Wydział Teologii / Faculty of Theology
Permanent URI for this community
* Instytut Nauk Biblijnych * Instytut Nauk Teologicznych (Sekcja Historii Kościoła i Patrologii * Sekcja Teologii Fundamentalnej * Sekcja Teologii Dogmatycznej * Sekcja Teologii Moralnej * Sekcja Teologii Duchowości * Sekcja Liturgiki i Homiletyki * Sekcja Teologii Pastoralnej i Katechetyki * Sekcja Ekumenizmu * Ośrodek Badań Wschodnioeuropejskich - Centrum UCRAINICUM)
Browse
Browsing Wydział Teologii / Faculty of Theology by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- ItemFormacja prezbiterów do duszpasterstwa osób z niepełną sprawnością(Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021) Lipiec, DariuszDuszpasterstwo osób z niepełną sprawnością to forma działalności Kościoła, urzeczywistniającą posługę zbawczą Kościoła przez głoszenie takim ludziom słowa Bożego, działalność liturgiczną, posługę pasterską i świadectwo życia chrześcijańskiego. Specyfika niepełnosprawności i życia ludzi obarczonych nią wymaga odpowiedniego przygotowania prezbiterów do pracy z nimi. Formacja ludzka polega w tym przypadku na kształtowaniu cech charakteru potrzebnych do współpracy z ludźmi z niepełną sprawnością. Z kolei formacja duchowa zmierza do pogłębienia miłości pasterskiej na wzór Jezusa Chrystusa Dobrego Pasterza oraz postawy służebnej wobec takich osób. Celem formacji intelektualnej jest przekazanie potrzebnej wiedzy dotyczącej niepełnosprawności i ludzi, którzy zostali nią dotknięci, natomiast formacja pastoralna zmierza do pogłębiania odpowiednich postaw nabywania umiejętności duszpasterskich. Formacja prezbiterów do duszpasterstwa osób z niepełną sprawnością powinna mieć charakter całościowy i integralny.
- ItemKsięgozbiór parafii we Wrzawach w świetle wizytacji generalnej z 1748 roku(Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2018) Moskal, TomaszThe article presents the parish library in Wrzawy in 1748. Information about it was provided by the protocol of the general visitation of the archdeaconry of Zawichost in the diocese of Cracow, realized by the archdeacon of that time, Józef Cyprian Lange (+1757). The collection of 15 books had a typically pastoral character. Texts of the Holy Scriptures, homiletic works of Alexander Lorencowicz, Sebastian Stryjewicz, Jan Osorius, Didacus Nisenus theological-moral Jan Busaeus, Robert Bellarmine, Ludwik of Granada and ascetic Tomasz and Kempis, helped to work on the pulpit or in the confessional. Thus, although it was not a collection of books, it was varied in content.
- ItemPatmos. Geografia, historia, apokryfy(Bonus Liber, 2021) Kubiś, AdamPatmos to jedna z 6000 tysięcy wysp i wysepek należących do współczesnego państwa greckiego. Wyspa ta jest jednak inna niż pozostałe, gdyż na niej Jan Apostoł otrzymał historycznie ostatnie objawienie zapisane w Biblii, stanowiące dziś Księgę Apokalipsy. W konsekwencji Patmos nazywane jest bez cienia przesady Synajem Nowego Testamentu oraz Egejską Jerozolimą. Z siedmiu wzgórz wyspy widać kopuły i dachy 364 kościołów. Parlament grecki ustanowił Patmos wyspą świętą równoważną w statusie Republice Mniszej Świętej Góry Athos. Książka po raz pierwszy czytelnikom polskim przybliża geografię i historię tej wyspy. Publikacja zawiera także dokładny opis dwóch głównych miejscowości (Chora i Skala), groty Apokalipsy, Klasztoru Jana Teologa i innych godnych zobaczenia miejsc znajdujących się na Patmos, dzięki czemu może służyć jako kompetentny oraz przystępny przewodnik dla podróżujących na świętą wyspę. Ostatnią część książki stanowi dyskusja nad powodami obecności Jana Apostoła na wyspie wraz z tekstem apokryfu z V w., „Życie Jana pióra Prochora”, niezwykle barwnie opisującym pobyt Apostoła na Patmos.
- ItemSenior darem w życiu rodziny(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2018) Brzeziński, MirosławSeniorzy wnoszą w życie rodziny i Kościoła cenny dar wiary. Życie rodziny – domowego Kościoła jest miejscem, gdzie dziadkowie czują się kochani i sami obdarzają miłością. Dzięki własnym doświadczeniom życiowym zdobyli wiedzę i dojrzałość życiową. Jest to cenne bogactwo, którym mogą się dzielić z pokoleniem młodszym poprzez udzielanie mu rad i pouczeń. Dzieląc się pięknem swego życia dają wsparcie i zrozumienie w chwilach trudnych decyzji i wyborów swoim dzieciom i wnukom. Ludzie starsi wnoszą również duży wkład w ewangelizację. Dokonują tego zazwyczaj w domach rodzinnych. Właśnie tam wnuki poznają podstawy prawd wiary, dzięki swym dziadkom. Z podeszłym wiekiem związane jest cierpienie. Ważne jest, by człowiek w doświadczeniu choroby odkrył szansę wewnętrznego rozwoju. Aby umiał ją wykorzystać dla dobra innych, by uczynił z niej narzędzie apostolskiego oddziaływania. Jan Paweł II zauważa, że mimo słabnących sił i doświadczania różnorakich dolegliwości, człowiek w podeszłym wieku ma wiele do zaoferowania współczesnemu człowiekowi: „starsi potrafią dać wam znacznie więcej, niż możecie sobie wyobrazić”. Seniors bring to life the family and the Church a precious gift of faith. Family life – the home church is a place where grandparents feel loved and love themselves. Thanks to their own life experiences they gained knowledge and maturity. It is a valuable wealth that can be shared with the younger generation by giving him advice and instruction. Sharing the beauty of their lives, they provide support and understanding in times of difficult decisions and choices for their children and grandchildren. Elderly people also make a great contribution to evangelization. They usually do this in family homes. That's where grandchildren learn the basics of the truths of faith, thanks to their grandparents. Old age is suffering. It is important that a person in the experience of the disease discover an opportunity for internal development. So he could use it for the benefit of others to make it a tool of apostolic influence. John Paul II notes that despite the weakness and experience of various ailments, the elderly have much to offer to the modern man: “The elders can give you much more than you can imagine”.
- ItemŚwięty Józef - biblijny wzór ojca adopcyjnego(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2019) Brzeziński, MirosławWskazując świętego Józefa jako wzór ojca adopcyjnego, niech podsumowaniem będzie świadectwo adopcyjnego współczesnego ojca – Gérarda, który mówi: „Podobnie jak święty Józef, kiedy Maryja prosiła go o przyjęcie syna poczętego z Ducha świętego, a więc prosiła o zrezygnowanie z pragnienia bycia biologicznym ojcem, ja także przeżyłem ten trudny do zaakceptowania dla mężczyzny wybór, kiedy wraz z Irène zdaliśmy sobie sprawę, że nasze małżeństwo nie może mieć dzieci. Głęboko wierzę, że Pan wybrał nas, Irène i mnie do adopcji dzieci i że to on, Stwórca wybrał nam dzieci dla nas, z ufnością, że będziemy mogli uzdrowić je poprzez miłość z cierpienia związanego z porzuceniem. Ufność w Panu jest cnotą, jaką odkrywam u świętego Józefa, adopcyjnego ojca, który zawierzył Bogu oddając swoje życie i mówiąc «tak» Bogu, który poprosił go o uznanie syna nie z jego ciała i o przyjęcie Maryi jako małżonki i matki Mesjasza. Dla mnie, bycie adopcyjnym ojcem na obraz świętego Józefa jest mocą kochania dzieci, jakie zostały nam powierzone, patrzenia na nie poza sposobem patrzenia na dziecko, które jest «inne», tak, aby je kochać sercem jako dar od Boga, nie żałując braku naturalnego ojcostwa. W szkole świętego Józefa nauczyłem się akceptowania roszczeń dziecka, które poszukuje swego pochodzenia, swych korzeni i które nie rozumie, dlaczego jego matka i ojciec je opuścili, oraz nauczyłem się umiejętności uznawania tego za słuszne i naturalne bez odczuwania jakiegokolwiek żalu. Święty Józef reprezentuje dla mnie bezinteresowną miłość rodzicielską, dawaną w pełny sposób dla dobra dziecka poprzez świadectwo życia prostego, trudnego i prawego. Jest on także przykładem ojca, który przygotowuje dziecko do odnalezienia przez nie swojej autonomii, co pomoże mu później w opuszczeniu ogniska domowego i który wie, że nasze dzieci do nas nie należą. Nie oddzielam nigdy Józefa od Rodziny świętej, która jest nieocenionym darem naszego Boga”.
- ItemThe Creation Theme in the Gospel of John(2021) Kubiś, AdamThe article surveys recent scholarship on the use of creation imagery in the Gospel of John, with the aim of presenting a rather exhaustive register of possible references. Both the obvious and the less clear-cut allusions to Gen 1–3 are discussed, the main focus being to accumulate and assess the evidence (for or against) all the apparent references to creation imagery. Included in this examination are several unconvincing and even far-fetched proposals advanced by some modern scholars,in order to give the fullest possible picture of the current discourse on these issues. After discussing the creation theme in the Prologue (1:1–18), the article explores the presence of creation imagery in the Book of Signs (1:19–12:50) and the Book of Glory (13:1–21:25).