Rozprawy doktorskie 2018- / dostęp ograniczony

Permanent URI for this collection

Prace doktorskie zamieszczone w tej kolekcji są dostępne wyłącznie w Archiwum Uniwersyteckim KUL, pod warunkiem, że autor udzielił KUL licencji na udostępnienie swojej rozprawy w siedzibie Archiwum. Zasady udostępniania określa: Regulamin udostępniania zasobu Archiwum Uniwersyteckiego KUL

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 284
  • Item
    Dialog chrześcijańsko-muzułmański w nauczaniu Konferencji Episkopatu Francji w latach 1965-2019
    (2024-06-17) Karwowski, Sebastian
    Rozdział pierwszy dotyczy dialogu w doktrynie Kościoła katolickiego. Dotyka on najpierw kwestii doktrynalnych, jak również prezentuje kluczowe postaci i wydarzenia z dziejów relacji katolicko-muzułmańskich. Rozdział ukazuje także nauczanie na temat dialogu międzyreligijnego w ogóle i dialogu z islamem zawarte w dokumentach II Soboru Watykańskiego i rozwijane przez papieży. Rozdział drugi przedstawia kontekst i główne aspekty dialogu Kościoła katolickiego z islamem we Francji. Jest to najpierw kontekst historyczno-społeczny, umożliwiający zrozumienie, w jaki sposób we Francji pojawiły się liczne wspólnoty muzułmańskie i skąd wynikają współczesne problemy społeczne związane z ich obecnością. Następnie rozdział prezentuje stanowisko biskupów francuskich oraz ukazuje główne elementy charakteryzujące dialog prowadzony we Francji. Rozdział trzeci przedstawia najpierw główne kwestie obecne w dialogu katolicko-muzułmańskim, a następnie przybliża rezultaty tego dialogu oraz jego perspektywy. The first chapter deals with dialogue in the doctrine of the Church. It touches on doctrinal issues, as well as presents key figures and events in the history of Catholic-Muslim relations. The chapter also shows the teaching on interreligious dialogue in general and dialogue with Islam contained in the documents of the Second Vatican Council and developed by the popes. The second chapter presents the context and main aspects of the Church's dialogue with Islam in France. This is first the historical and social context, allowing an understanding of how Muslim communities emerged in France and where the contemporary social problems associated with their presence stem from. The chapter then presents the position of the French bishops and reveals the main elements that characterize the dialogue taking place in France. The third chapter shows the main issues present in the Catholic-Muslim dialogue, and then takes a closer look at the results of the dialogue and its prospects.
  • Item
    Relacje między naukami przyrodniczymi a teologią chrześcijańską w świetle twórczości Johna Polkinghorne’a jako fizyka i teologa
    (2024-06-26) Banasińska, Ewa
    Postawiona w pracy hipoteza dotyczy bliskiego pokrewieństwa między naukami przy­rodniczymi a teologicznymi. Głównym celem pracy jest umotywowanie tej hipotezy. Cele szczegółowe to: ukazanie przedmiotu, celu i me­tod stosowanych w naukach przyrodniczych oraz w teologii, a także ukazanie relacji między tymi naukami. Rozdział 1 dotyczy przedmiotu nauk przyrodniczych, oraz celu tych nauk, a także sto­sowanych w ich ramach metod. Rozdział 2 poświęcony jest naukom teologicznym - ich przedmiotowi, celowi i metodom. Rozdział 3 zawiera treści dotyczące relacji między naukami przyrod­niczymi a teologią. W rozdziale tym przedsta­wiono również współczesne rozumienie teologii naturalnej. Rozdział 4 przedstawia interdyscypli­narne spojrzenie na Boże działanie, odnoszące się do czasu stworzenia, czasów obecnych oraz przyszłych (eschatologia). Cel mojej pracy ma charakter apologetyczny i wiąże się z dostar­czeniem argumentów na rzecz tezy, że nauki przyrodnicze nie tylko nie sprzeciwiają się wie­rze w Boga, lecz stanowią dopełnienie wiedzy teologicznej. The hypothesis stated in the work concerns the close relationship between the natural sciences and theology. The main goal of the work is to ac­tivate the hypothesis. The specific goal is to present the subject, goal and method applied in the natural sciences and theology. Chapter 1 con­cerns the subject of the natural sciences, includ­ing the goal of these sciences and the methods they use. Chapter 2 is devoted to theological sci­ences, their subject, purpose and methods. Chapter 3 contains material on the relationship between the natural sciences and theology. This chapter also presents a contemporary understanding of natural theology. Chapter 4 presents an in­terdisciplinary look at God's action, relating to the time of creation, the present and the future (eschatology). The aim of my work is of an apol­ogetic nature and is related to providing arguments in favor of the thesis that the natural sci­ences not only do not contradict faith in God, but complement theological knowledge.
  • Item
    Katechizacja w archidiecezji przemyskiej w okresie posługi arcybiskupa Ignacego Tokarczuka w latach 1965-1993
    (2024-06-24) Dziedzic, Łukasz
    Kościół w swojej praktyce duszpasterskiej od zawsze korzystał z dokonań i metod oddziaływania duszpasterskiego poprzednich pokoleń, zwłaszcza działań z zakresu katechizacji. Są one wciąż na nowo odczytywane w świetle Objawienia Bożego i Magisterium Kościoła, aby zaradzić potrzebom, jakie stawia przed Kościołem rzeczywistość, w której obecnie się on znajduje. Dla realizacji tego celu konieczna jest ciągła refleksja, zarówno nad współczesnymi uwarunkowaniami katechizacji, jak i nad sposobami, metodami i strategiami katechetycznymi stosowanymi w przeszłości. Dlatego podjęcie badań nad tym zagadnieniem wydaje się być słuszne. W niniejszej dysertacji została podjęta próba odpowiedzi na pytanie, które stanowiło jej główny przedmiot badań: W jaki sposób realizowany był proces katechizacji w archidiecezji przemyskiej w okresie posługi arcybiskupa Ignacego Tokarczuka w latach 1965-1993? Rozprawa doktorska składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy z nich traktuje o historycznych uwarunkowaniach funkcjonowania archidiecezji. Kolejny został poświęcony zakresowi i zróżnicowaniu katechizacji w kontekście deficytu religijnego. W trzecim rozdziale podjęto tematykę katechetów w archidiecezji. Czwarty rozdział poświęcony został adresatom katechezy. Ostatnia część pracy dotyczy całościowej wizji katechizacji w archidiecezji w opisywanym okresie. In its pastoral practice, the Church has always drawn on the achievements and methods of pastoral influence of previous generations, especially the activities of catechization. These are constantly being reread in the light of Divine Revelation and the Magisterium of the Church in order to respond to the needs posed by the reality in which the Church finds itself today. In order to achieve this goal, constant reflection is necessary, both on the contemporary conditions of catechization and on the ways, methods and catechetical strategies used in the past. Therefore, it seems appropriate to undertake research on this issue. This dissertation attempts to answer the question that constituted its main focus: How was the process of catechization implemented in the Archdiocese of Przemyśl during the ministry of Archbishop Ignacy Tokarczuk in the years 1965-1993? The dissertation consists of five chapters. The first one dealt with the historical conditions of the functioning of the archdiocese. The next was devoted to the scope and diversity of catechization in the context of the religious deficit. The third chapter dealt with the subject of catechists in the archdiocese. The fourth chapter was devoted to the addressees of catechesis. The last part of the work was devoted to the overall vision of catechization in the archdiocese during the described period.
  • Item
    Formacja chrześcijańska młodzieży w świetle nauczania papieża Franciszka. Studium teologicznopastoralne
    (2024-06-27) Bielecki, Paweł
    Dysertacja jest próbą udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące aktualnych celów i metod formacji chrześcijańskiej młodzieży w świetle nauczania papieża Franciszka. W celu udzielenia odpowiedzi na postawione pytania dotyczące problemu badawczego dokonano analizy nauczania biskupa Rzymu odnoszącego się do formacji młodzieży. W pierwszym rozdziale dysertacji zostało ukazane zagadnienie formacji ludzkiej. Treścią drugiego rozdziału dysertacji jest formacja duchowa. Refleksja nad nauczaniem Papieża wskazała na narzędzia służące zjednoczeniu młodych ludzi z Bogiem. Analiza nauczania Franciszka dotycząca formacji intelektualnej młodzieży (trzeci rozdział dysertacji) wykazała, że stanowi ona ważny element formacji chrześcijańskiej, a jej brak prowadzi do występowania problemów w sferze życia moralnego. Formacja intelektualna - zdaniem Papieża - obejmuje przekaz wiedzy oraz jej koordynację z ludzkim działaniem i jego sferą emocjonalną. Ostatni rozdział rozprawy dotyczy formacji apostolskiej młodzieży. Formacja ta uzdalnia młodych ludzi do pełnienia misji wynikającej z przyjętego sakramentu chrztu. This dissertation is an attempt to answer the questions concerning the current aims and methods of the Christian formation of young people in the light of the teaching of Pope Francis. In order to answer the questions regarding the research problem, the author of the dissertation carried out the analysis of the teaching of the bishop of Rome, with regard to the formation of young people. The first chapter o f the dissertation contains the issue of the human formation. The second chapter of the dissertation regards spiritual formation. The reflection over the Pope’s teaching indicated the tools which serve to unite young people with God. The analysis of Francis’ teaching which concerns intellectual formation of young people (the third chapter of the dissertation) indicates that it constitutes an important part of the Christian formation and lack of this formation results in the emergence of problems in the sphere of moral life. According to the Pope, intellectual formation involves transfer of knowledge and coordination with human activity and his emotional sphere. The final chapter of the dissertation concerns the apostolic formation of young people. This formation enables young people to fulfil the mission which results from the received sacrament of baptism .
  • Item
    Intymność w związkach młodych dorosłych
    (2024-06-21) Krawiec, Bogumiła
    Przedmiotem pracy jest intymność w związkach młodych dorosłych. W pracy skupiono się przede wszystkim na relacjach romantycznych, zaś inne bliskie relacje, traktując jako tło dla podejmowanego tematu. Celem pracy jest określenie, jakim transformacjom podlega intymność w związkach młodych dorosłych, tzn. jak kształtuje się wyobrażenie o tym, co intymne oraz jak jest ono realizowane w związkach kobiet i mężczyzn we wczesnej dorosłości. W pracy znalazły się zagadnienia dotyczące: historycznego tła intymności, pojęć jej pokrewnych oraz sposobów jej definiowania (Rozdział I), kwestie związane z kontekstem rozwojowym intymności (Rozdział II), kwestie metodologiczne (Rozdział III). Znalazło się w niej także omówienie wyników badań - odpowiednio - mężczyzn i kobiet (Rozdział IV i V). W rozdziale VI znajduje się zaś podsumowanie wyników i ich dyskusja. Do zbadania intymności użyto autorskiego wywiadu podążającego oraz kwestionariusza. W badaniu wzięło udział 316 [osób (189 kobiet i 127 mężczyzn) w wieku 20- 35 lat. Do rekrutacji respondentów wykorzystano metodę kuli śnieżnej. Zapewniono anonimowość badania, a zebrane dane poddano szczególnej ochronie poprzez wprowadzenie niezależnych kodów literowo-cyfrowych. Procedura analizy danych podporządkowana była Strategii Rekonstrukcji Transformacji Procesu zakładającej analizę na dwóch poziomach (analiza pojedynczych przypadków i analiza zbioru przypadków). Dzięki analizom algorytmem C4.5 Quinlana uzyskano jedenaście wariantów kobiecych (K1-K11) i siedem wariantów męskich (M1-M7), które umieszczone zostały na kontinuum między brakiem intymności a intymnością, która odzwierciedla wszystkie możliwe cechy intymności. The subject of the study is intimacy in young adult relationships. The work focuses primarily on romantic relationships, while treating other close relationships as a background for the subject under consideration. The purpose of the work is to determine what transformations intimacy undergoes in young adult relationships, i.e. how the idea of what is intimate is formed and how it is realized in the relationships of men and women in early adulthood. The work includes issues concerning: the historical background of intimacy, related concepts and ways of defining it (Chapter I), issues related to the developmental context of intimacy (Chapter II), methodological issues (Chapter III). It also includes a discussion of the results of men and women, respectively (Chapters IV and V). In turn, Chapter VI contains a summary of the results and their discussion. The author's follow up interview and questionnaire were used to examine intimacy. A total of 316 people (189 women and 127 men) between the ages of 20 and 35 participated in the study. A snowball method was used to recruit respondents. The anonymity of the survey was ensured, and the collected data was subjected to special protection through the introduction of independent letter-digit codes. The data analysis procedure was subordinated to the Process Transformation Reconstruction Strategy assuming analysis at two levels (single case analysis and case set analysis). Analyses using Quinlan's C4.5 algorithm yielded eleven female variants (K1-K11) and seven male variants (M1-M7), which were placed on a continuum between lack of intimacy and intimacy that reflects all possible characteristics of intimacy.