Wydział Teologii / Faculty of Theology
Permanent URI for this community
* Instytut Nauk Biblijnych * Instytut Nauk Teologicznych (Sekcja Historii Kościoła i Patrologii * Sekcja Teologii Fundamentalnej * Sekcja Teologii Dogmatycznej * Sekcja Teologii Moralnej * Sekcja Teologii Duchowości * Sekcja Liturgiki i Homiletyki * Sekcja Teologii Pastoralnej i Katechetyki * Sekcja Ekumenizmu * Ośrodek Badań Wschodnioeuropejskich - Centrum UCRAINICUM)
Browse
Browsing Wydział Teologii / Faculty of Theology by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemLe Giornate Mondiali della Gioventù – i giovani e il beato Giovanni Paolo II(The Pontifical University of John Paul II in Cracow, 2012) Kiciński, AndrzejMany people say that World Youth Day is Pope John Paul II’s best invention. However, he used to say that it was the young people themselves who invented it. The Pope felt that the Church’s concern for the younger generations should be made known. He issued invitation to young people to come to Rome for Palm Sunday. After two gatherings, at the end of 1985 he announced the institution of the World Youth Day that was to be celebrated every year in the dioceses. The diocesan celebrations were soon joined by international gatherings. The author of this article presents World Youth Day as the Church’s Day for youth and with youth. This idea is not an alternative to ordinary youth ministry, often carried out with great sacrifice and self-denial. Indeed, it intends actually to consolidate this work by offering new encouragement for commitment, objectives which foster ever greater involvement and participation. By aiming to foster greater fervour in apostolate among young people, the Church desires to make them the protagonists of an apostolate which will spread to the other ages and situations of life in the ambit of new evangelization.
- ItemRola świadectwa w rodzinie(2015) Goleń, JacekTrue humanness reaches its fulfillment in Christ. It is faith that enables one to appreciate fully that gift of humanness, its value and its meaning, as well as to realize the marital-familial vocation. Testimony given to Christ in the Christian family takes on a more visible form as it harmonizes with the mature testimony of humanness. An important role of testimony in the family expresses itself in the objectives of this testimony. The testimony of humanness expresses itself in the task of building a community of persons and lasting marriage, respect towards persons and the human body, and commitment to maturing love and the realization of parenthood. Testimony of faith is connected with the task of professing God’s Word, realization of one’s baptismal priesthood, love and apostolate. Sacramental grace and prayer enable spouses and other family members to fully discover and realize these tasks.
- ItemŹródła formacji katechetów w świetle Dyrektorium o katechizacji. Cz. I. Słowo Boże w Piśmie Świętym i w Tradycji(Wydział Katechetyczny Kurii Diecezji Radomskiej, 2021) Kiciński, AndrzejNowe Dyrektorium o katechizacji to normatywny dokument eklezjalny, który zawiera fundamentalne zagadnienia teologiczno-pastoralne zaczerpnięte głównie z dokumentów II Soboru Watykańskiego, Katechizmu Kościoła Katolickiego i innych dokumentów Nauczycielskiego Urzędu Kościoła z zakresu katechezy. Dyrektorium potwierdza i rozwija współczesną formację katechetów w kluczu powrotu do źródeł, kiedy formacja przebiegała przez nabieranie doświadczenia i oparta była na żywym spotkaniu z Jezusem Chrystusem, głoszonym w sposób autentyczny i świadczony życiem. Słowo Boże w Piśmie św. i Tradycja to podstawowe źródła katechezy, które należy postrzegać we wzajemnym powiązaniu. Jedno odsyła do drugiego, zaś wszystkie sprowadzają się do Słowa Bożego, którego są wyrazem. W zależności od uczestników katechezy i konkretnego kontekstu procesu katechetycznego można zawsze uwydatnić jedno ze źródeł względem innych. Doświadczenie współczesnego Kościoła podkreśla, że należy sięgać do źródeł w sposób wyważony, unikając katechizowania jednostronnego. To odnosi się także do formacji katechetów, aby była ona propozycją wieloaspektową, czerpiącą ze wszystkich źródeł wiary, a przez to stała się procesem integralnym. Takie ujęcie przypomina, że formacja katechetów nie jest dziełem wyłącznie ludzkim. Formatorzy katechetów powinni mieć dogłębną wiedzę nie tylko o źródłach podstawowych, ale także świadomość właściwej ich hierarchii koniecznej do opracowania współczesnych dróg formacyjnych.