Bóg jako Istnienie Osobowe

Loading...
Thumbnail Image
Date
2011
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Towarzystwo Teologów Dogmatyków
Abstract
Teologia chrześcijańska od początku interpretuje objawienie o istnieniu Bożym w Wj 3,14: „Jam Jest, Który Jest” (Ehjeh aszer Ehjeh, Ego eimi ho oon, Ego sum qui sum), ujmując je przede wszystkim systemowo i metafizycznie jako Istnienie lub Istniejący w sposób absolutny, a dopiero wtórnie proegzystencjalnie jako „Będący pomocą i zbawcą”. Rozumienie metafizyczne zostało genialnie ujęte przez św. Tomasza z Akwinu jako„Samoistnie Istnienie” – Ipsum Esse Subsistens. Dopiero niedawno zwrócono uwagę, że Jezus Chrystus przypisywał sobie otwarcie atrybut Jahwe, mówiąc Ego eimi, „Jam Jest”. Wobec tego trzeba dziś dopowiedzieć, że istotą Boga jest Istnienie nieskończone, ale nie jakieś anonimowe, lecz osobowe. Jest ono bowiem wyrażone przez „Ja Jestem”. A zatem najwyższą racją istnienia jest Osoba Boża.
Die christliche Theologie interpretiert die Offenbarung über die göttliche Existenz in Ex 3,14 „Ich bin der Ich-bin!“ (Ehjeh aszer Ehjeh, Ego eimi ho oon, Ego sum qui sum) ursprünglich systematisch und metaphysisch als Existenz oder als Existierender in absoluter Weise, und erst dann sekundär proexistentialisch genommen als Existenz, die jemandem Hilfe und Heil leistet. Das metaphysische Verständnis wird generell vom Thomas von Aquin als subsistierende Existenz – Ipsum Esse Subsistens formuliert. Erst seit kurzem hat man darauf aufmerksam gemacht, dass Jesus sich selbst das Attribut von Jahwe offiziell zugeschrieben hatte, indem Er sagte: Ego eimi; „Ich bin“. So muss man heute hinzufügen, dass das Wesen Gottes die unendliche Existenz bedeutet, und dabei nicht anonyme, sondern personale Existenz. Sie wird in „Ich bin“ ausgedrückt. Der höchste Grund für die Existenz ist also die Person Gottes.
Description
Keywords
Ehjeh aszer Ehjeh, Ego eimi ho oon, Samoistne Istnienie osobowe, "jam jest" Jezusa, personalizm
Citation
"Teologia w Polsce", 2011, T. 5, nr 1, s. 23-29
ISBN