Studia Prawnicze KUL, 2021, nr 3
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Studia Prawnicze KUL, 2021, nr 3 by browse.metadata.type "info:eu-repo/semantics/other"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- ItemBibliografia pracowników naukowych Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II za rok 2010(Wydawnictwo KUL, 2021) Gądzik, Zuzanna
- ItemBrak możliwości wypowiadania się przez organ odwoławczy w decyzji kasacyjnej wydanej na podstawie art. 138 § 2 K.p.a. o ewentualnym naruszeniu prawa materialnego lub interesu prawnego strony skarżącej - glosa aprobująca do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 kwietnia 2018 r., II OSK 1781/17(Wydawnictwo KUL, 2021) Zdyb, PrzemysławW glosowanym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego poruszono problem wypowiadania się przez organ odwoławczy w decyzji kasacyjnej wydanej na podstawie art. 138 § 2 K.p.a. w przedmiocie ewentualnego naruszenia prawa materialnego lub interesu prawnego strony skarżącej przez organ pierwszej instancji. NSA słusznie zauważył, że na podstawie tego artykułu organ odwoławczy nie rozstrzyga o meritum sprawy, nie przeprowadza merytorycznej kontroli decyzji wydanej przez organ pierwszej instancji, gdyż wydając decyzję kasacyjną (która ma charakter formalny), wskazuje na konieczność przeprowadzenia w określonym zakresie lub w całości postępowania wyjaśniającego, celem poczynienia ustaleń niezbędnych do prawidłowego rozstrzygnięcia sprawy. W tej sytuacji organ odwoławczy nie może wypowiadać się o ewentualnym naruszeniu prawa materialnego lub interesu prawnego strony skarżącej. Decyzja kasacyjna nie może bowiem spowodować niekorzyści „materialnej” dla strony.
- ItemCzy zakresem zastosowania art. 15 § 1 Kodeksu spółek handlowych objęte są umowy ustanawiające zabezpieczenia hipoteczne na nieruchomościach spółek – uwagi na tle wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 marca 2017 r.(Wydawnictwo KUL, 2021) Kubasik, Krzysztof AndrzejPrzepis art. 15 Kodeksu spółek handlowych ustanawia wymóg uzyskania zgody zgromadzenia wspólników albo walnego zgromadzenia na dokonanie wskazanych w nim czynności prawnych. Zawarty w przepisie katalog ma jednak charakter otwarty, a ustalenie jego zakresu budzi istotne wątpliwości interpretacyjne. W orzecznictwie sądowym wyłącza się z tego zakresu ustanawianie hipoteki, co budzi zastrzeżenia z punktu widzenia reguł wykładni funkcjonalnej, ochrony majątku spółki oraz uprawnień kontrolnych wspólników bądź akcjonariuszy.
- ItemEpistula Imperatoris Hadriani ad Ephesios. List Cesarza Hadriana do Efezjan(Wydawnictwo KUL, 2021) Tadajczyk, KonradCesarz Hadrian poświęcał dużo uwagi funkcjonowaniu rad miejskich miast greckich. Przedstawiony artykuł zawiera oryginalne teksty cesarskich listów związane z wyborem członków rady miejskiej Efezu. Listy zostały przetłumaczone oraz wyposażone w aparat krytyczny.
- ItemSome legal issues on compensation for environmental damage under Vietnamese law and the law of the European Union(Wydawnictwo KUL, 2021) Tran, Cong Thiet; Vu Thi, Duyen ThuyW ostatnich latach ustawa o odszkodowaniu za szkody w środowisku była palącą kwestią w wielu krajach na całym świecie, zwłaszcza w krajach rozwijających się, gdzie dylemat dotyczy równowagi między rozwojem gospodarczym a ochroną środowiska. Kwestię odpowiedzialności za szkody w środowisku można rozpatrywać z wielu perspektyw. Przedmiotem niniejszego opracowania będzie odszkodowanie z tytułu odpowiedzialności cywilnej. Poznanie i zbadanie przepisów krajów rozwiniętych, takich jak te należące do Unii Europejskiej, odgrywa ważną rolę w opracowywaniu i doskonaleniu prawodawstwa dotyczącego ochrony środowiska w ujęciu ogólnym oraz ustawy o kompensacji środowiskowej dla Wietnamu w szczególności. W artykule autorzy przedstawiają spostrzeżenia w zakresie niektórych przepisów prawnych dotyczących odszkodowań za szkody w środowisku na podstawie porównania z prawem Unii Europejskiej w celu określenia sposobu kształtowania regulacji prawnych w zakresie odszkodowań za szkody w środowisku. Przyczynia się to do stworzenia fundamentu dla wprowadzenia rozwiązań poprawiających skuteczność ustawy o odszkodowaniu za szkody środowiskowe w Wietnamie.
- ItemTraktat z Lizbony a polityka migracyjna Unii Europejskiej(Wydawnictwo KUL, 2021) Podraza, Marek DawidBudowa efektywnej polityki migracyjnej jest jednym z największych wyzwań Unii Europejskiej. Jej celem jest skuteczne zarządzanie ruchami migracyjnymi przy jednoczesnym niwelowaniu nielegalnej migracji i poszanowaniu praw człowieka. Pierwsze próby prawnego uregulowania tej kwestii na szczeblu wspólnotowym podjęto już w 1985 r. O ile Traktat amsterdamski z 1997 r. dokonał uwspólnotowienia polityki azylowej, wizowej i migracyjnej, o tyle dopiero Traktat z Lizbony nadał im dzisiejszą formę i rozszerzył kompetencje Unii Europejskiej w tym zakresie. Dodatkowo poprawił on koordynację podejmowanych zadań i wzmocnił ochronę obywateli państw trzecich. Prawdziwym sprawdzianem dla unijnej polityki migracyjnej był kryzys migracyjny na naszym kontynencie, będący efektem Arabskiej Wiosny. Jak pokazały ostatnie lata, wypracowane mechanizmy nie zdały egzaminu, a zasady solidarności i sprawiedliwego podziału odpowiedzialności między państwami członkowskimi w dużym stopniu pozostały martwymi przepisami traktatowymi.
- ItemWariantowanie skalą przedsięwzięcia. Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 stycznia 2019 r. , II OSK 3147/18(Wydawnictwo KUL, 2021) Krystek, Jacek JoachimGlosa odnosi się do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 stycznia 2019 r., II OSK 3147/18, w którym stwierdzono, że zmiana mocy farmy wiatrowej nie jest wariantem alternatywnym, lecz innym rodzajem przedsięwzięcia. Zastosowany przez sąd sposób wnioskowania został poddany wyczerpującej analizie i krytyce. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko nie wprowadza żadnych wymogów formalnych, jakie w czasie oceny oddziaływania na środowisko muszą spełniać analizowane warianty, za wyjątkiem alternatywności w stosunku do wariantu proponowanego przez wnioskodawcę.