Książki/rozdziały (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WT) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 3.0 Polska"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- ItemCsaládi katekézis Lengyelországban a il II. Vatikáni Zsinat Után(Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2006) Kiciński, AndrzejArtykuł jest pokłosiem odpowiedzi na 2 pytania postawione przez grono naukowców węgierskich z Katolickiego Uniwersytetu Pétera Pázmánya w Budapeszcie. Pierwsze brzmiało: na ile polskie programy katechizacji uwzględniały wychowanie młodzieży do świadomego, osobistego i społecznego życia chrześcijańskiego, w tym życia małżeńskiego i rodzinnego. Drugie pytanie związane było z prośbą o próbę wskazania, co jest bogactwem, "zasobami", polskiej katechizacji oraz podaniem konkretnej, mocnej strony organizacyjnej katechizacji. Artykuł wskazuje mocne i słabsze strony poruszanej tematyki w polskich programach katechetycznych, po czym wskazuje na kluczową rolę osób, które włączyły się w posługę katechety. Na końcu wskazano na budowę - podczas okresu komunizmu - mocnej sieci domów katechetycznych, co było reakcją Kościoła katolickiego w Polsce na usunięcie nauczania religii ze szkół.
- ItemEwangelizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych(Polihymnia Lublin, 2010) Kiciński, AndrzejIs a person with a mental disorder created in the image and likeness of God? From the answer to this question begins evangelisation, that is, the proclamation of the eternal love of God, who cares for every person and every family. The Church's concern for persons with disabilities manifests itself in efforts to inculturate the Gospel message in the specific environments in which these persons live. It also applies to the whole of contemporary culture. The Church professes the truth that the Word of God became man, a concrete Man, situated in time and space, rooted in a particular culture. The truth that Christ, through his Incarnation, inserted himself into certain social and cultural conditions of the people among whom he lived, is exemplary for catechesis
- ItemPerspektywy rozwoju nauczania religii katolickiej w polskiej szkole(Wydawnictwo UKSW, 2010) Kiciński, AndrzejAktualna sytuacja zmusza do przemyślenia perspektyw rozwoju nauczania religii katolickiej w polskiej szkole i katechezy w szerszym znaczeniu. Artykuł stawia pytania: jak właściwie określić zadanie Kościoła we współczesnym świecie? W jaki sposób uporządkować różne działania eklezjalne? Jakie perspektywy przyjąć, aby być wiarygodnym i skutecznym? Wychodząc od ogólnej analizy katechetycznej, zostały opracowane perspektywy rozwoju posługi słowu Bożemu w kluczu czterech funkcji widzialnego Kościoła (znak diakonii, znak koinonii, znak martyrii, znak liturgii).
- ItemPodstawy wychowania religijnego osób z autyzmem(Polihymnia, 2010) Kiciński, AndrzejArtykuł analizuje nauczanie Kościoła skierowane do osób z różnymi niepełnosprawnościami. Opracowana jest autorska definicja katechezy osób ze spektrum autyzmu, która opiera się przede wszystkim na Piśmie Świętym, które uczy, że każdy człowiek został stworzony "na obraz Boży". Natomiast podstawowa edukacja religijna osób dotkniętych spektrum polega na towarzyszeniu im we wchodzeniu na drogę życia chrześcijańskiego. Stosuje się tutaj podstawowe zasady jak m.in. zasadę wierności Bogu i człowiekowi.
- ItemPowołanie katechety specjalnego(Polihymnia Lublin, 2010) Kiciński, AndrzejArtykuł odpowiada na pytania, jaki jest punkt wyjścia formacji nauczyciela religii do szkoły specjalnej? Jak wpisuje się ta posługa w misję eklezjalną, podczas której staje się katechetą osób z różnymi niepełnosprawnościami? Katecheta specjalny podczas studiów teologicznych nabiera przekonania, że pomimo rozwijającej się świadomości społecznej i niewątpliwego postępu pedagogiki specjalnej będzie włączony w długofalowy proces obrony praw osób niepełnosprawnych, od momentu poczęcia, aż do naturalnej śmierci. Jest on powołany i przygotowany do odważnego działania we wspólnocie chrześcijańskiej, aby katecheza z konieczności specjalistyczna nie została zepchnięta na margines duszpasterstwa specjalistycznego.
- ItemW kierunku medycyny personalizowanej(Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019) Kiciński, AndrzejTen artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: co jest celem kształcenia przyszłych pracowników służby zdrowia na uczelni katolickiej i jakie kierunki badań mogą ubogacić się w relacji do medycyny personalizowanej? Nieustanny rozwój medycyny wymaga od uczelni profesjonalnego przygotowania pracowników służby zdrowia. Katolickie uniwersytety, na których istnieją wydziały czy kierunki medyczne, kładą duży nacisk na formację etyczno-religijną przyszłych pracowników służby zdrowia. Zawód to wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych. Katalog zawodów jest obszerny. Pośród nich są zawody, do których dodaje się określenie powołanie lub misja. W przypadku kierunków medycznych na uniwersytetach katolickich przykłada się wielką wagę do integralnej wizji chorego. W artykule zawarta jest analiza, jaka może być relacja między pedagogiką osób niepełnosprawnych i naukami teologicznymi a medycyną personalizowaną na uniwersytecie katolickim.
- ItemWybrane zagadnienia z medycyny spersonalizowanej(Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2019) Goliszek, Piotr; Kiciński, Andrzej; Kocki, JanuszKsiążka jest ukierunkowana na poszukiwanie naukowego opracowania medycyny personalizowanej. Porusza zagadnienia humanizacji medycyny i relację pedagogiki specjalnej oraz teologii z medycyną personalizowaną. Prezentuje także najczęstsze zaburzenia neurologiczne u dzieci w wieku szkolnym, czy celowe niesamobójcze uszkodzenia ciała bez intencji samobójczej u młodzieży. Poszukuje również terapeutycznych walorów modlitwy chrześcijańskiej.
- ItemWyzwania katechezy młodzieży nowego tysiąclecia(Wydawnictwo Diecezjalne: Sandomierz, 2002) Kiciński, AndrzejArtykuł ukazuje charakterystykę młodzieży przełomu tysiącleci i wyznaczone nowe wyzwania dla duszpasterstwa. W nauczaniu Kościoła widać refleksję, że młodzież z jednej strony żyje w ciągłym poszukiwaniu nowych emocji, a z drugiej strony tradycyjnie wyraża silną potrzebę radykalizmu. Ma trudności w planowaniu przyszłości i oczekuje pełnej relacji z osobami znaczącymi. Pogłębiona refleksja Kościoła podkreśla, że duszpasterstwo młodzieży musi unikać prostych sloganów czy "happeningów", a skupić się na głoszeniu słowa Bożego i proponować rzetelną formację duchową.