Książki/rozdziały (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WT) by browse.metadata.rights "Attribution-NoDerivatives 4.0 International"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemBiblijny obraz św. Józefa(Nasza Drukarnia Justyna Adamiec, 2022-04) Kubiś, Adam
- ItemJezus Oblubieniec. Metafora małżeńska w Ewangelii Janowej(Bonus Liber, 2023-12-01) Kubiś, AdamOpisanie Boga YHWH w Starym Testamencie oraz Jezusa w Nowym Testamencie jako Oblubieńca jest niezwykle śmiałym antropomorfizmem. Trudno sobie bowiem wyobrazić bardziej odważną myśl niż porównanie relacji Boga do człowieka poprzez pryzmat ludzkiego małżeństwa, które w tradycji biblijnej widziane jest jako ścisłe zjednoczenie, prowadzące do „stania się jednym ciałem” (Rdz 2,24). Antropomorfizm ten spotykamy na wielu kartach ST i NT. Porównanie Jezusa do małżonka, oblubieńca, pana młodego jest jednak jednym z najbardziej fundamentalnych kluczy otwierających najgłębszy sens tożsamości Jezusa ukazanego na kartach Ewangelii Janowej. W pierwszej części swego dzieła Ewangelista opisuje i definiuje oblubienicę Jezusa. Jest nią matka Jezusa, Jego uczniowie, Żydzi w Jerozolimie z Nikodemem na czele, Samarytanie z anonimową Samarytanką, w końcu urzędnik królewski z Kafarnaum. Oblubienicą są zatem wszyscy wierzący w Jezusa, poczynając od Jego matki, a kończąc na schizmatykach, heretykach i nieczystych rytualnie poganach. W drugiej części Ewangelii, odpowiadającej drugiemu rozdziałowi książki, opisany jest moment zaślubin pomiędzy Jezusem a Jego oblubienicą. Jest to godzina wywyższenia na krzyżu, śmierci, kiedy Jezus przekazuje swej oblubienicy, stojącej pod krzyżem, swój ślubny dar: Ducha Świętego. Z tej racji spotkanie zmartwychwstałego Jezusa z Marią Magdaleną ujęte jest w konwencji spotkania Salomona ze swą ukochaną w Pnp 3. Rozdział trzeci książki traktuje o tekście, który explicite identyfikuje Jezusa jako oblubieńca, a Jana Chrzciciela jako drużbę, przyjaciela Oblubieńca: „Ten, kto ma oblubienicę, jest oblubieńcem; a przyjaciel oblubieńca, który stoi i słucha go, doznaje najwyższej radości na głos oblubieńca. Ta zaś moja radość doszła do szczytu” (3,29).