Książki/rozdziały (WT)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 159
  • Item
    Prawda, dobro, sumienie – u podstaw odpowiedzialności społecznej
    (Wydawnictwo KUL, 2011) Derdziuk, Andrzej
    Niniejsze przedłożenie podejmuje prezentację podstawowych pojęć z zakresu teologii moralnej, które wchodzą w zakres zagadnienia odpowiedzialności moralnej, będącej narzędziem do ukazania autonomicznej roli człowieka w społeczności. Autonomia nie wyklucza jednak stwierdzenia rozlicznych zależności i uwzględnienia ich w procesie poznawczym i decyzyjnym, który to proces człowiek podejmuje jednak w atmosferze wolności i nadziei. Do kierowania się odpowiedzialnością osoba ludzka musi dojrzewać przez proces uczenia się, polegający na gromadzeniu doświadczeń oraz słuchaniu wskazań zawartych w pouczeniach zapisanych na kartach Pisma Świętego i kodeksach norm moralnych. Istotne jest też właściwe nastawienie na recepcję własnych zachowań w oczach innych oraz poddanie się Duchowi Świętemu, który kieruje człowiekiem przez wiarę.
  • Item
    Ksiądz Janusz Nagórny - świadek teologii nadziei
    (Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2010) Derdziuk, Andrzej
  • Item
    Jezuickie rekolekcje o. Honorata Koźmińskiego OFMCap
    (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Elbląskiej, 2022) Derdziuk, Andrzej
    Bł. Honorat Koźmiński OFMCap (1829 - 1916), założyciel licznych zgromadzeń zakonnych i odnowiciel oblicza Kościoła w Polsce na przełomie XIX i XX wieku, w swoim duchowym doświadczeniu czerpał z ćwiczeń duchowych św. Ignacego z Loyoli. Dokonywało się to przez korzystanie z książek autorstwa jezuitów i wydawanie tego rodzaju publikacji oraz przeżywanie rekolekcji według metody ignacjańskiej. W artykule została omówiona kwestia miejsca dorocznych rekolekcji w rytmie formacji ciągłej kapucynów oraz ukazane zostały podręczniki jezuitów, które były w zasięgu zainteresowań o. Honorata Koźmińskiego, a także jest przedstawione przylgnięcie Założyciela zgromadzeń ukrytych do metody ćwiczeń duchowych św. Ignacego. Spośród pięćdziesięciu dwóch serii rekolekcji, które o. Koźmiński osobiście przeżywał, aż trzydzieści cztery były odprawiane z podręczników jezuickich. Błogosławiony kapucyn mimo głębokiego przywiązania do duchowości świętego Franciszka z Asyżu miał wielkie uznanie dla ćwiczeń duchowych propagowanych przez jezuitów. Blessed Honorat Koźminski, OFMCap (1829 – 1916), founder of numerous religious congregations and renewer of the face of the Church in Poland at the turn of the 19th and 20th centuries, in his spiritual experience drew from the spiritual exercises of St Ignatius of Loyola. This was done through the use of books authored and published by Jesuits, and by living retreats according to the Ignatian method. The article discusses the question of the place of annual retreats in the rhythm of continuous formation of Capuchins and shows the Jesuit manuals that were within the range of interest of Father Honorat Koźmiński, as well as presents the adherence of the Founder of hidden congregations to the method of spiritual exercises of St Ignatius. Out of the fifty-two series of retreats that Fr. Koźmiński personally experienced, as many as thirty-four were conducted from Jesuit manuals. Despite his deep attachment to the spirituality of Saint Francis of Assisi, the Blessed Capuchin had a great appreciation for the spiritual exercises promoted by the Jesuits. Der selige Honorat Koźminski OFMCap (1829 – 1916) ist der Gründer zahlreicher religiöser Kongregationen und ein Erneuerer des Gesichts der Kirche in Polen an der Wende vom 19. zum 20. In seiner spirituellen Erfahrung stützte er sich auf die Exerzitien des heili- gen Ignatius von Loyola. Dies geschah durch die Verwendung von Büchern, die von Jesuiten verfasst und veröffentlicht wurden, und durch Exerzitien nach der ignatianischen Methode. Der Artikel erörtert die Frage nach dem Stellenwert der jährlichen Exerzitien im Rhythmus der ständigen Weiterbildung der Kapuziner und zeigt die Jesuitenhandbücher auf, die im Interessensbereich von Pater Honorat Koźmiński lagen, sowie das Festhalten des Gründers der verborgenen Kongregationen an der Methode der geistlichen Übungen des Heiligen Ignatius. Von den zweiundfünfzig Serien von Exerzitien, die Pater Koźmiński persönlich erlebt hat, wurden vierunddreißig nach jesuitischen Handbüchern durchgeführt. Trotz seiner tiefen Verbundenheit mit der Spiritualität des heiligen Franz von Assisi schätzte der selige Kapuziner die von den Jesuiten geförderten geistlichen Übungen sehr.
  • Item
    List wczesnochrześcijański. Studium wybranych zagadnień z epistolarów łacińskich IV i V wieku
    (Wydawnictwo «scriptum», 2024) Wysocki, Marcin
    W świecie, który niemalże zapomniał, czym jest pisanie listów, z całym tego obrządkiem i atmosferą, powrót do tego sposobu mówienia – żeby użyć słów wielkiego miłośnika i znawcy Ojców Kościoła św. kardynała Johna H. Newmana – „z serca do serca” wydaje się niczym powrót do szczęśliwych lat dziecięcych. Szczególnie, że jest to powrót do dzieciństwa Kościoła, w którym listy odgrywały szczególną rolę. Jest to powrót do wyjątkowego rodzaju literackiego, który balansuje na granicy dialogu, poezji, traktatu naukowego, homilii czy przemowy i przez to jest niezwykle bliski, ale i tajemniczy. Niniejsza monografia – na przykładzie listów św. Ambrożego z Mediolanu, św. Hieronima, św. Augustyna i św. Paulina z Noli – jest próbą odkrycia tego pięknego i tajemniczego świata, a więc również zrozumienia ludzi pierwszych wieków Kościoła, którzy przez listy wyrażali swoje emocje, myśli, problemy, tęsknoty, uczucia, troski i radości.
  • Item
    Franciszkańska teologia moralna (zarys problematyki)
    (Towarzystwo Naukowe KUL, 2003) Derdziuk, Andrzej
    The paper reflects on the role of Franciscans in the development of moral theology over the ages. It shows the contribution of Franciscan writers into the development of moral theology in Poland and points to the characteristic traits of the theology they pursued. By laying the foundation for a new religious family, St. Francis of Assisi stamped it with his Christocentric experience through the evangelical life in simplicity and poverty. Franciscan referred to the figure of their founder and wrote various works on theology. They were practical in nature and addressed to the students of religious schools and served as aids in the administration of the sacrament of penance. The handbooks took on various forms in respect of the period in which they were written. Basically, their authors based themselves on the accomplishments of the philosophy of St. Bonaventura and the BI. Duns Scotus, although there were also advocates of St. Thomas and authors who sought to present a synthesis of the great masters. Franciscans did not create their own theological school, but their handbooks were different than those written by other authors. A specific characteristic of the theology pursued in Franciscan orders was its faithfulness to St. Francis’ admonition to lecture about virtues and vices, therefore the treatise on aretology was made part of the handbooks. Generally, Franciscans were probabiliorists, although there happened to be advocates of other systems among them. The most prominent Franciscan moralists are as follows: A. Reiffenstuel, B. Elbel, P Sporer, Jacob of Corella, J. A. Hirsinger, Thomas of Charmes and K. Luydl and H. Jone.