Artykuły naukowe (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WNS) by browse.metadata.rights "Attribution-NoDerivatives 4.0 International"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- ItemCharyzmat pedagogiczny ks. Luigiego Giussaniego(Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2007) Rynio, AlinaIn this paper academic, pedagogical and social life of an Italian priest, thinker and a scholar, famous for his numerous achievements prof. Luigi Giussani is depicted. Undoubtedly, his assets: attentiveness, discernment and courage made him a well-known and respected person in academic, ecclesiastical, cultural and political The author of the paper, considering a pedagogical aspect, shows Giussani as an exceptional scholar and educator. His way of understandin of pedagogy and upbringing as well as selected achievements are presented. As an educator, Giussani was characterized by a realistic approach to a man and his upbringing. He emphasized the fact, that a man is a sensible and free being. Giussani dedicated himself both to God and a man. A short biography is included in the paper, ways of upbringing recommended by Giussani, teaching/upbringing events, personality traits of an educator and a pupil are discussed and a relationship between upbringing and freedom of the individual, conscience and tradition is dealt with as well.
- ItemEducational Thought and Activities of Fr. Alfonso Maria Fusco for Socially Neglected Children(Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, 2023) Łuczyński, AndrzejEducators all over the world face the phenomenon of social neglect of children and young people. This phenomenon gives rise to manifold complex problems related to education and socialization of young people, which call for implementing appropriate remedial strategies. The article presents reflection on the educational activities of Alfonso Maria Fusco, an Italian priest, educator and social activist whose life and educational work bring to the fore his original and timeless idea that inspired him to take various initiatives for the good of children. The article can serve contemporary teachers and educators as an important point of reference in the search for valuable pedagogical practices that can significantly enrich their knowledge and educational competences. Moreover, the article inspires educators to undertake educational and preventive initiatives aimed at making the educational space free from the so-called risky behaviours that may emerge in the lives of children and adolescents. Wychowawcy na całym świecie spotykają się ze zjawiskiem zaniedbania społecznego dzieci i młodzieży. Generuje ono w życiu młodych ludzi wiele złożonych problemów o charakterze edukacyjnym i socjalizacyjnym, które domagają się odpowiednich strategii zaradczych. Artykuł prezentuje refleksję nad działalnością wychowawczą Alfonso Marii Fusco, włoskiego duchownego, wychowawcy i społecznika, którego życie i aktywność wychowawcza pozwalają odkryć oryginalny i ponadczasowy zamysł, który inspirował go do podejmowania różnych inicjatyw na rzecz dobra dziecka. Zawarte w artykule treści mogą posłużyć współczesnym nauczycielom i wychowawcom jako ważny punkt odniesienia w poszukiwaniu wartościowych praktyk pedagogicznych, które w sposób istotny mogą wzbogacić ich wiedzę i kompetencje edukacyjne. Ponadto w artykule postuluje się podejmowanie przez pedagogów inicjatyw wychowawczych i profilaktycznych mających na celu czynienie przestrzeni edukacyjnej wolnej od tzw. zachowań ryzykownych, które mogą się pojawić w życiu dzieci i młodzieży.
- ItemImplementing the Principle of the Common Good in Classical and Social Enterprises(Wydawnictwo KUL, 2023) Marek, Agnieszka; Kostrzewa, Sylwia; Zadroga, AdamThis publication aims to identify similarities and differences in the ways of implementing the principle of the common good in classical (commercial) and social enterprises. Given the differences between social and classical enterprises in terms of their objectives and modes of action, it has to be stressed that the nature of the contribution they make to the common good differs in terms of subject and object. The research is embedded in Catholic social teaching (CST) because this approach presents one of the theoretically and practically richest theories of the common good, and secondly, it allows to discover modern ways of building the common good while respecting centuries of tradition and referring to philosophical classics. The common good principle in the light of CST lets us focus not only on the material but also the transcendental aims of human work and life which lead to more sustainable management. Commercial enterprises strengthen intellectual capital and expand technological and business knowledge. The profit earned by these companies essentially contributes to the good of society (taxes, investment, charity), including employees (bonuses, training). Social enterprises, on the other hand, have the advantage of investing in social capital and thus building a civil society based on mutual trust and support, especially at a local and institutional level. The profit generated by these organisations is a means to achieve social goals and not an end in itself. The results of our research show that both commercial and social enterprises contribute to common good on their own ways but the best results can be achieved when they cooperate and use all of their strengths for building the better future.
- ItemOchrona małoletnich użytkowników mediów elektronicznych przez ustawodawstwo medialne Republiki Federalnej Niemiec(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2006) Gruchoła, Małgorzata
- ItemOchrona małoletnich w ustawodawstwie medialnym V Republiki Francuskiej(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2004) Gruchoła, Małgorzata
- ItemPsychologiczne koncepcje przebaczenia w relacjach międzyludzkich(Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2016) Zarzycka, BeataPrzebaczenie ma długą historię rozważań na polu filozofii i teologii, zwłaszcza teologii chrześcijańskiej. W psychologii wzrost zainteresowania problematyką przebaczenia datuje się na koniec lat 80. XX wieku. Miało ono swoje źródło przede wszystkim w praktyce klinicznej. Psychologowie praktycy dostrzegli możliwość zastosowania przebaczenia w terapii osób skrzywdzonych, zwłaszcza ofiar nadużyć seksualnych, kazirodztwa i przemocy domowej. Badacze poczynili z kolei postępy w definiowaniu i pomiarze przebaczenia, a także w eksploracji jego predyktorów i funkcji w obszarze dobrostanu oraz jakości życia. Celem prezentowanego artykułu jest ukazanie zjawiska przebaczenia w perspektywie psychologicznej. Część pierwsza zawiera przegląd definicji przebaczenia wypracowanych na obszarze psychoterapii, psychologii pastoralnej, psychologii społecznej i rozwojowej. Następnie przedstawiono psychologiczne modele przebaczenia oraz metody jego pomiaru. Ostatnia część zawiera omówienie niektórych rezultatów badań nad psychospołecznymi korelatami przebaczenia oraz jego związkiem ze wskaźnikami zdrowia psychicznego i dobrostanu. In philosophy and theology, in particular Christian theology, the notion of forgiveness has been discussed since a long time ago. In psychology, the increase in interest in forgiveness is dated back to the end of the 80’s of the 20th century. It had its origins in the clinical practice. On one hand, practitioners of psychology noticed that it is possible to apply forgiveness in the therapy of those who were wronged, in particular those who fell victim to sexual abuse, incest and domestic violence. Researchers of psychology, on the other hand, took steps to define and measure forgiveness, and to explore its predictors and functions in the area of well-being and the quality of life. The aim of the present research is showing forgiveness from the psychological perspective. The first part includes the overview of definitions of forgiveness elaborated within psychotherapy, pastoral psychology, social psychology and developmental psychology. Next, the authors presented psychological models of forgiveness and methods of its measurement. The last part includes the preview of certain results of research on psychological-social correlates of forgiveness and on its relationship with the indicators of mental health and well-being.
- ItemReligijność a komunikacja w małżeństwie(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2017) Śliwak, Jacek; Zarzycka, Beata; Zarosińska, Dominika; Piaszczak, UrszulaNiniejszy artykuł traktuje o religijności w odniesieniu do komunikacji małżeńskiej. Opisując pojęcie religijności, odniesiono się do wielofunkcyjnego modelu religijności Stefana Hubera, którego operacjonalizację stanowi skala centralności religijności C-15. Komunikacja małżeńska z kolei, ujęta została z perspektywy struktury zaproponowanej przez Kaźmierczak i Plopę, czego operacjonalizacją jest kwestionariusz komunikacji małżeńskiej (KKM). W badaniu udział wzięło 100 osób (50 kobiet i 50 mężczyzn), będących w związkach małżeńskich. Główna hipoteza mówi o istnieniu związków istotnych statystycznie między centralnym usytuowaniem religijności w poznawczej strukturze osobowości i pozytywną komunikacją w małżeństwie. Uzyskane wyniki pozwoliły na częściowe potwierdzenie stawianych hipotez. This paper concerns religiosity in reference to communication in marriage. The notion of religiosity was described with reference to the multifunctional model of religiosity C-15. Communication in marriage was considered in the light of the structure proposed by Kaźmierczak and Plopa, what was operationalised in the questionnaire of communication in marriage. 100 married people (50 women and 50 men) participated in the survey. The main hypothesis is that there is statistically significant correlation between central location of religiosity in the cognitive structure of personality and positive communication in marriage. The survey's results allowed to partially confirm the hypotheses.
- ItemZwiązki sprawczości i wspólnotowości z wybranymi miarami religijności u polskich katolików(Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2017) Tychmanowicz, Anna; Goździewicz-Rostankowska, Agata; Zarzycka, BeataSprawczość i wspólnotowość traktowane są jako dwa istotne aspekty ludzkiej egzystencji. Z jednej strony, człowiek realizuje własne cele (sprawczość), z drugiej natomiast – stanowi część pewnej społeczności i jest uczestnikiem relacji społecznych (wspólnotowość; Bakan, 1966; Gebauer, Paulhus, Neberich, 2013; Wojciszke, 2010). W literaturze podkreśla się związki sprawczości i wspólnotowości z wieloma aspektami osobowości, dobrostanu i funkcjonowania społecznego, a także zwraca się uwagę na ich rolę w kształtowaniu systemu wartości i przekonań religijnych. Przedmiotem prezentowanych badań jest analiza zależności między sprawczością i wspólnotowością a wielowymiarowo ujętą religijnością u polskich katolików. Analizowano związki orientacji sprawczej i wspólnotowej z wymiarami religijności (zainteresowanie, przekonania, modlitwa, doświadczenie religijne, kult) oraz przekonaniami postkrytycznymi (ortodoksja, relatywizm, krytyka zewnętrzna, wtórna naiwność). Łącznie przebadano 308 osób (23% mężczyzn) w wieku od 18 do 7 lat (M = 20,84; SD = 1,60). W analizach uwzględniono dane uzyskane od 249 osób (katolików). W badaniach zastosowano Skalę centralności religijności Hubera (C-15), Skalę przekonań postkrytycznych Hutsebauta (PCBS) oraz Skale orientacji sprawczej i wspólnotowej Wojciszke (Kwestionariusz samoopisu 30). Uzyskane wyniki wskazują na związki religijności przede wszystkim z orientacją wspólnotową, szczególnie w zakresie religijności rozumianej tradycyjnie. Rezultaty analizy skupień sugerują również pewne zależności między sprawczością a religijnością. Agency and communion are two important aspects of human existence. On the one hand, an individual is the executor of their goals (agency); on the other hand, every human is also a member of the community and a participant in social relations (communion; Bakan, 1966; Gebauer, Paulhus, Neberich, 2013; Wojciszke, 2010). The literature emphasizes the relationships of agency and communion with many aspects of personality, well-being, social functioning and their role in the shaping of religious beliefs and value systems. The goal of this study is to analyse the relationship between agency and communion and multidimensional religiosity among Polish Catholics. Among the problems analysed there were: the relationships of agentic and communal orientation with the dimensions of religiosity (Interest, Beliefs, Prayer, Religious Experience, Cult) and post-critical beliefs (Orthodoxy, Relativism, External Critique, Second Naiveté). A total of 308 individuals were studied (23% men) aged from 18 to 27 (M = 20.84, SD = 1.60) However, for the analyses data from 249 participants (Catholics) were collected. The study used the Centrality of Religiosity Scale by Huber, Post-Critical Belief Scale by Hutsebaut and the Scale of Agency and Communion by Wojciszke (Self-description Questionnaire 30). Above all, the results obtained indicate a positive relationship between the community orientation and traditional religiosity. The results of cluster analysis also suggest that there are relationships between agency and religiosity.