Książki/rozdziały (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNS) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- ItemEnglish as a foreign language for deaf and hard of hearing persons - challenges and strategies(Cambridge Scholars Publishing, 2016) Domagała-Zyśk, Ewa; Kontra, EditWhen teachers or researchers of deaf and hard-of-hearing language learners come together, one of the issues discussed is always their feeling of isolation and the need for coming together more frequently to share ideas and experiences. This is what happened at the 12th Conference of the European Society for the Study of English (ESSE) in Kosice in 2014 as well. The initiative of Ewa Domagala-Zyśk to have a separate section on hearing impaired learners of English within this huge international event received eager support from all contacted colleagues from France to Norway or Serbia. The special seminar entitled English as a Foreign Language for Students with Special Educational Needs – Exceptional English for Exceptional Learners? and convened by Ewa Domagała-Zyśk and Edit H. Kontra was a great success and the enthusiasm of the participants gave birth to the idea of publishing their presented topics as fully-fledged articles in an edited book and making it accessible to the wider community of teachers and researchers working in the field. When teachers tell their stories it soon turns out that the challenges are the same or very similar, and this in itself can give support. Sharing the responses to challenges and the worked-out solutions to the problems leads not only to adding a few new items to each teacher’s individual resource pack, but the process of discussing issues with other professionals may also give birth to further ideas and new initiatives.
- ItemPedagogia integralnego rozwoju i edukacji w koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego. Podstawy teoretyczne i materiały metodyczne(Wydawnictwo Werset, 2022-02-10) Opiela, Maria LoyolaCelem publikacji jest przedstawienie głównych idei pedagogicznych bł. Edmunda Bojanowskiego oraz charakterystyka i udostępnienie pomocy metodycznych opracowanych na podstawie jego wskazań pedagogicznych. Stworzył on system wychowania, w którym działania nakierowane były na rodzinę, a w sposób szczególny na wczesne wychowanie dzieci, w czym Bojanowski widział skuteczną drogę integralnego rozwoju każdej osoby i odrodzenia moralnego społeczeństwa, ludzkości. Opracowana pedagogia i pomoce metodyczne (obrzędowość, opowiadania, gry i zabawy) zostają udostępnione z wykorzystaniem współczesnych środków przekazu. Dają tym zatem możliwość zastosowania ich współcześnie dla rozwoju i kultywowania rodzimych tradycji wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, budowania relacji międzypokoleniowych i międzykulturowych, z poszanowaniem specyfiki kultury narodu, regionu.
- ItemStandardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego(Wydawnictwo KUL, 2022) Otrębski, Wojciech; Mariańczyk, Katarzyna; Amilkiewicz-Marek, Agnieszka; Bieńkowska, Katarzyna Ita; Domagała-Zyśk, Ewa; Kostrubiec-Wojtachnio, Beata; Papuda-Dolińska, Beata; Pisula, Ewa
- ItemSzkolna Ocena Funkcjonalna: Przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa(Wydawnictwo KUL, 2022) Domagała-Zyśk, Ewa; Mariańczyk, Katarzyna; Chrzanowska, Iwona; Czarnocka, Marzena; Jachimczak, Beata; Olempska-Wysocka, Magdalena; Otrębski, Wojciech; Papuda-Dolińska, Beata; Pawlak, Karol; Podgórska-Jachnik, Dorota
- ItemTeaching vocabulary strategies in EFL classes for deaf and hard of hearing students(Cambridge Scholars Publishing, 2016) Domagała-Zyśk, EwaThe aim of this chapter is to present D/HH studentsʼ achievements and difficulties in learning foreign language vocabulary and a set of valuable teaching and learning strategies that might be used during foreign language classes with this group. The source for the description of the difficulties and the strategies enlisted is the authorʼs 14-year participatory research in a group of 40 D/HH university students who had been learning English as their foreign language in the years 2000-2014. The program English for the deaf and hard-of-hearing was conducted by the author at John Paul II Catholic University of Lublin. All of its participants had a hearing loss of 70 or more decibels, came both from hearing or deaf families and were educated either in mainstream schools or in special institutions for the deaf. None of these demographical characteristics differentiated the groups. Their advances in foreign language learning depended mostly on their personal characteristics: the level of motivation, educational expectations and the ability to structure their learning so as to achieve success. All of them successfully passed their university foreign language exams and reported achieving their personal goals as far as learning a foreign language is concerned.
- ItemZmysły szeroko otwarte - percepcja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w świetle współczesnych koncepcji neuropoznawczych(Towarzystwo Naukowe KUL, 2022) Krzysztofik, KarolinaUdane spotkanie wymaga od partnerów między innymi otwartości na perspektywę drugiej osoby, unikania schematycznych, łatwo nasuwających się ocen i skierowania życzliwej uwagi na siebie nawzajem. Warunki te stają się jednak trudne do spełnienia, gdy partnerem w spotkaniu jest osoba z deficytami w zakresie komunikacji i funkcjonowania w interakcjach – osoba z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (Autism Spectrum Disorder – ASD). Wydaje się, że wspomniane deficyty, stanowiące jeden z osiowych wymiarów objawów ASD, uniemożliwiają osobom z tym zaburzeniem pełne spotkanie z innymi. Otwartość na perspektywę drugiej osoby i życzliwa uwaga skierowana wobec partnera, mimo iż konieczne, nie są jednak wystarczające, aby móc mówić o udanym spotkaniu. Istotne jest także zrozumienie jego sposobu percepcji i interpretacji rzeczywistości. Jeśli zaś za poznawczą organizację rzeczywistości i sposób jej doświadczania przez każdą osobę odpowiadają procesy spostrzegania, to poznanie ich przebiegu u osób z ASD może być pierwszym krokiem do zrozumienia ich zachowania. Doniesienia współczesnych badaczy potwierdzają, że wiedza o procesach poznawczych, a szczególnie percepcji osób z ASD, może być kluczowa dla zrozumienia przyczyn i przebiegu tego zaburzenia. Przedstawiona w tekście analiza aktualnych koncepcji neuropoznawczych wyjaśniających nietypowy przebieg procesów percepcji osób z ASD może ułatwić poznanie sposobu doświadczania świata tych osób, a w dalszej konsekwencji przyczynić się do lepszego ich zrozumienia i bardziej udanego z nimi spotkania.