Artykuły naukowe (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WNS) by browse.metadata.rights "Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International"
Now showing 1 - 20 of 27
Results Per Page
Sort Options
- ItemChanges in the Religiosity of Secondary School Youth in Poland. A Sociological Analysis(Wydawnictwo KUL, 2023) Adamczyk, TomaszThe results of sociological studies on the transformation of religiosity indicate the deeper changes that have been taking place in this sphere in recent years. Therefore, it is worth paying attention to the religious transformations of the youth, as they can be regarded as a kind of barometer foreshadowing future development trends. The article shows the religiosity of secondary school students in Puławy. The empirical material used for the sociological analyses was collected during surveys carried out in 1994, 2009, 2016 and 2021, in the same secondary schools in Puławy, using the same survey questionnaire entitled “Secondary school graduates and moral values.” This article attempts to answer the research question of what changes have taken place over nearly 30 years in the religiosity of the surveyed youth, what direction these changes are taking and what is the pace of these changes. The following indicators were chosen to outline the religiosity of secondary school students: religious and religious self-declarations, religious practises, religious commitment. Wyniki badań socjologicznych dotyczących przemian religijności wskazują na głębsze zmiany, jakie dokonują się w tej sferze w ostatnich latach. Warto więc zwrócić uwagę na przemiany religijne młodzieży, gdyż mogą być one traktowane jako swoistego rodzaju barometr zapowiadający przyszłe trendy rozwojowe. W artykule została ukazana religijność młodzieży maturalnej w Puławach. Materiał empiryczny wykorzystany do analiz socjologicznych został zebrany podczas badań ankietowych przeprowadzonych w latach 1994, 2009, 2016 oraz 2021, w tych samych puławskich szkołach ponadpodstawowych, za pomocą tego samego kwestionariusza ankiety pt. „Maturzyści a wartości moralne”. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania badawcze, jakie zmiany dokonały się na przestrzeni blisko 30 lat w religijności ankietowanej młodzieży, jaki przybierają one kierunek, a także jakie jest tempo tych przemian. Do nakreślenia religijności młodzieży maturalnej zostały wybrane następujące wskaźniki: autodeklaracje wyznaniowe i religijne, praktyki religijne, zaangażowanie religijne.
- ItemCzym jest naturalne planowanie rodziny?(Redakcja Wydawnictw KUL, 1999) Kornas-Biela, Dorota
- ItemEdmunda Wnuka-Lipińskiego ujęcie konfliktu wartości i interesów(Wydawnictwo KUL, 2023) Dobrogowska, MonikaW artykule przedstawiono aksjologiczno-pragmatyczną perspektywę badawczą stosowaną przez Edmunda Wnuka-Lipińskiego w kontekście społeczeństwa polskiego. Na podstawie przeprowadzonych rozważań stwierdzono, że kategorie wartości są to, jego zdaniem, ugruntowane w danej tradycji kulturowej pożądane stany wspólnoty politycznej bądź jednostek, natomiast interesy dotyczą sfery pragmatycznej i oznaczają sytuację, której osiągnięcie jest z jakiegoś punktu widzenia korzystne. Autor badał konflikty występujące między różnymi wartościami, między interesami, a także między wartościami a interesami. Wnuk-Lipiński, szczególnie zainteresowany fazami radykalnej zmiany społecznej, przedstawiał je, opierając się przede wszystkim na preferencjach polskiego społeczeństwa, dotyczących konkretnych wartości i interesów. Perspektywę aksjologiczno-pragmatyczną stosował również do badań współczesnych postaw i zachowań Polaków. The article presents an axiological-pragmatic research perspective applied by Edmund Wnuk-Lipiński in the context of Polish society. On the basis of the considerations carried out, the categories of values are, in his opinion, the desirable states of the political community or individuals established in a given cultural tradition, while interests refer to the pragmatic sphere and denote a situation the achievement of which is advantageous from some point of view. The author investigated conflicts occurring between different values, between interests, as well as between values and interests. Particularly interested in the phases of radical social change, Wnuk-Lipiński presented them based primarily on the preferences of Polish society for specific values and interests. He also applied the axiological-pragmatic perspective to the study of contemporary Polish attitudes and behaviour.
- ItemEkspresja gniewu a problematyczne używanie internetu(Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2022-12-29) Dudziak, Arkadiusz; Sitarczyk, MałgorzataCelem badań ukazanych w niniejszym artykule jest analiza relacji między problematycznym używaniem Internetu (PUI) a ekspresją gniewu. Badania były prowadzone w grupach uczniów szkół średnich (N = 236) i studentach (N = 85). Grupa badana wynosiła razem 321 osób w wieku od 15 do 26 lat. Do analizy korelacji między zmiennymi – ekspresja gniewu i problematyczne używanie Internetu użyto kwestionariuszy: Skale Ekspresji Gniewu (SEG) oraz Test Problematycznego Używania Internetu (TPUI22). Analiza wyników badań wskazuje na to, że doświadczenia nabywane w świecie wirtualnym mogą wpływać na nasilenie ekspresji gniewu zewnętrznego, kierowanego na innych ludzi, a także agresji w świecie wirtualnym i realnym. Jednakże korelacje między tymi wymiarami są słabe bądź przeciętne, więc powodów agresji nie należy dopatrywać się jedynie w problematycznym używaniu Internetu. Wysokie nasilenie PUI może sprzyjać rozwojowi agresywności, ale nie jest jej jedyną przyczyną, której można doszukiwać się w środowisku akceptującym agresję i przemoc lub w temperamencie i wrodzonych predyspozycjach do dużej reaktywności emocjonalnej. The aim of the research presented in this article is to analyze the relationship between problematic use of the Internet (PUI) and anger expression. The research was conducted in a group of high school students (N = 236) and universi ty students (N = 85). Altogether there were 321 people in age from 15 to 26. For the analysis were used standardized tools: anger expression – Skala Ekspresji Gniewu (SEG) and problematic Internet use – Test Problematycznego Używania Internetu (TPUI22). The analysis showed that experiences gained in the Internet, may be related to the expression of anger outside, directed to other people and may causing aggression not only in virtual space. However, analyzed relationships between these variables are weak, so the causes of aggression should not be seen only in problematic use of Internet. PUI may encourage the development of aggressiveness, but it is not the only causa of it, which can be looked in an environment that accepts aggression and violence or in temperament and the innate predispositions to high emotional reactivity.
- ItemEmotions in the Language of the Media(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Białek-Szwed, Olga; Wójciszyn-Wasil, AnetaThe objective of this article is to present major aspects of linguistic studies of emotions. The studies rely on cognitive linguistics methodology, which encompasses both the spoken and written language, as well as non-verbal communication. Communicative aspects are of great importance, making it possible to observe the interaction between language and emotions. Emotionally-charged lexis and so-called “hate speech” are exemplary manifestations of linguistic emotional expressions. Contemporary studies of language used in the media concentrate on an analysis of means of linguistic expression, cognitive definitions and mechanisms which generate emotions. The results of this study can be applied to various types of the media, they can help the media reach their target audience and engage the audience in the presented message. Artykuł przedstawia najważniejsze aspekty badań emocji w obszarze języka. Za punkt wyjścia przyjęto ustalenia językoznawstwa kognitywnego, które uwzględniają zarówno język pisany, jak i mówiony, a w ostatnich pracach także szeroko rozumiany przekaz pozawerbalny. Istotny kontekst stanowi sytuacja komunikacyjna pozwalająca na obserwację języka i emocji w interakcji. Jako przykładowe przejawy ekspresji językowej wskazano nacechowaną emocjonalnie leksykę oraz tzw. mowę nienawiści. Współczesne badania nad językiem używanym w mediach koncentrują się na analizie środków ekspresji językowej, definicji poznawczych oraz mechanizmów generujących emocje. Wyniki tych badań mogą być zastosowane w różnego typu mediach, mogą pomóc w dotarciu do grupy docelowej i zaangażowaniu odbiorców w prezentowany przekaz.
- ItemEurowaisen. Humanitäre Folgen der europäischen Einigung(Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG, 2016) Magier, Piotr; Kolleck, BerndDie Arbeitsmigration von Mittel-und Osteuropa in die westlichen Länder der Union mag vorteilhaft für das persönliche Fortkommen der Migrierenden und den ökonomischen Aufschwung in deren Heimat sein, führt aber bei vielen der zurückgelassenen Kinder zu psychischen, schulischen und sozialen Problemen. Sie sind oft die Verlierer des wirtschaftlichen Fortschritts. Das Problem der „Eurowaisen “überfordert vielfach die Erziehungs-und Hilfeeinrichtungen und sorgt für kontroverse Debatten in Medien und Wissenschaft. Millions of east Europeans left their homes to find better paid jobs in western countries of the EU. This migration can promote individual advancement and national economies. For the left behind children it often becomes a burden on psyche, socialisation and education – children often carry the humanitarian impact of economic upturn. The problem of “Euro orphanhood” is overstraining educational and social help institutions in the countries of origin and causing public as well as scientific debates.
- ItemIdeał wychowania według ks. Luigiego Giussaniego(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Rynio, AlinaMając na uwadze podjęty temat, autorka próbuje odpowiedzieć na następujące pytania: 1) Jak ks. L. Giussani rozumiał i definiował fenomen samego wychowania?; 2) Co w jego przesłaniu wychowawczym było wartością lub dobrem, które w najwyższej mierze czyniło i czyni zadość wymogom człowieka i staje się przedmiotem ludzkich dążeń jako doskonały wzór wychowana?; 3) Jaki jest ideał doskonałości, za którym ks. L. Giussani podążał, i co określał jako model wychowawczy pozwalający wskazać dyspozycje, jakie pedagodzy powinni rozwijać u uczniów?; 4) Co według ks. L. Giussaniego pełniło i dalej pełni funkcję wymogu, który wyznacza drogę w wychowaniu młodego człowieka w rodzinie?; Wreszcie ukonkretniając całe zagadnienie, publikacja niesie odpowiedź na pytanie 5) Jakiego człowieka chciał wychować ks. L. Giussani i co było dla niego najistotniejsze w tym względzie? Artykuł dokumentuje, że włoski myśliciel dzieląc się doświadczeniem swojej wiary przekazanej mu przez matkę i swoich wychowawców, mając odwagę bycia wolnym i odpowiedzialnym, ze skarbca ludzkiej mądrości wydobywał rzeczy „stare i nowe”. Nie było też dla niego najistotniejsze, czego młodzi potrafią dokonać, ale kim są, jakie są ich predyspozycje i możliwości i kim potrafią być w przyszłości. Nie dziwi zatem, że w ideał omawianego wychowania wpisane jest wychowanie człowieka autentycznie religijnego i wierzącego, który niczego nie cenzuruje i nie zapomina, a swoją moc i siłę czerpie z Boga, który jest „wszystkim we wszystkim”, co Giussani nazywa „formułą wieczności” i Chrystusa, „który jest wszystkim we wszystkich”, co z kolei stanowi „formułę egzystencji i historii”. Jest to człowiek, który zgodnie z zaleceniem pawłowym „wszystko bada, a zachowuje jedynie to, co szlachetne” (por. 1 Tes 5,21). Mając zaś pozytywne podejście do rzeczywistości, nieustannie poszukuje prawdy, co otwiera go na dialog ekumeniczny oraz przyjazne i trwałe objęcie tego, kto jest inny. W ideał wychowawczy Giussani wpisuje uważność, odwagę, wolność i odpowiedzialność wychowanka. Co więcej w ideał tego wychowania wpisane jest właściwe człowiekowi używanie rozumu, umiejętność czytania znaczenia znaków, a zarazem krytyczność, kreatywność i bezinteresowność. Wychowywany zgodnie z tym ideałem człowiek stara się słuchać innych, jest wrażliwy na piękno i prawdę, potrafi trwać na modlitwie, docenia wartość ciszy i milczeniu, jest przyzwyczajany do permanentnej pracy nad sobą polegającej na porównywaniu i osądzaniu wszystkiego z „doświadczeniem podstawowym”, w jakie wyposażyła go matka natura. Keeping in mind the topic which was being undertaken, the author tries to answer the following questions: 1) How did Fr. L. Giussani understand and define the phenomenon of education itself?; 2) What in his educational message was the value or good which has met the requirements of a person and becomes the subject of human pursuits as a perfect model of education to the greatest extent possible?; 3) What is the exemplar of perfection, which was followed by Fr. L. Giussani, and what did he define as an educational model in order to indicate the dispositions which educators should develop in their students?; 4) What, according to Fr. L. Giussani, has served as a requirement that paths the way for education of a young person in the family?; Finally, by specifying the whole problem, the publication answers the question 5) What kind of man was Fr. L. Giussani willing to educate and what was most significant to him in this respect? This article documents that the Italian thinker extracted “old and new” things from the treasury of human wisdom by sharing the experience of his faith passed on to him by his mother and educators and having the courage to be free and responsible. Furthermore, he did not place a lot of importance on what young people can do, but rather on who they are, what their predispositions and abilities are and who they can become in the future. It is therefore not surprising that the ideal of such education includes the education of a genuinely religious person and a believer that neither criticizes nor forgets anything, and that draws his power and strength from God who is “everything in everything”, what Giussani calls “the formula of eternity”, as well as from Christ who is “everything in everybody”, which in turn is the formula of existence and history. He is a man who, according to St. Paul’s recommendation, “proves all things , and holds fast that which is good” (cf. 1 Thessalonians 5:21). While having a positive attitude towards reality, he constantly seeks the truth, which opens him to ecumenical dialogue and a friendly and lasting embrace of those who are different. Giussani includes mindfulness, courage, freedom and responsibility of the student in the educational ideal. Moreover, the exemplar of such education involves the use of reason, the ability to read the meaning of signs, and at the same time criticality, creativity and selflessness. A person brought up in accordance with this ideal tries to listen to others, is sensitive to beauty and truth, can persevere in prayer, appreciates the value of stillness and silence, is accustomed to permanent work on himself or herself consisting in comparing and judging everything with the “basic experience” Mother Nature has given him or her.
- ItemIntegralne wychowanie człowieka(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002) Rynio, Alina
- ItemIwona Szewczak, Wychowanie i pedagogika Wolfganga Brezinki(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Rynio, Alina
- ItemJanusz Mariański, Godność ludzka a praca. Szkice ze społecznego nauczania Kościoła katolickiego, Wydawca: Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie, Lublin 2022, ss. 320(Wydawnictwo KUL, 2023) Kowalczyk, StanisławRecenzja książki: Janusz Mariański, Godność ludzka a praca. Szkice ze społecznego nauczania Kościoła katolickiego, Wydawca: Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie, Lublin 2022, ss. 320.
- ItemNauczyciel jako wzór osobowy w wychowaniu moralnym(Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Elbląskiej w Elblągu, 2018) Rynio, AlinaArtykuł nie zatrzymuje się jedynie na opisie istniejących i dostrzeganych bez trudu współczesnych dylematów wychowawczych oraz narzekaniu, że jest źle, ale wskazuje na możliwości wyjścia z tej sytuacji. Wychodząc z założenia, że działanie moralne wyraża istotę człowieczeństwa a rozwój jak i moralne wychowanie człowieka potrzebuje autentycznych wzorów, wzorców i mistrzów, celem artykułu uczyniono przybliżenie istoty wychowania moralnego i pojęcia wzoru osobowego jak również ukazania jego roli w tym względzie. Całość analiz i poszukiwań kończą liczne spostrzeżenia i wnioski, z których wynika, że wychowanie moralne jest niezbędnym elementem integralnego wychowania człowieka i dlatego nie jest właściwe jego deprecjonowanie. Wspomaga ono dojrzały rozwój osobowości człowieka, o ile bazuje na „antropologii adekwatnej” i na przyjętej, uwewnętrznionej i urzeczywistnianej hierarchii wartości moralnych oraz związanych z nią norm postępowania. Uwzględnia ono wszystkie sfery osobowe człowieka (poznawczą, emocjonalno-wolitywna i behawioralną). Zaś wartości moralne, których realizacja staje się celem wychowania moralnego, porównywane mogą być do życiowych drogowskazów, ukierunkowujących ludzkie dążenia. Zaś rolą wychowawcy jest nie tylko bycie wzorem, ale pomoc wychowankom w przyswojeniu określonej wiedzy, a także wykształcenie sprawności moralnych wyrażających się w dokonywaniu właściwych wyborów i podejmowaniu odpowiedzialności za swe postępowanie. The publication doesn’t stay only at the level of description of existing and easily noticeable modern educational dilemmas and complaining that the state of things is bad, but it shows the possibility of getting out of this situation. Assuming thatmoral activity expresses the essence of humanity and development, as well as moral education of a person, needs authentic examples, models and leaders, the purpose ofthe article is presenting the essence of moral education and the concept of role model as well as showing its meaning in this context. All analysis and researches are summed by multiple observations and conclusions which results with statement that moral education is an essential part of integrate education of human and that is why it is not proper to depreciate it. It supportsthe mature growth of human personality as long as it is based on „adequate anthropology” and on accepted, internalized and fulfilled hierarchy of moral values and norms of behavior that are connected with them. It considers all the levels of the human personality (cognitive, emotional-volitional, behavioral). Moral values, whose fulfilling becomes the purpose of moral education, can b compared to life signposts, guiding human aspirations. The role of the tutor is not only to be a model, but also to help the pupils to absorb certain knowledge and to form moral skills which express in making right choices ant taking responsibility for own actions.
- ItemOchrona dzieci i młodzieży przez prawo medialne Republiki Federalnej Niemiec(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2006) Gruchoła, MałgorzataW artykule przedstawiono dokumenty prawne stanowiące o zabezpieczeniu i ochronie zdrowia fizycznego, psychicznego i moralnego dzieci i młodzieży przez ustawodawstwo medialne Republiki Federalnej Niemiec. Analizę przepisów prawa medialnego uzupełniono o przepisy prawa administracyjnego, cywilnego oraz prawa karnego. Podstawą prawną regulującą tytułowy problem jest ustawa o mediach elektronicznych z dnia 20 grudnia 2001 roku (Staatsvertrag über Mediendienste vom 20. Dezember 2001) ), ustawa o multimediach z dnia 1 sierpnia 1997 roku (Informations-und Kommunikationsdienstgesetz vom 1. August 1997), ustawa o korzystaniu z teleusług z dnia 1 sierpnia 1997 r. (Gesetz über Nutzung von Telediensten vom 01. August 1997), ustawa o ochronie młodzieży z dnia 23 czerwca 2002 roku (Jugendschutzgesetz vom 23. Juli 2002), ustawa o ochronie danych przy usługach telekomunikacyjnych (Teledienstdatenschutzgesetz z 1997). Omówiono również wybrane podmioty administracyjne zobowiązane do ochrony dzieci i młodzieży w Niemczech oraz zakazy i obowiązki nadawców wynikające z ustawodawstwa medialnego. The article presents legal acts determining security and protection of physical, mental and moral health of children and youths enforced by the media legislation of the German Federal Republic. The analysis of the acts is complemented with regulations of administrative, civil and penal law. The legal grounds for the title problem is the Electronic Media Act of 20 December 2001 (Staatsvertrag über Mediendienste vom 20. Dezember 2001, the Multimedia Act of 1 August 1997 (Informations-und Kommunikationsdienstgesetz vom 1. August 1997), the Teleservices Use Act of 1 August 1997 (Gesetz über Nutzung von Telediensten vom 01. August 1997), Youths Protection Act of 23 June 2002 (Jugendshutzgesetz vom 23. Juli 2002), Data Protection in Telecommunication Services Act (Teledienstdatenschutzgesetz) of 1997. Selected administration subjects obliged to protect children and youths in Germany and obligations of the senders following from the legislation on the media are discussed.
- ItemOchrona użytkowników internetu w prawie i praktyce Republiki Federalnej Niemiec(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2009) Gruchoła, MałgorzataW artykule przedstawiono dokumenty prawne stanowiące o zabezpieczeniu i ochronie użytkowników internetu w prawie i praktyce Republiki Federalnej Niemiec. Wskazano rolę prawa wspólnotowego w interesującym zakresie: zastosowanie prawa ogólnego; regulacje prawne stworzone wyłącznie dla Internetu oraz „miękkie prawo” odnoszące się do Sieci. Podstawowy charakter dla rozważań w niniejszym artykule miały następujące dokumenty prawne: Traktat na rzecz ochrony małoletnich i godności ludzkiej w mediach z dnia 1 kwietnia 2003 roku, ustawa o multimediach z dnia 1 sierpnia 1997 roku, ustawa o korzystaniu z teleusług z dnia 1 sierpnia 1997 r. oraz ustawa o ochronie danych przy usługach telekomuni-kacyjnych. Zanalizowano także stosowne artykuły: Ustawy Zasadniczej Republiki Federalnej Niemiec z dnia 23 maja 1949 roku, Niemieckiego Kodeksu Karnego, ustawy o ochronie młodzieży z dnia 23 czerwca 2002 roku oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 7 czerwca 1909 roku. The article presents legal documents concerning the protection and preservation of the Internet users from the Federal Republic of Germany in law and practice. The role of community law is indicated in an interesting scope: the application of general law; legal regulations created for the Internet exclusively and the ‘soft law\a˛ relating to the net. The following legal documents were of basic importance and contributed to the considerations in the present articel: the traty of the underage protection and human dignity in the media 1st April, 2003, the multimedia law of 1st august, 1997, the usage of the telephone service law of 1st August, 1997 and the personal data protection by telecommunications ervice law. Appropriate articles were also analyzed: The constitution of the Federal Republic of Germany of 23rd May, 1949, German penal code, the protection of the young law of 23rd June, 2002 and the fight against dishonest market competition law of 7th June, 1909.
- ItemOsoba chora i osoba z niepełnosprawnością w rodzinie w ujęciu Teresy Kukołowicz(2021-12) Domagała-Zyśk, EwaProfesor Teresa Kukołowicz (1928-2014) pracowała w KUL w latach 1959-2001, prowadząc m.in. nowatorskie badania w zakresie socjologii medycyny oraz pedagogiki leczniczej. Artykuł obejmuje analizę pięciu tekstów T. Kukołowicz, w których przedstawia ona autorskie, oryginalne rozumienie osobowych, psychicznych i społecznych uwarunkowań funkcjonowania osoby chorej, zwłaszcza w aspekcie zmiany ról społecznych związanych z chorobą i niepełnosprawnością, uwarunkowań pełnienia „roli człowieka chorego”, rodzinnych kontekstów chorowania oraz znaczenia choroby i niepełnosprawności jako istotnego czynnika rozwoju osobowego, w tym szczególnie rozwoju duchowego. Wnioski prowadzą do stwierdzenia, że prezentowane przez T. Kukołowicz poglądy były nowatorskie i może ona być postrzegana jako prekursorka bio-psycho-społecznego modelu niepełnosprawności i choroby. Jej pisma zawierają także szereg intuicji, które warto rozwijać we współczesnej pedagogice leczniczej.
- ItemPacjent z implantowanym kardiowerterem-defibrylatorem serca (ICD). Czy można się przyzwyczaić do wyładowań kardiowertera-defibrylatora?(Via Medica, Polskie Towarzystwo Medycyny Rodzinnej, 2010) Kochańska, Anna; Zarzycka, BeataImplantowane kardiowertery-defibrylatory serca (ICD) stały się ważnym elementem profilaktyki nagłej śmierci sercowej u chorych z grup najwyższego ryzyka. Wśród potencjalnych działań niepożądanych tej metody leczenia zwraca się uwagę na psychospołeczne konsekwencje wyładowań wewnątrzsercowych oraz ich wpływ na jakość życia pacjentów. W artykule przedstawiono najczęściej obserwowany problem psychologiczny po wszczepieniu ICD, jakim jest lęk przed wyładowaniami. Omówiono mechanizmy prowadzące do zmian zachowania chorych oraz przedstawiono możliwości redukowania negatywnych następstw psychologicznych wyładowań ICD. Implantable cardioverter-defibrillators (ICDs) have become an important element of sudden cardiac death prevention in the highest-risk patients. Among the potential side effects of this therapeutic approach attention is drawn to the psychosocial consequences of intracardiac discharge shocks and their effect on the patient’s quality of life. We discuss the most common psychological problem encountered after the implantation of an ICD: the fear of ICD discharge. We also discuss the mechanisms leading to behavioural changes in these patients and present the ways of reducing the negative psychological consequences of ICD discharge shocks.
- ItemPedagogiczny charyzmat Sługi Bożego Ks. Luigiego Giussaniego (1922–2005)(Fundacja Biografie Codzienności, 2021) Rynio, AlinaNiniejsza publikacja przybliża wielorako manifestującą się charyzmatyczną działalność pedagogiczną znanego ze swych licznych dokonań włoskiego nauczyciela i wychowawcę, ks. Luigiego Giussaniego. Bez wątpienia człowiek ten ze względu na swą wyjątkową wnikliwość i odwagę był postacią znaną i cenioną nie tylko w życiu uniwersyteckim, kościelnym, ale także szkolnym, kulturalnym i politycznym. Autorka opracowania uwzględniając aspekt pedagogiczny zwraca uwagę na Giussaniego jako wyjątkowego nauczyciela i wychowawcę. Przybliża jego sposób rozumienia pedagogiki i wychowania a prezentując wybrane dokonania z jego biografii, potwierdza jego wyjątkowość. Jako nauczyciel i wychowawca ks. Giussani odznaczał się trzeźwym i realistycznym spojrzeniem na człowieka i jego wychowanie. Podkreślając wartość osoby, jako istoty rozumnej i wolnej, jego postawa charakteryzowała się całkowitym zawierzeniem Bogu i wielką miłością do każdego spotkanego człowieka. Publikacja zawiera krótki rys biograficzny, opisuje preferowane przez Giussaniego sposoby wychowania, zdarzenia wychowujące, elementy konstytuujące osobowość wychowującego i wychowywanego, jak również ukazuje związek wychowania z wolnością, sumieniem i tradycją. This publication presents the manifold charismatic pedagogical activity of the Italian teacher and educator, and now God’s Servant, Fr. Luigi Giussani. Undoubtedly Fr. Giussani, due to his extraordinary insight and courage, was a well-known and appreciated figure not only at the university and in church, but also in school, cultural and political life. The author of the study, taking into consideration the pedagogical aspect, draws attention to Giussani as an exceptional teacher and educator. The author not only introduces Giussani’s way of understanding pedagogy and education, but also confirms his uniqueness by presenting selected accomplishments described in his biography. As a teacher and educator, Fr. Giussani distinguished himself by a sober and realistic view of people and their education. Giussani’s attitude was characterized by a complete abandonment to God and great love for every person he met, emphasizing the value of an individual as an intelligent and free being. The publication contains a short biographical sketch. Furthermore, it describes Fr. Giussani's preferred methods of education, educative events, elements constituting the personality of the educator and the educated person. It also shows the connection between education and freedom, conscience as well as tradition.
- ItemPokój Tobie, Przyjacielu!(Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2008) Kornas-Biela, Dorota
- ItemPorównanie profilów MMPI-2 homoseksualnych i heteroseksualnych mężczyzn(Via Medica, Polskie Towarzystwo Seksuologiczne, 2010) Zarzycka, Beata; Larus, DariuszWstęp. Celem prezentowanej pracy jest porównanie profilów MMPI-2 w grupie homoseksualnych i heteroseksualnych mężczyzn. Materiał i metody. W badaniu uczestniczyło 110 mężczyzn: 55 homoseksualnych i 55 heteroseksualnych. Orientacja seksualna została oceniona na podstawie autodeklaracji badanych. W badaniach zastosowano polską adaptację zrewidowanej wersji Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI-2). Wyniki. Uzyskane wyniki wskazują na istnienie statystycznie istotnych różnic między homoseksualnymi i heteroseksualnymi mężczyznami w skalach kontrolnych, podstawowych skalach klinicznych, jak też w szczegółowych podskalach Harrisa-Lingoesa, Męskości–Kobiecości Martina-Finna oraz Introwersji Społecznej. W skalach kontrolnych różnice dotyczą wszystkich skal: L (p = 0,001), F (p = 0,001) i K (p = 0,001). W zakresie podstawowych skal klinicznych różnice dotyczą następujących skal: Depresja (p = 0,001), Histeria (p = 0,004), Psychopatia (p = 0,001), Męskość–Kobiecość (p = 0,001), Paranoja (p = 0,001), Psychastenia (p = 0,001), Schizofrenia (p = 0,001), Mania (p < 0,044) i Introwersja Społeczna (p = 0,030). W zakresie podskal Harrisa- -Lingoesa różnice dotyczą podskal: subiektywne poczucie depresji (p = 0,001), spowolnienie psychoruchowe (p = 0,041), ogólne dolegliwości fizyczne (p = 0,008), stępienie psychiczne (p = 0,001), pogrążanie się w smętnych rozmyślaniach (p = 0,001), zaprzeczanie lękom społecznym (p = 0,001), potrzeba kontaktu emocjonalnego (p = 0,007), zmęczenie–złe samopoczucie (p = 0,001), skargi somatyczne (p = 0,010), konflikty rodzinne (p = 0,001), postawa wobec autorytetów (p = 0,001), niewzruszoność społeczna (p = 0,034), poczucie alienacji społecznej (p = 0,001), autoalienacja (p = 0,001), idee prześladowcze (p = 0,001), przewrażliwienie (p = 0,001), alienacja społeczna (p = 0,001), alienacja emocjonalna (p = 0,002), utrata panowania ego w sferze poznawczej (p = 0,001), utrata panowania ego w sferze wolicjonalnej (p = 0,001), utrata panowania ego w sferze kontroli (p = 0,001), dziwaczne doznania sensoryczne (p = 0,001), amoralność (p = 0,014), pobudzenie psychomotoryczne (p = 0,001), niewzruszoność (p = 0,004) oraz inflacja ego (p = 0,012). W zakresie podskal Męskości– –Kobiecości Martina-Finna różnice dotyczą podskal: zaprzeczanie stereotypowym męskim zainteresowaniom (p = 0,001), nadwrażliwość na lęk (p = 0,001), niski poziom cynizmu (p = 0,001), identyfikacja z płcią kobiecą (p = 0,001) i powściągliwość–zahamowanie (p = 0,001). W zakresie Introwersji Społecznej różnice dotyczą podskal: poczucie niższości (p = 0,004) i stałość–sztywność (p = 0,001). Wnioski. Uzyskane wyniki wskazują na istnienie statystycznie istotnych różnic między mężczyznami homoseksualnymi i heteroseksualnymi w zakresie profilów MMPI-2. Introduction. The aim of the presented work is to compare MMPI-2 profiles in a group of homosexual and heterosexual men. Material and methods. The project included 110 men: 55 homosexual and 55 heterosexual men. The sexual orientation of each participant was determined by his direct declaration. The study involved the revised version of The Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI-2). Results. The obtained results indicate significant differences between homosexual and heterosexual men in validity scales, clinical scales, Harris-Lingoes subscales, Masculinity-Femininity and Social Introversion subscales. In validity scales we observed differences in terms of: Lie (L, p = 0.001), Infrequency (F, p = 0.001) and Correction (K, p = 0.001). The results indicated significant differences between homosexual and heterosexual men in clinical scales: Depression (p = 0.001), Hysteria (p = 0.004), Psychopathic Deviate (p = 0.001), Femininity- Masculinity (p = 0.001), Paranoia (p = 0.001), Psychasthenia (p = 0.001), Schizophrenia (p = 0.001), Hypomania (p = 0.044) and Social Introversion (p = 0.030). We observed significant differences in Harris- Lingoes subscales: Subjective Depression (p = 0.001), Psychomotor Retardation (p = 0.041), Physical Malfunctioning (p = 0.008), Mental Dullness (p = 0.001), Brooding (p = 0.001), Denial of Social Anxiety (p = 0.001), Need for Affection (p = 0.007), Lassitude-Malaise (p = 0.001), Somatic Complaints (p = 0,010), Familial Discord (p = 0.001), Authority Problems (p = 0.001), Social Imperturbability (p = 0.034), Social Alienation (p = 0.001), Self-Alienation (p = 0.001), Persecutory Ideas (p = 0.001), Poignancy (p = 0,001), Social Alienation (p = 0.001), Emotional Alienation (p = 0.002), Lack of Ego Mastery-Cognitive (p = 0.001), Lack of Ego Mastery- Conative (p = 0.001), Lack of Ego Mastery-Defective Inhibition (p = 0.001), Bizarre Sensory Experiences (p = 0.001), Amorality (p = 0.014), Psychomotor Acceleration (p = 0.001), Imperturbability (p = 0.004), Ego Inflation (p = 0.012). We observed significant differences in Masculinity-Femininity subscales: Denial of Stereotypic Masculine Interests (p = 0.001), Hypersensitivity-Anxiety (p = 0.001), Low Cynicism (p = 0.001), Feminine Gender Identity (p = 0.001), Restraint from Loud and Aggressive Interests and Behaviors (p = 0.001) and two Social Introversion subscales: Shyness/Self-Consciousness (p = 0.004) i Alienation-Self and Others (p = 0.001). Conclusion. The presented study showed evidence to support the thesis that there are statistically significant differences between homosexual and heterosexual men in MMPI-2 profiles.
- ItemPsychologiczny kontekst rodzenia w domu(Wydawnictwo KUL, 2011) Kornas-Biela, DorotaBirth is one of the major experiences in life, not only for the woman, but also for other persons who participate in it. For the child it is the most important life experience, and its course to a great extent determines the child’s health and functioning in further life. A sudden and total change of environment and habitat may become a trauma if certain conditions for a natural and gentle birth are not fulfilled - which may be the case with medicalized birth at an institution of a hospital. At present, many socio-cultural transformations give rise to the growing popularity of home birth. It is important to be aware of the factors which cause this change in mentality and practices, as they are the motivations for the decision to choose home birth. The choice of the home as a place for childbirth depends firstly on the lack of medical contraindications, as well as on a variety of psychological variables, and home is not a good place for every woman. It should, however, be an alternative to a hospital birth, as it have many advantages for the woman in labour, for the child’s father, and any other persons who accompany the woman, e.g. her older children and midwife. The article focuses on these advantages.
- ItemReligiosity as a source of comfort and struggle in members of religious movements: a comparative analysis of the Neocatechumenal Way and the Catholic Charismatic Renewal(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Zarzycka, Beata; Pietruszka, Rafał; Śliwak, JacekThis study aims to examine various aspects of religiosity in members of the Neocatechumenal Way and the Catholic Charismatic Renewal. First, we assigned intergroup differences in Emotions toward God, Religious Comfort and Strain and Religious Attributions. Next, we estimated the net effects of Emotions toward God, Religious Comfort and Strain and Religious Attributions on religiosity. One hundred fifty–five people participated in the research, 81 members of the Catholic Charismatic Renewal and 74 members of the Neocatechumenal Way. We applied the Religious Comfort and Strain Scale by Yali, Exline, Wood, and Worthington, the Emotions toward God Scale by Huber and the Religious Attributions Scale by Exline, Park, Smyth and Carey. The results suggest that members of the Neocatechumenal Way do not differ from the Catholic Charismatic Renewal`s members in Religious Comfort and Positive Emotions toward God. However, the members of the Neocatechumenal Way scored higher in Religious Strain. A moderating effect of the religious movement on the relation between Fear of God and religiosity was observed.