Książki/rozdziały (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WT) by Author "Kiciński, Andrzej"
Now showing 1 - 20 of 22
Results Per Page
Sort Options
- ItemCatechetica Porta Fidei(Natan Lublin, 2012) Kiciński, Andrzej; Goliszek, PiotrKsiążka jest próbą odpowiedzi na wezwanie skierowane przez Benedykta XVI do wydziałów teologicznych, aby przed Rokiem Wiary pogłębić znajomość dokumentów II Soboru Watykańskiego i KKK. Opracowane zostały m.in. następujące tematy: realność i racjonalność wiary; apologia wiary w KKK, wkład teologii moralnej w katechetyczny przekaz wiary; świadectwo wiary w podzielonym chrześcijaństwie. Książka została opracowana przez wykładowców KUL i zaproszonych gości z UKSW i UPJPII.
- ItemCele pracy charytatywno-socjalnej w Kołach Caritas na wsi i w mieście(Biblos, 2010) Kiciński, AndrzejW artykule zostały opracowane cele i obszary pracy charytatywnej oraz socjalnej na wsi i w mieście. Klasyczne badania socjologiczne prowadzone przez W. Piwowarskiego na KUL-u ukazywały zasadniczą różnicę poziomu życia i działalności osób żyjących na wsi i w mieście. Dziś kolejne badania potwierdzają to zróżnicowanie. W działalności Kół Caritas ważne są cele. To wyróżnia działalność Caritas od innych organizacji, które często odrzucają cele lub posiadają fałszywą koncepcję celów. Zasady wypływające z Ewangelii wyznaczające cele działania, w pewien sposób chronią działalność Kół Caritas przed ukierunkowaniem nadmiernie pragmatycznym, wyłącznie socjologicznym, intelektualistycznym, woluntarystycznym, czy nastawieniem, że wszystko można rozwiązać ludzkimi siłami. Realizacja celów Caritas uwarunkowana jest czynnikami miejsca i czasu. Z tego powodu nie ma uniwersalnej formy działalności na wszystkie czasy, ale konieczne jest przystosowane do określonych warunków wsi i miasta.
- ItemCsaládi katekézis Lengyelországban a il II. Vatikáni Zsinat Után(Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2006) Kiciński, AndrzejArtykuł jest pokłosiem odpowiedzi na 2 pytania postawione przez grono naukowców węgierskich z Katolickiego Uniwersytetu Pétera Pázmánya w Budapeszcie. Pierwsze brzmiało: na ile polskie programy katechizacji uwzględniały wychowanie młodzieży do świadomego, osobistego i społecznego życia chrześcijańskiego, w tym życia małżeńskiego i rodzinnego. Drugie pytanie związane było z prośbą o próbę wskazania, co jest bogactwem, "zasobami", polskiej katechizacji oraz podaniem konkretnej, mocnej strony organizacyjnej katechizacji. Artykuł wskazuje mocne i słabsze strony poruszanej tematyki w polskich programach katechetycznych, po czym wskazuje na kluczową rolę osób, które włączyły się w posługę katechety. Na końcu wskazano na budowę - podczas okresu komunizmu - mocnej sieci domów katechetycznych, co było reakcją Kościoła katolickiego w Polsce na usunięcie nauczania religii ze szkół.
- ItemDrogowskazy wychowania(Wydawnictwo KUL, 2012) Wilk, Stanisław; Kiciński, Andrzej; Łuczyński, Andrzej; Opiela, Maria Loyola; Smagacz, ArkadiuszNiniejsza publikacja poświęcona jest wielkiemu dziełu integralnego wychowania, które znajduje swe urzeczywistnienie w myśli i działalności pedagogicznej Jana Bosko, Edmunda Bojanowskiego i Bronisława Markiewicza. Poprzez ukazanie tej interdyscyplinarnej refleksji nad istotą i wyzwaniami współczesnej edukacji, publikacja daje jasną propozycję pedagogiki odwołującej się do przeszłości, ale jednocześnie otwartej na nowe propozycje i idee. Książka zawiera konkretne propozycje wychowania osoby – od wczesnego dzieciństwa po dorosłość – w edukacji przedszkolnej, szkolnej i pozaszkolnej.
- ItemEdukacja seksualna w katechezie – wprowadzenie w wybrane źródła katechetyczne(Wydawnictwo Natan, 2014) Kiciński, AndrzejPolska praktyka katechetyczna ma bogate doświadczenie przekazu wiary w złożonych sytuacjach. Kościół dbał zawsze o to, aby przekazywana wiara katolicka była zgodna z Magisterium Kościoła i to niezależnie od czasów, bądź warunków. Rzetelne poznanie źródeł katechetycznych z pewnością pozwoli na opracowanie wielu wskazań odnośnie do wychowania seksualnego w katechezie. W czasie zagrożenia ideologią gender istnieje pilna potrzeba opracowań naukowych problematyki ludzkiej seksualności dostosowanej do każdego wieku rozwojowego. Artykuł określa, co jest przedmiotem wychowania seksualnego w dokumentach kościelnych.
- ItemEwangelizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych(Polihymnia Lublin, 2010) Kiciński, AndrzejIs a person with a mental disorder created in the image and likeness of God? From the answer to this question begins evangelisation, that is, the proclamation of the eternal love of God, who cares for every person and every family. The Church's concern for persons with disabilities manifests itself in efforts to inculturate the Gospel message in the specific environments in which these persons live. It also applies to the whole of contemporary culture. The Church professes the truth that the Word of God became man, a concrete Man, situated in time and space, rooted in a particular culture. The truth that Christ, through his Incarnation, inserted himself into certain social and cultural conditions of the people among whom he lived, is exemplary for catechesis
- ItemKatechetyka a pedagogika religijna(Księgarnia Świętego Wojciecha w Poznaniu, 2007) Kiciński, AndrzejWydawałoby się, że złożony termin pedagogika religii wskazuje, iż opisywana dyscyplina naukowa jest częścią (subdyscypliną) pedagogiki ogólnej. Można byłoby wtedy powiedzieć, że pedagogika dostarcza perspektywy badawczej i metod, natomiast religia jest przedmiotem badań. Wtedy katechetyka byłaby nauką teologiczną a pedagogika religii nauką pedagogiczną. Posiadałyby własne cele, treści, zadania, metody a problem relacji byłby jasny. Większość jednak pedagogów, z najróżniejszych motywów, pojmuje pedagogikę religii jako naukę teologiczną. Tak więc pedagogika religii stanowi jeden z najmłodszych przedmiotów teologii naukowej, choć wśród samych pedagogów religii trzeba odnotować ciągłe spory o ugruntowanie tego przedmiotu oraz jego relacji do katechetyki, a także teologii. Trudno wciąż opracować klarowne relacje między pedagogiką religii a katechetyką poza obszarem niemieckojęzycznym. Powodów jest wiele. Po pierwsze dokumenty Magisterium Kościoła powszechnego nie wymieniają tej dyscypliny naukowej pośród nauk teologicznych. Po drugie analizując programy studiów poza obszarem niemieckojęzycznym, obecność przedmiotu pedagogiki religii jest fragmentaryczna. Po trzecie trudności w zdefiniowaniu pedagogiki religii i jej relacji do katechetyki występują także w obszarze niemieckojęzycznym, a wiążą się z brakiem centralnego ośrodka pedagogiki religijnej, który zdefiniowałby podstawowe problemy tej dyscypliny. Trudno więc mówić o jednej niemieckojęzycznej pedagogice religijnej. Nie tylko łatwo zauważyć różnorodność poglądów w Szwajcarii, w Austrii czy w Niemczech, lecz trzeba odnotować dalsze podziały stanowisk dotyczących tej dyscypliny nie tylko w pojedynczych landach, lecz również pośród ośrodków akademickich. Proces rozpowszechniania pojęcia pedagogika religii przebiegał dość długo w atmosferze sporów, czasem nieco ostrych, o jego uzasadnienie i znaczenie. Przede wszystkim powstała sytuacja konkurencji wobec starszego, używanego od samego początku chrześcijaństwa, pojęcia katecheza.
- ItemKatechetyka i katecheza u progu XXI wieku(Księgarnia Świętego Wojciecha w Poznaniu, 2007) Kiciński, AndrzejNiniejsza książka przybliża problemy tożsamości współczesnej katechetyki i katechezy. Polska katechetyka i katecheza u progu XXI wieku przeżywa niezwykle dynamiczny rozwój. U podstaw współczesnych jej osiągnięć znajduje się dorobek i postulaty wybitnych polskich katechetyków. Ks. F. Blachnicki wielokrotnie postulował konieczność wypracowania i przyjęcia ściśle określonej koncepcji katechetyki. Od tego bowiem uzależniał nie tylko zakres materiału, jaki trzeba objąć i jego ogólny układ, ale także sposób dobierania i określania podstawowych zasad, w świetle których trzeba poszczególne zagadnienia rozpatrywać i oceniać. Przestrzegał również, że brak takiej wypracowanej koncepcji prowadzi do tego, że katechetyka zarówno w doborze materiału, jak i w formowaniu zasad może się kierować raczej przypadkowymi względami narzuconymi przez ducha epoki lub subiektywnym spojrzeniem autora danego podręcznika, a nie prawdziwie naukowymi i obiektywnymi kryteriami. Ks. M. Majewski zdefiniował katechetykę, jako autonomiczną nauką praktyczną, która korzystając z osiągnięć zarówno nauk teologicznych, jak i antropologicznych, zajmuje się urzeczywistnianiem się Kościoła w zakresie formacji wiary osób i wspólnot.
- ItemKatecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce po Soborze Watykańskim II(Wydawnictwo KUL, 2007) Kiciński, AndrzejKsiążka ukazuje, że katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną polega na towarzyszeniu im we wchodzeniu na drogę życia chrześcijańskiego. Stosując podstawową zasadę wierności Bogu i człowiekowi, katecheta może wybrać dogodne dla każdej osoby i siebie metody z pedagogiki specjalnej, musi jednak pamiętać, że korzystanie z dorobku dydaktyki nie zwalnia go z myślenia o Bożej pedagogii. Współczesna katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce musi skupić się na próbie zintegrowania swoich oddziaływań ze szkołą, wspólnotą parafialną i – przede wszystkim – z rodziną. Trzeba jednak podkreślić, że „zintegrowana” nie oznacza „umieszczona wewnątrz” np. szkoły, lecz połączona siecią wzajemnych relacji odzwierciedlających miłość, która pozwala rozpoznawać uczniów Jezusa. Bóg nie jest abstrakcją, ale Żyjącym, z którym nawiązujemy relację. W tej relacji nasza umiejętność rozumowania jest względna. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną nie może być postrzegana jako nierozumna i pozbawiona wszelkich zdolności abstrakcji. Trzeba docenić te jej możliwości w takiej mierze, w jakiej je ona posiada. Jest to ewangeliczna służba niepełnosprawnym, aby nie zatracili swoich talentów, lecz je pomnożyli, każdy człowiek bowiem, także niepełnosprawny intelektualnie, otrzymał je od Boga. The book demonstrates that - Catechesis for persons with intellectual disability consists in accompanying those persons while they are entering their way of Christian life. Catechist, following the primary rule of loyalty to God and to man, may choose to apply proper methods originating from special pedagogy, however, he should always keep in mind, that using the achievements in the didactics will not release him from considering the pedagogy of God. Modern catechesis for persons with intellectual disability in Poland should focus on an attempt to integrate the impact it has on persons with school, parish community and – most of all – with the family. It is worth emphasizing, though, that “integrated” should not mean “placed within” school, for instance, but rather combined by means of mutual relations, which would reflect love, allowing for recognising the pupils of Jesus Christ. It is worth remembering, that God is not an abstract phenomenon, He is Alive, and we make relations with Him. In this case our reasoning ability constitutes rather a relative issue. Person with intellectual disability should not be perceived as unwise and deprived of any ability of abstract thinking. We should appreciate such an extent of those abilities, as this person is actually capable of. This is the evangelical ministry for disabled persons, which aims at encouraging them not to lose their gifts, but rather to multiply them, as every man, intellectually disabled as well, received those gifts straight from God.
- ItemKatechizm według bł. Edmunda Bojanowskiego(Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP, Dębica, 2022-11) Kiciński, AndrzejKatechizm składa się z 4 części i odpowiada na pytania: w co wierzy Kościół? jak celebruje swoją wiarę? jak żyć według wiary Kościoła? jak się modlić w wierze Kościoła? Katechizm czerpie z bogactwa wypowiedzi błogosławionego Edmunda Bojanowskiego, które po dziś inspiruje zarówno swoją treścią jak i formą. Katechizm według Bojanowskiego jest skierowany do rodziców. «Katecheza w rodzinie» to najlepsze miejsce, w którym wiara może być przeżywana prosto i spontanicznie. «Katecheza z rodziną» jest kluczem do odczytania własnych i niepowtarzalnych doświadczeń wiary żywej. «Katecheza rodzinna» to szczególny wkład wnoszony przez chrześcijańskie rodziny, z właściwą im wrażliwością, w rozmaite proponowane przez wspólnotę programy duszpasterskie. Katechizm jest również skierowany do nauczycieli religii katolickiej, do katechetów i animatorów. Do duszpasterzy również. Może być szczególnym odkryciem języka narracyjnego i autobiograficznego Edmunda Bojanowskiego
- ItemKatolickie wychowanie dziecka. Rodzina - przedszkole - Kościół(Wydawnictwo KUL, 2016) Kiciński, Andrzej; Opiela, Maria LoyolaW publikacji zawarta jest wieloaspektowa analiza problematyki katolickiego wychowania dziecka w rodzinie, przedszkolu i Kościele podjęta przez badaczy reprezentujących różne dyscypliny z obszaru nauk humanistycznych, społecznych i teologicznych oraz praktyków. Prezentacja współpracy podmiotów zaangażowanych w integralny rozwój dziecka i integracji wszystkich działań wychowawczych z uwzględnieniem zasady pomocniczości w służbie rodzinie i wychowaniu. Obejmuje różne zagadnienia dotyczące założeń wychowania dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem jego antropologicznych podstaw, specyfiki wychowania w przedszkolach katolickich, ich tożsamości i katechezy dzieci w wieku przedszkolnym. Zaangażowanie rodziny, przedszkola i Kościoła w obszarze katolickiego wychowania łączy wspólny cel: wspieranie dziecka w harmonijnym rozwoju całej osoby, by konsekwentnie zmierzać do aktualizacji dyspozycji stanowiących osobową naturę ludzką. Ukazanie roli i znaczenia wychowania przedszkolnego inspirowanego nauczaniem Kościoła katolickiego zwraca uwagę na różne podmioty i środowiska zaangażowane w integralne wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym. Wobec współczesnych wyzwań edukacyjnych, ważna jest odpowiedź rodzicom poszukującym odpowiadającego ich przekonaniom wsparcia w wychowaniu małego dziecka w oparciu o chrześcijański system wartości i zgodnie z nauczaniem Kościoła katolickiego.
- ItemKorelacja nauki religii katolickiej z edukacją szkolną(Natan Lublin, 2011) Kiciński, AndrzejKsiążka jest adresowana do każdego nauczyciela, który realizuje korelację z innymi przedmiotami. Jest to z jednej strony naukowa refleksja nad możliwościami korelacji międzyprzedmiotowej, a z drugiej strony są również praktyczne wskazania do jej realizacji. Szczególnie pomocna może być dla nauczycieli religii w planowaniu korelacji z historią, biologią, WF-em, językiem angielskim, plastyką, filozofią i informatyką. Zawiera inspiracje do tematów lekcji wychowawczych i wskazania do realizacji wychowania do życia w rodzinie. Jest pomocna przy tworzeniu autorskich wycieczek szkolnych. Książka jest owocem pracy wykładowców katechetyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i zaproszonych gości.
- ItemKorelacja w katechezie(Wydawnictwo Jedność, Kielce, 2022) Kiciński, AndrzejKorelacja (łac. cum współ-, relatio zależność) w katechezie to wzajemny proces współzależności ludzkiej egzystencji i orędzia chrześcijańskiego w konkretnym historycznym wcieleniu Słowa Bożego. To wierność katechezy tajemnicy wcielenia. Zasada korelacji w katechezie nigdy nie powinna być absolutyzowana i posiada pewne ograniczenia. Podstawową prawdą, którą uwzględnia katecheza, jest fakt absolutnie bezinteresownej i nieograniczonej inicjatywy zbawczej Boga. Plan zbawienia nie jest niczym uwarunkowany. Korelacja w katechezie posiada więc dużo ograniczeń i jest adekwatna do scharakteryzowania tylko w części relacji, które zachodzą w różnych elementach przekazu katechetycznego. Korelacja bazuje na wzajemnych stosunkach zależności, we wzajemnej autonomii i wkładu każdego z elementów. Możemy ją stosować na katechezie, pamiętając jednak, że Bóg w każdym momencie życia człowieka, ze Swojej całkowicie darmowej inicjatywy i bez żadnego pytania, czy zamiaru człowieka może się objawić i udzielić siebie. Correlation (Latin cum cor-, relatio dependence) in catechesis is the reciprocal process of interdependence of human existence and the Christian message in the concrete historical incarnation of the Word of God. It is catechesis's fidelity to the mystery of the incarnation. The principle of correlation in catechesis should never be absolutized and has certain limitations. The fundamental truth that catechesis takes into account is the fact of God's absolutely selfless and unlimited salvific initiative. The plan of salvation is not conditioned by anything. Thus, correlation in catechesis has many limitations and is adequate to characterize only in part the relationships that occur in the various elements of the catechetical message. Correlation is based on mutual relations of dependence, in the mutual autonomy and contribution of each element. We can use it in catechesis, keeping in mind, however, that God can reveal Himself and give Himself at any moment of man's life, on His own free initiative and without any question or intention on the part of man.
- ItemPerspektywy rozwoju nauczania religii katolickiej w polskiej szkole(Wydawnictwo UKSW, 2010) Kiciński, AndrzejAktualna sytuacja zmusza do przemyślenia perspektyw rozwoju nauczania religii katolickiej w polskiej szkole i katechezy w szerszym znaczeniu. Artykuł stawia pytania: jak właściwie określić zadanie Kościoła we współczesnym świecie? W jaki sposób uporządkować różne działania eklezjalne? Jakie perspektywy przyjąć, aby być wiarygodnym i skutecznym? Wychodząc od ogólnej analizy katechetycznej, zostały opracowane perspektywy rozwoju posługi słowu Bożemu w kluczu czterech funkcji widzialnego Kościoła (znak diakonii, znak koinonii, znak martyrii, znak liturgii).
- ItemPodstawy wychowania religijnego osób z autyzmem(Polihymnia, 2010) Kiciński, AndrzejArtykuł analizuje nauczanie Kościoła skierowane do osób z różnymi niepełnosprawnościami. Opracowana jest autorska definicja katechezy osób ze spektrum autyzmu, która opiera się przede wszystkim na Piśmie Świętym, które uczy, że każdy człowiek został stworzony "na obraz Boży". Natomiast podstawowa edukacja religijna osób dotkniętych spektrum polega na towarzyszeniu im we wchodzeniu na drogę życia chrześcijańskiego. Stosuje się tutaj podstawowe zasady jak m.in. zasadę wierności Bogu i człowiekowi.
- ItemPowołanie katechety specjalnego(Polihymnia Lublin, 2010) Kiciński, AndrzejArtykuł odpowiada na pytania, jaki jest punkt wyjścia formacji nauczyciela religii do szkoły specjalnej? Jak wpisuje się ta posługa w misję eklezjalną, podczas której staje się katechetą osób z różnymi niepełnosprawnościami? Katecheta specjalny podczas studiów teologicznych nabiera przekonania, że pomimo rozwijającej się świadomości społecznej i niewątpliwego postępu pedagogiki specjalnej będzie włączony w długofalowy proces obrony praw osób niepełnosprawnych, od momentu poczęcia, aż do naturalnej śmierci. Jest on powołany i przygotowany do odważnego działania we wspólnocie chrześcijańskiej, aby katecheza z konieczności specjalistyczna nie została zepchnięta na margines duszpasterstwa specjalistycznego.
- ItemPraca socjalna w Szkolnych Kołach Caritas wspierająca rodziny dzieci niepełnosprawnych(Fundacja Pro Caritate, 2011) Kiciński, AndrzejTen artykuł jest próbą ukazania typowych reakcji rodziców na przyjście na świat dziecka z niepełnosprawnością, trudności rodzeństwa oraz reakcji środowiska. Ten materiał naukowy powstał w celu pomocy w tworzeniu parafialnych i szkolnych programów zajęć wychowawczych i formacji charytatywnej Kół Caritas, aby uwzględniały szeroką gamę problemów w pracy socjalnej wspierającej rodziny osób niepełnosprawnych.
- ItemRozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w wymiarze duchowym(Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2013) Kiciński, AndrzejDla katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną ważna jest teologiczna wizja Objawienia i Słowa Bożego. Po Soborze Watykańskim II w świadomości eklezjalnej intelektualistyczna koncepcja Objawienia oparta na modelu autorytatywnego przekazu prawdy została przezwyciężona. Dziś uznaje się wizję egzystencjalną i osobową, chrystologiczną i otwartą na historię. Kościół nigdy nie miał wątpliwości, że osoby chore są w pełni jego członkami, niemniej problematyka udziału osób z niepełnosprawnością intelektualną w Kościele była fragmentarycznie obecna w jego nauczaniu. Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną polega na towarzyszeniu im we wchodzeniu na drogę życia chrześcijańskiego. Stosując podstawową zasadę wierności Bogu i człowiekowi, katecheta może wybrać dogodne dla każdej osoby i siebie metody z pedagogiki specjalnej, musi jednak pamiętać, że korzystanie z dorobku dydaktyki nie zwalnia go z myślenia o Bożej pedagogii. Współczesna katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce musi skupić się na próbie zintegrowania swoich oddziaływań ze szkołą, wspólnotą parafialną i - przede wszystkim - z rodziną. Trzeba jednak podkreślić, że „zintegrowana” nie oznacza „umieszczona wewnątrz” np. szkoły, lecz połączona siecią wzajemnych relacji odzwierciedlających miłość, która pozwala rozpoznawać uczniów Jezusa. Bóg nie jest abstrakcją, ale Żyjącym, z którym nawiązujemy relację. W tej relacji nasza umiejętność rozumowania jest względna. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną nie może być postrzegana jako nierozumna i pozbawiona wszelkich zdolności abstrakcji. Trzeba docenić te jej możliwości w takiej mierze, w jakiej je posiada. Jest to ewangeliczna służba niepełnosprawnym, aby nie zatracili swoich talentów, lecz je pomnożyli. Każdy człowiek bowiem, także niepełnosprawny intelektualnie, otrzymał je od Boga. Theological vision of the Divine Revelation, as well as, God’s Word are of significant importance for catechesis for persons with special educational needs. After the Second Vatican Council the intellectualistic concept of the Revelation based on the model of authoritative transmission of truth, within ecclesial awareness, was abandoned. Today the models of existential, personal, Christological and historical vision are widely approved of. The Church has never questioned the fact, that the disabled persons constitute full members of the congregation, however, the matter concerning the participation of persons with special educational needs within the Church has been only partially mentioned as far as the contents of the Church teachings are concerned. Catechesis for persons with special educational needs consists in accompanying those persons while they are entering their way of Christian life. Catechist, following the primary rule of loyalty to God and to man, may choose to apply proper methods originating from special pedagogy, however, he should always keep in mind, that using the achievements in the didactics will not release him from considering the pedagogy of God. Modern catechesis for persons with special educational needs in Poland should focus on an attempt to integrate the impact it has on persons with school, parish community and - most of all - with the family. It is worth emphasizing, though, that “integrated” should not mean “placed within” school, for instance, but rather combined by means of mutual relations, which would reflect love, allowing for recognising the pupils of Jesus Christ. It is worth remembering, that God is not an abstract phenomenon, He is Alive, and we make relations with Him. In this case our reasoning ability constitutes rather a relative issue. Person with intellectual disability should not be perceived as unwise and deprived of any ability of abstract thinking. We should appreciate such an extent of those abilities, as this person is actually capable of. This is the evangelical ministry for disabled persons, which aims at encouraging them not to lose their gifts, but rather to multiply them, as every man, intellectually disabled as well, received those gifts straight from God.
- ItemŚwiatowe Dni Młodzieży laboratorium nowej ewangelizacji(Krajowe Biuro Organizacyjne Światowych Dni Młodzieży, 2013) Kiciński, AndrzejŚwiatowe Dni Młodzieży to na pewno znak nadziei i dar. Znak, że nie wszystkie sygnały postępowania młodzieży są negatywne. Dar, bo wiele kościołów lokalnych, gdzie były ŚDM odnowiło swe siły duchowe. Wspólnoty chrześcijańskie, najczęściej ruchy i nowe wspólnoty, poprzez swoją działalność pokazują realną możliwość przeżywania wiary chrześcijańskiej wraz z jej głoszeniem również wewnątrz współczesnej kultury. W ŚDM widać ożywiającą świeżość wiary i jej entuzjazm, co dokumenty o nowej ewangelizacji często postulują. Takiej świeżości wiary nie zapewnią żadne kościelne dekrety i początkowe liczne wątpliwości także niektórych biskupów. Jakie więc są przesłanki, że przy ŚDM pojęcie nowej ewangelizacji nie jest nadużywane?
- ItemW kierunku medycyny personalizowanej(Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019) Kiciński, AndrzejTen artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: co jest celem kształcenia przyszłych pracowników służby zdrowia na uczelni katolickiej i jakie kierunki badań mogą ubogacić się w relacji do medycyny personalizowanej? Nieustanny rozwój medycyny wymaga od uczelni profesjonalnego przygotowania pracowników służby zdrowia. Katolickie uniwersytety, na których istnieją wydziały czy kierunki medyczne, kładą duży nacisk na formację etyczno-religijną przyszłych pracowników służby zdrowia. Zawód to wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych. Katalog zawodów jest obszerny. Pośród nich są zawody, do których dodaje się określenie powołanie lub misja. W przypadku kierunków medycznych na uniwersytetach katolickich przykłada się wielką wagę do integralnej wizji chorego. W artykule zawarta jest analiza, jaka może być relacja między pedagogiką osób niepełnosprawnych i naukami teologicznymi a medycyną personalizowaną na uniwersytecie katolickim.