Działalność naukowo-dydaktyczna Hubertusa Halbfasa

Loading...
Thumbnail Image
Date
2014
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
TN KUL
Abstract
Hubertus Halbfas is an educationalist of religion, well-known not only in Germany. Polish catechetics only partly knows his research-didactic work. The article contains the first description of his life as a scientist and a complete list of his publications in the Polish language. It introduces the reader into the context of the development of catechetics/pedagogy of religion in Germany, and it indicates selected trends in Halbfas’s work. Halbfas’s thought that every human being has an inner desire to “transcend himself/herself’ and to experience ever new dimensions of his/her life, is a constant challenge to work out new programs of religious education. His didactic-symbolic conception tries to restore the lost narrative ability of religious experience to scholarly didactics, and although it contains many controversial elements, it is a challenge for modern educationists of religion and catechists in every cultural area.
Hubertus Halbfas jest znanym pedagogiem religii nie tylko w Niemczech. Polska katechetyka zna tylko częściowo jego działalność naukowo-dydaktyczną. Ten artykuł zawiera pierwszy w języku polskim pełny życiorys naukowy autora oraz kompletne zestawienie jego publikacji. Wprowadza w kontekst rozwoju katechetyki/pedagogiki religii w Niemczech oraz wskazuje na wybrane kierunki twórczości Halbfasa. Myśl Halbfasa, że każdy człowiek nosi w sobie pragnienie „przekraczania siebie” i doświadczania wciąż nowych wymiarów własnego życia, jest ciągłym wyzwaniem do opracowywania nowych programów nauki religii. Jego koncepcja dydaktycznosymboliczna próbuje przywrócić dydaktyce szkolnej utraconą zdolność narratywną doświadczenia religijnego i chociaż zawiera wiele elementów kontrowersyjnych — jest wyzwaniem dla współczesnych pedagogów religii i katechetyków każdego obszaru kulturowego.
Description
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3076-6878
Keywords
Hubertus Halbfas, nauczanie religii w szkole, dydaktyka symboli, język religijny, didactics of symbols, Hubertus Halbfas, religious education at school, religious language
Citation
„Roczniki Teologiczne” 2014, t. 61, nr 11, s. 57-73
ISBN