Wydział Teologii / Faculty of Theology
Permanent URI for this community
* Instytut Nauk Teologicznych (Sekcja Nauk Biblijnych * Sekcja Historii Kościoła i Patrologii * Sekcja Teologii Fundamentalnej * Sekcja Teologii Dogmatycznej * Sekcja Teologii Moralnej * Sekcja Teologii Duchowości * Sekcja Liturgiki i Homiletyki * Sekcja Teologii Pastoralnej i Katechetyki * Sekcja Ekumenizmu * Ośrodek Studiów nad Judaizmem Drugiej Świątyni * Ośrodek Badań Wschodnioeuropejskich - Centrum UCRAINICUM)
Browse
Browsing Wydział Teologii / Faculty of Theology by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 1061
Results Per Page
Sort Options
- ItemTeologiczne rozumienie historii u Wolfharta Pannenberga(Wydawnictwo Naukowe UKSW, 1984) Góźdź, KrzysztofWolfhart Pannenberg essaie, en ce qui concerne la compréhension de l’histoire, de réaliser la synthèse du subjectivisme de Bultmann et le pur scripturalisme de G. Ebeling et le transcendentalisme de K. Rahner et le futurisme de J. Moltmann. Cette synthèse remonte également à un courant plus profond : lier la compréhension biblique de l’histoire, au désir humain de connaître le sens de l’histoire en général, et défaire l’histoire par le chrétien. L’idée patristique (entre autre st Augustin) que Jésus-Christ est la forme de toute l’histoire humaine sert de modèle. Pour Pannenberg l’histoire de Jésus, surtout la Résurrection, est le sommet, la fin et la clé de l’histoire humaine, tant individuelle qu’universelle. Jésus-Christ anticipe, le plein finale de l’histoire. Cela rappelle, à un autre point de vue, la thèse mystique de Jean-Paul II qu’il "n’y a pas d’histoire sans le Christ”.
- ItemDas theologische Verständnis der Geschichte bei Wolfhart Pannenberg(Wydawnictwo Naukowe UKSW, 1985) Góźdź, Krzysztof
- ItemGegenwärtigkeit der Eschatologie im Christusereignis(Wydawnictwo Naukowe UKSW, 1987) Góźdź, Krzysztof
- ItemSprawozdanie ze spotkania naukowego moralistów polskich Konstancin-Jeziorna 29-30 maja 1995 r.(Towarzystwo Naukowe KUL, 1996) Derdziuk, Andrzej
- ItemMisja społeczna kapłana(Instytut Jana Pawła II KUL, 1997) Góźdź, Krzysztof
- ItemSprawozdanie z sympozjum i dorocznego spotkania Sekcji Moralistów Polskich. Tuchów 27-29 maja 1996 r.(Towarzystwo Naukowe KUL, 1997) Derdziuk, Andrzej
- ItemKlaus Demmer. Wprowadzenie do teologii moralnej. Tłum. A. Baron. Kraków 1996 ss. 118.(Towarzystwo Naukowe KUL, 1997) Derdziuk, Andrzej
- ItemSprawozdanie z sympozjum „W służbie Ewangelii życia” poświęconego encyklice Evangelium vitae Lublin 28-29 Listopada 1995 r.(Towarzystwo Naukowe KUL, 1997) Derdziuk, Andrzej
- ItemCharyzmatyczność życia konsekrowanego(Redakcja Wydawnictw KUL, 1998) Paszkowska, TeresaOpracowanie stanowi komentarz do adhortacji posynodalnej Vita consecrata. Wskazuje na brak precyzji w teologicznym ujęciu charyzmatów. Omawia charyzmaty w posoborowym nauczaniu Stolicy Apostolskiej. Koncentruje się na ujęciu życia konsekrowanego w jego aspekcie charyzmatyczności w adh. Vita consecrata. Sugeruje patronat św. Jana Apostoła dla życia konsekrowanego.
- ItemEucharystia a dzieje(Instytut Jana Pawła II KUL, 1998) Góźdź, Krzysztof
- ItemSprawozdanie z przebiegu sympozjum „Człowiek - sumienie - wartości”(Towarzystwo Naukowe KUL, 1998) Derdziuk, Andrzej
- ItemCzłowiek-miłość-rodzina. "Humanae vitae" po 30 latach. Sprawozdanie z sympozjum sekcji Telogii Moralnej KUL(Instytut Jana Pawła II KUL, Fundacja Jana Pawła II, 1999) Derdziuk, Andrzej
- ItemSprawozdanie ze spotkania naukowego Sekcji Polskich Teologów Moralistów. Konstancin 7-9 czerwca 1998(Towarzystwo Naukowe KUL, 1999) Derdziuk, Andrzej
- ItemPodręcznik kapucyńskiego moralisty z Münster(Towarzystwo Naukowe KUL, 1999) Derdziuk, AndrzejA revival of the practice of moral teology in the Capuchin order falls in the second half of the 19th century owing to the reforms began by Bernard Christen. One of the most popular handbooks by Capuchin moralists is Katholische Moraltheologie by Heribert Jone. This handbook has a character of a short compendium useful for confessors to decide doubtful moral situations they come across during confessions. The arrangement of the detailed moral theology according to the order of the commandments is also confirmed by a legalist treatment of the contents whose main justification is canon law. Although in the introduction the author declares that he is going to give the virtues their due, he treats aretology rather incidentally and defines virtues as commandments concerning faith, hope and love. The handbook was held in high repute for it was short and practical and because it fundamentally decided doubtful questions. During the first 30 years the book had 41 editions in six languages altogether. Jone belonged to the Alphonsjan current although he did not refer to St. Alphons very often. Like other moralists of that period he understood morality in the aspect of obligation, stressing observing the law. In his considerations there is too little theology and too little stress on the ideal of Christian perfection.
- ItemBóg Ojciec nieznany poza Synem(Towarzystwo Naukowe KUL, 2000) Paszkowska, TeresaOpracowanie koncentruje się na kwestii poznania Boga jako Rodziciela – Ojca. Opisuje relację Izraela z Bogiem rozumianym jako „Bóg ojców”. Relacja wybraństwa nie utożsamia się z relacją synostwa. Prawda o Bogu jako Rodzicielu jest nieodłączna od tajemnicy Wcielenia Syna (kategoria rodzenia odniesiona do Boga). Jednorodzony Syn objawił się jako Wieczne Dziecko (H. U. von Balthasar) i odsłonił tajemnicę Ojcostwa Bożego. Każdy człowiek jako „dziecko ludzkie” jest „stworzeniem”, dziełem Boga. Poprzez łaskę może „narodzić się z Boga”, tzn. zrodzić się powtórnie. Usynowieni w Jednorodzonym Synu nie stają się ekspertami z zakresie religioznawstwa. W postawie wiary opowiadają się za Ojcem, którego – jak Jezus – zwą „swoim” (naszym Ojcem). Objawienie Boga w Synu „jest ostatnią daną przez Boga szansą powrotu do pierwotnego zamysłu miłości, którego początkiem było stworzenie” (Jan Paweł II, enc. Fides et ratio, nr 15).
- ItemEcclesia aeterna(Instytut Jana Pawła II KUL, 2000) Góźdź, Krzysztof
- ItemCzy wystarczy założyć jeans i mówić slangiem? Problemy z językiem na katechezie(Wydawnictwo św. Wojciecha, 2000) Kiciński, AndrzejWykorzystanie slangu na katechezie może być wprowadzeniem, niejako pierwszą ewangelizacją, lecz tylko wtedy, kiedy prowadzi do prawdziwego doświadczenia religijnego. W końcu trzeba podkreślić, że slang młodzieżowy zamiast przybliżyć młodych do Boga, może stać się formą banalizacji języka katechezy. Wielkość orędzia zbawczego domaga się, aby język nie tylko był zrozumiały, ale także głęboki. Prawdopodobnie problem slangu na katechezie jest wołaniem młodzieży, wołaniem bardziej lub mniej uświadomionym o język wiary „świeży", pełen zapału i żaru pierwszego głoszenia Ewangelii. The use of slang in catechesis can be an introduction, a first evangelisation so to speak, but only if it leads to a real religious experience. Finally, it must be stressed that youth slang, instead of bringing young people closer to God, can become a form of trivialisation of the language of catechesis. The greatness of the salvific message demands that the language not only be comprehensible but also profound. Arguably, the problem of slang in catechesis is a cry of the young, a cry more or less conscious of a language of faith, "fresh", full of the fervour and zeal of the first proclamation of the Gospel.
- ItemKatecheza Jana Pawła II na temat: Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, czyli prezentacja Orędzia Ojca Świętego na Jubileusz Młodych 2000(Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha w Poznaniu, 2000) Kiciński, AndrzejArtykuł podkreśla fakt, że na przełomie tysiącleci Jan Paweł II proponuje wielorakie formy katechezy. Jedną z takich form jest Światowy Dzień Młodzieży, gdzie papież w pewien sposób realizuje ostateczny cel katechezy, zawarty w doświadczeniu Kościoła, którym jest nie tylko doprowadzenie młodych do spotkania z Jezusem, ale również do zjednoczenia, a nawet głębokiej z Nim zażyłości. Opracowana teologia młodych, podkreśla prawdę, że człowiek nie może żyć bez miłości. Jan Paweł II rozwija swoją myśl, że człowiek pozostaje dla siebie istotą niezrozumiałą, jego życie jest pozbawione sensu, jeśli nie objawi mu się Miłość, jeśli nie spotka się z Miłością, jeśli jej nie dotknie i nie uczyni w jakiś sposób swoją, jeśli nie znajdzie w niej żywego uczestnictwa. Z analizy Orędzia na XV ŚDM wypływają kolejne zadania dla duszpasterstwa młodzieży, aby dać młodym przestrzeń i czas, gdzie mogliby przybliżyć się do Chrystusa, zasymilować całą rzeczywistość Wcielenia i Odkupienia. The article highlights the fact that at the turn of the millennium, John Paul II proposes multiple forms of catechesis. One such form is the World Youth Day, where the Pope in a certain way realises the ultimate goal of catechesis as contained in the experience of the Church, that is, the goal is not only to bring young people to an encounter with Jesus, but also to a union and even a deep intimacy with him. The theology of youth developed, emphasises the truth that man cannot live without love. John Paul II elaborates on his thought that man remains a being incomprehensible to himself, his life is meaningless, if Love is not revealed to him, if he does not encounter Love, if he does not touch it and make it his own in some way, if he does not find a living participation in it. From the analysis of the Message for the Fifteenth World Youth Day, further tasks for the pastoral care of young people arise, in order to give them a space and a time where they can come closer to Christ, assimilate the whole reality of the Incarnation and Redemption.
- ItemUniwersalizm zbawczy Jezusa Chrystusa(Wyższe Seminarium Misyjne Księży Sercanów w Stadnikach, 2001) Góźdź, KrzysztofDominus Iesus – Jezus jest Panem – brzmi radośnie w słowach Jana Pawła II jako zaproszenie wszystkich chrześcijan, aby w świadomości swojej wiary „odnowili przylgnięcie” do Jezusa Chrystusa, który „wczoraj i dziś, ten sam także na wieki” (Hbr 13,8) jest „drogą, prawdą i życiem” (J 14,6). Jest to wyznanie Chrystusa jako jedynego Syna, przez którego widzimy nie tylko oblicze Ojca (J 14,8), ale też doświadczamy spełnianie się odwiecznego zamiaru Ojca względem nas: ofiarowanie Prawdy i Miłości w Jego Synu, czyli dzianie się zbawienia. Odwaga św. Piotra jest dziś wezwaniem do świadectwa, że Jezus Chrystus jest uniwersalnym Zbawcą całej ludzkości, ponieważ „nie ma w żadnym innym imieniu zbawienia” (Dz 4,12).