Książki/rozdziały (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WT) by browse.metadata.rights "Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Item
- ItemKatecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce po Soborze Watykańskim II(Wydawnictwo KUL, 2007) Kiciński, AndrzejKsiążka ukazuje, że katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną polega na towarzyszeniu im we wchodzeniu na drogę życia chrześcijańskiego. Stosując podstawową zasadę wierności Bogu i człowiekowi, katecheta może wybrać dogodne dla każdej osoby i siebie metody z pedagogiki specjalnej, musi jednak pamiętać, że korzystanie z dorobku dydaktyki nie zwalnia go z myślenia o Bożej pedagogii. Współczesna katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce musi skupić się na próbie zintegrowania swoich oddziaływań ze szkołą, wspólnotą parafialną i – przede wszystkim – z rodziną. Trzeba jednak podkreślić, że „zintegrowana” nie oznacza „umieszczona wewnątrz” np. szkoły, lecz połączona siecią wzajemnych relacji odzwierciedlających miłość, która pozwala rozpoznawać uczniów Jezusa. Bóg nie jest abstrakcją, ale Żyjącym, z którym nawiązujemy relację. W tej relacji nasza umiejętność rozumowania jest względna. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną nie może być postrzegana jako nierozumna i pozbawiona wszelkich zdolności abstrakcji. Trzeba docenić te jej możliwości w takiej mierze, w jakiej je ona posiada. Jest to ewangeliczna służba niepełnosprawnym, aby nie zatracili swoich talentów, lecz je pomnożyli, każdy człowiek bowiem, także niepełnosprawny intelektualnie, otrzymał je od Boga. The book demonstrates that - Catechesis for persons with intellectual disability consists in accompanying those persons while they are entering their way of Christian life. Catechist, following the primary rule of loyalty to God and to man, may choose to apply proper methods originating from special pedagogy, however, he should always keep in mind, that using the achievements in the didactics will not release him from considering the pedagogy of God. Modern catechesis for persons with intellectual disability in Poland should focus on an attempt to integrate the impact it has on persons with school, parish community and – most of all – with the family. It is worth emphasizing, though, that “integrated” should not mean “placed within” school, for instance, but rather combined by means of mutual relations, which would reflect love, allowing for recognising the pupils of Jesus Christ. It is worth remembering, that God is not an abstract phenomenon, He is Alive, and we make relations with Him. In this case our reasoning ability constitutes rather a relative issue. Person with intellectual disability should not be perceived as unwise and deprived of any ability of abstract thinking. We should appreciate such an extent of those abilities, as this person is actually capable of. This is the evangelical ministry for disabled persons, which aims at encouraging them not to lose their gifts, but rather to multiply them, as every man, intellectually disabled as well, received those gifts straight from God.
- ItemKu hermeneutyce katechetycznej(Wydawnictwo KUL, 2009) Goliszek, PiotrHermeneutyka katechetyczna oparta na myśli, zasadach i strukturach hermeneutyki personalistycznej jest najbardziej adekwatna na współczesne czasy, bowiem jest sensorodna i osobowotwórcza. W kontekście nadrzędnego celu katechezy – komunii i zażyłości z Chrystusem – hermeneutyka katechetyczna posiada zdolność prowadzenia katechizowanego do samoświadomości i autointerpretacji w świetle Faktu – Sensu Osoby Jezusa Chrystusa. On Interpretuje człowieka i wszelką rzeczywistość najpełniej i najpiękniej. I tak prowadzi do zażyłości i komunii ze swoją Osobą i Trój-Osobowym Bogiem.
- ItemPrawda, dobro, sumienie – u podstaw odpowiedzialności społecznej(Wydawnictwo KUL, 2011) Derdziuk, AndrzejNiniejsze przedłożenie podejmuje prezentację podstawowych pojęć z zakresu teologii moralnej, które wchodzą w zakres zagadnienia odpowiedzialności moralnej, będącej narzędziem do ukazania autonomicznej roli człowieka w społeczności. Autonomia nie wyklucza jednak stwierdzenia rozlicznych zależności i uwzględnienia ich w procesie poznawczym i decyzyjnym, który to proces człowiek podejmuje jednak w atmosferze wolności i nadziei. Do kierowania się odpowiedzialnością osoba ludzka musi dojrzewać przez proces uczenia się, polegający na gromadzeniu doświadczeń oraz słuchaniu wskazań zawartych w pouczeniach zapisanych na kartach Pisma Świętego i kodeksach norm moralnych. Istotne jest też właściwe nastawienie na recepcję własnych zachowań w oczach innych oraz poddanie się Duchowi Świętemu, który kieruje człowiekiem przez wiarę.
- ItemZnaczenie wielkich antyfon adwentowych "O" w duchowym życiu chrześcijan(Biblos. Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej, 2023-06-01) Słodczyk, MarcinCelem pracy jest teologiczna analiza wielkich antyfon adwentowych „O” oraz ukazanie, jak kształtują one życie duchowe chrześcijan. Analizowane teksty są utworami starożytnymi używanymi w liturgii rzadko, na ogół nie są znane szerszemu gronu wiernych. Najpierw zaprezentowane zostało znaczenie śpiewu psalmów w liturgii. Następnie przedstawiono proces powstania w świętych celebracjach formy antyfony. Rozważania te ukazały szczególne znaczenie i wartość wielkich antyfon adwentowych „O” w liturgii; każda z nich poddana została studium biblijnemu i teologicznemu. Dokonane opracowanie przedstawia głębię treści zawartych w tych krótkich utworach oraz ich znaczenie i funkcje, jakie spełniają w roku liturgicznym, a szczególnie w okresie Adwentu. Ostatni etap opisu wielkich antyfon stanowi ukazanie sposobu, w jaki utwory te przygotowują chrześcijan do obchodu święta Narodzenia Pańskiego, do zjednoczenia z Jezusem Chrystusem w tajemnicy Eucharystii.