Wydział Teologii / Faculty of Theology
Permanent URI for this community
* Instytut Nauk Biblijnych * Instytut Nauk Teologicznych (Sekcja Historii Kościoła i Patrologii * Sekcja Teologii Fundamentalnej * Sekcja Teologii Dogmatycznej * Sekcja Teologii Moralnej * Sekcja Teologii Duchowości * Sekcja Liturgiki i Homiletyki * Sekcja Teologii Pastoralnej i Katechetyki * Sekcja Ekumenizmu * Ośrodek Badań Wschodnioeuropejskich - Centrum UCRAINICUM)
Browse
Browsing Wydział Teologii / Faculty of Theology by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa 3.0 Polska"
Now showing 1 - 20 of 82
Results Per Page
Sort Options
- Item4QMMT -"Niektóre uczynki Prawa". Rekonstrukcja tekstu - tłumaczenie - komentarz(2020-09-21) Klukowski, MichałPrzedmiotem rozprawy doktorskiej jest dokument odnaleziony w czwartej grocie w Qumran: Miqsat Ma ase hat-Torah, "Niektóre uczynki Prawa" (4QMMT). Rozprawa składa się z dwóch rozdziałów. Pierwszy z nich ma charakter wprowadzający do dokumentu 4QMMT. W rozdziale tym przedstawiono nową rekonstrukcję tekstu opartą na badaniach E. Puecha, zaprezentowano strukturę literacką 4QMMT i jego główne cechy językowe, a także podjęto problem gatunku literackiego, autora i okoliczności powstania. Na koniec rozdziału pierwszego przybliżono pojęcie halachy jako wprowadzenie do drugiego rozdziału, który w głównej mierze składa się z interpretacji biblijnych tekstów prawnych. Drugi rozdział pracy zawiera szczegółową egzegezę dokumentu 4QMMT, a jego podział wyznacza struktura dokumentu, składająca się z trzech sekcji: kalendarzowej, halachicznej i teologiczno-parenetycznej. Na zakończenie pracy przedstawiono najważniejsze wnioski.
- ItemBóg Izraela w rozumieniu nie-Izraelitów. Studium historyczno-krytyczne wybranych tradycji deuteronomistycznej historiografii (Joz–2Krl)(2018-09-21) Florczyk, ŁukaszPraca wpisuje się w nurt badań nad dziełem deuteronomistycznym (Joz–2Krl), a jej celem jest analiza literacka i egzegetyczno-teologiczna tych passusów historiografii Izraela, które prezentują wiedzę, postawę i wypowiedzi nie-Izraelitów na temat Boga JHWH oraz ich relacje do narodu wybranego. Procesem badawczym zostało objętych dwanaście tekstów biblijnych, które w przeważającej większości zostały utrzymane w formie mowy niezależnej i zazwyczaj były kierowane do Izraelitów. Tylko w trzech przypadkach adresatami mów byli nie-Izraelici (Sdz 7,13-14; 1Sm 4,7-9; 5,7-11; 6,2-9; 2Krl 8,7-8). Najczęstszym kontekstem wypowiedzi nie-Izraelitów na temat JHWH i ludu wybranego był podbój Kanaanu i walki o jego utrzymanie (Joz 2,9-13; Joz 9,9-10,24-25; Sdz 7,13-14; 1Sm 4,7-9; 1Sm 29,6; 2Sm 18,31), a także plagi, nieszczęścia i choroby (1Sm 5,7-11; 6,2-9; 2Sm 24,22-23; 2Krl 8,7-8). Badane teksty źródłowe zostały podzielone na trzy grupy relacjonujące kolejne etapy dziejów Izraela: epoka Jozuego, czas sędziów i okres monarchii. Każdy z tych passusów został poddany analizie literackiej podejmującej następujące kwestie badawcze: delimitacja tekstu, tekst hebrajski perykopy, przekład na język polski, kontekst bliższy i dalszy, proces redakcji, forma i struktura literacka. W następnych fazach naukowego procedowania dokonano gruntownego studium egzegetycznego i teologicznego wybranego do analizy materiału źródłowego. W pierwszym rozdziale przeanalizowano dwa teksty: wypowiedź nierządnicy Rachab z Jerycha (Joz 2,9-13) i mowę Gibeonitów (Joz 9,9-10.24-25). Rachab i Gibeonici okazali wsparcie bądź lojalność wobec Izraelitów i ich Boga, czym doprowadzili do zawarcia przymierza z narodem wybranym, uniknęli śmierci związanej z prawem cheremu i zyskali prawo zamieszkania wśród ludu JHWH. Na bazie ich wypowiedzi lektor księgi może dojść do wniosku, że Boga Izraela cechuje wielkość, sława, potęga i wyższość nad innymi bogami. W drugim rozdziale dysertacji dokonano analizy dwóch kolejnych tekstów: wypowiedzi Madianitów (Sdz 7,13-14) i Filistynów (Sdz 4,7-9; 5,7-11; 6,2-9), które oscylują wokół kwestii militarnej potęgi JHWH i Jego władzy nad historią narodów (sprawowanej zarówno na terenie Izraela, jak i poza jego granicami). W ich opinii JHWH - obecny w dziejach Izraela - dał się poznać jako jedyny, prawdziwy i potężny Bóg, którego nie można bezkarnie obrażać. W ramach trzeciego rozdziału przeanalizowano aż osiem tekstów biblijnych, które zostały podzielone na trzy grupy. Dwa pierwsze fragmenty dotyczyły przysięgi złożonej na JHWH (1Sm 29,6; 1Krl 17,12.24), która powoływała Boga Izraela na świadka wymawianych słów oraz potwierdzała prawdomówność wypowiedzi. Kolejne cztery passusy to wypowiedziane przez nie-Izraelitów formuły błogosławieństwa w imię JHWH lub modlitwy do Boga Izraela (2Sm 18,31; 2Sm 24,22-23; 1Krl 5,21; 10,9). Dwa ostatnie teksty, jakie zostały przeanalizowane w dysertacji, to słowa Naamana - wodza syryjskiej armii (2Krl 5,1.11-18) oraz aramejskiego króla Ben-Hadada (2Krl 8,7-8), które zostały wypowiedziane w kontekście uzdrowienia dokonanego mocą Boga Izraela lub zapowiedzi uzdrowienia z choroby. Wszystkie analizowane passusy dzieła deuteronomistycznego ujawniły bardzo pozytywny stosunek nie-Izraelitów do JHWH, a ich postawa zyskała aprobatę u redaktora kompleksu Joz–2Krl. Deuteronomista, posługując się figurami nie-Izraelitów i ich wypowiedziami na temat JHWH, postanowił wpłynąć na postawę swych rodaków. Z jednej strony - poprzez usta nie-Izraelitów - przypomniał chlubne wydarzenia z przeszłości Izraela, a z drugiej strony potępił wszelkie formy bałwochwalstwa w Izraelu i zachęcił do nawrócenia.
- ItemCaritas archidiecezji gnieźnieńskiej i poznańskiej w latach 1917-1939(2018-12-10) Hanas, WaldemarCelem dysertacji „Caritas w archidiecezji gnieźnieńskiej i poznańskiej w latach 1917-1939” jest przedstawienie historii działalności dobroczynnej Caritas archidiecezji gnieźnieńskiej i poznańskiej w latach 1917-1939 na podstawie pism specjalistycznych „Przewodnik Miłosierdzia” oraz „Ruch Charytatywny”. Praca dzieli się na sześć rozdziałów. W pierwszym rozdziale przedstawiono rozwój zorganizowanego ruchu dobroczynnego w Kościele polskim na tle dzieł miłosierdzia podejmowanych w Kościele powszechnym. W drugim rozdziale poruszono podstawy prawno-organizacyjne Caritas, opracowane na podstawie prawodawstwa państwowego w zakresie polityki społecznej, utrudniające z powodu braków legislacyjnych nie tylko rozwój organizacyjny, ale także skuteczną pomoc najbardziej potrzebującym. Przywołano także prawodawstwo kościelne. Dysertacja przedstawia także działalność Caritas archidiecezji poznańskiej i gnieźnieńskiej w oparciu o poszczególne instancje kierownicze organizacji oraz uwzględnia kształtowanie się wyspecjalizowanych organów wewnętrznych. Kolejne dwa rozdziały w szczegółowy sposób prezentują podejmowane przez Caritas dzieła miłosierdzia, ich wymiar, specyfikę oraz zwracają uwagę na różnice między pracą charytatywną prowadzoną na terenach miejskich i wiejskich w oparciu o konkretne przykłady. Omówiono też działalność szkoleniową i wydawniczą Caritas.
- ItemCatechetica Porta Fidei(Natan Lublin, 2012) Kiciński, Andrzej; Goliszek, PiotrKsiążka jest próbą odpowiedzi na wezwanie skierowane przez Benedykta XVI do wydziałów teologicznych, aby przed Rokiem Wiary pogłębić znajomość dokumentów II Soboru Watykańskiego i KKK. Opracowane zostały m.in. następujące tematy: realność i racjonalność wiary; apologia wiary w KKK, wkład teologii moralnej w katechetyczny przekaz wiary; świadectwo wiary w podzielonym chrześcijaństwie. Książka została opracowana przez wykładowców KUL i zaproszonych gości z UKSW i UPJPII.
- ItemCele pracy charytatywno-socjalnej w Kołach Caritas na wsi i w mieście(Biblos, 2010) Kiciński, AndrzejW artykule zostały opracowane cele i obszary pracy charytatywnej oraz socjalnej na wsi i w mieście. Klasyczne badania socjologiczne prowadzone przez W. Piwowarskiego na KUL-u ukazywały zasadniczą różnicę poziomu życia i działalności osób żyjących na wsi i w mieście. Dziś kolejne badania potwierdzają to zróżnicowanie. W działalności Kół Caritas ważne są cele. To wyróżnia działalność Caritas od innych organizacji, które często odrzucają cele lub posiadają fałszywą koncepcję celów. Zasady wypływające z Ewangelii wyznaczające cele działania, w pewien sposób chronią działalność Kół Caritas przed ukierunkowaniem nadmiernie pragmatycznym, wyłącznie socjologicznym, intelektualistycznym, woluntarystycznym, czy nastawieniem, że wszystko można rozwiązać ludzkimi siłami. Realizacja celów Caritas uwarunkowana jest czynnikami miejsca i czasu. Z tego powodu nie ma uniwersalnej formy działalności na wszystkie czasy, ale konieczne jest przystosowane do określonych warunków wsi i miasta.
- ItemChrystocentryzm jako droga odnowy Państwa i Kościoła w nauczaniu Kard. Augusta Hlonda(2018-09-25) Jasina, PawełAutor przedstawił nauczanie i działalność Augusta Hlonda (1881-1948). Podjęty problem w niniejszej dysertacji posiada przede wszystkim perspektywę teologiczną. Podejmowane zagadnienia wypływające z nauczania polskiego Hierarchy zostały ukazane w świetle Bożego Objawienia jak również skonfrontowane z treścią nauczania Kościoła. W celu zrealizowania postawionego problemu badawczego zostały wykorzystane teksty źródłowe zgromadzone w monumentalnym zbiorze Acta Hlondiana. W pracy zostało ukazane miejsce i rozumienie chrystocentryzmu w dziejach teologii, a zwłaszcza na początku XX wieku, co miało istotny wpływ na treść nauczania Augusta Hlonda. Przeprowadzana analiza teologiczna tekstów źródłowych z uwzględnieniem literatury przedmiotu jak również z wypracowanym w tym względzie nauczaniem Kościoła pozwoliła wydobyć charakterystyczne rysy nauczania polskiego Hierarchy dotyczące odnowy społeczności państwowej i eklezjalnej. Wydobyto i ukazano w niniejszej pracy przejawy chrystocentrycznego myślenia i postępowania w życiu i działalności polskiego Hierarchy, które w punkcie wyjścia zmierzać miały do kształtowania pełnej – to znaczy chrześcijańskiej wizji człowieka. Ponadto podjęto próbę sprecyzowania Hlondiańskiej teologii narodu oraz zaprezentowano chrześcijańską koncepcję państwa. Na podstawie nauczania i działalności Hlonda scharakteryzowana została myśl o odnowie Kościoła.
- ItemChrystus Kosmiczny w lex credendi i w lex orandi Kościoła po Vaticanum II. Studium liturgiczne(2022-10-27) Łapiński, Jacek LeszekDysertacja dotyczy potrzeby relacji pomiędzy nauką a wiarą (zwłaszcza w jej wymiarze doktrynalnym). Bazując na fundamentalnej korelacji lex credendi i lex orandi, z perspektywy Kościoła należy szukać nowych odniesień dla wiary, poszerzać spectrum jej uzasadnień, etc. nie tylko w filozofii, ale także w naukach przyrodniczych. istnieje bowiem grupa zazębiających się nawzajem zagadnień, istotna (pod względem poznawczym i praktycznym) dla człowieka (zarówno jako jednostki, jak i społeczności), stanowiąca wspólny obiekt dociekań czy też różnorakich odniesień dla nauk przyrodniczych, teologicznych (dogmatyki) oraz liturgii. Głównym przedmiotem analiz jest boskie dzieło zbawcze realizowane przez Boga za pośrednictwem Chrystusa, postrzegane przez pryzmat nauk przyrodniczych, teologii i liturgii. Cel nadrzędny stanowi poszukiwanie punktów wspólnych, zazębiania się zagadnień. Identyfikacja potencjalnych punktów synergii, transdycyplinarne wyjaśnienie zachodzących zmian i zdarzeń, uchwycenie obszarów pozwalających na dialog przyrodniczo-teologiczny, zdiagnozowanie istotnej dla przekazu wiary skali liturgicznej recepcji boskiego dzieła zbawczego.
- ItemCyfrowe narzędzia edukacyjne w dydaktyce nauczania religii. Studium katechetyczne(2018-09-28) Pisarek, MateuszKwestia dotycząca cyfrowych narzędzi edukacyjnych w dydaktyce nauczania religii niezbyt często podejmowana jest przez dydaktyków oraz katechetyków. Rzadko jest więc przedmiotem refleksji naukowej. Głównym problemem pracy było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: Jakie są obecnie dostępne w Polsce cyfrowe narzędzia katechetyczne i jaka jest ich przydatność katechetyczna? Przybliżenie koncepcji oraz charakterystyka wdrażania edukacji cyfrowej w Polsce stanowią pomoc w odpowiedzi na wyżej postawione pytanie. Na problematykę pracy składały się następujące kwestie: ukazanie kształtowania się myśli Kościoła na temat mediów od stanowiska nieufnego, obojętnego poprzez krytyczną i ostrożną akceptację do coraz większego zainteresowania nowymi mediami; wskazanie, jaką nadzieję Kościół pokłada w komputerach i Internecie w kontekście nowej ewangelizacji; podkreślenie kwestii moralno-etycznych w korzystaniu z mass medió oraz zwrócenie uwagi n edukację medialną młodego pokolenia; przybliżenie w jaki sposób w Polsce realizowana jest edukacja cyfrowa, jakie są jej główne obszary i jaki jest jej cel; zwrócenie uwagi na prawa autorskie w nowych technologiach; ukazanie istotnych dla katechezy stron, portali, serwisów internetowych oraz poddanie ocenie multibooków do nauczania religii.
- ItemDispensation and Liturgy Mediated as an Answer to COVID-19 Restrictions: Empirical Study Based on Polish Online Press Narration(MDPI, 2021) Kiciński, Andrzej; Jupowicz-Ginalska, Anna; Szewczyk, Marcin; Przywara, Barbara; Adamski, AndrzejThe main objective of this study is to determine the media image of dispensation and liturgy mediated during the COVID-19 pandemic in Poland. The paper is based on interdisciplinary methodology, which combines elements of practical theology (the see–judge–act paradigm) and a communication and media studies approach (media content analysis, critical discourse analysis). The time range of the analysed media discourse is between 12 and 18 March 2020, which was the first week after issuing government restrictions towards liturgy and the Church’s response to that: granting the dispensation and supporting the mediatisation of liturgy. The material for the discourse analysis includes online editions of 20 Polish press titles. It occurs that the general attitude of the media towards dispensation and liturgy mediated was positive, but some media tended to present the topics according to their editorial policies. The paper also formulates a theological reflection: although liturgy mediated as a permanent solution could be challenging to accept, it allowed worshippers to experience the liturgy in times of isolation. It is, therefore, an expression of the Church’s concern for the health and lives of the faithful, although not entirely in line with the official and long-standing position of the Church towards the mediatisation of the liturgy.
- ItemDojrzałość uczuciowa jako warunek budowania wspólnoty małżeńskiej. Studium teologicznomoralne(2019-06-17) Kula, MarcinTematyka pracy wiążąca dojrzałość uczuciową ze wspólnotą małżeńską. Człowiek, który osiągnął dojrzałość jest w stanie osiągnąć szczęście i trwać w tym, co jest dla niego dobre. Po przeprowadzonej analizie uczuć i emocji w pracy podjęto próbę opisania dojrzałości. Dojrzałość została przedstawiona jako etap w życiu człowieka, w którym jest on w stanie odpowiadać za swoje słowa, postawy i czyny, jednocześnie rozumiejąc potrzebę nieustannego rozwoju. Dojrzałość uczuciową autor rozpatruje w kontekście stanu optymalnego. Chodzi o rzeczywistość oczekiwaną przez wszystkich członków wspólnoty. Osobny rozdział w dysertacji poświęcono zagrożeniom dojrzałości uczuciowej. Po zrozumieniu sfery uczuć, wejściu w proces dojrzewania i dostrzeżeniu zagrożeń związanych z tym procesem zostały opisane warunki konieczne do budowania wspólnoty małżeńskiej. W ostatniej części pracy zostały zaprezentowane działania w zakresie etapów przygotowania do małżeństwa. Ciekawym wynikiem pracy jest powiązanie dojrzałości uczuciowej z ludzką codziennością. Szersze ujęcie tematu pracy prowadzi do wniosku, że dojrzałość uczuciowa jest nie tylko warunkiem budowania wspólnoty małżeńskiej, ale również podstawowym elementem gwarantującym rozwój każdego człowieka.
- ItemDorosły jako podmiot katechezy(Wydawnictwo Salezjańskie, 2002) Kiciński, AndrzejArtykuł analizuje proces odnowy soborowej, który przyniósł wiele nowych wyzwań wobec edukacji religijnej. Ten proces przyczynił się także do rozwoju jakościowego katechezy dorosłych. Przezwyciężona została koncepcja duszpasterstwa „zachowywania” tego, co jest aktualnym stanem życia wspólnoty Ludu Bożego na korzyść ponownego odkrycia ewangelizacji jako podstawowego zadania i obowiązku Kościoła. Warunki życia współczesnych ludzi są wyzwaniem do zrewidowania treści i metod katechezy dorosłych oraz impulsem do naukowych poszukiwań interdyscyplinarnych (teologia, filozofia, psychologia, pedagogika, literaturoznawstwo), aby dorosły stał się rzeczywistym podmiotem ewangelizacji. Można zauważyć, że w fazie początkowej jest nowe spojrzenie na podmiotowość dorosłego w duszpasterstwie – z jednej strony przezwyciężona została koncepcja duszpasterstwa dorosłych prowadzonego tylko okazjonalnie, a nierzadko w sposób infantylny, a z drugiej wychodzi się w edukacji poza określenie człowieka dorosłego jako raz na zawsze „uformowanego”, „wychowanego”, będącego już całkowicie dojrzałym, także poza koncepcję dojrzałości jako rzeczywistości statycznej.
- ItemDuszpasterstwo Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1994-2019. Studium historyczno-teologiczne(2022-09-26) Brudny, GrzegorzNiniejsza dysertacja dotyczy funkcjonowania duszpasterstwa Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce w latach 1994-2019. W ogólny problem naukowy wpisują się szczegółowe problemy badawcze zawarte w pytaniach: jakie są obszary i rodzaje duszpasterstwa Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1994-2019, W pierwszym rozdziale zostało zdefiniowane pojęcie duszpasterstwa w rozumieniu luterańskim, a także przedstawione wybrane wzorce i przykłady duszpasterzy. W drugim rozdziale zostały przedstawione obszary duszpasterstwa z perspektywy Kościoła Luterańskiego w Polsce. Ten rozdział dotyczył najpierw parafii (inaczej zboru) jako obszaru działań duszpasterskich, w tym duszpasterstwa dzieci, młodzieży, i tzw. duszpasterstwa odwiedzinowego. Następnie zostały opisane duszpasterstwa środowiskowe: w szpitalu, osób niesłyszących, w wojsku, w więzieniu, straży pożarnej, policji, motocyklistów, duszpasterstwo w mediach i w domach opieki. W rozdziale trzecim scharakteryzowano rodzaje duszpasterstwa, m.in. systemowego, duszpasterstwa duszpasterzy oraz międzywyznaniowego, ewangelizacyjno-misyjnego, międzykulturowego i międzyreligijnego. Treścią rozdziału czwartego było zagadnienie kształcenia i szkolenia w duszpasterstwie. Omówione zostały kompetencje duszpasterza i jego znaczenie jako osoby. Podjęta została także kwestia kształcenia akademickiego duszpasterzy, Instytutu Pastoralnego KEA, praktyk studenckich, okresu kandydackiego, ustawicznego kształcenia duchownych i kursów duszpasterskich.
- ItemDuszpasterstwo trzeźwości w Polsce w latach 1965-2015 w świetle dokumentów Kościoła w Polsce. Studium pastoralne(2023-06-21) Kaniecki, ZbigniewPrezentowana dysertacja przedstawia koncepcję i realizację duszpasterstwa trzeźwości w Polsce w świetle dokumentów Kościoła w Polsce z lat 1965-2015. Koncepcja duszpasterstwa trzeźwości została zarysowana w rozdziale drugim przedstawiającym wszystkie elementy tej koncepcji, czyli przedmiot, podmiot, cel i środki. O realizacji zaś duszpasterstwa trzeźwości dowiadujemy się w rozdziale trzecim i czwartym. Jest w nich mowa o organizacji i formach duszpasterstwa trzeźwości. W rozdziale ostatnim dokonano oceny tak elementów koncepcji duszpasterstwa trzeźwości, jak i jej realizacji. Sporo miejsca w pracy zajęło przedstawienie uwarunkowań społeczno-politycznych, prawnych i duszpasterskich w rozdziale pierwszym. Było jednak to potrzebne dla pogłębionego i lepszego zrozumienia zarówno koncepcji jak i realizacji duszpasterstwa trzeźwości w Polsce. Przeprowadzona refleksja naukowa upoważnia do sformułowania kilku wniosków. Należy do nich między innymi to, że istnieje potrzeba poszerzenia podmiotu oddziaływania trzeźwościowego i wykorzystania w większym zakresie potencjału religijnego i pastoralnego ruchów, stowarzyszeń i małych grup religijnych. Trzeba też w duszpasterstwie trzeźwościowym bardziej dowartościować i zaktywizować dekanaty i parafie, oraz zadbać o większą integrację duszpasterstwa trzeźwości z duszpasterstwem ogólnym, zwłaszcza w zakresie wychowania do abstynencji dzieci i młodzieży oraz świadczenia pomocy rodzinom z problemem alkoholizmu. Realizacja duszpasterstwa w okresie PRL ukazała, że bez współdziałania Kościoła i państwa nie ma skutecznej walki z alkoholizmem. Ponieważ nowe czasy generują nowe wyzwania i problemy, dlatego rozpoznanie ich uwarunkowań, a następnie przeciwdziałanie negatywnym ich skutkom jest zawsze aktualne. Dotyczy to także duszpasterstwa trzeźwości. Refleksja nad duszpasterstwem trzeźwości minionego okresu będzie dobrym oparciem dla realizacji tegoż duszpasterstwa w przyszłości.
- ItemEcclesia aeterna(Instytut Jana Pawła II KUL, 2000) Góźdź, Krzysztof
- ItemEdukacja medialna na Wydziale Teologii KUL(Katedra Współczesnych Form Przekazu Wiary KUL, 2015) Kiciński, AndrzejW roku akademickim 2014/2015 w ramach działalności Instytutu Teologii Pastoralnej i Katechetyki powstała specjalizacja Edukacji medialnej na jednolitych studiach magisterskich z teologii. Specjalizacja ma na celu wyposażenie studenta – poza ogólną kulturą teologiczną i pedagogiczną – przede wszystkim w wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne podnoszące kwalifikacje do wykonywania pracy nauczyciela religii w szkole, oraz w instytucjach i placówkach zajmujących się edukacją medialną, tj. mediach katolickich, kuriach diecezjalnych, ośrodkach doskonalenia nauczycieli, konsultach zakonnych, w różnych instytucjach i urzędach pracy. Instytut przygotowuje swoich absolwentów do potrzeb rynku pracy. Przygotowuje studentów do bycia aktywnym obywatelem w demokratycznym państwie i liderem wspierania rozwoju duchowego wspólnot chrześcijańskich. Instytut dba również o rozwój i podtrzymywanie zaawansowanej wiedzy w zakresie edukacji medialnej, ale również dba o formację przyszłych formatorów.
- ItemEdukacja seksualna w katechezie – wprowadzenie w wybrane źródła katechetyczne(Wydawnictwo Natan, 2014) Kiciński, AndrzejPolska praktyka katechetyczna ma bogate doświadczenie przekazu wiary w złożonych sytuacjach. Kościół dbał zawsze o to, aby przekazywana wiara katolicka była zgodna z Magisterium Kościoła i to niezależnie od czasów, bądź warunków. Rzetelne poznanie źródeł katechetycznych z pewnością pozwoli na opracowanie wielu wskazań odnośnie do wychowania seksualnego w katechezie. W czasie zagrożenia ideologią gender istnieje pilna potrzeba opracowań naukowych problematyki ludzkiej seksualności dostosowanej do każdego wieku rozwojowego. Artykuł określa, co jest przedmiotem wychowania seksualnego w dokumentach kościelnych.
- ItemEucharystia a dzieje(Instytut Jana Pawła II KUL, 1998) Góźdź, Krzysztof
- ItemEwangelizacja i katecheza w mediach społecznościowych. Studium z edukacji medialnej w świetle badań współczesnych blogów kapłańskich(2018-09-28) Łaskarzewska, EwaCelem rozprawy była odpowiedź na pytanie: jakie treści z zakresu katechezy i ewangelizacji publikowali kapłani na swoich blogach? Innymi słowy, chodziło o wskazanie tych obszarów aktualnej formacji chrześcijańskiej, które dzięki pracy duszpasterskiej kapłanów zaistniały w przestrzeni mediów społecznościowych zawężonych do obszaru blogosfery. Dysertacja ma charakter pracy empirycznej ukazującej analizy aktualnego stanu zastanej rzeczywistości medialnej. Przedstawiony problem badawczy został przeanalizowany w pięciu rozdziałach. W pierwszym zostało omówione nauczanie Kościoła posoborowego na temat mediów. Przybliżona w nim została rola mediów w działalności ewangelizacyjnej Kościoła, szczególne obowiązki nadawców i odbiorców mediów, a także indywidualne i społeczne zagrożenia wynikające z kontaktu z mediami. Rozdział drugi został poświęcony rozważaniom nad rolą mediów społecznościowych we współczesnej działalności Kościoła. W trzecim rozdziale podjęta została problematyka blogów, blogosfery i istoty blogowania. W czwartym rozdziale przedstawione zostały wyniki badań empirycznych, w których przeanalizowane zostały materiały opublikowane przez kapłanów-blogerów. Piąty rozdział omawiono możliwości wykorzystania blogów jako narzędzia formacji liturgicznej i moralnej. Ostatnią częścią i zarazem podsumowaniem badań stał się paragraf poświęcony możliwościom wykorzystania blogów w działalności ewangelizacyjnej i katechetycznej. Autorka skonfrontowała w nim wyniki badań z rozważaniami teoretycznymi z tego zakresu. W konsekwencji przytoczonych analiz zostały również sformułowane postulaty, które pozwolą na jeszcze lepsze wykorzystanie kapłańskiej blogosfery w dziele ewangelizacji i katechezy.
- ItemFormacja katechety/nauczyciela nauki religii katolickiej w Polsce na przykładzie wybranych postaci biblijnych(Wydział Teologiczny UAM w Poznaniu, 2020) Kiciński, AndrzejOne of the novelties of the new Directory on Catechesis published by the Pontifical Council for Promoting the New Evangelization is the placement of the catechist in the first part of this Vatican catechetical document. In the new directory, it is included in the section “Catechesis in the evangelizing mission of the Church”. The person of the catechist, his vocation and mission are presented in the section devoted to the theological foundations of catechesis. The first part shows the theological shape of the dynamics of proclamation, in which the recognition of God’s action in the heart of every human being, the primacy of the Holy Spirit and universal openness to each person are closely related. This article presents the biblical figure of Samuel, who may be a model for the development of a catechist. It can be a reference point for our own formation, also in relation to the issue of professional promotion of a teacher of religion in Poland.
- ItemFormacja Kościoła domowego przez liturgię i pobożność ludową w nauczaniu Kościoła po Drugim Soborze Watykańskim(2019-06-12) Staszczak, GrzegorzJednym z najpiękniejszych określeń rodziny, jakie często w ostatnim czterdziestoleciu używają polscy i zagraniczni autorzy, jest wczesnochrześcijańskie wyrażenie "rodzina Kościołem domowym". Wywodzi się ono od św. Jana Chryzostoma. To określenie, które od średniowiecza na wiele wieków zanikło, powróciło na nowo dzięki nauce II Soboru Watykańskiego, który w znacznym stopniu przyczynił się do jego odnowy. W rodzinie, która należy do Kościoła i sama jest Kościołem, ponieważ wypełnia funkcje właściwe Kościołowi (kapłańska, królewska, prorocka), dokonuje się formacja, czyli wychowywanie, kształcenie członków tej wspólnoty. Formacja ta obejmuje różne sfery życia ludzkiego. Dotyczy relacji małżeńsko-rodzinnych, postaw ludzkich i moralnych, życia religijno - duchowego, chrześcijańskiego i wielu innych aspektów. W tej formacji ogromną rolę spełnia liturgia, w której rodzina uczestniczy w kościele (sakramenty święte, zwłaszcza Eucharystia) lub sama ją celebruje w domu (np. Liturgia godzin). Oprócz liturgii ważne zadanie formacyjne posiada szeroko rozumiana pobożność ludowa (zwyczaje, obrzędy i tradycje), z którą w sposób szczególny członkowie rodziny spotykają się przeżywając rok liturgiczny. Liturgia i pobożność ludowa to dwa bardzo ważne elementy formacyjne, które łączą się ze sobą i wzajemnie uzupełniają w tym procesie wychowawczym.