Dwujęzyczność w świetle badań nad mózgiem

Loading...
Thumbnail Image
Date
2014
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Politechnika Lubelska
Abstract
Pomimo wzrastającej popularności języka angielskiego, nazywanego współczesną lingua franca, dwujęzyczność jest wciąż jednym z najbardziej pożądanych atutów na rynku pracy, a także umiejętnością powszechnie darzoną estymą. W ciągu ostatnich lat radykalnie zmieniły się poglądy na temat edukacji dwujęzycznej. Wyniki najnowszych badań naukowych nie pozostawiają bowiem żadnych wątpliwości, że dzieci wychowujące się w środowisku dwujęzycznym są w pozycji uprzywilejowanej w stosunku do ich jednojęzycznych rówieśników. Dowiedziono również, że wysokie kompetencje językowe dzieci dwujęzycznych wywierają bezpośredni wpływ na ich umiejętności w wieku dorosłym. Nie zmienia to jednak faktu, że nauka języków obcych w każdym wieku ma korzystny wpływ na ludzki mózg, o czym świadczyć może chociażby potwierdzona licznymi badaniami naukowymi hipoteza, że dwujęzyczność przyczynia się do znacznego opóźnienia ujawnienia objawów choroby Alzheimera. Poniższy artykuł ma za zadanie przybliżenie tego złożonego zagadnienia, ilustrując na różnorodnych przykładach, w jakiej mierze dwujęzyczność przyczynia się do zmiany struktury ludzkiego mózgu, uwzględniając przy tym rolę edukacji dwujęzycznej oraz aktywność intelektualną osób dorosłych i starszych.
In spite of an increasing popularity of English, frequently named as a contemporary form of lingua franca, bilingualism is still one of the most desirable and valuable personal qualities on the job market, as well as a highly-respected complex of skills. Over the decades, the views on a bilingual education have undergone a fundamental change, as the newest research has dispelled the previous preconceptions and proved beyond doubt that children raised in a bilingual environment do have a massive advantage over their monolingual counterparts. Their well-developed skills have a direct impact on their future performance as adults. Nevertheless, it does not change the fact that acquiring foreign languages at any age has a positive effect on a human brain, which can be supported by the frequently-acknowledged hypothesis, proclaiming positive effects of bilingualism on delaying the onset of the Alzheimer's disease. This paper aims at providing with a better understanding of this complex issue by illustrating, to what extent bilingualism contributes to the modulation of the brain structure, as well as quality of our life, including the role of the bilingual education and intellectual activity of adults and elderly people.
Description
Keywords
dwujęzyczność, język obcy, edukacja dwujęzyczna, transfer językowy, ośrodki językowe w mózgu, rezerwa poznawcza, choroba Alzheimera, bilingualism, foreign language, bilingual education, language switching, brain language areas, cognitive reserve, Alzheimer‘s disease
Citation
Aspekty psychologiczne: między ciałem a umysłem, red. K. Kropiwiec. M. Szala, K. Maciąg, Lublin 2014, s. 124-140.
ISBN
978-83-7947-048-8
Creative Commons License