspólny cel: wspieranie dziecka w harmonijnym rozwoju całej osoby, by konsekwentnie zmierzać do aktualizacji dyspozycji stanowiących osobową naturę ludzką. Ukazanie roli i znaczenia wychowania przedszkolnego inspirowanego nauczaniem Kościoła katolickiego zwraca uwagę na różne podmioty i środowiska zaangażowane w integralne wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym. Wobec współczesnych wyzwań edukacyjnych, ważna jest odpowiedź rodzicom poszukującym odpowiadającego ich przekonaniom wsparcia w wychowaniu małego dziecka w oparciu o chrześcijański system wartości i zgodnie z nauczaniem Kościoła katolickiego.
- ItemKorelacja nauki religii katolickiej z edukacją szkolną(Natan Lublin, 2011) Kiciński, AndrzejKsiążka jest adresowana do każdego nauczyciela, który realizuje korelację z innymi przedmiotami. Jest to z jednej strony naukowa refleksja nad możliwościami korelacji międzyprzedmiotowej, a z drugiej strony są również praktyczne wskazania do jej realizacji. Szczególnie pomocna może być dla nauczycieli religii w planowaniu korelacji z historią, biologią, WF-em, językiem angielskim, plastyką, filozofią i informatyką. Zawiera inspiracje do tematów lekcji wychowawczych i wskazania do realizacji wychowania do życia w rodzinie. Jest pomocna przy tworzeniu autorskich wycieczek szkolnych. Książka jest owocem pracy wykładowców katechetyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i zaproszonych gości.