Artykuły naukowe (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WT) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 3.0 Polska"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- ItemA familia entre a educação cristã e a proposta de fé. Reflexão sobre os modelos catequéticos em curso(Secretariado Nacional da Educação Cristã - Lisboa, 2018) Kiciński, AndrzejThe article shows three models of Christian education in which the proposal of a faith way is at the centre. The first traditional model is linked to the proposal of spiritual development in the parish. The second is linked to new developments in the charism of new religious groups, associations and communities. A novelty is the proposal of a systematic or occasional proposal of faith present in the media world.
- ItemDas theologische Verständnis der Geschichte bei Wolfhart Pannenberg(Wydawnictwo Naukowe UKSW, 1985) Góźdź, Krzysztof
- ItemEntwicklung der religiösen Bildung von behinderten Kindern in Polen(Kevelaer: Butzon & Bercker, 2019) Kiciński, AndrzejDie Entwicklung der religiösen Unterweisung behinderter Kinder in Polen ist heute kein Randgebiet kirchlicher Aktivitäten mehr, auch wenn ihre volle Entfaltung noch aussteht. In der wissenschaftlichen Reflexion wurden zwei extreme Positionen verworfen: erstens, dass Kinder mit besonderen Bildungsbedürfnissen dasselbe Bewusstseins- und Wissensniveau erreichen sollen wie nicht behinderte getaufte Personen, und zweitens, dass überhaupt keine religiöse Bildung dieser Personen möglich sei. Die Entwicklung der religiösen Unterweisung behinderter Kinder ist auf ihre Begleitung beim Beschreiten ihres christlichen Lebensweges ausgerichtet. Darin kommt das grundlegende Prinzip der Treue zu Gott und zum Menschen zur Anwendung.
- ItemGegenwärtigkeit der Eschatologie im Christusereignis(Wydawnictwo Naukowe UKSW, 1987) Góźdź, Krzysztof
- ItemIndywidualny Program Katechetyczny dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i z autyzmem. Studium przypadku(Księgarnia Świętego Wojciecha w Poznaniu, 2011) Kiciński, AndrzejZnowelizowana Podstawa Programowa Katechezy Kościoła katolickiego w Polsce wprowadza zasadę odnośnie konieczności tworzenia Indywidualnych Programów Katechetycznych (IPK) dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Jest to uwarunkowane specyfiką ich rozwoju i doświadczeniem Kościoła w prowadzeniu ich po drogach wiary. Zgodnie ze znowelizowaną podstawą programową katecheci specjalni pracują w oparciu o corocznie opracowywane indywidualne programy. IPK powinien również tworzyć całość z Indywidualnym Programem Edukacyjno-Terapeutycznym (IPET) opracowanym w szkole przez zespół specjalistów. Jest to szczególnie ważne w obszarze komunikacji oraz postępowania wychowawczego w sytuacji występowania zachowań nietypowych, trudnych. Artykuł jest realizacją tych wskazań i został opracowany na potrzeby ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i z autyzmem. Został przygotowany ze szczególnym uwzględnieniem wszystkich zadań katechezy, które są drogami do realizacji jej podstawowego celu. Służą przede wszystkim towarzyszeniu uczniowi w nawiązywaniu autentycznego dialogu z Bogiem. Indywidualny Program Katechezy zakłada pełne uwzględnienie indywidualnego tempa rozwoju ucznia, zależnie od jego możliwości psychofizycznych.
- ItemKod kulturowy studentów zagranicznych w Polsce kluczem do przygotowania wykładów o niepełnosprawności(Polihymnia, 2020) Kiciński, AndrzejMamy coraz więcej studentów zagranicznych. Na wykładach w języku angielskim bywają niemal całe grupy studentów z Turcji, Indii, Chin, Tajwanu i innych krajów o odmiennych kulturach, religiach i przekonaniach. Wykłady dotyczące zagadnień poświęconych osobom z różnymi niepełnosprawnościami, czy w ogóle zdrowiu, opierają się na dorobku kultury zachodniej. Jak ci studenci, zwłaszcza z religii niechrześcijańskich, rozumieją pojęcie niepełnosprawności? Jak poznać ich bardziej lub mniej uświadomione przekonania wynikające z kultury, w której się wychowali i żyją? Kluczem do zrozumienia studentów afrykańskich jest zapewne rozumienie choroby w religiach pierwotnych. Hinduizm — narodowa religia Indii, sięgająca 2500 lat p.n.e., ma klucz do rozumienia ciała i zdrowia jako skonstruowanego według doskonałego wzorca harmonii i proporcji, gdzie niepełnosprawność czy choroba jest w pełni uzasadniona i usprawiedliwiona. Kluczem do zrozumienia cierpienia w islamie, w tym niepełnosprawności, jest to, że jest ono złem samym w sobie, ale nie dzieje się bez zgody Miłosiernego Boga. Próbując jednak poznać kod kulturowy naszych zagranicznych studentów, nie zawsze będzie można znaleźć jednoznaczne odpowiedzi — choćby dlatego, że rodzą się różne synkretyzmy religijne lub pseudoreligijne
- ItemMłodzi nadzieją polskich rodzin w nauczaniu Jana Pawła II(Wydawnictwo Diecezjalne: Sandomierz, 2004) Kiciński, AndrzejThe article analyses John Paul II's homilies and conferences delivered in Poland during papal pilgrimages. The Holy Father showed Polish youth a new perspective of the vocation to love. We also see a papal diagnosis of threats - external and internal - emanating from various distorted and falsified patterns. Analysing all the statements, we can see that John Paul II not only encouraged attempts to talk about multidimensional maturation, but paid particular attention to the necessity of undertaking the toil of self-education.
- ItemSpotkanie z Bogiem – ostatecznym celem wychowania. Aktualność propozycji wychowawczych Jacquesa Maritaina(Poznań: Św. Wojciech, 2008) Kiciński, AndrzejArtykuł podkreśla, że według J. Maritaina celem wychowania jest wspieranie i prowadzenie dziecka ku swemu ludzkiemu spełnieniu. Aktualność problematyki wychowawczej w ujęciu J. Maritaina to pogląd, że wychowanie to formowanie człowieka lub raczej kierowanie dynamicznym rozwojem, poprzez który człowiek kształtuje samego siebie w tym celu, aby być człowiekiem. Próba stworzenia takiego systemu oświatowego, który starałby się „wszystkiego nauczyć”, nie ma żadnego sensu. Wychowanie jest procesem zmierzającym do udoskonalenia człowieka w jego człowieczeństwie, a nie próbą upakowania w osobie całej wiedzy, umiejętności i doświadczeń zdobytych przez ludzkość w małej, zamkniętej, ograniczonej jednostce. Każdy człowiek ma swoje predyspozycje. Proces wychowania musi je uwzględniać, dopomagać w ich rozwijaniu. Pomimo pewnych ogólnych wzorców «osobowej pełni», każdy ma prawo w szerokim zakresie odnajdywać swoją drogę do dojrzałości ludzkiej.
- ItemTeologiczne rozumienie historii u Wolfharta Pannenberga(Wydawnictwo Naukowe UKSW, 1984) Góźdź, KrzysztofWolfhart Pannenberg essaie, en ce qui concerne la compréhension de l’histoire, de réaliser la synthèse du subjectivisme de Bultmann et le pur scripturalisme de G. Ebeling et le transcendentalisme de K. Rahner et le futurisme de J. Moltmann. Cette synthèse remonte également à un courant plus profond : lier la compréhension biblique de l’histoire, au désir humain de connaître le sens de l’histoire en général, et défaire l’histoire par le chrétien. L’idée patristique (entre autre st Augustin) que Jésus-Christ est la forme de toute l’histoire humaine sert de modèle. Pour Pannenberg l’histoire de Jésus, surtout la Résurrection, est le sommet, la fin et la clé de l’histoire humaine, tant individuelle qu’universelle. Jésus-Christ anticipe, le plein finale de l’histoire. Cela rappelle, à un autre point de vue, la thèse mystique de Jean-Paul II qu’il "n’y a pas d’histoire sans le Christ”.
- ItemThe Mystery of the Eucharist in the Theology of Joseph Ratzinger/Benedict XVI(Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2022) Góźdź, KrzysztofOne will encounter views that there was no Supper of the Lord with His disciples, with the character of a religious and soteriological mystery, and that it only had the character of a simple supper or at most a mere Old Testament ritual. This position is ahistorical and anti-mysterial, and thus Arian and even secularist. On the other hand, there are frequent attempts to confine the Eucharist to the private sphere of life of the believers. The article shows that Joseph Ratzinger/Benedict XVI strongly challenges such views. For him, the Eucharist is not only the heart of his humble life and a theme of his extraordinary theological thought but also the central event, as well as the summary (ἀνακεϕαλαιώσις: cf. Eph 1:10) of the entire history and of all creation, which tends towards union with God. Joseph Ratzinger/Benedict XVI argues that in the Eucharist the integral Christ is present, with His whole Person, historical and at the same time glorified, and with Him the entire Holy Trinity. Such an understanding of the Eucharist has important consequences for the faith and social commitment of the contemporary Church.
- ItemVerso la didattica del simbolo(Istituto Euromediterraneo - Tempio Pausania Italy, 2005) Kiciński, AndrzejIl dramma della comunicazione ecclesiale, ancora ai nostri giorni, è quello di voler comunicare esclusivamente con categorie logico-argomentative, e di usare un linguaggio per «iniziati», che non tutti cioè capiscono in quanto non è un linguaggio che fa riferimento all’esperienza dell’uomo, al suo qui e ora, coinvolgendolo in modo globale il linguaggio che fa riferimento all’esperienza, e quindi coinvolge tutto l’uomo, è propriamente quello della narrazione. In questo articolo vogliamo mettere in rilievo una delle varie proposte di Hubertus Halbfas di applicare all’insegnamento della religione il linguaggio del simbolo.