Kod kulturowy studentów zagranicznych w Polsce kluczem do przygotowania wykładów o niepełnosprawności

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Polihymnia
Abstract
Mamy coraz więcej studentów zagranicznych. Na wykładach w języku angielskim bywają niemal całe grupy studentów z Turcji, Indii, Chin, Tajwanu i innych krajów o odmiennych kulturach, religiach i przekonaniach. Wykłady dotyczące zagadnień poświęconych osobom z różnymi niepełnosprawnościami, czy w ogóle zdrowiu, opierają się na dorobku kultury zachodniej. Jak ci studenci, zwłaszcza z religii niechrześcijańskich, rozumieją pojęcie niepełnosprawności? Jak poznać ich bardziej lub mniej uświadomione przekonania wynikające z kultury, w której się wychowali i żyją? Kluczem do zrozumienia studentów afrykańskich jest zapewne rozumienie choroby w religiach pierwotnych. Hinduizm — narodowa religia Indii, sięgająca 2500 lat p.n.e., ma klucz do rozumienia ciała i zdrowia jako skonstruowanego według doskonałego wzorca harmonii i proporcji, gdzie niepełnosprawność czy choroba jest w pełni uzasadniona i usprawiedliwiona. Kluczem do zrozumienia cierpienia w islamie, w tym niepełnosprawności, jest to, że jest ono złem samym w sobie, ale nie dzieje się bez zgody Miłosiernego Boga. Próbując jednak poznać kod kulturowy naszych zagranicznych studentów, nie zawsze będzie można znaleźć jednoznaczne odpowiedzi — choćby dlatego, że rodzą się różne synkretyzmy religijne lub pseudoreligijne
We have more and more foreign students. In English courses, there are sometimes almost entire groups of students from Turkey, India, China, Taiwan and other countries with different cultures, religions and beliefs. Lectures on issues devoted to people with various disabilities, or health in general, are based on the achievements of Western culture. How do these students, especially those from non-Christian religions, understand the concept of disability? How to know their more or less conscious beliefs resulting from the culture in which they grew up and live? The key to understanding African students is probably the understanding of disease in primary religions. Hinduism – the national religion of India, dating back to 2500 years BC, has the key to understanding the body and health as constructed according to a perfect pattern of harmony and proportion, where disability or disease is fully justified and justified. The key to understanding suffering in Islam, including disability, is that it is evil in itself, but it does not happen without the consent of the Merciful God. However, trying to learn the cultural code of our foreign students, there will not always be clear answers – if only because various religious or pseudo-religious syncretisms are born
Description
ORCID: 0000-0003-3076-6878
Keywords
kultura, medycyna spersonalizowna, niepełnosprawność, religia, culture, personalised medicine, disability, religion
Citation
Medycyna spersonalizowana, red. nauk. A. Bogucka-Kocka, J. Kocki, Lublin: Polihymnia 2020, s. 55-67.
ISBN
978-83-7847-714-3