Istota Kościoła według Josepha Ratzingera

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Towarzystwo Teologów Dogmatyków
Abstract
Autor stawia hipotezę interpretacji nauki Josepha Ratzingera – Benedykta XVI na temat istoty Kościoła jako Ciała Chrystusa. Jezus Chrystus założył swój Kościół widzialny przez powołanie Dwunastu, aby tworzyli z Nim szczególną wspólnotę i przez to uczestniczyli w Jego ziemskiej misji. Kościół ma swoje centrum nie tyle w samym powołaniu uczniów, lecz w Ostatniej Wieczerzy, czyli z Eucharystii, która jest realizacją Kościoła. Eucharystia sprawia Ciało Chrystusa w wymiarze Ciała „fizycznego” i uwielbionego (Corpus Christi verum), i w wymiarze społecznym, gdzie Chrystus jest Głową wraz ze wszystkimi wierzącymi i ochrzczonymi (Corpus Christi mysticum), czyli w wymiarze integralnego Kościoła. Eucharystia uobecnia Ciało indywidualne („To jest Ciało moje” 1 Kor 11,24; Mk 14,22b) i wraz z Nim Ciało „społeczne”, tj. Kościół. Istotą Kościoła jest więc Chrystus wespół z ochrzczonymi, uobecnianymi sakramentalnie w Eucharystii („On jest Głową Ciała – Kościoła” Kol 1,18; por. Ef 1,10; a my „jesteśmy Ciałem Chrystusa i poszczególnymi członkami” 1 Kor 12,27; por. 12,12-13). Mówiąc inaczej, istotą Kościoła jest Ciało Chrystusa – indywidualne i społeczne – przez Eucharystię. Albo, jak wyraża to sam Ratzinger: „Kościół jest ludem Bożym przez Ciało Chrystusa”. Kościół jest więc nie tylko znakiem sakramentalnym (signum), lecz także stanowi rzeczywistość (res). W ten sposób Ratzinger powraca do pierwotnego ścisłego związania Kościoła z Eucharystią i przywraca w teologii pełny ontyczny realizm, odcinając się idealizmu. Dla niego Kościół jest nie tylko znakiem, lecz pełną rzeczywistością Chrystusa jako Głowy i wierzących jako członków Jego Ciała.
The author puts forwards a hypothesis relating to the interpretation of the thought of Joseph Ratzinger – Benedict XVI concerning the essence of the Church as the Body of Christ. Jesus Christ built His Church in a visible form through His choice of the Twelve, who were called to build a special community with Him. By building the Church, the Apostles participated in Christ’s earthly mission. The essence of the Church does not lie in the very fact of its apostolic foundation, but in the event of the Last Supper, that is of the Eucharist, which marks the actualization of the Church. The Eucharist concretizes the Body of Christ in its “physical” and its risen dimension (Corpus Christi verum) as well as its social form, where Jesus is the Head of the body of all the baptised faithful (Corpus Christi mysticum), that is in the aspect of the integral Church. The Eucharist is a manifestation of both, the individual Body of Christ (“This is my Body” 1 Cor 11:24; Mk 14:22b) and the “social” Body of Christ’s Church. Therefore, the essence of the Church is the community of Christ with the baptised faithful, whose sacramental participation actualizes of the Body of Christ through the Eucharist (“He is the Head of the Body – the Church” Col 1:18; cf. Eph 1:10; and we are “the Body of Christ and each of you is a part of it” 1 Cor 12:27, cf. 12:12–13). In other words, the essence of the Church lies in its being the Body of Christ in both of its aspects: individual and social, which are actualized through the Eucharist. Ratzinger himself also puts it in the following manner: “The Church is the People of God through the Body of Christ.” In this sense, the Church is not only a sacramental sign (signum), but it is a matter of fact (res). This is how Ratzinger advocates the original Christian idea of a strong link between the Church and the Eucharist. By doing so, he opts for the full ontical, realist approach to theology, refuting the idealist stance. For Ratzinger, the Church is more than a sign. It constitutes the full reality of Christ as its Head in communion with the faithful as members of His Body.
Description
Keywords
Kościół Chrystusowy, istota Kościoła, Ciało Chrystusa, Corpus Christi, Ostatnia Wieczerza, Eucharystia, Christ's Church, essence of the Church, Body of Christ, Last Supper, Eucharist
Citation
"Teologia w Polsce", 2017, T. 11, nr 1, s. 5-15
ISBN