Media Education and the New Evangelization. Part One: Media Components and Challenges
Loading...
Date
2020
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo KUL
Abstract
This article represents the first instalment of a two-part study on the relationship between
media education and the new evangelization. The author puts forward a claim that pursuing the new
evangelization in the Church demands the media education of the evangelizers and their cooperation
with leaders in media education. Proving this thesis advances via three stages: (1) Outlining selected
components of the media context of the new evangelization, in light of selected theses from the Church
Magisterium; (2) Discussing selected challenges for both media education and the new evangelization;
and (3) Presenting selected postulates and educational proposals for media literacy formation and the
new evangelization. This last part outlines five media components of the new evangelization, along with
three main challenges for both media and the new evangelization, stemming from their interrelationship.
The main research methods used in this article are: the Magisterial method, sub ratione Dei, and comparative
synthesis
Jednym z ważnych wyzwań dla Kościoła jest nowa ewangelizacja w kontekście medialnym. Autor artykułu stawia tezę, iż do prowadzenia nowej ewangelizacji w Kościele konieczna jest edukacja medialna i cyfrowa. Dowodzenie tej tezy odbywa się na w trzech etapach: 1. Ukazanie związków edukacji medialnej z naukami teologicznymi; 2. Ukazanie wybranych komponentów medialnego kontekstu nowej ewangelizacji w świetle wybranych wypowiedzi Magisterium Kościoła; 3. Prezentacja wybranych wyzwań zarówno dla edukacji medialnej i nowej ewangelizacji. Autor postuluje pilną konieczność dalszej refleksji naukowej nad edukacją medialną w obszarze teologii pastoralnej oraz formacji medialnej w duszpasterstwie ukierunkowanym ewangelizacyjnie. Metody wiodące zastosowane w przygotowaniu niniejszego artykułu to krytyczna analiza zawartości oraz metoda syntezy.
Jednym z ważnych wyzwań dla Kościoła jest nowa ewangelizacja w kontekście medialnym. Autor artykułu stawia tezę, iż do prowadzenia nowej ewangelizacji w Kościele konieczna jest edukacja medialna i cyfrowa. Dowodzenie tej tezy odbywa się na w trzech etapach: 1. Ukazanie związków edukacji medialnej z naukami teologicznymi; 2. Ukazanie wybranych komponentów medialnego kontekstu nowej ewangelizacji w świetle wybranych wypowiedzi Magisterium Kościoła; 3. Prezentacja wybranych wyzwań zarówno dla edukacji medialnej i nowej ewangelizacji. Autor postuluje pilną konieczność dalszej refleksji naukowej nad edukacją medialną w obszarze teologii pastoralnej oraz formacji medialnej w duszpasterstwie ukierunkowanym ewangelizacyjnie. Metody wiodące zastosowane w przygotowaniu niniejszego artykułu to krytyczna analiza zawartości oraz metoda syntezy.
Description
Keywords
Media education, new evangelization, Internet, social media, theology of media, Edukacja medialna, nowa ewangelizacja, media społecznościowe, teologia mediów
Citation
"Verbum Vitae" 37 (2020) nr 2, s. 407-425