Rozprawy doktorskie (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rozprawy doktorskie (WT) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemDojrzałość uczuciowa w formacji do kapłaństwa. Studium teologicznomoralne(2019-09-30) Plata, ŁukaszCelem dysertacji było opisanie znamion dojrzałości uczuciowej wymaganej od kandydata do przyjęcia święceń na etapie formacji początkowej. We wstępie została zarysowana problematyka pracy, uzasadniono temat, omówiono źródła, metody badawcze i strukturę rozprawy. Rozdział pierwszy rozstrzyga problem niejednoznaczności pojęć: emocje i uczucia. Przedstawiono główne koncepcje ich genezy oraz zakres oddziaływania w kontekście integralnej definicji osoby ludzkiej. W rozdziale drugim zaprezentowano wybrane koncepcje i definicje psychologiczne wskazujące na istotne właściwości dojrzałości uczuciowej (emocjonalnej). Następnie analiza źródeł teologicznych pozwoliła nakreślić przesłanki dotyczące cech dojrzałości uczuciowej jaką powinien się charakteryzować kandydat w formacji do kapłaństwa. Zaproponowano autorską klasyfikację cech, oraz przedstawiono kryterium pozwalające rozeznać czy kandydat osiągnął wystarczającą dojrzałość uczuciową. Autor zaproponował także własną definicję dojrzałości uczuciowej kandydata do święceń. W trzecim rozdziale opisano zagrożenia i wyzwania wobec dojrzałości uczuciowej alumna. Nakreślono uwarunkowania społeczno-kulturowe. Scharakteryzowano współczesną młodzież oraz wybrane czynniki, które mogą wpływać na ich słabość duchową i psychiczną. Opisano spektrum problemów występujących u seminarzystów oraz czynniki, które mogą wpływać na brak skuteczności procesu formacji alumna w dziedzinie rozwoju dojrzałości uczuciowej. Ostatni rozdział zawiera konkretne wskazania pastoralne dla formacji początkowej i permanentnej, aby proces rozwoju ku dojrzałości uczuciowej kandydata do kapłaństwa był jak najbardziej skuteczny. W zakończeniu opisano wnioski oraz przydatność rozważanej problematyki dla osób odpowiedzialnych za wychowanie i dopuszczenie kandydatów do święceń.
- ItemObraz Boga u młodzieży. Studium katechetyczne na podstawie badań maturzystów w diecezji tarnowskiej(2019-06-17) Jasnos, AndrzejCelem dysertacji było ukazanie posiadanego obrazu Boga u maturzystów diecezji tarnowskiej. Postawione zadanie zostało zrealizowane poprzez analizę literatury zagadnienia oraz ilościową i jakościową analizę uzyskanych wyników badań empirycznej. Postawiony problem badawczy został przeanalizowany w sześciu rozdziałach dysertacji. We wstępie została zarysowana podjęta w pracy problematyka badawcza jak również uzasadnienie tematu, przedstawiony dotychczasowy stan opracowań, omówione zostały źródła, metody badawcze i struktura rozprawy. Rozdział pierwszy przedstawia wyjaśnienie kluczowego dla tej pracy pojęcia: „obraz Boga”. Zostały zaprezentowane rozbudowane definicje z zakresu psychologii i psychologii religii. Kolejno zawiera zarysowanie chrześcijańskiego obrazu Boga zawartego w Credo. Dalszej części rozdziału pierwszego przybliżona została specyfika badanej grupy (rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny, emocjonalny i moralny). Drugi rozdział pracy poświęcony został ukazaniu współczesnych uwarunkowań społeczno-kulturowych takich jak pluralizm kulturowy i postmodernizm jako tych, które mają wpływ na obraz Boga. W dalszej części rozdziału została dokonana analiza religijności młodzieży polskiej, uwzględniając jej charakterystyczne cechy i aktualną kondycję religijno-moralną w świetle wyników badań socjologicznych. Rozdział kończy nakreślenie środowisk katechetycznych kształtujących obraz Boga u młodzieży maturalnej (szkolne nauczanie religii, katecheza parafialna oraz katecheza we wspólnotach). W rozdziale trzecim została omówiona problematyka i metodologia podjętych badań. Przedstawiony został problem badawczy, problemy szczegółowe, hipotezy oraz program badań empirycznych. W tym rozdziale znajduje się opis autorskiego kwestionariusza ankiety: „Mój obraz Boga”. Posłużył on zebraniu istotnych danych empirycznych, które przyczyniły się do scharakteryzowania posiadanego obrazu Boga u młodzieży, a także wskazania niektórych warunkujących go czynników. Rozdział czwarty zawiera analizę ilościową i jakościową wyników badań na temat obrazu Boga, przeprowadzonych wśród maturzystów diecezji tarnowskiej. Analiza ta uwzględnia: przedmiotowy obraz Boga, podmiotowy obraz Boga, relacyjny obraz Boga. Rozdział piąty jest kontynuacją prowadzonych badań. Zostały w nim zaprezentowane czynniki warunkujące posiadany obraz Boga (relacje pomiędzy rodzicami a młodzieżą, związek, jaki posiadają rodzice osób badanych, wykształcenie rodziców, uczestnictwo w lekcjach religii, styl wychowania panujący w domu, częstotliwość praktyk sakramentalnych, przynależność do organizacji społecznych i religijnych, a także sytuacja materialna rodziny i jej liczebność). Do prezentacji uzyskanych wyników posłużyły tabele krzyżowe. W ostatnim rozdziale zostały poddane weryfikacji przyjęte hipotezy. W syntetyczny sposób zostały zaprezentowane wyniki badań i ich interpretacja w świetle literatury i wcześniejszych badań, poruszających analizowany temat. W ostatniej części rozdziału zostały zaprezentowane możliwe implikacje uzyskanych wyników badań, które mogą posłużyć do wypracowania konkretnych form propozycji katechetycznych dla młodzieży kończącej etap edukacji religijnej. Zakończenie rozprawy zawiera podsumowujące wnioski jak również przydatność rozważanej problematyki dla życia Kościoła w Polsce, w szczególności dla nauczania religii w szkole oraz nakreślenie perspektywy dalszych badań