Psychospołeczne i kulturowe uwarunkowania relacji rówieśniczych w edkuacji wczesnoszkolnej

Abstract
Głównym celem pracy było określenie uwarunkowań jakości relacji rówieśniczych dzieci w edukacji wczesnoszkolnej. Na podstawie literatury przedmiotu przedstawiono aspekty uwarunkowań relacji rówieśniczych - determinanty osobowe, rodzinne, społeczne i kulturowe. W pierwszym rozdziale pracy omówiono relacje osobowe. Drugi rozdział pracy dotyczy uwarunkowań osobowych - cech temperamentu dziecka, jego nieśmiałości, zachowań lękowych, przewlekłych chorób w nabywaniu kompetencji społecznych. Oglądowi zostały poddane uwarunkowania rodzinne, tzn. czynniki wpływające na wczesne doświadczenia dziecka i ich związek z budowaniem relacji społecznych. Kolejny omówiony typ to uwarunkowania społeczne, które odnosiły się do klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej czy roli nauczyciela w budowaniu relacji między dziećmi. Uwarunkowania kulturowe odnosiły się do pozycji socjoekonomicznej rodziny dziecka i poziomu wykształcenia rodziców, jak również kultury domu rodzinnego. Pogłębiona lektura literatury przedmiotu umożliwiła wieloaspektową, dokładniejszą analizę badań i wyprowadzenia pogłębionych wniosków w zakresie prezentowanego tematu. Zastosowanie odpowiedniej techniki socjometrycznej pozwoliło na przebadanie uwarunkowań relacji rówieśniczych, które stały się podstawą do wyodrębnienia spośród grupy uczniów, jaką jest klasa szkolna, grupy o wysokiej i niskiej jakości relacji rówieśniczych.
The main purpose of the work was to determine the conditions for the quality of peer relations in early childhood education. based on the literature on the subject, the aspects of determinants of peer relationships - personal, family, social and cultural determinants. The first chapter of the work discusses personal relationships. The second chapter of the work concerns personal conditions - temperamental features of the child, its shyness, anxiety behavior, and chronic diseases in acquiring social skills. The family conditions were subjected, like: factors influencing the child's early experiences and the their relationship with building social relations. The next discussed type is social conditions that referred to the school class as a peer group or the role of the teacher in building relationships between children. Cultural determinants related to the socioeconomic position of the child's family and the level of parents' education as well as the family home culture. An in-depth reading of the subject literature has enabled a multi-aspect, more detailed analysis of research and the derivation of in-depth conclusions in the field of the presented topic. The use of an appropriate sociometric technique allowed to examine the conditions of peer relationships, which became the basis for distinguishing among the group of students, which is the school class, groups with high and low quality of peer relationships.
Description
Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki; promotor rozprawy doktorskiej: dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL
Keywords
relacje rówieśnicze, edukacja wczesnoszkolna, uwarunkowania, technika socjometryczna, peer relations, early school education, determinants, sociometric technique
Citation
ISBN
Creative Commons License