Rozprawy doktorskie (WT)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 160
  • Item
    Wiarygodność chrześcijańskiej nadziei w ujęciu księdza Wacława Hryniewicza OMI
    (2024-02-26) Zieja, Paweł
    Istotną cechą człowieczeństwa jest posiadanie nadziei. Życie człowieka, choć dokonuje się w teraźniejszości, jest również ukierunkowane na przyszłość. Każdy człowiek bowiem od przyszłości czegoś oczekuje, na coś liczy, ufa, że spełnią się jego plany. To nadzieja pozwala bez lęku patrzeć w przyszłość, daje siłę do działania i podejmowana odpowiedzialności za swoje życie. Brak nadziei prowadzi natomiast do rozpaczy i utraty sensu życia. Chrześcijańska nadzieja kieruje wzrok człowieka ku Bogu, od którego spodziewa się dobra, jakim jest życie wieczne oraz wskazuje jak właściwie przeżywać życie doczesne. Polskim teologiem, który znaczną część swojego życia poświęcił badaniu zagadnienia chrześcijańskiej nadziei, był zmarły w 2002 roku, ks. Wacław Hryniewicz. Jego dorobek naukowy stanowi duży i cenny wkład w rozwój i zainteresowanie, ciągle aktualną tematyką chrześcijańskiej nadziei. Główny problem badawczy pracy został sformułowany w pytaniu: na czym polega wiarygodność chrześcijańskiej nadziei u Hryniewicza? Odpowiedź na nie znajduje się w czterech rozdziałach niniejszej dysertacji, a każdy z nich składa się z czterech punktów. Pierwszym rozdział dysertacji ukazuje nadzieję jako fundamentalną rzeczywistość ludzkiego życia. Odwołując się do nauczania lubelskiego teologa, wskazano, iż w rzeczywistości nadzieja jest nie tyle potrzebna, ile zdecydowanie niezbędna do życia. Ukazano, że nadzieja ma także charakter transcendentny. W rozdziale tym wskazano również, że istnieje możliwość przyjęcia zupełnie przeciwstawnej postawy względem życia, a więc postawy rozpaczy. Aby ukazać wiarygodność chrześcijańskiej nadziei, bazując na dorobku naukowym lubelskiego teologa, wykazano także, iż nie separuje ona człowieka od doczesnego życia. W drugim rozdziale pracy zaprezentowano to, w jaki sposób lubelski profesor interpretuje biblijne źródła chrześcijańskiej nadziei. Najpierw odwołano się do tekstów ze Starego Testamentu. Wykazano, iż poprzez historię Izraela, nauczanie proroków oraz wizję obiecanego Mesjasza, uwidacznia się na kartach Starego Testamentu obraz trwałej i niezachwianej nadziei, której architektem jest sam Bóg. Analizując interpretowane przez Hryniewicza przypowieści Jezusa, wykazano, iż przepowiadanie Mistrza z Nazaretu jest głoszeniem nadziei, perspektywy wiecznego szczęścia w królestwie Ojca. W rozdziale tym wykazano również, iż fundamentem chrześcijańskiej nadziei jest prawda, że tajemnica Paschy Chrystusa swym zasięgiem obejmuje wszystkich ludzi. W trzecim rozdziale omówiono problem nadziei i jej wiarygodności w obliczu najważniejszych wyzwań obecnych w życiu człowieka. Opierając się na myśli teologicznej prof. Hryniewicza, poruszono takie zagadnienia dotyczące ludzkiej egzystencji jak: wolna wola, problem zła i cierpienia, doświadczenie śmierci oraz korelacja między człowiekiem a światem materialnym. W czwartym rozdziale zaprezentowano w kontekście nadziei, eschatologiczne poglądy lubelskiego teologa. Podjęto się omówienia takich zagadnień jak zmartwychwstanie i życie wieczne, paruzja i sąd Boży, problem piekła oraz hipotezę nadziei zbawienia dla wszystkich. An essential characteristic of humanity is to have hope. Human life, although it takes place in the present, it is also oriented toward the future. Everyone expects something from the future, hopes for something, and trusts that his or her plans will come true. Hope enables us to look to the future without fear and gives us the strength to act and take responsibility for our lives. A lack of dearth of hope, on the other hand, leads to despair and a loss of meaning in life. The Christian hope guides man toward God, from whom he expects the good that is eternal life, and reveals to him how to properly live his life on earth. A Polish theologian who devoted a significant part of his life to studying the question of Christian hope was Fr Wacław Hryniewicz. His scholarly output represents a large and valuable contribution to the development of and interest in, the livable topic of the Christian hope. Accordingly, the main research question was formulated: Q: what is the credibility of the Christian hope in the opinion of Fr Hryniewicz? The answer to the question is to be found in the four chapters o f the dissertation. The first chapter presents that hope is a fundamental reality of human life. According to Fr Hryniewicz, the hope of reality is an essential component of every men’s life. Not only does it have a certain driving force in human life, but it also helps one to pass through difficult moments in life. It is shown that hope is also transcendent in nature. In the chapter, it is also pointed out that it is possible to adopt the very opposite attitude towards life, that is, the attitude of despair. Hopelessness is the opposite of hope, and an attitude that leads to a sense of meaninglessness and denial of the gift of life. To show the credibility of Christian hope, based on the scholarly work o f the Lublin theologian, it was also shown that it does not separate man from temporal life. The second chapter o f the study presents how the Lublin professor interprets the biblical sources of Christian hope. First, reference was made to texts from the Old Testament. It was shown that through the history o f Israel, the teaching of the prophets, and the vision of the promised Messiah, an image of lasting and unshakable hope, whose architect is God himself, becomes visible on the pages of the Old Testament. Central to the Good News proclaimed by Jesus Christ, was the idea of the Kingdom of God. Analyzing the parables o f Jesus as interpreted by Hryniewicz, it was shown that the preaching of the Master of Nazareth is a proclamation of hope, the prospect of eternal happiness in the Father's kingdom. The chapter also shows that the foundation of Christian hope is the truth that the mystery of Christ's Passover embraces all people. The third chapter discusses the problem of hope and its credibility in the face of major challenges present in human life. Drawing on Prof. Hryniewicz's theological thought, issues concerning human existence such as free will, the problem of evil and suffering, the experience of death, and the correlation between man and the material world are addressed. The fourth chapter presents, in the context of hope, the eschatological views of the Lublin theologian. A discussion of such issues as the resurrection and eternal life, the Parousia and God's judgment, the problem of hell, and the hypothesis of the hope of salvation for all are undertaken. In its essence, the Christian hope is eschatological in character, and it is oriented towards God's promised eternal life in His kingdom. This part of the work shows that Professor Hryniewicz's views critically evaluate the eschatology present in the history of theology and characterized by fear and anxiety of punishment and condemnation. According to the author, Christ in his preaching did not focus primarily on the fearful doctrine of damnation, but on the good news of salvation. The Saviour did not frighten people with hell but brought the hope of eternal life. Eschatology as seen by Hryniewicz is thus an eschatology of hope.
  • Item
    „Vir bellator omnes sectas contrarias veritati interficiet". Antyheretycka polemika Hieronima ze Strydonu w komentarzach do Nowego Testamentu
    (2024-01-22) Szynkowski, Marek
    Przedmiotem dysertacji jest polemika Hieronima ze Strydonu z herezjami, obecna w jego komentarzach do Nowego Testamentu. Pierwszy człon tytułu pra­cy pochodzi z expositio księcia egzegetów do Ef 6, 11. Rozwinięty przez Hieronima na bazie komentowanego wersetu ideał vir bellator, który przy użyciu miecza Bożego słowa unicestwia wszelkie odłamy sprzeciwiające się uznanej prawdzie Wielkiego Ko­ścioła, doskonale koresponduje z modus operandi samego Strydończyka wobec heretyków. W refutacji różnych poglądów heterodoksyjnych Hieronim daje się poznać jako tytułowy vir bellator, który łą­czy w sobie nade wszystko elokwencję princeps exegetarum z nieustępliwością defensor fidei. W pracy szczegółowo przeanalizowano antyheretycką myśl pustelnika z Betlejem w jego pięciu komenta­rzach do Nowego Testamentu, a zatem w powsta­łych bezpośrednio po osiedleniu się w Ziemi Świę­tej czterech komentarzach do listów Pawłowych, tj. w Ad Philemonem, Ad Galatas, Ad Ephesios i Ad Titum (386-387), oraz w zredagowanym w 398 r. komentarzu egzegetycznym In Matthaeum. Ustale­nie takiego obszaru badań nad polemiczną refleksją Hieronima pozwoliło na przeanalizowanie jego sto­sunku do heterodoksyjnych tez orygenizmu przed i po wybuchu kontrowersji wokół hipotez Aleksan­dryjczyka w 393 r. w Palestynie. The topic of this doctoral dissertation is the pole­mics of Jerome of Stridon against heresies present in his commentaries on the New Testament. The first part of the title of this work comes from the expositio of the Prince of Exegetes on Eph. 6:11. The ideal of vir bellator, developed by Jerome on the basis of this verse, who, through the use of the sword of the word of God, annihilates all factions opposing the recognized truth of the Great Church, perfectly corresponds to the modus operandi of the Stridonian himself towards heretics. In the refuta­tion of various heterodox views, Jerome makes him­ self known as the titular vir bellator, who above all combines the eloquence of the princeps exegetarum with the tenacity of the defensor fidei. The dissertation analyzes in detail the anti-heretical thought of the Monk of Bethlehem in his five commentaries on the New Testament: the four commentaries he wrote immediately after settling in the Holy Land, on the Pauline Epistles, that is, in Ad Philemonem, Ad Galatas, Ad Ephesios and Ad Titum (386-387), along with his exegetical commentary edited in 398, In Matthaeum. Establishing this scope of research on the polemic reflections of Jerome makes it possi­ble to analyze his attitude to the heterodox theses of Origenism before and after the outbreak of the con­ troversy surrounding the hypotheses of the Alexan­ drian in 393 in Palestine.
  • Item
    Formacja duchowa ministranta w świetle posoborowego nauczania Kościoła
    (2024-01-10) Grzesiak, Marcin
    Ministrant, który jest przedmiotem materialnym pracy, jest poddany formacji duchowej, która jest fundamentem jego wzrostu duchowego oraz dojrzewania chrześcijańskiego ku świętości. Pomocą w tym procesie formacyjnym jest teologia duchowości, która wskazuje na relację duchową człowieka z Bogiem. Ma ona więc za zadanie wytyczyć ministrantowi drogę odpowiedniej formacji duchowej. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich dotyczy podstaw duchowego rozwoju ministranta i niejako dotyka sedna podjętych badań. Opisanie zatem w rozdziale pierwszym podstaw duchowego rozwoju ministranta: antropologicznej, chrystologicznej, pneumatologicznej, eklezjalno-liturgicznej oraz Maryjno-hagiologicznej wskazuje na fundament duchowości ministranckiej. Wyraża się ona w „budowaniu” w nim silnej osobistej oraz duchowej więzi z Jezusem Chrystusem, która ma prowadzić go do odkrycia i doświadczenia Boga jako Ojca. Drugi rozdział dotyczy płaszczyzn formacji ministranta: psychiczno-emocjonalnej, duchowej, liturgiczno-praktycznej oraz apostolsko-misyjnej. Trzeci rozdział opisuje podmioty odpowiedzialne za formację ministranta. Są nimi w pierwszej kolejności rodzice i najbliższa rodzina, następnie szkoła, środowisko ministranckie, a w dalszej kolejności parafia z duszpasterzami na czele a wreszcie duszpasterstwo służby liturgicznej zarówno na poziomie ogólnokrajowym, jak i diecezjalnym. Ostatni rozdział dysertacji dotyczy podstawowych środków duchowej formacji ministranta, które mają być pomocą w jego rozwoju duchowym. Wśród nich szczególne znaczenie ma Słowo Boże, sakramenty i modlitwa, ale także różne formy rekreacji, dobrze zorganizowane życie środowiska ministranckiego, jak również systematyczna praca nad sobą pod mądrym kierownictwem duchowym. An altar boy, who is the subject of this dissertation, undergoes spiritual formation - the foundation of his spiritual growth and Christian maturation toward holiness. Helpful in this process is the theology of spirituality, which points to man’s spiritual relationship with God. Thus, the theology fulfils the task of guiding altar boys along the path of appropriate spiritual formation. The dissertation consists of four chapters. Chapter one deals with the foundations of the spiritual development of altar boys and concentrates on the sui generis core of the research. Accordingly, the anthropological, Christological, pneumatological, ecclesial- liturgical and Marian-hagiological foundations are regarded as vital components of an altar boy’s spirituality. The latter is expressed in “building” in him a strong personal and spiritual relationship with Jesus Christ, which is to lead him to discover and experience God as Father. The second chapter is devoted to the planes of the formation of altar boys: psycho-emotional, spiritual, liturgical-practical, and apostolic- missionary ones. Chapter three describes entities responsible for the formation of altar boys: first of all, their parents and immediate family, next the school, the altar server community, the parish with its priests, and, last but not least, liturgical service ministry, at both the national and diocesan levels. The final chapter of the dissertation deals with the basic means of spiritual formation of altar boys, intended to be helpful in their spiritual development. Of particular importance are the Word of God, the sacraments, and prayer. One should also mention various forms of recreation, a well-organized life of the altar server community, as well as systematic work on oneself, with wise spiritual direction.
  • Item
    Problematyka moralno-społeczna w nauczaniu i działalności biskupa Jana Chrapka (1948-2001)
    (2023-12-14) Glibowski, Daniel
    Celem dysertacji doktorskiej jest ukazanie nauczania oraz działalności biskupa Jana Chrapka (1948-2001) w aspekcie moralno-społecznym. Podstawowym źródłem rozprawy jest bogate nauczanie i działalność piśmiennicza bpa Jana Chrapka, uzupełnione o świadectwa osób, które go znały oraz literaturę przedmiotu. W rozprawie zostały wykorzystane następujące metody badawcze: metoda analizy naukowej, metoda historyczna, opisowa oraz naukowej syntezy i dedukcji. Struktura pracy obejmuje cztery rozdziały. Rozdział I ma charakter biograficzno-kontekstualny. Drugi jest o charakterze fundamentalnym, gdzie nakreślono aksjologię społeczną i fundamenty normatywne życia społecznego w ujęciu Jana Chrapka. W dwóch ostatnich natomiast dokonano pogłębionej analizy kluczowych obszarów zainteresowania ordynariusza radomskiego. W rozdziale III została ukazana problematyka troski Kościoła o środki komunikacji społecznej i ich rola w posłannictwie Kościoła w ujęciu bpa Chrapka. Natomiast w rozdziale IV zaprezentowano różne kwestie dotyczące wolontariatu, który dla bpa Chrapka był uprzywilejowanym przejawem miłości społecznej. Podjęcie badań nad życiem oraz spuścizną pisarską biskupa Chrapka pozwoliło odkryć i opisać wielkie bogactwo jego osobowości, rozliczne obszary działalności kapłańskiej, zakonnej i biskupiej, a także nowatorskie i praktyczne podejście do świata mediów oraz służby na rzecz ubogich. The doctoral dissertation aims to present the teaching and activities of Bishop Jan Chrapek (1948-2001) in the moral and social aspects. The essential source of the dissertation is the rich teaching and writing activities of Bishop Jan Chrapek, supplemented by the testimonies of people who knew him. The author used the following research methods to achieve the objectives of the dissertation: scientific analysis, historical, descriptive, scientific synthesis, and deduction. The structure of the work includes four chapters. Chapter I is biographical and contextual. The second is fundamental, which outlines the social axiology and normative foundations of social life, according to Chrapek. The last two chapters provide an in-depth analysis of the Ordinary of Radom’s two critical areas of interest. Chapter III presents the issue of the Church’s concern for means of social communication and their role in the Church's mission from the point of view of Bishop Chrapek. Chapter IV presents various issues related to volunteering, which, for Bishop Chrapek, was a privileged manifestation of social love. Research on the life and writing legacy of Bishop Chrapek allowed us to describe the extraordinary richness of his personality, numerous areas of priestly, monastic, and episcopal activity, as well as an innovative approach to the world of media and service to the poor.
  • Item
    Moralny wymiar działalności ewangelizacyjnej Kościoła w Papui-Nowej Gwinei. Studium w świetle nauczania Konferencji Episkopatu Papui-Nowej Gwinei i Wysp Salomona w latach 1993-2018
    (2023-12-13) Woch, Adam Wawrzyniec
    Badawczym celem rozprawy jest ukazanie najważniejszych aspektów moralnych, prowadzonej na Papui-Nowej Gwinei ewangelizacji w latach 1993-2018, w świetle nauczania Konferencji Episkopatu Papui-Nowej Gwinei i Wysp Salomona w postaci listów duszpasterskich, orędzi, oświadczeń oraz komunikatów prasowych. Struktura pracy obejmuje cztery rozdziały. W rozdziale I zostały opisane dzieje Papui-Nowej Gwinei oraz historia powstania i rozwoju Kościoła w tym rejonie, a także prowadzonej ewangelizacji. Rozdział II ukazuje formy, metody i podmioty ewangelizacji z silną konotacją moralną, takie jak: inkulturacja i dialog Ewangelii z kulturą, dialog ekumeniczny i międzyreligijny, zaangażowanie laikatu i duchowieństwa w ewangelizację oraz zagadnienie formacji kapłańskiej. Rozdział III skupia się na antropologicznych aspektach ewangelizacji, która w kontekście nowogwinejskim łączy się z promocją człowieka i jego praw podmiotowych. Te, z kolei, zależą od poziomu ochrony życia i zdrowia, ochrony środowiska, promocji rodziny i poziomu edukacji. Rozdział IV zawiera prezentację wybranych elementów życia politycznego i gospodarczego: korupcji, wojny i przemocy, przy równoczesnym zaangażowaniu Kościoła na rzecz pokoju, troski o ubogich, imigrantów, azylantów i ludzi poszkodowanych przez kataklizmy oraz niezależności mediów. The research objective of this dissertation is to present essential moral aspects of evangelization conducted in Papua New Guinea in the years 1993-2018 in the light of the teaching of the Episcopal Conference of Papua New Guinea and the Solomon Islands in the form of pastoral letters, messages, statements, and press releases. The structure of the work includes four chapters. Chapter I describes the history of Papua New Guinea and the history of the creation and development of the Church in this region as well as its evangelization. Chapter II shows the forms, methods, and entities of evangelization with a solid moral connotation, such as inculturation and the dialogue of the Gospel with culture, ecumenical and interreligious dialogue, the involvement of laity and clergy in evangelization, and the issue of priestly formation. Chapter III focuses on the anthropological aspects of evangelization, which in Papua New Guinea is associated with promoting man and his subjective rights. These, in turn, are based on the level of life and health protection, environmental protection, family promotion, and the level of education. Chapter IV presents selected elements of political and economic life: corruption, war, and violence, along with the Church's commitment to peace, care for the poor, immigrants, asylum seekers, and people harmed by disasters, and the independence of the media.