Książki/rozdziały (WNH)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNH) by Author "Gamrat, Małgorzata"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- ItemFilozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie(Wydawnictwo UNUM, 2022) Gamrat, Małgorzata; Szyszkowska, Małgorzata A.To, czym jest fenomenologia muzyki oraz w jaki sposób rozpoznajemy fenomenologiczną dziedzinę studiów nad muzyką, stanowi pytanie leżące u podstaw prezentowanego tekstu. Odpowiedź na nie, zakłada autor, leży w eksplorowaniu różnych sposobów opisu, analizy oraz rozważania muzyki, charakteryzujących się ciągłością, oparte na doświadczaniu oraz osobistym oglądzie. Elementy te, jak sugeruje autor, mówią nam najwięcej na temat fenomenologicznych sposobów badania muzyki. Autor podąża badawczymi ścieżkami wyznaczonymi w pismach przez autorów takich jak Roman Ingarden, Maurice Merleau-Ponty, Jean-François Lyotard, Arnold Berleant, rozważając te różne, ale równie inspirujące sposoby rozumienia muzyki.
- Item„Lélio” de Hector Berlioz et „Le contrebandier” de George Sand, ou une solitude d’un artiste (héros) romantique portant le masque du bandit(Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2019) Gamrat, MałgorzataThe notions of solitude and a bandit were very popular as a literary theme during Romanticism. Those two literary topoi were connected with the image of a romantic hero, and successively a romantic artist. This paper analyzes two very different works: a monodrama Lélio by Hector Berlioz and the short story Le contrebandier by George Sand, where a bandit is presented as a representation of a romantic artist.
- ItemMiędzy „narracją” a „psychologią”. Obecność „Boskiej Komedii” Dantego i „Fausta” Goethego w języku muzycznym Liszta(Wydawnictwo Sutoris, 2009) Gamrat, MałgorzataFranz Liszt was a Romantic musician: a virtuoso pianist, music critic, an admirer of literature and philosophy, and a rebel, who could not accept the ways of the world. As a composer he took a lot from the richness of the music, the literature, the fine arts, and the philosophy of the 19th century. In his compositions he transformed his ideas into a new musical language (using all compositional means, such as the construction of a musical motive, tonality, instrumentation, articulation, volume or musical form) and opened new ways for the development of music. Literature was very important in Liszt’s life, as evidenced by his collections of books in Weimar and Budapest and by his letters, in which he commented on the works he had read. Throughout his life, Liszt read a lot, but some of the great number (more than 240 titles) of the works he was familiar with were more important than the other. The books which had the greatest influence on his work include The Divine Comedy by Dante and Faust by J.W. Goethe. Two of Liszt’s works (Après une lecture de Dante, fantasia quasi sonata and Eine Faust-Symphonie) show two aspects of the influence literature can have on music: “narration” and “psychology”. Both works show how dominant literary themes may become in music, especially by a composer who saw literature as a source of a revival of music. An analysis of these works may help us see how Liszt changed the contemporary language of music, introducing such phenomena as atonality, impressionism or hybrid forms. It should be emphasized that Liszt understood a programme as an inspiration influencing the entire work, rather than a literary pretext for music – an accusation often made against works representing the idea of programme music, such as those by Hanslick or Brahms. The programme is considered another dimension of a musical work, which can be analysed in terms of absolute music. The changes in Liszt’s musical language are rooted in literature and agree with the Romantic idea of the correspondence of arts, understood as intertwining and mutual inspiration of the arts.
- ItemOpus 14 Hektora Berlioza: sztuka, życie artysty i filozofia egzystencjalna Eero Tarastiego(Wydawnictwo UNUM, 2022) Gamrat, MałgorzataTekst dotyczy dwóch utworów Hektora Berlioza składających się na opus 14: op. 14a – Symphonie fantastique. Épisode de la vie d’un artiste oraz op. 14b – monodram liryczny na głos recytujący, tenor, baryton, chór, fortepian i orkiestrę zatytułowany Lélio, ou le retour à la vie. Szczególny nacisk został położony na elementy dotyczące życia artysty i sztuki widoczne na poziomie literackiej treści i rozwiązań kompozytorskich. Aby dokładniej zrozumieć to złożone dzieło, do jego analizy włączono teorię semiotyki egzystencjalnej Eero Tarastiego, której wybrane aspekty zostały szerzej omówione i zastosowane w badaniu dzieła Berlioza (m.in. model zemiczny, relacje moi i soi, wybrane typy znaków: przed-, post-, endo-, egzo-znaki).
- ItemStrategie zachowania tożsamości regionalnej (i narodowej) w twórczości Pawła Kubisza(Slezská univerzita v Opavě / KLP – Koniasch Latin Press, 2018) Gamrat, MałgorzataRozdział poświęcony został twórczości zaolziańskiego poety, Pawła Kubisza, która przeanalizowana została z perspektywy zastosowanych przez artystę strategii kształtowania tożsamości regionalnej. Podstawę rozważań stanowią jego utwory zebrane w następujących zbiorkach: Kajdany i róże (1927), Przednówek (1937), Opowieści wydziedziczonych (1949), Rapsod o Oszeldzie (1953), Zaszuwierzóny świat (1972) oraz wydany pośmiertnie zbiorek Dukaty z rulonu cierpkich lat (2004).
- ItemStrukturalizm a muzykologia (polska). Kilka uwag o „Die Lorelei” Franza Liszta w świetle analizy narratologicznej(Slezská Univerzita v Opavě, 2015) Gamrat, MałgorzataPowojenny strukturalizm silnie oddziałał nie tylko na literaturoznawstwo czy antropologię, ale także na muzykologię, w której swój oddźwięk znalazła wywodząca się z francuskiego strukturalizmu narratologia. W latach 80. XX wieku dwóch znakomitych muzykologów – Eero Tarasti i Daniel Charles – zafascynowanych ideami metodologicznymi Greimasa zainicjowało w Paryżu pierwsze międzynarodowe sympozjum poświęcone znaczeniu strukturalizmu w muzyce. Idee znalezienia uniwersalnych praw rządzących dyskursem muzycznym (gramatyki muzycznej na wzór gramatyki narracji) zakorzenione w strukturalizmie i jego założeniach metodologicznych inspirują muzykologów na całym świecie. Spotykają się oni co dwa lata w różnych miejscach globu, prezentując wyniki swoich badań w trakcie kolejnych International Congress on Musical Signification. W poniższej krótkiej historii strukturalizmu w muzyce, jako przykład analizy muzycznej zainspirowanej założeniami narratologicznymi przedstawiam Die Lorelei II Franza Liszta.
- ItemWprowadzenie [w:] Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie, red. M. Gamrat, M. A. Szyszkowska, Kraków 2022(Wydawnictwo UNUM, 2022) Gamrat, Małgorzata; Szyszkowska, Małgorzata A.
- ItemWyrażalna czy niewyrażalna – Vladimir Jankélévitch i muzyka(Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2022) Gamrat, MałgorzataTekst dotyczy filozofii Vladimira Jankélévitcha, która ukazana została w syntetyczny sposób z naciskiem na jego rozważania dotyczące muzyki. Muzyka w refleksji francuskiego filozofa ukazana została pod kątem najważniejszych kategorii stosowanych do jej opisu (np. ineffanble) oraz kompozytorów, których twórczość komentował w swoich tekstach poświęconych sztuce dźwięków.