Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kiciński, Andrzej"

Now showing 1 - 20 of 118
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    A familia entre a educação cristã e a proposta de fé. Reflexão sobre os modelos catequéticos em curso
    (Secretariado Nacional da Educação Cristã - Lisboa, 2018) Kiciński, Andrzej
    The article shows three models of Christian education in which the proposal of a faith way is at the centre. The first traditional model is linked to the proposal of spiritual development in the parish. The second is linked to new developments in the charism of new religious groups, associations and communities. A novelty is the proposal of a systematic or occasional proposal of faith present in the media world.
  • Item
    Artykuł: Katechizm według bł. Edmunda Bojanowskiego
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2017) Kiciński, Andrzej
    Artykuł jest pierwszą próbą odpowiedzi na pytania: dlaczego warto wydobyć z bogactwa spuścizny literackiej pozostawionej przez bł. E. Bojanowskiego także katechizm i jak to można zrobić, aby ubogacić współczesną literaturę pedagogiczną i katechetyczną. Analiza ilościowa i jakościowa zachowanej spuścizny autora w postaci prac, szkiców i notatek pozwala stwierdzić, że materiał, redakcje części tekstów wskazują na zamiar Bojanowskiego opracowania publikacji zwartej zwanej katechizmem. Głównym motywem przygotowania całościowego katechizmu Edmunda Bojanowskiego jest wciąż nowatorska myśl błogosławionego opracowania narzędzia katechetycznego dla dzieci i wychowawców wiejskich.
  • Item
    Autyzm. Osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych i katecheza
    (Wyd. Św. Wojciecha, 2015) Kiciński, Andrzej
    Artykuł jest poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie, jak rozumieć zaburzenia ze spektrum autyzmu dzisiaj i jak przygotować się do katechizowania osób z autyzmem, aby umożliwić im wzrastanie w świętości. Na początku przedstawiono najbardziej aktualne wyniki badań. Uporządkowano terminologię dotyczącą autyzmu i ukazano modele funkcjonowania rodziców dzieci z ASD. Następnie zaprezentowano innowacyjne podejście do tworzenia Indywidualnych Programów Katechetycznych dla dzieci i młodzieży z ASD. In this article we tried to find an answer to the question of how to understand autism today and how to prepare for catechizing people with autism in order to enable them to grow in holiness. At the beginning the most current results of research are presented. The terminology concerning autism is organised and models of the functioning of ASD children’s parents are shown. Then an innovative approach to creating Individual Catechetical Programs for children and youth with ASD is presented.
  • Item
    Beata Stypułkowska, Biblijna formacja katechetów, Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Wyższego Instytutu Teologicznego 2015, ss. 431
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2016) Kiciński, Andrzej
  • Item
    Care for Families with Disabled Members
    (Wydawnictwo KUL, 2018) Kiciński, Andrzej
    Parents expecting a child usually want it to be healthy, without disabilities, successful and able to develop like many other children. Whenever an abnormality is diagnosed in a newborn baby, for the parents this is a big blow, a mental shock. Earlier or later diagnosis of a child's disability poses a problem to the parents, who are often not prepared. Therefore, Pope Francis, in his Apostolic Exhortation Amoris Laetitia, sees concern for the disabled as a paradigm. "It is a great admiration for families who, with love, accept the difficult experience of a disabled child. They give the Church and society a valuable testimony of fidelity to the gift of life "(see AL 47). The present study will deal with the challenges facing families and the pastoral care of children with physical and intellectual disabilities. Rodzice oczekujący dziecka zazwyczaj chcą, aby było ono zdrowe, bez niepełnosprawności, odnosiło sukcesy i rozwijało się jak wiele innych dzieci. Za każdym razem, gdy u noworodka zostaje zdiagnozowana nieprawidłowość, dla rodziców jest to duży cios, szok psychiczny. Wcześniejsze lub późniejsze zdiagnozowanie niepełnosprawności dziecka stanowi problem dla rodziców, którzy często nie są na to przygotowani. Dlatego papież Franciszek w adhortacji apostolskiej Amoris Laetitia troskę o osoby niepełnosprawne postrzega jako paradygmat. "To wielki podziw dla rodzin, które z miłością przyjmują trudne doświadczenie niepełnosprawnego dziecka. Dają one Kościołowi i społeczeństwu cenne świadectwo wierności darowi życia" (zob. AL 47). Niniejsze studium dotyczy wyzwań stojących przed rodzinami i duszpasterstwem dzieci z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną.
  • Item
    Catechesi e persone “toccate” dall’autismo
    (Istituto Superiore di Scienze Religiose "Romano Guardini", Taranto, 2014) Kiciński, Andrzej
  • Item
    Catechesis for Spouses and Parents
    (Wydawnictwo KUL, 2018) Kiciński, Andrzej
    Catechesis of spouses and parents, as a fundamental part of adult catechesis, implies constantly accompanying adults in their discovery of God's Plan for marriage and the family, and evaluating their ability to fulfil the basic tasks of the Christian family. The catechesis of the spouses and parents can be developed essentially in three areas: parishes, Catholic movements and communities, and the media. The Catechesis for Spouses and the Family in the Parish. This catechesis indicates different proven ways of building a domestic church and attaints holiness in marriage and family. Catechesis for Spouses and Parents in Movements and Communities. The catechesis addressed to spouses and families in movements and communities also stresses the need to bear witness to Christ. They are prepared to evangelize ad intra and ad extra. Spouses learn about the objective of Christian marriage and the obligations entailed by the sacrament of marriage, especially with regard to the Catholic education of children. They are catechized in accordance with the principle that they can preserve and develop their faith by sharing it with others. They are encouraged to evangelize the people they meet every day, in different circumstances. In some movements, the members are formed to carry out activities of evangelization in parishes and outside the communities of the faithful. Their means of action are prayer, the spouses' fife testimony, and commitment to the life of the Church. Catechesis for Spouses and Parents in the Media. Catechesis in the media also reflects the Church's concern for families in irregular situations, i.e., broken families, people living in non-sacramental unions and in free relationships. These people are firstly encouraged to accept the teaching about marriage in accordance with the divine plan, to participate m certain religious practices, to give their children a Christian education, to cultivate the spirit of penance, and to take part in parish activities and helping the needy. Katecheza małżonków i rodziców, jako fundamentalna część katechezy dorosłych, zakłada nieustanne towarzyszenie dorosłym w odkrywaniu Bożego Planu dla małżeństwa i rodziny oraz ocenę ich zdolności do wypełniania podstawowych zadań rodziny chrześcijańskiej. Katecheza małżonków i rodziców może być rozwijana zasadniczo w trzech obszarach: parafie, ruchy i wspólnoty katolickie oraz media. Katecheza dla małżonków i rodziny w parafii. Ta katecheza wskazuje różne sprawdzone sposoby budowania Kościoła domowego i osiągania świętości w małżeństwie i rodzinie. Katechezy dla małżonków i rodziców w ruchach i wspólnotach. Katecheza skierowana do małżonków i rodzin w ruchach i wspólnotach również podkreśla potrzebę dawania świadectwa o Chrystusie. Są oni przygotowywani do ewangelizacji ad intra i ad extra. Małżonkowie poznają cel chrześcijańskiego małżeństwa i zobowiązania wynikające z sakramentu małżeństwa, zwłaszcza w odniesieniu do katolickiego wychowania dzieci. Są katechizowani zgodnie z zasadą, że mogą zachować i rozwijać swoją wiarę, dzieląc się nią z innymi. Są zachęcani do ewangelizowania ludzi, których spotykają na co dzień, w różnych okolicznościach. W niektórych ruchach członkowie są formowani do prowadzenia działań ewangelizacyjnych w parafiach i poza wspólnotami wiernych. Ich środkami działania są modlitwa, świadectwo życia małżonków i zaangażowanie w życie Kościoła. Katecheza dla małżonków i rodziców w mediach. Katecheza w mediach odzwierciedla także troskę Kościoła o rodziny w sytuacjach nieregularnych, tj. rodziny rozbite, osoby żyjące w związkach niesakramentalnych i w wolnych związkach. Osoby te są przede wszystkim zachęcane do przyjęcia nauki o małżeństwie zgodnie z Bożym planem, do uczestnictwa w niektórych praktykach religijnych, do zapewnienia swoim dzieciom chrześcijańskiego wychowania, do pielęgnowania ducha pokuty oraz do udziału w działalności parafialnej i pomocy potrzebującym.
  • Item
    Catechetica Porta Fidei
    (Natan Lublin, 2012) Kiciński, Andrzej; Goliszek, Piotr
    Książka jest próbą odpowiedzi na wezwanie skierowane przez Benedykta XVI do wydziałów teologicznych, aby przed Rokiem Wiary pogłębić znajomość dokumentów II Soboru Watykańskiego i KKK. Opracowane zostały m.in. następujące tematy: realność i racjonalność wiary; apologia wiary w KKK, wkład teologii moralnej w katechetyczny przekaz wiary; świadectwo wiary w podzielonym chrześcijaństwie. Książka została opracowana przez wykładowców KUL i zaproszonych gości z UKSW i UPJPII.
  • Item
    Cele pracy charytatywno-socjalnej w Kołach Caritas na wsi i w mieście
    (Biblos, 2010) Kiciński, Andrzej
    W artykule zostały opracowane cele i obszary pracy charytatywnej oraz socjalnej na wsi i w mieście. Klasyczne badania socjologiczne prowadzone przez W. Piwowarskiego na KUL-u ukazywały zasadniczą różnicę poziomu życia i działalności osób żyjących na wsi i w mieście. Dziś kolejne badania potwierdzają to zróżnicowanie. W działalności Kół Caritas ważne są cele. To wyróżnia działalność Caritas od innych organizacji, które często odrzucają cele lub posiadają fałszywą koncepcję celów. Zasady wypływające z Ewangelii wyznaczające cele działania, w pewien sposób chronią działalność Kół Caritas przed ukierunkowaniem nadmiernie pragmatycznym, wyłącznie socjologicznym, intelektualistycznym, woluntarystycznym, czy nastawieniem, że wszystko można rozwiązać ludzkimi siłami. Realizacja celów Caritas uwarunkowana jest czynnikami miejsca i czasu. Z tego powodu nie ma uniwersalnej formy działalności na wszystkie czasy, ale konieczne jest przystosowane do określonych warunków wsi i miasta.
  • Item
    Családi katekézis Lengyelországban a il II. Vatikáni Zsinat Után
    (Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2006) Kiciński, Andrzej
    Artykuł jest pokłosiem odpowiedzi na 2 pytania postawione przez grono naukowców węgierskich z Katolickiego Uniwersytetu Pétera Pázmánya w Budapeszcie. Pierwsze brzmiało: na ile polskie programy katechizacji uwzględniały wychowanie młodzieży do świadomego, osobistego i społecznego życia chrześcijańskiego, w tym życia małżeńskiego i rodzinnego. Drugie pytanie związane było z prośbą o próbę wskazania, co jest bogactwem, "zasobami", polskiej katechizacji oraz podaniem konkretnej, mocnej strony organizacyjnej katechizacji. Artykuł wskazuje mocne i słabsze strony poruszanej tematyki w polskich programach katechetycznych, po czym wskazuje na kluczową rolę osób, które włączyły się w posługę katechety. Na końcu wskazano na budowę - podczas okresu komunizmu - mocnej sieci domów katechetycznych, co było reakcją Kościoła katolickiego w Polsce na usunięcie nauczania religii ze szkół.
  • Item
    Czas i miejsce chrztu świętego
    (Wydawnictwo Sióstr Loretanek, 2010) Kiciński, Andrzej
    Wnioski pastoralne, które płyną z analizy Magisterium Kościoła katolickiego na temat czasu i miejsca chrztu świętego z uwzględnieniem obrzędu przyjęcia, wiążą się z poszukiwaniem systemu wprowadzenia w chrześcijaństwo we wspólnocie. Syntetycznie można stwierdzić, że chodzi o to, by udzielanie chrztu w parafiach stało się momentem pobudzającym do kształtowania wspólnoty. Dotykamy tutaj tajemnicy Kościoła jako matki, która rodzi swoje dzieci. Nie bagatelizując oczywiście faktu, że dziecko jest zawsze dzieckiem konkretnych rodziców, lecz podkreślając prawdę, że każdy katechumen (dziecko czy dorosły) jest także dzieckiem całej wspólnoty. The pastoral conclusions that flow from the analysis of the Church's Magisterium on the time and place of baptism with regard to the rite of reception are related to the search for a system of introduction to Christianity in the community. Synthetically, it can be said that the idea is to make the administration of baptism in parishes a moment of stimulation for the formation of the community. Here we touch upon the mystery of the Church as a mother who gives birth to her children. Without, of course, downplaying the fact that the child is always the child of specific parents, but emphasising the truth that every catechumen (child or adult) is also a child of the whole community.
  • Item
    Czy wystarczy założyć jeans i mówić slangiem? Problemy z językiem na katechezie
    (Wydawnictwo św. Wojciecha, 2000) Kiciński, Andrzej
    Wykorzystanie slangu na katechezie może być wprowadzeniem, niejako pierwszą ewangelizacją, lecz tylko wtedy, kiedy prowadzi do prawdziwego doświadczenia religijnego. W końcu trzeba podkreślić, że slang młodzieżowy zamiast przybliżyć młodych do Boga, może stać się formą banalizacji języka katechezy. Wielkość orędzia zbawczego domaga się, aby język nie tylko był zrozumiały, ale także głęboki. Prawdopodobnie problem slangu na katechezie jest wołaniem młodzieży, wołaniem bardziej lub mniej uświadomionym o język wiary „świeży", pełen zapału i żaru pierwszego głoszenia Ewangelii. The use of slang in catechesis can be an introduction, a first evangelisation so to speak, but only if it leads to a real religious experience. Finally, it must be stressed that youth slang, instead of bringing young people closer to God, can become a form of trivialisation of the language of catechesis. The greatness of the salvific message demands that the language not only be comprehensible but also profound. Arguably, the problem of slang in catechesis is a cry of the young, a cry more or less conscious of a language of faith, "fresh", full of the fervour and zeal of the first proclamation of the Gospel.
  • Item
    Czynić prawdę w miłości wobec chorych i/lub niepełnosprawnych
    (Wydawnictwo KUL, 2011) Kiciński, Andrzej
    Do podejmowania dzieł miłości wobec ludzi potrzebujących wzywał niejednokrotnie biskup Jan Śrutwa w swych listach pasterskich, przemówieniach i katechezach. Jego posługa pasterska, zwłaszcza w diecezji zamojsko-lubaczowskiej, przypadła na czas powstawania wielu inicjatyw na rzecz niepełnosprawnych. Kroniki odnotowują jego obecność, modlitwę i pasterskie błogosławieństwo w wielu nowych strukturach przyjmujących najbardziej potrzebujących. „Miłość do Chrystusa powinna się wypowiadać przez odniesienie do drugiego człowieka” – przypomniał biskup Śrutwa w liście pasterskim na Wielki Post z 2003 r. Zachęcał w nim wiernych, by podejmowali dzieła miłości wobec ludzi, którzy są w potrzebie – biednych, niepełnosprawnych i bezdomnych. Troska o ludzi chorych i/lub niepełnosprawnych należy od najdawniejszych czasów do tradycji chrześcijańskiej. Przejawia się przede wszystkim w katechezie o godności tych osób oraz ich roli w życiu Kościoła i społeczeństwa. W posoborowym nauczaniu Kościoła obecna jest świadomość, że współczesny świat propaguje człowieka doskonałego, zdrowego i produktywnego, przez co problematyka osób chorych i/lub niepełnosprawnych pozostaje często na marginesie zainteresowania współczesnego świata. Kościół wierny swojemu Założycielowi poszukuje wciąż nowych dróg, aby każdy człowiek mógł odkryć swoje powołanie w świecie. Bishop Jan Śrutwa repeatedly called for works of love towards people in need in his pastoral letters, speeches and catechesis. His pastoral ministry, especially in the Diocese of Zamość-Lubaczów, coincided with the emergence of many initiatives for the disabled. Chronicles record his presence, prayer and pastoral blessing in many new structures welcoming those most in need. "Love for Christ should express itself through reference to the other person". - recalled Bishop Śrutwa in his pastoral letter for Lent 2003. In it, he encouraged the faithful to undertake works of love towards people who are in need - the poor, the disabled and the homeless. Concern for the sick and/or disabled has been part of the Christian tradition since ancient times. It manifests itself above all in catechesis about the dignity of these people and their role in the life of the Church and society. In the post-conciliar teaching of the Church, there is an awareness that the modern world promotes a perfect, healthy and productive human being, so that the problems of the sick and/or disabled often remain on the margins of the modern world's concern. The Church, faithful to her Founder, continues to seek new ways so that every person can discover his or her vocation in the world.
  • Item
    Dialog Kościoła z młodymi. Youcat – Katechizm Kościoła Katolickiego dla młodych
    (Wydawnictwo św. Wojciecha, 2011) Kiciński, Andrzej
    YOUCAT to skrót od Młodzieżowego Katechizmu Kościoła Katolickiego, który zostanie zaprezentowany podczas Światowych Dni Młodzieży. Opracowany z pomocą młodych katolików i napisany dla młodzieży w wieku licealnym i młodych dorosłych, YOUCAT jest przystępnym, współczesnym wyrazem wiary katolickiej. Atrakcyjny format graficzny zawiera pytania i odpowiedzi, bardzo czytelne komentarze, skrócone definicje kluczowych terminów, cytaty biblijne oraz inspirujące i prowokujące do myślenia cytaty świętych i innych osób na marginesach. Co więcej, YOUCAT jest powiązany z Katechizmem Kościoła Katolickiego, co umożiwia pogłębienie tematu. Wyjaśnia: W co katolicy wierzą i dlaczego (doktryna); Jak katolicy celebrują tajemnice wiary (sakramenty); Jak katolicy mają żyć (życie moralne); Jak powinni się modlić (modlitwa i duchowość). Papież Benedykt XVI powiedział o projekcie YOUCAT: "Studiujcie ten Katechizm z pasją i wytrwałością. Poświęćcie mu swój czas! Studiujcie go w ciszy swojego pokoju; czytajcie go z przyjacielem; twórzcie grupy i sieci studyjne; dzielcie się nim ze sobą w Internecie. W każdym razie nadal rozmawiajcie ze sobą o swojej wierze". Na pytanie, czy nowy Katechizm Kościoła Katolickiego dla młodych YOUCAT zajmuje ważne miejsce w polskiej katechezie - trudno odpowiedzieć. YOUCAT is short for Youth Catechism of the Catholic Church, which will be launched on World Youth Day. Developed with the help of young Catholics and written for high-school age people and young adults, YOUCAT is an accessible, contemporary expression of the Catholic Faith. The appealing graphic format includes Questions-and-Answers, highly-readable commentary, summary definitions of key terms, Bible citations and inspiring and thought-provoking quotes from Saints and others in the margins. What’s more, YOUCAT is keyed to the Catechism of the Catholic Church, so people can go deeper. It explains: What Catholics believe and why (doctrine); How Catholics celebrate the mysteries of the faith (sacraments); How Catholics are to live (moral life); How they should pray (prayer and spirituality). Pope Benedict XVI has to say about the YOUCAT project: “Study this Catechism with passion and perseverance. Make a sacrifice of your time for it! Study it in the quiet of your room; read it with a friend; form study groups and networks; share with each other on the Internet. By all means continue to talk with each other about your faith.” When asked whether the new Catechism of the Catholic Church for young YOUCAT takes an important place in Polish catechesis - is difficult to answer.
  • Item
    Dialog Mistrza z uczniami. Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego
    (Wydawnictwo św. Wojciecha, 2005) Kiciński, Andrzej
    Artykuł ten jest próbą odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest charakterystyka nowego Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego? Co jest nowością tego specyficznego narzędzia ewangelizacji? Ukazuje charakterystykę Kompendium, które zawiera 598 pytań i odpowiedzi, 15 obrazów (w tym 1 tryptyk), 24 modlitwy, 12 formuł doktryny katolickiej i indeks tematyczny. Zwraca uwagę na związek z KKK i podkreśla zastosowanie formy dialogicznej. Wprowadza w via pulchritudinis jako źródło katechezy. Ukazuje jej nowość, gdzie język sztuki sakralnej prowadzi nie tylko do poprawności teologicznej, ale wprowadza w doświadczenie mistyki katolickiej. This article attempts to answer the following questions: what are the characteristics of the new Compendium of the Catechism of the Catholic Church? What is the novelty of this specific tool for evangelisation? It reveals the characteristics of the Compendium, which contains 598 questions and answers, 15 images (including 1 triptych), 24 prayers, 12 formulas of Catholic doctrine and a thematic index. It draws attention to the relationship with the CCC and emphasises the use of a dialogical form. Introduces the via pulchritudinis as a source for catechesis. Shows its novelty, where the language of sacred art leads not only to theological correctness, but introduces the experience of Catholic mysticism.
  • Item
    Dispensation and Liturgy Mediated as an Answer to COVID-19 Restrictions: Empirical Study Based on Polish Online Press Narration
    (MDPI, 2021) Kiciński, Andrzej; Jupowicz-Ginalska, Anna; Szewczyk, Marcin; Przywara, Barbara; Adamski, Andrzej
    The main objective of this study is to determine the media image of dispensation and liturgy mediated during the COVID-19 pandemic in Poland. The paper is based on interdisciplinary methodology, which combines elements of practical theology (the see–judge–act paradigm) and a communication and media studies approach (media content analysis, critical discourse analysis). The time range of the analysed media discourse is between 12 and 18 March 2020, which was the first week after issuing government restrictions towards liturgy and the Church’s response to that: granting the dispensation and supporting the mediatisation of liturgy. The material for the discourse analysis includes online editions of 20 Polish press titles. It occurs that the general attitude of the media towards dispensation and liturgy mediated was positive, but some media tended to present the topics according to their editorial policies. The paper also formulates a theological reflection: although liturgy mediated as a permanent solution could be challenging to accept, it allowed worshippers to experience the liturgy in times of isolation. It is, therefore, an expression of the Church’s concern for the health and lives of the faithful, although not entirely in line with the official and long-standing position of the Church towards the mediatisation of the liturgy.
  • Item
    Dokumenty katechetyczne Kościoła powszechnego
    (Wydawnictwo Jedność, 2022) Kiciński, Andrzej
    Artykuł analizuje rozwój współczesnej myśli katechetycznej w oparciu o następujące dokumenty: Directorium catechetisticum generale z 1971 r.; Catechesi tradendae - Adhortację apostolską Jana Pawła II z 1979 r.; Katechizm Kościoła Katolickiego z 1992 r. (z rewizją nr 2267 w 2018 r.); Dyrektorium ogólne o katechizacji z 1997 r.; Dyrektorium o katechizacji z 2020 r. i dokument Antiquum ministerium, w którym papież Franciszek ustanawia posługę katechety. The article analyses the development of contemporary catechetical thought based on the following documents: Directorium catechetisticum generale of 1971; Catechesi tradendae - Apostolic Exhortation of John Paul II of 1979; Catechism of the Catholic Church of 1992 (with revision no. 2267 in 2018); General Directory for Catechesis of 1997; Directory for Catechesis of 2020 and the document Antiquum ministerium, in which Pope Francis establishes the ministry of the catechist.
  • Item
    Dorosły jako podmiot katechezy
    (Wydawnictwo Salezjańskie, 2002) Kiciński, Andrzej
    Artykuł analizuje proces odnowy soborowej, który przyniósł wiele nowych wyzwań wobec edukacji religijnej. Ten proces przyczynił się także do rozwoju jakościowego katechezy dorosłych. Przezwyciężona została koncepcja duszpasterstwa „zachowywania” tego, co jest aktualnym stanem życia wspólnoty Ludu Bożego na korzyść ponownego odkrycia ewangelizacji jako podstawowego zadania i obowiązku Kościoła. Warunki życia współczesnych ludzi są wyzwaniem do zrewidowania treści i metod katechezy dorosłych oraz impulsem do naukowych poszukiwań interdyscyplinarnych (teologia, filozofia, psychologia, pedagogika, literaturoznawstwo), aby dorosły stał się rzeczywistym podmiotem ewangelizacji. Można zauważyć, że w fazie początkowej jest nowe spojrzenie na podmiotowość dorosłego w duszpasterstwie – z jednej strony przezwyciężona została koncepcja duszpasterstwa dorosłych prowadzonego tylko okazjonalnie, a nierzadko w sposób infantylny, a z drugiej wychodzi się w edukacji poza określenie człowieka dorosłego jako raz na zawsze „uformowanego”, „wychowanego”, będącego już całkowicie dojrzałym, także poza koncepcję dojrzałości jako rzeczywistości statycznej.
  • Item
    Doświadczenie prostych słów o dobrym i troskliwym Ojcu w niebie. Nauka religii w I klasie szkoły podstawowej w kontekście reformy MEN
    (Wydawnictwo Polihymnia, 2009) Kiciński, Andrzej
    Artykuł podkreśla, że wychowanie w młodszym wieku szkolnym to ogromne wyzwanie. Często jest trudno łagodnie przejść od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym. Zajęcia edukacyjne prowadzi nauczyciel według ustalonego przez siebie planu, dostosowując czas zajęć i przerw do aktywności uczniów. Nauczyciel układa zajęcia w taki sposób, aby zachować ciągłość nauczania i doskonalenia podstawowych umiejętności. On jeden może w sposób mistrzowski wydobyć co najpiękniejsze w uczniu, lecz też sam jeden może wyhamować rozwój małego człowieka. Już od młodszego wieku szkolnego należy pamiętać, że dziecko posiada różne sfery rozwojowe. Pominięcie jednej z nich powoduje karykaturę wychowania zintegrowanego. Wychowywać dziecko to nie znaczy tylko nauczyć go czytać i pisać, ale towarzyszyć mu w rozwoju osobowości. Do tego konieczne jest poznanie dziecka w domu rodzinnym, w Kościele i w czasie wolnym. The article emphasises that parenting at a younger school age is a huge challenge. It is often difficult to make a smooth transition from pre-school education to education provided in the school system. Educational activities are carried out by the teacher according to a plan that he or she has established, adapting class time and breaks to the activities of the pupils. The teacher arranges the classes in such a way as to maintain continuity in teaching and improvement of basic skills. He alone can masterfully bring out the most beautiful in a pupil, but he alone can also stunt the development of a young person. From an early school age, it is important to remember that the child has different developmental spheres. Overlooking one of them results in a caricature of integrated education. To educate a child is not just to teach him to read and write, but to accompany him in the development of his personality. For this, it is necessary to get to know the child in the family home, the Church and leisure time.
  • Item
    Drogowskazy wychowania
    (Wydawnictwo KUL, 2012) Wilk, Stanisław; Kiciński, Andrzej; Łuczyński, Andrzej; Opiela, Maria Loyola; Smagacz, Arkadiusz
    Niniejsza publikacja poświęcona jest wielkiemu dziełu integralnego wychowania, które znajduje swe urzeczywistnienie w myśli i działalności pedagogicznej Jana Bosko, Edmunda Bojanowskiego i Bronisława Markiewicza. Poprzez ukazanie tej interdyscyplinarnej refleksji nad istotą i wyzwaniami współczesnej edukacji, publikacja daje jasną propozycję pedagogiki odwołującej się do przeszłości, ale jednocześnie otwartej na nowe propozycje i idee. Książka zawiera konkretne propozycje wychowania osoby – od wczesnego dzieciństwa po dorosłość – w edukacji przedszkolnej, szkolnej i pozaszkolnej.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • »
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL