Browsing by Author "Kwaśna, Emilia"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemPsychospołeczne i kulturowe uwarunkowania relacji rówieśniczych w edkuacji wczesnoszkolnej(2018-10-05) Kwaśna, EmiliaGłównym celem pracy było określenie uwarunkowań jakości relacji rówieśniczych dzieci w edukacji wczesnoszkolnej. Na podstawie literatury przedmiotu przedstawiono aspekty uwarunkowań relacji rówieśniczych - determinanty osobowe, rodzinne, społeczne i kulturowe. W pierwszym rozdziale pracy omówiono relacje osobowe. Drugi rozdział pracy dotyczy uwarunkowań osobowych - cech temperamentu dziecka, jego nieśmiałości, zachowań lękowych, przewlekłych chorób w nabywaniu kompetencji społecznych. Oglądowi zostały poddane uwarunkowania rodzinne, tzn. czynniki wpływające na wczesne doświadczenia dziecka i ich związek z budowaniem relacji społecznych. Kolejny omówiony typ to uwarunkowania społeczne, które odnosiły się do klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej czy roli nauczyciela w budowaniu relacji między dziećmi. Uwarunkowania kulturowe odnosiły się do pozycji socjoekonomicznej rodziny dziecka i poziomu wykształcenia rodziców, jak również kultury domu rodzinnego. Pogłębiona lektura literatury przedmiotu umożliwiła wieloaspektową, dokładniejszą analizę badań i wyprowadzenia pogłębionych wniosków w zakresie prezentowanego tematu. Zastosowanie odpowiedniej techniki socjometrycznej pozwoliło na przebadanie uwarunkowań relacji rówieśniczych, które stały się podstawą do wyodrębnienia spośród grupy uczniów, jaką jest klasa szkolna, grupy o wysokiej i niskiej jakości relacji rówieśniczych.