Książki/rozdziały (WNS)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 310
  • Item
    Uczyć (się) o niepełnosprawności i wspieraniu. Księga Katedry Pedagogiki Specjalnej KUL w czterdziestolecie powstania Katedry
    (Wydawnictwo Naukowe Episteme, 2024-05-29) Domagała-Zyśk, Ewa; Borowicz, Aleksandra
    W niniejszej monografii zebrane zostały teksty tworzące obraz Katedry Pedagogiki Specjalnej w roku czterdziestolecia jej istnienia. Prezentujemy w niej teksty badawcze, teksty dotyczące dydaktyki akademickiej oraz teksty różne, tworzące zapis historii i codziennych działań Katedry. Monografię otwiera tekst Ewy Domagały-Zyśk, która obecnie kieruje pracami Katedry – pod znamiennym tytułem "Katedrze – w czterdziestolecie jej istnienia". Już sam tytuł jest w pewnym sensie wyrazem uznania i hołdu złożonego tym, na których ramionach obecnie stoimy – osobom, które tworzyły zręby badań nad niepełnosprawnością i chorobą w KUL oraz budowały administracyjny, naukowy i dydaktyczny potencjał Katedry. Całość podzielona jest na sześć części. W pierwszej z nich zawarte zostały teksty Mistrzów – osób, których praca naukowa, ale także talenty, osobowość i zaangażowanie, dały Katedrze podstawy jej funkcjonowania. Jest to zatem po pierwsze krótki, ale niezwykle znaczący tekst profesor Teresy Kukołowicz o opiece nad osobą chorą, którego każde ze zdań stanowi niejako kolejną zasadę wartościowej, osobowej relacji z osobą chorą czy osobą z niepełnosprawnością, w pełni aktualną także dzisiaj. Praca Profesor Zofii Ostrihanskiej dotycząca kryteriów nieprzystosowania społecznego została napisana ponad 50 lat temu i pomimo że dzisiaj nieco inaczej nazywamy pewne zjawiska – przebija z niej wciąż autentyczne zainteresowanie wychowankiem, szacunek do jego doświadczeń i troska o skuteczne wsparcie. Trzeci z tekstów wybranych jako mistrzowskie to praca Kazimiery Krakowiak dotycząca metody fonogestów. Opracowana przez Panią Profesor na podstawie wersji amerykańskiej i francuskiej w roku 1984, nadal odgrywa znaczącą rolę w komunikowaniu się z osobami z uszkodzeniem słuchu. Zespół transliteratorów pracujący w Katedrze jest także rozpoznawalny w międzynarodowej społeczności osób posługujących się tą metodą i badaczy metody Cued Speech. Czwarty tekst mistrzowski to tekst Doroty Kornas-Bieli – omawiający edukację i pedagogikę prenatalną w kontekście paradygmatu jedności. Autorka podkreśla w nim szczególnie znaczenie jakości prenatalnych relacji między dzieckiem a jego rodzicami, które modelują każdą kolejną relację. Drugą część publikacji stanowią teksty badawcze. Profesor Kazimiera Krakowiak przygotowała specjalnie do tej Księgi tekst o humanistycznej wartości badań nad trudnościami w komunikowaniu się osób z uszkodzeniami słuchu. Dorota Kornas-Biela w tekście z zakresu pedagogiki prenatalnej i prokreacyjnej omawia (po raz pierwszy w polskiej literaturze przedmiotu) zjawisko pregoreksji. Ewa Domagała-Zyśk przedstawia kolejne badania z zakresu surdoglottodydaktyki, a Agnieszka Amilkiewicz-Marek prezentuje wyniki badań prowadzonych wśród rodziców w kontekście ich udziału w ocenie funkcjonalnej. Część trzecia Księgi zawiera teksty dotyczące dydaktyki akademickiej. Monika Nowak dzieli się doświadczeniem wykorzystania arteterapii w pracy z dzieckiem chorym, a Urszula Antończuk-Grab przekonuje o zasadności wykorzystania własnych doświadczeń rodzicielskich w dydaktyce akademickiej. Teksty dotyczą znaczenia wykorzystania w dydaktyce akademickiej doświadczenia wynikającego z bezpośredniego kontaktu osób prowadzących zajęcia oraz studentów z różnymi grupami dzieci, młodzieży i dorosłych. Autorki podkreślają także znaczenie osobistych doświadczeń i umiejętnego włączania ich do procesu dydaktycznego. W czwartej części Księgi zebrano prace współautorskie, w których nauczyciele pracowali wspólnie z uczniami – doktorantami i studentami. Ewa Nizio i Dorota Kornas-Biela proponują tekst oparty na projekcie badań wśród młodzieży uczestniczącej w festiwalu młodych w Medjugorie, Anna Lendzion i Marcin Lendzion omawiają zagadnienie inteligencji emocjonalnej dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Aleksandra Borowicz wraz ze swoją magistrantką przedstawiają tekst dotyczący procesu oceniania w grupach zróżnicowanych, a Renata Kołodziejczyk z grupą studentek przygotowały tekst dotyczący promowania roli komunikacji w rozwoju i wychowaniu dzieci. Część tę kończy tekst Krzysztofa Tarnowskiego przedstawiający badania własne wykonane w oparciu o narzędzie badawcze, którego współtwórcą jest promotorka jego pracy doktorskiej. W piątej części Księgi – zatytułowanej „Z historii katedry” zamieszczono dwa teksty wspomnieniowe – o życiu i pracy naukowej profesor Teresy Kukołowicz, przygotowany przez jej uczennice – Ewę Domagałę-Zyśk, Ewę Smołkę, Annę Lendzion i Romanę Wysoczańską oraz tekst doktorantki profesor Zofii Ostrihanskiej, Anety Paszkiewicz, pod wymownym tytułem „Jej obraz na trwale wyrył się w mej pamięci”. Ostatnią, szóstą część Księgi katedry zatytułowałyśmy „Z życia katedry”. Zamieszczamy w niej tekst Marii jakubowskiej prezentujący sylwetki osób tworzących zespół katedry w czterdziestym roku jej działalności. Część szóstą, ale także całość publikacji zamykają dwa teksty dotyczące doświadczeń współpracy międzynarodowej: doktorantka Paulina Lewandowska opisuje założenia i doświadczania projektu Langskill – Language preferences and learning styles of deaf and hard of hearing learenrs, realizowanego w Katedrze w latach 2021-2024, natomiast Ewa Domagała-Zyśk referuje model wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami poznany w czasie stażu naukowego w Szwecji.
  • Item
    Work of a paramedic during the pandemic COVID-19 in Polish Radio reports
    (Wydawnictwo Academicon, 2022) Wójciszyn-Wasil, Aneta
    The article presents the work of paramedics during the COVID-19 pandemic in Poland documented in Polish Radio reports. The recorded accounts of rescuers show the working conditions in a situation of personal threat to health and life, and at the same time a non-standard challenge for the health care system. The reports also contain numerous comments on the public perception of the paramedic’s work during the pandemic. The protagonists refer to manifestations of aggression and lack of support which they experience in their environment. The broadcasts constitute one of the important aspects of the media discourse on the pandemic and the functioning of health services in Poland. Artykuł przedstawia obraz pracy ratowników medycznych podczas pandemii COVID-19 w Polsce udokumentowany w reportażach Polskiego Radia. Zarejestrowane relacje ratowników ukazują warunki pracy w sytuacji osobistego zagrożenia zdrowia i życia, a jednocześnie niestandardowego wyzwania dla systemu ochrony zdrowia. Reportaże zawierają również liczne komentarze dotyczące społecznego odbioru pracy ratownika medycznego w okresie pandemii. Bohaterowie referują przejawy agresji i braku wsparcia, których doświadczają w swoim otoczeniu. Omawiane audycje stanowią jeden z istotnych aspektów medialnego dyskursu o pandemii i funkcjonowania służby zdrowia w Polsce.
  • Item
    Autonomia czy odłączenie? Rola osoby znaczącej w życiu młodzieży z trudnościami w nauce
    (Towarzystwo Naukowe KUL, 2004-12-01) Domagała-Zyśk, Ewa
    During the adolescence period young people are commonly perceived as these who want to achieve as much independence as it is possible. However, the research show that instead of receiving mature autonomy, they rather experience detachment from their pa­ rents. This results in worse relationships with their peers and school failure in general. The book shows the importance of social support from the students' significant others (parents, peers and teachers) in the process of doing well at school. In the research project the main focus was to find correlations between the quality of the relationship with significant others and the school success or school failure, which was measured by pupils’ average grades. Participating in the study were 100 children aged 11-13 experiencing school failure (mean school grade 2,9 (FX) or below) and 100 children aged 11-13 without any problems with learning (mean school grade 4,1 (C) or more and the subjective feeling of not experiencing difficulties at learning were taken into account). In each of the groups half of the participants were female and half were male. All the pupils were attending the state primary schools in Lublin, Poland. The main hypothesis of the study was that pupils experiencing school failure differ from these with school success in the quality of the relationship with significant others. This quality means different amount of the perceived social support from their mothers, fathers, peers and teachers. Some other variables were controlled (material status of the child's family, educational level of its parents, legal bonds among the members of the family, number of children in the family). The results show that the main condition of school success there are not the external factors, but the internal subjective conviction about the accessibility of social support from the children's parents, peers and teachers. The conclusion is that in order to help pupils in achieving school success pedagogues should teach them not only academic skills, but show them how to create and support good relations with their significant others.
  • Item
    Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. T. 5: Odpowiedzialność w kształceniu przyszłych nauczycieli
    (Wydawnictwo scriptum, 2024) Chałas, Krystyna; Magier, Piotr; Szlachta, Ewelina
  • Item
    Ocena funkcjonalna rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
    (Wydawnictwo ORE, 2023-12-01) Domagała-Zyśk, Ewa; Bieńkowska, Katarzyna Ita; Papuda-Dolińska, Beata; Knopik, Tomasz