Browsing by Author "Opiela, Maria Loyola"
Now showing 1 - 20 of 71
Results Per Page
Sort Options
- Item170 lat realizacji systemu ochrony przez wychowanie w koncepcji Edmunda Bojanowskiego(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2020) Opiela, Maria LoyolaMyśl pedagogiczna i koncepcja systemu ochrony przez wychowanie Edmunda Bojanowskiego, mimo iż zrodziła się 170 lat temu, jawi się dzisiaj jako nowatorska i wyjątkowo aktualna. Zastosowana we współczesnej edukacji przedszkolnej i opiece nad dzieckiem jest kontynuacją działań koncepcji wychowania i jej praktycznej realizacji przez założenie 3 maja 1850 r. ochronki i Zgromadzenia Sióstr Służebniczek. Z różnych środowisk w Polsce i na świecie wciąż oczekiwana jest teoretyczna i praktyczna aplikacja tej koncepcji oraz nowych badań i opracowań naukowych dotyczących istoty wczesnej edukacji realizowanej w katolickiej myśli pedagogicznej w kontekście współczesnych wyzwań cywilizacyjnych.
- ItemA pessoa e a família diante dos desafios civilizacionais. A pedagogia do desenvolvimento e da educação integral no conceito de proteção de Edmundo Bojanowski(Wydawnictwo KUL, 2022) Opiela, Maria LoyolaThe publication is to a large extent a direct reference to the texts of Edmund Bojanowski on the analysis of history, the diagnosis of the situation of native education in the broad context of time, space and changes in the area of Latin civilization. It also contains many cited research results and analyses of contemporary education, facing the multiple challenges of intense civilization changes. Presented content and analysis of very important and urgent problems are not decisive, and above all diagnosing and suggesting a response to the formulated need for the revival of civilization through education. An important aspect of this need is the pedagogy of integral development and education, and its aim is to protect the person and the family. This proposal concerns its implementation in the concept of E. Bojanowski's protection in relation to anthropological, metaphysical, axiological foundations and assumptions. It is a coherent and lasting set of educational practices as a still valid proposal to protect a person and family against contemporary challenges.
- ItemActivités ludiques et jeux pour enfants d’après les indications du bienheureux Edmond Bojanowski(Wydawnictwo Werset, 2022) Opiela, Maria LoyolaBlessed E. Bojanowski's notes are used as a source for 46 games and plays, selected and adapted for contemporary audiences with the use of modern media technologies. Detailed outlines of skills that are practised and lists of necessary resources are provided in the descriptions and instructions for movement, fitness and manipulation games and plays. The video version of the material is developed by the KUL University Media Centre. These methodological materials can prove instrumental in enhancing pedagogical practices aimed at the optimal development of a child’s psychomotor skills, health and physical fitness, education and interpersonal relations. Due to their socio-cultural value, the games and plays can be used for innovative activities in education, intergenerational and intercultural integration.
- ItemAktualność koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego(Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP, 2011) Opiela, Maria LoyolaPublikacja ukazuje podstawy koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego oraz jej twórczą realizację przez Siostry Służebniczki z wielkim uwrażliwieniem na potrzeby współczesności. Pozostaje ona wciąż aktualna i inspiruje do podejmowania misji ochrony przez wychowanie, do nowych twórczych działań, realizacji programów pracy wychowawczej i formacyjnej z dziećmi, młodzieżą i ich rodzicami. Zebrany materiał ukazuje, jak ważnym jest przyjęcie za priorytetowe kształtowanie w wychowaniu ludzkiej duchowości. Odniesienie do natury i historii jest oczywiste, ale duchowość jest podstawą i istotą tego, co gwarantuje szacunek dla ludzkiej godności i prawdziwą troskę o dobro osoby.
- ItemAktualność myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego i jej aplikacja we wczesnej edukacji; analiza procesu w perspektywie międzynarodowej(Fundacja „Biografie Codzienności”, 2021-12-10) Opiela, Maria LoyolaEdmund Bojanowski rozwijał swą myśl pedagogiczną w połowie XIX wieku i dokonywał jej praktycznej aplikacji zachowując zasady wynikające z niezmiennej natury człowieka, praw jego rozwoju i wartości najwyższych, dostosowując metody, formy i środki wychowania do specyfiki społeczno-kulturowej danego środowiska. Szczegółowe wskazania zawarł w swej bogatej spuściźnie i dzięki temu są wciąż realizowane w tradycji pracy wychowawczej Zgromadzenia Sióstr Służebniczek, podejmujących działalność edukacyjną w różnych krajach na świecie. Dokonując twórczej interpretacji myśli pedagogicznej Bojanowskiego, Służebniczki wciąż odczytują ją na nowo w zmieniających się warunkach społeczno-kulturowych i wobec aktualnych wyzwań edukacyjnych. Jej ponadczasowy i uniwersalny wymiar stanowi podstawę do jej aplikacji w perspektywie międzynarodowej.
- ItemAktualność myśli pedagogicznej i dzieła Edmunda Bojanowskiego(Wydawnictwo KUL, 2017) Opiela, Maria LoyolaMyśl pedagogiczną Edmunda Bojanowskiego poznajemy z jego bogatej spuścizny, jaką stanowią jego pisma i powstałe dzieło, a jej rozwój – z analizy realizacji jej w praktyce przez Siostry Służebniczki. Jej bogaty zasób i charakter sprawia, że domaga się ona, by jego teorię i praktykę pedagogiczną odczytywać na nowo, by odpowiadać na współczesne wyzwania w dziedzinie edukacji. Poznanie jak rozumiał tę działalność E. Bojanowski pozwala odnosić jego zamysł do tego, jak można realizować go dzisiaj korzystając z osiągnięć nauk pedagogicznych i praktyki wychowawczej. Na tej podstawie konstruowane są wskazania i programy wychowania przedszkolnego, pracy opiekuńczo-wychowawczej w różnego rodzaju placówkach działających w systemie oświaty i pomocy społecznej. We learn the pedagogical thought of Edmund Bojanowski from his rich heritage, which are his writings and the resulting work, and its development - from the analysis of its implementation in practice by the Little Servant Sisters. Its rich resource and character makes that it demands that his pedagogical theory and practice should be read again, to respond to contemporary challenges in the field of education. Knowing how Bojanowski understands this activity, allows to reflect on how it can be realized today using the achievements of pedagogical sciences and educational practice. On this basis are constructed: indications and programs of pre-school education, care and educational work in various institutions operating in the system of education and social assistance.
- ItemAspekty teorii i praktyki wychowania dziecka przedszkolnego – wczoraj i dziś(Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie, 2017) Opiela, Maria LoyolaZarówno dla pedagogów praktycznie, jak i teoretycznie zorientowanych bardzo ważne jest rozumienie istoty wychowania. Praktyka pedagogiczna stanowiła dla Bojanowskiego podłoże do weryfikacji poznanych teorii i koncepcji wychowania, a na tej podstawie budowanie takiej teorii, która otwarta na integralny rozwój i wychowanie dziecka. Rozpatrywał je w perspektywie całego życia osoby, odnosząc się do podstaw antropologicznych, społeczno-kulturowych uwarunkowań i założeń wyrosłych z polskiej tradycji. Takie podejście pozostaje inspirujące do dalszych przemyśleń i pomocne dla twórczego wykorzystania dorobku poprzednich pokoleń w doskonaleniu wczesnej edukacji we współczesnych warunkach.
- ItemBlahoslavený Edmund Bojanowski - vychovávateľ a zakladateľ Rehole Sestier Služobníčok Božej Rodičky Panny Nepoškvrnené Počatej(VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2013) Opiela, Maria LoyolaThe way that blessed Edmund Bojanowski followed in his life shows how God works in the world and as large format are the ones who are able to work with Him. Also it points to the life and ministry of the congregation of the Little Servant Sisters, to which as founder he gave rise, and the congregation is still developing as a result of his spiritual fatherhood. In this lush reality, his multiple talents are reflected, thanks to which he constantly pursued for holiness, was also able to read the "signs of the times" and in inspired way responded to ever-new needs and social problems. Not only he did this in the social or cultural dimension, but also in spiritual dimension, he drew the proper motivation for unselfish service from both religion and faith. He saw the life of man, society and all mankind as full participation in the temporal and eternal reality integrated in nature, history, culture and religion. In this context, he read out the objectives of human life and actions motivated by values which have its beginning and fulfillment in God.
- ItemChrystocentryzm w koncepcji wychowania integralnego według bł. Edmunda Bojanowskiego(Uniwersytet Im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny, 2015) Opiela, Maria LoyolaPodjęcie tematu chrystocentryzmu w koncepcji wychowania integralnego według bł. Edmunda Bojanowskiego ze względu na jego aktualność wymaga odniesienia się do współczesnej pedagogiki i nauczania Kościoła. W tym kontekście pojęcie „integralny” zawiera w sobie nie tylko znaczenie całościowy, ale także tworzący całość. W swojej praktyce wychowawczej i poszukiwaniach jej teoretycznych podstaw Bojanowski koncentrował się na wczesnym wychowaniu dziecka. Wychowanie chrześcijańskie, którego punktem wyjścia jest całościowe i realistyczne spojrzenie na człowieka, zawarte w antropologii biblijnej, uwzględniające jego wymiar naturalny i nadprzyrodzony. To integralne podejście pozwala zrozumieć istotę natury ludzkiej, którą należy odczytywać w kluczu chrystocentrycznym i zgodnie z nią planować i podejmować pracę wychowawczą.
- ItemDas pädagogische Konzept des seligen Edmund von Bojanowski(Aschendorff Verlag, Munster, 2014-04-03) Opiela, Maria LoyolaSeligen Edmund Bojanowski (1814-1871) war Praktiker und Theoretiker der Erziehung, er schuf seine pädagogische Konzeption und perfektionierte sie ständig, indem er ochronki/Kindergarten gründete. Seine praktische Erfahrung ermöglichte ihm Ziele zu formulieren, Inhalte und Handeln in Bezug auf universelle Werte und damals zugängliches pädagogisches Wissen auszuwählen. Obwohl er die theoretischen Grundlagen seiner Erziehungskonzeption in Form eines Werkes nicht niedergeschrieben hat, skizzierte er doch bedeutende Elemente der Konzeption und hinterließ eine reiche Materialiensammlung für ihre Bearbeitung. Indem er die Kongregation Mägde Mariens gründete, hinterließ er eine lebendige und dynamische Konzeption in den Personen, für die sie ihre Lebensmission bedeutete. Für die Realisation der Konzeption schuf er entsprechende Grundregeln und Strukturen des dynamischen Kindergartensystems.
- ItemDas Vorschulprogramm nach dem pädagogischen Konzept des seligen Edmund Bojanowski(Wydawnictwo Werset, 2023) Opiela, Maria Loyola; Kaput, Małgorzata; Piekarz, Edyta; Kornobis, Agnieszka; Zymróz, Zofia; Chudzik, StanisławaDas Ziel des Vorschulprogramm nach dem pädagogischen Konzept des seligen Edmund Bojanowski ist die ganzheitliche Erziehung und volle Entfaltung des Kindes in Bezug auf das christliche Wertesystem und die Bereitstellung für Lehrer, deren Erziehungsziele mit diesem Programm übereinstimmen. Als vollständige Beschreibung der erzieherischen und didaktischen Aufgaben orientiert sich dieses Programm an der Person des Kindes, wobei die Individualität des Kindes, seine spezifische Entwicklung, seine Betreuungsbedürfnisse und die gesamte Geschichte seiner bisherigen soziokulturellen Erfahrungen berücksichtigt werden. Die erzieherische, betreuende und didaktische Arbeit des Lehrers ist integraler Bestandteil des Programms. Die Erziehungs-, Lehr- und Betreuungsinhalte für die einzelnen Bereiche der kindlichen Entwicklung sind auf der Grundlage spezifischer Zielsetzungen entwickelt worden. Das Programm kann als leitendes oder begleitendes Programm in verschiedenen Arten von Kindergärten, Kinderbetreuungseinrichtungen und in der Heimerziehung eingesetzt werden, wobei die Entwicklungsbedürfnisse und -möglichkeiten des Kindes berücksichtigt werden.
- ItemDeveloping religious and patriotic feelings in pre-school aged children in Sisters Servants’ nurseries(Wydawnictwo KUL, 2017) Opiela, Maria LoyolaThe aim of the present article is to analyse the extent and the manner in which the development of religious and patriotic feelings is implemented in the educational work of Sisters Servants with preschool-aged children. The context for the discussed issue is provided by the questions of the psychosocial development of children in the period of middle childhood as well as the problem of the education system according to E Bojanowski. The preschool age is a period in which the development of higher feelings is possible, although their full bloom occurs only during adolescence, as long as the cognitive, emotional and social development proceed properly. Religious and patriotic emotions are included in the category of higher feelings. The conditions, requirements and models from the family and preschool environment affect children’s emotional development and have a beneficial or undesirable influence on the developmental changes in the sphere of pupils’ emotional personality. Religious education supporting the development of such feelings, implemented in Sisters Servants’ nurseries.
- ItemDrogowskazy wychowania(Wydawnictwo KUL, 2012) Wilk, Stanisław; Kiciński, Andrzej; Łuczyński, Andrzej; Opiela, Maria Loyola; Smagacz, ArkadiuszNiniejsza publikacja poświęcona jest wielkiemu dziełu integralnego wychowania, które znajduje swe urzeczywistnienie w myśli i działalności pedagogicznej Jana Bosko, Edmunda Bojanowskiego i Bronisława Markiewicza. Poprzez ukazanie tej interdyscyplinarnej refleksji nad istotą i wyzwaniami współczesnej edukacji, publikacja daje jasną propozycję pedagogiki odwołującej się do przeszłości, ale jednocześnie otwartej na nowe propozycje i idee. Książka zawiera konkretne propozycje wychowania osoby – od wczesnego dzieciństwa po dorosłość – w edukacji przedszkolnej, szkolnej i pozaszkolnej.
- ItemDynamika przemian działalności opiekuńczo–wychowawczej Sióstr Służebniczek BDNP w ochronkach(Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP, 2011) Opiela, Maria LoyolaEdmund Bojanowski (1814-1871) stworzył w XIX wieku dynamiczny, spójny, otwarty system pomocy dziecku i rodzinie o szerokim i zintegrowanym zakresie działania. To system wsparcia, który z jednej strony otwarty jest na zmiany adaptacyjne wywołane przez czynniki zewnętrze i wewnętrzne, a z drugiej stabilny, zachowujący swą tożsamość w zmieniających się warunkach społeczno-kulturowych i historyczno-politycznych. Dla zapewnienia stałości i jakości tak rozumianego wsparcia zaangażował ochroniarki - Siostry Służebniczki BDNP, które zajmowały się wychowaniem dzieci, przestrzegając w tym najdrobniejszych szczegółów. Czyniły to poprzez osobisty przykład, przekaz wartości, podawane treści, umiejętnie dobrane metody i środki wychowania, odpowiednio dostosowane do wieku i możliwości dziecka oraz stałą współpracę z jego rodziną. Również opiekowały się chorymi i ubogimi, a pracą zarabiały na własne utrzymanie. Siostry podjęły ideę niesienia pomocy społeczeństwu przez społeczeństwo, uwzględniając najszczytniejsze cele oraz wykorzystując wszelkie zasoby dla ich realizacji, co z powodzeniem czynią przez 170 lat.
- ItemDziedzictwo myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego we współczesnej edukacji w Polsce i na świecie(Wydawnictwo KUL, 2014) Opiela, Maria LoyolaPrezentacja dziedzictwa myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego we współczesnej edukacji w Polsce i na świecie dotyczy istoty procesu rozwoju i edukacji osoby od najwcześniejszych chwil życia aż po jego spełnienie oraz jego realizacji w zmieniających się warunkach społeczno-kulturowych. W tym celu przedstawiono podstawowe założenia wczesnego wychowania w koncepcji E. Bojanowskiego ujęte w wymiarze podmiotowym i filozoficzno-religijnym oraz związaną z nimi koncepcję wychowania integralnego realizowanego w pedagogii katolickiej. Troska o wierność tym podstawom dla zachowania jej tożsamości w działalności pedagogicznej prowadzonej przez Siostry Służebniczki NMP, czy osoby i wspólnoty, które ją podejmują ma ważne znaczenie dla podmiotowego wymiaru pedagogiki przedszkolnej. Egzemplifikacje działań edukacyjnych inspirowane przez Bojanowskiego w różnych środowiskach potwierdzają, iż dziedzictwo jego myśli pedagogicznej wciąż się pomnaża w dziedzinie oświaty, kultury, działalności społecznej, naukowej w Polsce i świecie, zarówno w Europie, Ameryce jak i w krajach misyjnych. Różnice kulturowe i społeczne przyjęte z szacunkiem nie stanowią przeszkody w realizacji wskazań Bojanowskiego ukierunkowanych na służbę wychowaniu osoby na każdym etapie jej życia i rozwoju, gdyż natura człowieka i cel wychowania są wspólne wszystkim.
- ItemEl programa de educación preescolar según la concepción pedagógica del beato Edmundo Bojanowski(Wydawnictwo Werset, 2021) Opiela, Maria Loyola; Kaput, Małgorzata; Piekarz, Edyta; Kornobis, Agnieszka; Zymróz, Zofia; Chudzik, StanisławaEl programa de educación preescolar según la concepción pedagógica del beato Edmundo Bojanowski tiene como objetivo la educación integral y el pleno desarrollo del niño a la luz de los valores cristianos para luego facilitarlo a los docentes que tienen sus objetivos educativos convergentes con el mismo. El programa de educación preescolar, como una descripción plena de las tareas educativas y didácticas, está orientado hacia la persona del niño, teniendo en cuenta su individualidad, la especificidad de su desarrollo, las necesidades de atención y toda la historia de sus experiencias socioculturales. Las tareas educativas y didácticas del docente constituyen una parte integral del programa. Los contenidos educativos y didácticos, así como los contenidos asistenciales para determinadas áreas del desarrollo infantil, se han desarrollado sobre la base de objetivos detallados. El programa puede aplicarse como un programa principal o de apoyo en diversos tipos de escuelas infantiles y en la educación en el hogar, teniendo en cuenta las necesidades y las capacidades de desarrollo del niño.
- ItemFrom the Charism to Action in Educational, Organizational and Social Aspect on the Example of Religious Congregations formed in Poland in the Nineteenth/Twentieth Century(Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2019) Opiela, Maria LoyolaThe charism of the congregation expresses some selected and implemented aspect of the mystery of Christ and the life of the Church, and its specifi city is the determinant of the identity of the institute. From it follows a specifi c pattern of relationship with God and with the environment, the characteristics of spirituality, various forms of the practice of the evangelical counsels, business forms and certifi cates of members, leading to the formation of a particular tradition. An important dimension in the formation and development of religious congregations are the socio-cultural conditions. In business meetings is visible specifi c aspect resulting from its own charisma, but its implementation are multiple activities forming an integral approach to the needs of people and the environment. Thanks to the dynamics of dialogue educational activities, organizational and social formed in the nineteenth / twentieth century in Poland, active congregations today continues and is still valid.
- ItemGames and Plays based on the notes of Blessed Edmund Bojanowski(Wydawnictwo Werset, 2022) Opiela, Maria LoyolaBlessed E. Bojanowski's notes are used as a source for 46 games and plays, selected and adapted for contemporary audiences with the use of modern media technologies. Detailed outlines of skills that are practised and lists of necessary resources are provided in the descriptions and instructions for movement, fitness and manipulation games and plays. The video version of the material is developed by the KUL University Media Centre. These methodological materials can prove instrumental in enhancing pedagogical practices aimed at the optimal development of a child’s psychomotor skills, health and physical fitness, education and interpersonal relations. Due to their socio-cultural value, the games and plays can be used for innovative activities in education, intergenerational and intercultural integration.
- ItemGry i zabawy według notatek bł. Edmunda Bojanowskiego(Wydawnictwo Werset, 2022-02-10) Opiela, Maria LoyolaNa podstawie notatek bł. E. Bojanowskiego zostało wybrane i opracowane 46 gier i zabaw z wykorzystaniem współczesnych możliwości technicznych. Opisy gier i zabaw ruchowych, sprawnościowych i manipulacyjnych zawierają wskazania, co ćwiczą oraz materiały potrzebne do ich przeprowadzenia. Ich wersja filmowa została opracowana przez Uniwersyteckie Centrum Medialne KUL. Te materiały metodyczne zastosowane w praktyce mogą służyć jak najpełniejszemu rozwojowi psychomotoryki dziecka, jego zdrowiu i sprawności fizycznej, wychowaniu oraz budowaniu relacji międzyosobowych. Ze względu na społeczno-kulturowy walor aplikacji gier i zabaw można je wykorzystać dla innowacji działań w edukacji, integracji międzypokoleniowej i międzykulturowej.
- ItemIntegralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana(Wydawnictwo KUL, 2013) Opiela, Maria LoyolaCelem publikacji jest przedstawienie podstaw i zasad integralnej pedagogiki przedszkolnej w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Przedstawiono stałe podstawy i założenia określające jej tożsamość oraz specyfikę wynikającej z nich struktury i organizacji procesu wczesnej edukacji, z uwzględnieniem metod, form, środków i warunków jego realizacji, odpowiadających współczesnym wymaganiom prawa oświatowego, co stanowi obszar jej zmiany adaptacyjnej. Zamiarem autorki jest pokazanie integralnej pedagogiki w systemie wychowania Bojanowskiego, tworzonej we współczesnym kontekście jako propozycji o konkretnej tożsamości. Jako subdyscyplina pedagogiki ogólnej należy ona do nurtu pedagogiki o inspiracji chrześcijańskiej obejmującej systemy samodzielnych koncepcji pedagogicznych, budowanych na podstawach filozofii i teologii chrześcijańskiej. System pedagogiczny Bojanowskiego został potwierdzony przez sprawdzone w czasie i w praktyce przykłady rozwiązań, które zachowały swą aktualność nie tyle w wymiarze strukturalnym, ile w funkcjonalnym. Jego rekonstrukcja i analiza w interdyscyplinarnym kontekście uwarunkowań, w jakich powstawał i jest aktualizowany, pozwala na określenie podstaw i założeń pedagogiki przedszkolnej. Tworząc pedagogikę w systemie wychowania Bojanowskiego drogą kontynuacji (zapewniającej jej ciągłość) i zmiany (polegającej na jej adaptacyjnej odnowie), odniesiono się do całego kontekstu tych uwarunkowań.