Książki/rozdziały (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNS) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska"
Now showing 1 - 20 of 161
Results Per Page
Sort Options
- ItemAbsolwenci Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w służbie „Bogu, ludziom i Ojczyźnie”(Episteme, 2015) Borowska, BarbaraArtykuł przedstawia wspomnienia absolwentów KUL: S. Martyny Marianny Wysockiej OSM, S. Marii Dębowskiej OSM, S. Rajmundy Grażyny Witkowskiej OSM, ks. Stanisława Drąga o swoim dzieciństwie, studiach i pracy w służbie nie tylko Bogu i ojczyźnie, ale przede wszystkim oddaniu dobru innych ludzi. Pomaganie potrzebującym i wspomaganie ich w procesie odzyskiwania sił i pewności siebie wzmacnia poczucie odpowiedzialności za innych.
- ItemAksjologiczne podstawy polityki społecznej w świetle encykliki Caritas in veritate(Wydawnictwo KUL, 2011) Adamczyk, Tomasz
- ItemAktorzy polityczni i media masowe w procesie komunikowania politycznego na poziomie samorządu terytorialnego w okresie kampanii wyborczej. (Przyczynek do problemu zagrożeń wynikających z braku pełnej informacji wyborczej)(Wydawnictwo KUL, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaNiniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: które z narzędzi komunikowania politycznego zdają się być skutecznymi w trakcie samorządowej kampanii wyborczej, a także czy wyborca ma szanse uzyskać rzetelną informację o rywalizujących ze sobą podmiotach politycznych i czy media uzupełniają wyborcom informacje pozyskane z reklam i innych narzędzi komunikowania politycznego, nad którymi całkowity nadzór sprawują aktorzy komunikowania politycznego.
- ItemAktualność koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego(Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP, 2011) Opiela, Maria LoyolaPublikacja ukazuje podstawy koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego oraz jej twórczą realizację przez Siostry Służebniczki z wielkim uwrażliwieniem na potrzeby współczesności. Pozostaje ona wciąż aktualna i inspiruje do podejmowania misji ochrony przez wychowanie, do nowych twórczych działań, realizacji programów pracy wychowawczej i formacyjnej z dziećmi, młodzieżą i ich rodzicami. Zebrany materiał ukazuje, jak ważnym jest przyjęcie za priorytetowe kształtowanie w wychowaniu ludzkiej duchowości. Odniesienie do natury i historii jest oczywiste, ale duchowość jest podstawą i istotą tego, co gwarantuje szacunek dla ludzkiej godności i prawdziwą troskę o dobro osoby.
- ItemArtysta i sztuka we współczesnej narracji radiowej(Wydawnictwo KUL, 2015) Wójciszyn-Wasil, AnetaSztuka uważana jest za dziedzinę „medialnie nielogiczną”, nieodpowiadającą oczekiwaniom masowego odbiorcy. Niniejszy artykuł przedstawia analizę wybranych audycji radiowych podejmujących tę tematykę. Wskazuje na trzy odmienne warianty narracyjne. Cykl "W stronę sztuki" jest przykładem autorskiej gawędy badacza sztuki. Radiowy feature Doroty Hałasy i Katarzyny Michalak "Modlitwa Zapomnianej" łączy elementy słuchowiska i reportażu, by zrekonstruować biografię XIX-wiecznej kompozytorki Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej. Z kolei reportaż "Chcę więcej" Bartosza Panka prezentuje osobowość artystyczną Dominika Połońskiego poprzez wypowiedzi samego muzyka. Świadomie konstruowana narracja radiowa pozwala słuchaczowi odkryć, na czym polega wartość sztuki.
- ItemAspiracje edukacyjne licealistów w refleksji badawczej(Difin, 2012) Borowska, BarbaraW szkicu tym zostały przedstawione wybrane problemy dotyczące przemian aspiracji edukacyjnych oraz wyboru drogi kształcenia głównie młodzieży licealnej. Autorka zwraca szczególną uwagę na przewodnią myśl w toczącym się od kilku lat dyskursie w zakresie kształtowania dążeń kolejnych pokoleń nastolatków oraz ich preferencji edukacyjnych. Z wypowiedzi młodzieży wynikało, że zasadniczy wpływ na kształtowanie się zainteresowań edukacyjno-zawodowych wśród licealistów mają: przemiany społeczno-ekonomiczne, czynniki demograficzne, psychologiczne, pedagogiczne i kulturowe. Podjęta przez autorkę analiza aspiracji licealistów z regionu radomskiego wynikała przede wszystkim ze zmian w organizacji polskiej edukacji oraz z transformacji ustrojowej i integracji z Unią Europejską. Wyniki prezentowanego wywiadu są częścią obszernych badań prowadzonych w pierwszej dekadzie obecnego stulecia (2005-2008) w trzech różnych środowiskach regionu radomskiego wśród młodzieży, która kształciła się w liceach wiejskich, w małych miastach i w Radomiu. Badaniami zostało objętych 9 szkół (7 liceów ogólnokształcących publicznych i 2 licea katolickie). Sondaż przeprowadzono na próbie 433 licealistów z 18 klas (9 klas pierwszych i 9 maturalnych) o profilu humanistycznym.
- ItemAudytywna reklama wyborcza jako narzędzie komunikowania politycznego(Wydawnictwo SGGW, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaAudytywna reklama wyborcza, w tym reklama radiowa, to narzędzie komunikowania politycznego posiadające zarówno zalety, jak i wady. Zaletą jest możliwość komunikowania się z wyborcami w ramach nieodpłatnych audycji wyborczych w Polskim Radiu i rozgłośniach regionalnych, a także to, iż ten typ reklamy jest odbierany przez słuchaczy jako mniej irytujący od reklamy telewizyjnej. Wadami tego narzędzia są: ograniczenia dotyczące percepcji przekazu jedynie do słuchu, sposób odbioru nośnika medium ograniczający się często do tła dla innych czynności i nie najlepsze godziny nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu. Mimo wad tego narzędzia należy pamiętać, iż rezygnacja z jego zastosowania może zwiększyć szanse przeciwników i oddalić sukces wyborczy. Zaledwie niewielki odsetek społeczeństwa deklaruje, że w ogóle nie słucha radia, zatem nikt, komu zależy na sukcesie wyborczym, nie powinien rezygnować z reklamy audytywnej.
- ItemAutoportret dziennikarza radiowego. Metarefleksja zawodowa dziennikarzy w reportażach Polskiego Radia(Podlaska Fundacja Wspierania Talentów, 2016) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemAutorytet i odpowiedzialność w wychowaniu(Wydawnictwo KUL, 2012) Łuczyński, AndrzejChanges that take place in the field of authority and responsibility inevitably seem to evoke attitudes marked by egoism, penchant for lawlessness and the lack of responsibility for oneself and others in young generation, especially. A lot of pedagogical circles grapple with a serious problem of keeping the correct sense of proportion in autonomy that a young person deserves and expectations and duties set up for them that they have to respect in the name of their own and social good. No wonder that the need to re-establish the authority in upbringing assumes growing importance. Thus, the understanding of the concept of authority and its relation to the responsibility in upbringing is worth exploring. The article raises an issue that would allow parents and form teachers to understand the correct scope of responsibility for young generation and the source, the ways of establishing, exercising and protecting their authority against trends that decrease its instructive value and importance in young people’s lives.
- ItemBeata Szydło vs Ewa Kopacz, Elżbieta Kruk vs Joanna Mucha – kampania kobiet(Wydawnictwo KUL, 2016) Łukasik-Turecka, AgnieszkaKampanię parlamentarną w Polsce w 2015 roku nazwano kampanią kobiet. Największe partie postawiły kobiety na pierwszym planie. Celem artykułu jest ukazanie specyfiki parlamentarnej kampanii wyborczej z 2015 roku z punktu widzenia walki między kobietami-liderkami największych partii: Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej na arenie ogólnopolskiej (rywalizacja Szydło-Kopacz) i regionalnej (rywalizacja Kruk-Mucha).
- ItemBł. Jana Pawła II koncepcja wychowania małżonków(Wydawnictwo KUL, 2013) Jeziorański, Marek
- ItemChrystocentryzm w koncepcji wychowania integralnego według bł. Edmunda Bojanowskiego(Uniwersytet Im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny, 2015) Opiela, Maria LoyolaPodjęcie tematu chrystocentryzmu w koncepcji wychowania integralnego według bł. Edmunda Bojanowskiego ze względu na jego aktualność wymaga odniesienia się do współczesnej pedagogiki i nauczania Kościoła. W tym kontekście pojęcie „integralny” zawiera w sobie nie tylko znaczenie całościowy, ale także tworzący całość. W swojej praktyce wychowawczej i poszukiwaniach jej teoretycznych podstaw Bojanowski koncentrował się na wczesnym wychowaniu dziecka. Wychowanie chrześcijańskie, którego punktem wyjścia jest całościowe i realistyczne spojrzenie na człowieka, zawarte w antropologii biblijnej, uwzględniające jego wymiar naturalny i nadprzyrodzony. To integralne podejście pozwala zrozumieć istotę natury ludzkiej, którą należy odczytywać w kluczu chrystocentrycznym i zgodnie z nią planować i podejmować pracę wychowawczą.
- ItemCorrection de la prononciation de la voyelle [œ] en français selon la méthode verbo-tonale - proposition d’activités pour les apprenants et les enseignants polonais dans l'éducation précoce(Wydawnictwo KUL, 2019) Billerey, Bozena; Borowska, BarbaraL’apprentissage d’une langue étrangère comprend plusieurs aspects. Afin de comprendre les natifs, il est nécessaire de bien percevoir les sonorités de la langue étudiée pour pouvoir ensuite les reproduire. Cette perception subit, entre autres, l’influence du crible phonologique de la langue maternelle. La mauvaise prononciation des langues étrangères résulte d’une mauvaise interprétation perceptive. Afin de corriger la prononciation, nous pouvons utiliser la méthode verbo-tonale en classe de français langue étrangère. Nous proposons ici un exemple d’activité de correction de la prononciation de la voyelle [œ] selon cette méthode à destination des apprenants polonais et des enseignants polonais dans l'éducation précoce.
- ItemCzas wolny i uczestnictwo w kulturze młodzieży polskiej i francuskiej(ITE-PIB w Radomiu i APS w Warszawie, 2011) Borowska, BarbaraJednym z istotnych czynników determinujących zainteresowania czytelnicze i kulturalne młodzieży licealnej jest czas wolny, który w wielu sytuacjach bywa wykorzystywany bezplanowo, chaotycznie i przypadkowo, dlatego ważne jest dogłębne poznanie środowiska, w którym przebywa młodzież oraz ich stylu spędzania wolnego czasu. W artykule Autorka koncentruje się wokół uwarunkowań, funkcji i sposobów spędzania wolnego czasu licealistów, prezentując wyniki badań prowadzonych wśród młodzieży polskiej i francuskiej.
- ItemCzułe ucho. O kompetencjach dziennikarza radiowego(Wydawnictwo KUL, 2015) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemDesekularyzacja w warunkach globalizacji(Zakład Wydawniczy „NOMOS”, 2007) Adamczyk, Tomasz
- ItemDeveloping language competence of people with hearing and speech disorders(Wydawnictwo KUL, 2014) Domagała-Zyśk, Ewa
- ItemDeveloping religious and patriotic feelings in pre-school aged children in Sisters Servants’ nurseries(Wydawnictwo KUL, 2017) Opiela, Maria LoyolaThe aim of the present article is to analyse the extent and the manner in which the development of religious and patriotic feelings is implemented in the educational work of Sisters Servants with preschool-aged children. The context for the discussed issue is provided by the questions of the psychosocial development of children in the period of middle childhood as well as the problem of the education system according to E Bojanowski. The preschool age is a period in which the development of higher feelings is possible, although their full bloom occurs only during adolescence, as long as the cognitive, emotional and social development proceed properly. Religious and patriotic emotions are included in the category of higher feelings. The conditions, requirements and models from the family and preschool environment affect children’s emotional development and have a beneficial or undesirable influence on the developmental changes in the sphere of pupils’ emotional personality. Religious education supporting the development of such feelings, implemented in Sisters Servants’ nurseries.
- ItemDiagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat(Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017) Domagała-Zyśk, Ewa; Knopik, Tomasz; Oszwa, Urszula
- ItemDiscovering «nner truth». Personal narrative in radio documentaries(Wydawnictwo KUL, 2018) Wójciszyn-Wasil, Aneta