Artykuły naukowe (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WNS) by browse.metadata.type "info:eu-repo/semantics/book"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- ItemMiłosierdzie czy opieka społeczna . Od starożytności do oświecenia(TN KUL, 2020) Surdacki, Marian
- ItemMołdawia i Unia Europejska - od współpracy do integracji(Wydawnictwo KUL, 2014) Piskorska, Beata; Kosienkowski, MarcinCelem autorów jest analiza stanu współpracy Mołdawii z Unią Europejską, gdyż coraz większe zaawansowanie Mołdawii może doprowadzić w dalszej perspektywie do integracji z Unią Europejską. Cennym zagadnieniem będzie ukazanie Mołdawii jako obszaru poddanego wpływom międzynarodowym, przez co istotnego z punktu widzenia bezpieczeństwa europejskiego. Przedmiotem analizy w szczególności uczyniono politykę Unii Europejskiej i wybranych państw członkowskich mającą na celu wzmocnienie inicjatyw Europejskiej Polityki Sąsiedztwa na jej kierunku wschodnim, przede wszystkim promowanego przez Polskę Partnerstwa Wschodniego. Szukano odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu interesy państw w kwestiach współpracy czy integracji Mołdawii z Unią, jak też uczestnictwa w rozwiązaniu konfliktu w separatystycznym Naddniestrzu (w związku z sytuacją ekonomiczną Unii Europejskiej) są zbieżne z interesami innych państw członkowskich UE, a w jakim przeciwstawne.
- ItemOblicza wyborów. Studia wyborcze i analizy kampanii parlamentarnej w 2015 roku na Lubelszczyźnie(Wydawnictwo KUL, 2016) Łukasik-Turecka, AgnieszkaParlamentarna kampania wyborcza 2015 roku była ostatnią z czterech elekcji, które polski kalendarz wyborczy przewidział na lata 2014-2015. Kampania wyjątkowa, będąca niejako kontynuacją kampanii prezydenckiej, przeplatana działaniami związanymi z wrześniową kampanią referendalną. To kampania, w wyniku której jedno ugrupowanie przejęło w praktyce pełnię władzy w Polsce; żadnej partii po 1989 roku nie udało się utworzyć rządu bez konieczności szukania koalicjanta – koalicjantów zwycięskie ugrupowanie znalazło na etapie tworzenia list wyborczych; to kampania, w której kandydaci po raz pierwszy na taką skalę korzystali z narzędzi komunikowania politycznego praktycznie do momentu rozpoczęcia ciszy wyborczej, wreszcie to kampania, w której w dużej mierze rywalizujące ze sobą ugrupowania postawiły na kobiety. Celem niniejszej publikacji jest próba przyjrzenia się parlamentarnej kampanii wyborczej głównie z perspektywy Lubelszczyzny, chociaż starano się uchwycić również i szerszy, ogólnopolski kontekst.
- ItemW służbie nauki, wychowania i wartości. Szkice biograficzne o lubelskim środowisku naukowym(Episteme, 2015) Skrzyniarz, Ryszard; Łobacz, Małgorzata; Borowska, BarbaraLublin jest miastem, w którym tradycje akademickie są bardzo bogate i różnorodne. Jako ważny ośrodek na akademickiej mapie Polski od zawsze skupiał autorytety, które wpływały na światopogląd i kształtowały postawy kolejnych pokoleń. W niniejszej publikacji zebrano biografie osób z lubelskich uczelni, które wpłynęły na rozwój akademickiego Lublina. Jednak w przeważającej części pracy prezentowane jest środowisko KUL. Autorzy tekstów zebranych w tym tonie przedstawiają ludzi – naukowców i studentów – związanych z lubelskim środowiskiem akademickim. Ukazują ich zawiłe losy, zanim trafili do Lublina, zaangażowanie w pracę na tutejszych uniwersytetach, w rozwój wielu dziedzin nauki i w dydaktykę, a także ich dzieje po wyjeździe z miasta, podkreślając, jak zdobyta na tutejszych uniwersytetach wiedza i doświadczenie wpłynęły na ich życie osobiste i działalność zawodową.
- ItemWizerunek Wałęsy w świetle jego wypowiedzi(Wydawnictwo POLIHYMNIA Sp. z o.o., 2000) Łukasik-Turecka, AgnieszkaNiniejsza publikacja przedstawia postać laureata pokojowej Nagrody Nobla, do tej pory traktowaną głównie jako podmiot polityczny, z innej perspektywy - mianowicie komunikacyjnej, a więc także językowej. Celem pracy było zanalizowanie wypowiedzi tego polityka i określenie, w jakim stopniu język może wpływać na kreowanie wizerunku osoby publicznej. Interpretacja zjawisk językowych, zawarta w tej pracy, nie jest jednakże charakterystyką lingwistyczną. Jest ona pisana z punktu widzenia politologa. Zadanie postawione w pracy miało na celu, poza oczywiście samą analizą tekstów, określenie roli mowy Lecha Wałęsy. Teksty, na których bazowano, analizując wypowiedzi Lecha Wałęsy, zarejestrowane były na kasetach wideo i magnetofonowych. Przy pisaniu pracy korzystano także z transkrypcji tekstów prezydenta zamieszczonych w różnych pismach. Praca ta jest pomyślana jako wstęp do badań nie tylko nad wypowiedziami Lecha Wałęsy, ale także wpływem języka tego polityka na kreowanie wizerunku jego osoby.
- ItemWybory do Parlamentu Europejskiego na Lubelszczyźnie w 2014 roku(Wydawnictwo KUL, 2015) Łukasik-Turecka, AgnieszkaPublikacja poświęcona została wyborom do Parlamentu Europejskiego w oparciu o kampanię wyborczą na Lubelszczyźnie. Rozdziały kolejno poświęcone zostały genezie i specyfice Parlamentu Europejskiego, ukazaniu wyborów do Parlamentu Europejskiego jako miernika rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, nakreśleniu aksjologicznego tła analizowanej kampanii, pokazaniu rywalizacji wyborczej przez pryzmat problematyki ukraińskiej, problematyce kreacji wizerunku liderów list wyborczych do Parlamentu Europejskiego na Lubelszczyźnie, perswazji retorycznej ukazanej na tle innych sposobów kreowania wizerunku, prezentacji kandydatów na łamach prasy regionalnej, w mediach społecznościowych, a także przy użyciu wizualnej reklamy zewnętrznej oraz reklamy w internecie. Wieloaspektowe ujęcie tematu kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego na Lubelszczyźnie w 2014 roku, zdaniem redaktorki, pozwala na lepsze zrozumienie specyfiki tej kampanii.
- ItemZmiana usytuowania radia w komunikowaniu politycznym(Wydawnictwo KUL, 2018) Łukasik-Turecka, AgnieszkaCelem głównym monografii było wskazanie, na przykładzie polskiej radiofonii, przede wszystkim radiofonii publicznej, obecnego usytuowania radia w komunikowaniu politycznym, natomiast celem pomocniczym zdiagnozowanie czynników wpływających na zmianę umiejscowienia radia w komunikowaniu politycznym. W pracy zdefiniowano terminy „audytywne komunikowanie polityczne” i „polityczna strategia komunikacyjna w obszarze komunikowania audytywnego”, zaprezentowano autorską typologię właściwą dla audytywnego komunikowania politycznego, a także wykazano zmiany usytuowania radia w komunikowaniu politycznym w jego trzech obszarach: radia jako instrumentu propagandy, medium informacji politycznej i instrumentu wyborczego.