Artykuły naukowe (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WT) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa 3.0 Polska"
Now showing 1 - 20 of 25
Results Per Page
Sort Options
- ItemCritical Edition and Philological Analysis of Isa 49–50 based on Coptic Manuscript sa 52 (M 568) and Other Coptic Manuscripts in the Sahidic Dialect and the Greek Text of the Septuagint(Wydawnictwo KUL, 2023) Bąk, Tomasz BartłomiejThe following article constitutes a critical edition, translation and philological analysis of Isa 49–50 based on Coptic manuscript sa 52 and other available manuscripts in the Sahidic dialect. The first part outlines general information about the section of codex sa 52 (M 568) that contains the analysed text. This is followed by a list and brief overview of other manuscripts featuring at least some verses from Isa 49–50. The main part of the article focuses on the presentation of the Coptic text (in the Sahidic dialect) and its translation into English. The differences identified between the Sahidic text and the Greek Septuagint, on which the Coptic translation is based, are illustrated in a tabular form. It includes, for example, additions and omissions in the Coptic translation, lexical changes and semantic differences. The last part of the article aims to clarify more challenging philological issues observed either in the Coptic text itself or in its relation to the Greek text of the LXX.
- ItemDispensation and Liturgy Mediated as an Answer to COVID-19 Restrictions: Empirical Study Based on Polish Online Press Narration(MDPI, 2021) Kiciński, Andrzej; Jupowicz-Ginalska, Anna; Szewczyk, Marcin; Przywara, Barbara; Adamski, AndrzejThe main objective of this study is to determine the media image of dispensation and liturgy mediated during the COVID-19 pandemic in Poland. The paper is based on interdisciplinary methodology, which combines elements of practical theology (the see–judge–act paradigm) and a communication and media studies approach (media content analysis, critical discourse analysis). The time range of the analysed media discourse is between 12 and 18 March 2020, which was the first week after issuing government restrictions towards liturgy and the Church’s response to that: granting the dispensation and supporting the mediatisation of liturgy. The material for the discourse analysis includes online editions of 20 Polish press titles. It occurs that the general attitude of the media towards dispensation and liturgy mediated was positive, but some media tended to present the topics according to their editorial policies. The paper also formulates a theological reflection: although liturgy mediated as a permanent solution could be challenging to accept, it allowed worshippers to experience the liturgy in times of isolation. It is, therefore, an expression of the Church’s concern for the health and lives of the faithful, although not entirely in line with the official and long-standing position of the Church towards the mediatisation of the liturgy.
- ItemDorosły jako podmiot katechezy(Wydawnictwo Salezjańskie, 2002) Kiciński, AndrzejArtykuł analizuje proces odnowy soborowej, który przyniósł wiele nowych wyzwań wobec edukacji religijnej. Ten proces przyczynił się także do rozwoju jakościowego katechezy dorosłych. Przezwyciężona została koncepcja duszpasterstwa „zachowywania” tego, co jest aktualnym stanem życia wspólnoty Ludu Bożego na korzyść ponownego odkrycia ewangelizacji jako podstawowego zadania i obowiązku Kościoła. Warunki życia współczesnych ludzi są wyzwaniem do zrewidowania treści i metod katechezy dorosłych oraz impulsem do naukowych poszukiwań interdyscyplinarnych (teologia, filozofia, psychologia, pedagogika, literaturoznawstwo), aby dorosły stał się rzeczywistym podmiotem ewangelizacji. Można zauważyć, że w fazie początkowej jest nowe spojrzenie na podmiotowość dorosłego w duszpasterstwie – z jednej strony przezwyciężona została koncepcja duszpasterstwa dorosłych prowadzonego tylko okazjonalnie, a nierzadko w sposób infantylny, a z drugiej wychodzi się w edukacji poza określenie człowieka dorosłego jako raz na zawsze „uformowanego”, „wychowanego”, będącego już całkowicie dojrzałym, także poza koncepcję dojrzałości jako rzeczywistości statycznej.
- ItemEcclesia aeterna(Instytut Jana Pawła II KUL, 2000) Góźdź, Krzysztof
- ItemEdukacja medialna na Wydziale Teologii KUL(Katedra Współczesnych Form Przekazu Wiary KUL, 2015) Kiciński, AndrzejW roku akademickim 2014/2015 w ramach działalności Instytutu Teologii Pastoralnej i Katechetyki powstała specjalizacja Edukacji medialnej na jednolitych studiach magisterskich z teologii. Specjalizacja ma na celu wyposażenie studenta – poza ogólną kulturą teologiczną i pedagogiczną – przede wszystkim w wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne podnoszące kwalifikacje do wykonywania pracy nauczyciela religii w szkole, oraz w instytucjach i placówkach zajmujących się edukacją medialną, tj. mediach katolickich, kuriach diecezjalnych, ośrodkach doskonalenia nauczycieli, konsultach zakonnych, w różnych instytucjach i urzędach pracy. Instytut przygotowuje swoich absolwentów do potrzeb rynku pracy. Przygotowuje studentów do bycia aktywnym obywatelem w demokratycznym państwie i liderem wspierania rozwoju duchowego wspólnot chrześcijańskich. Instytut dba również o rozwój i podtrzymywanie zaawansowanej wiedzy w zakresie edukacji medialnej, ale również dba o formację przyszłych formatorów.
- ItemEucharystia a dzieje(Instytut Jana Pawła II KUL, 1998) Góźdź, Krzysztof
- ItemFormacja katechety/nauczyciela nauki religii katolickiej w Polsce na przykładzie wybranych postaci biblijnych(Wydział Teologiczny UAM w Poznaniu, 2020) Kiciński, AndrzejOne of the novelties of the new Directory on Catechesis published by the Pontifical Council for Promoting the New Evangelization is the placement of the catechist in the first part of this Vatican catechetical document. In the new directory, it is included in the section “Catechesis in the evangelizing mission of the Church”. The person of the catechist, his vocation and mission are presented in the section devoted to the theological foundations of catechesis. The first part shows the theological shape of the dynamics of proclamation, in which the recognition of God’s action in the heart of every human being, the primacy of the Holy Spirit and universal openness to each person are closely related. This article presents the biblical figure of Samuel, who may be a model for the development of a catechist. It can be a reference point for our own formation, also in relation to the issue of professional promotion of a teacher of religion in Poland.
- ItemHector M. Patmore – Josef Lössl (eds.), Demons in Early Judaism and Christianity . Characters and Characteristics (Ancient Judaism and Early Christianity 113; Leiden – Boston, MA: Brill 2022)(Wydawnictwo KUL, 2023) Kinowski, KrzysztofBook Review: Hector M. Patmore – Josef Lössl (eds.), Demons in Early Judaism and Christianity . Characters and Characteristics (Ancient Judaism and Early Christianity 113; Leiden – Boston, MA: Brill 2022). Pp. 339. € 146.28. ISBN 978-90-04-51714-1
- ItemKatecheta(Towarzystwo Naukowe KUL, 2006) Kiciński, AndrzejKim jest katecheta? Jak w Polsce jest definiowany? Kto jest katechetą, a kto może nim zostać? Jakie są kwalifikacje katechety/nauczyciela religii katolickiej w szkole w Polsce? Jakie funkcje pełni w Kościele? Artykuł jest próbą zdefiniowania tożsamości katechety i jego funkcji w złożonej sytuacji w Polsce, gdzie historycznie jest bardziej nauczycielem religii w szkole z całym bogatym doświadczeniem specjalistycznego przygotowania. Mowa jest o studiach wyższych z teologii z przygotowaniem pedagogicznym.
- ItemKatecheza dorosłych w procesie budowania Kościoła dojrzałego(Biblos, 2009) Kiciński, AndrzejArtykuł ukazuje, że nie ma lepszej katechezy dorosłych w procesie budowania Kościoła dojrzałego niż uczestnictwo dorosłych w życiu Kościoła, które prowadzi do misterium liturgii – zwłaszcza gdy mamy na uwadze jej pełny wymiar chrześcijański, w którym przekracza się sam kult i staje się szkołą wiary. Katecheza może być czynnikiem odnowy Kościoła. Jako echo Słowa Bożego może tworzyć przekonujący obraz Kościoła. Katecheza dorosłych staje się dopiero wtedy żywa, gdy przekazuje nie tylko intelektualną wiedzę, lecz także inteligentną wiarę. Chrześcijańska dojrzałość dorosłych i dojrzałość wspólnot chrześcijańskich nie jest jednak sprawą aż tak prostą i oczywistą, jak się to może wydawać.
- ItemKatecheza i liturgia – wczoraj i dziś(Towarzystwo Naukowe KUL, 2018) Kiciński, AndrzejW refleksji teologicznej dąży się do odnowienia jedności między podstawowymi wymiarami życia chrześcijańskiego, które w historii oddzieliły się od siebie. Zauważa się powrót do tradycji Ojców i starożytnego katechumenatu jako modelu każdej katechezy, wskazując na owocną życiową syntezę między celebracją, słuchaniem słowa Bożego, wyznaniem wiary i doświadczeniem chrześcijańskim. Katecheza przestała być już utożsamiana z katechizmem, gdzie w pytaniach i odpowiedziach można było dowiedzieć się także o liturgii. Odchodzi się również od tradycyjnego duszpasterstwa liturgiczno-sakramentalnego, gdzie chrzty, pierwsze komunie, bierzmowania, śluby i pogrzeby nie były wyrazem autentycznej postawy wiary chrześcijańskiej. Katecheza powróciła do podstawowego celu, jakim jest prowadzenie do umiejętności interpretacji życia w świetle Słowa Bożego oraz celebrowania w wierze tegoż życia, które Bóg według swojego planu kształtuje w człowieku. W ten także sposób zostaje przezwyciężana mechaniczna i prawie „magiczna” wizja liturgii, aby stać się pełnym, świadomym i czynnym udziałem oraz właściwym procesem komunikacji. Stąd postulat, aby rozwijać formy działania katechetycznego, na wzór poszerzonej metody rewizji życia: widzieć, oceniać, działać i celebrować. Zgodnie ze słynną zasadą „lex credendi, lex orandi”, liturgia zawiera i wyraża w formie ekspresyjnej i jednolitej całe orędzie chrześcijańskie i jest uważana za niewyczerpane źródło katechezy.
- ItemKatecheza przed I Komunią św. dziecka upośledzonego umysłowo. Studium przypadku(Kielce: Jedność, 2007) Kiciński, AndrzejArtykuł poświęcony jest przygotowaniu dziecka z niepełnosprawnością intelektualną do przyjęcia I Komunii św. Zawiera diagnozę opracowaną w oparciu o ICD-10 oraz autorską diagnozę funkcjonalną. Na tej podstawie opracowano ogólny plan postępowania terapeutycznego z dzieckiem i z rodziną. Następnie jest opracowany plan przygotowania dziecka do przyjęcia I Komunii św. Wyznaczone są cele, zadania katechezy, treść katechezy, zakładane osiągnięcia na miarę możliwości dziecka oraz proste sekwencje katechetyczne.
- ItemKobiety głoszące Ewangelię w Nowym Testamencie(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2022-11-04) Kubiś, AdamArtykuł prezentuje charakterystykę kobiet, które w Nowym Testamencie określone są explicite lub implicite jako głosicielki Ewangelii: (1) Maria Magdalena i inne kobiety przy grobie Jezusa; (2) kobieta samarytańska w J 4, 4–42; (3) Pryska/Pryscylla; (4) Ewodia i Syntyche z Flp 4, 2–3. Artykuł zwraca uwagę na historyczny i teologiczny kontekst ich działalności oraz definiuje treść i przedmiot ich głoszenia, czyli Ewangelię. W prezentacji każdej z kobiet lub grupy kobiet wskazano na najważniejsze problemy egzegetyczne i współczesne próby ich rozwiązania.
- ItemMisja społeczna kapłana(Instytut Jana Pawła II KUL, 1997) Góźdź, Krzysztof
- ItemNauczanie religii w Europie(Księgarnia Świętego Wojciecha w Poznaniu, 2012) Kiciński, AndrzejArtykuł jest raportem statusu prawnego nauczania religii katolickiej w Europie (Portugalia, Polska, Irlandia, Chorwacja, Włochy, Luksemburg, Hiszpania, Francja, Litwa, Austria, Słowacja, Anglia i Walia, Belgia, Węgry, Holandia, Czechy, Łotwa, Bośnia i Hercegowina, Szkocja, Serbia, Czarnogóra, Macedonia, Rumunia, Islandia, Grecja, Ukraina, Norwegia, Szwecja, Bułgaria, Mołdawia, Dania, Finlandia, Białoruś). Są w nim opracowane cele nauczania w poszczególnych krajach oraz związek nauczania religii katolickiej w szkole z katechezą parafialną.
- ItemOnline Live-Stream Broadcasting of the Holy Mass during the COVID-19 Pandemic in Poland as an Example of the Mediatisation of Religion: Empirical Studies in the Field of Mass Media Studies and Pastoral Theology(MDPI, 2021) Kiciński, Andrzej; Przywara, Barbara; Adamski, Andrzej; Szewczyk, Marcin; Jupowicz-Ginalska, AnnaThe main aim of the paper is to discuss the scale and nature of the practice of transmitting Holy Mass by parishes of the Roman Catholic Church in Poland through online live-streaming in spring 2020. The authors analyse these issues in a multifaceted and interdisciplinary way, mainly within the framework of communication and media studies and theology. The methodology of the paper combines practical theology (its four stages: “see-judge-act-review”), scientific methods applicable to social studies (especially social communication and media studies and sociological studies), and the technical aspect of communication activities (in the form of live video streaming) performed by parishes on the Internet. As it turns out, 40.8% of Polish parishes carried out online Mass broadcasts. In most cases, the main sources of broadcast signal were YouTube (18.9%) and Facebook (18.7%), while less than 5% of the parishes conducted technically independent broadcasts. The research showed a statistically significant correlation between online Mass broadcasting and the region of Poland. There was a statistically significant difference between the parish size and Mass broadcasting—the larger the parish, the more often such activities were performed; a similar correlation was observed between urban and rural parishes. Research has shown that in the dioceses where bishops directly encouraged parish priests to broadcast from their parishes, the average percentage of broadcasts was higher (46%) than in those in which there were no such incentives (38%). There was a statistically significant relationship between having a website and conducting online Mass broadcasting. Similarly, there was a statistically significant relationship between the type of parish (conventual–diocesan) and online Mass broadcasting. Conventual parishes did this much more often than diocesan ones (68.6% and 38.9% respectively).
- ItemPielgrzymowanie Kościoła w papieskim posługiwaniu wędrownego misjonarza(Instytut Jana Pawła II KUL, 2003) Góźdź, Krzysztof
- ItemPolskie podręczniki do katechezy specjalnej(Polihymnia Lublin, 2009) Kiciński, AndrzejArtykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, jakie były i jakie są obecnie stosowane polskie podręczniki do katechezy osób z niepełnosprawnością? Analizie zostały poddane wszystkie podręczniki, programy i pomoce dydaktyczne do katechezy dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, wydane po Soborze Watykańskim II. Są to programy i podręczniki następujących autorów: Z. Rybarczyk (1965), W. Gałczyńskiej (1975), K.M. Lauscha (1987), A. Kuskowskiej (2008) i A. Kielar (2002) oraz inne pomoce katechetyczne.
- ItemRecenzja: Od katechizmu do Twittera. Michel Remery. Tweetując z Bogiem 1: #Wielki Wybuch, Biblia, wyprawy krzyżowe, czyścieć... i Tweetując z Bogiem 2: #Modlitwa, seks, kariera, grzech śmiertelny(Katedra Współczesnych Form Przekazu Wiary KUL, 2015) Kiciński, Andrzej"Tweetując z Bogiem" warto poznać zarówno z perspektywy duszpasterskiej, jak i medialnej. Katechizm holenderski przyjął perspektywę, że chrześcijanie spotykają się z różnymi religiami czy nowymi prądami myślowymi i że trzeba ich przygotować na zjawisko pluralizmu we współczesnym świecie. Dziś istnieje nowa "holenderska" idea przekazywania wiary młodszym pokoleniom poprzez media społecznościowe. W tym modelu obecne młode pokolenie zadaje pytania Kościołowi, a Kościół - w tym przypadku poprzez księdza prowadzącego grupy duszpasterskie - próbuje udzielić odpowiedzi. Odpowiedzi te umieszczone zarówno w książce, jak i dostępne za pomocą nowoczesnych aplikacji na smartfon czy tablet, umożliwiają dostęp do świata religii i prowadzenie dialogu wiary w mediach społecznościowych. To ciekawe narzędzie współczesnego przekazu wiary, zwłaszcza do nowej ewangelizacji, które odpowiada na rzeczywiste pytania młodych.
- ItemSiedem sakramentów Kościoła w ujęciu „Katechizmu Kościoła Katolickiego”(Instytut Teologii Pastoralnej KUL, 2007) Kiciński, AndrzejTen artykuł jest próbą ukazania wielości nazw sakramentów zawartych w Katechizmie Kościoła Katolickiego, ukazujących bogatą tradycję Kościoła w próbie nazywania darów Chrystusa. Jest też próbą przypomnienia słów Jana Pawła II, że Katechizm jest "tekstem wzorcowym" dla katechezy odnowionej u żywych źródeł wiary. Odkrycie nazw siedmiu sakramentów Kościoła w Katechizmie Kościoła Katolickiego to wejście do skarbca Kościoła, gdzie znajdują się niewyczerpane bogactwa wyznawania wiary, ukryte w wielu formach teologicznych i modlitewnych. Często bowiem współczesny katechizowany zna lepiej lub gorzej jedną, czy drugą definicję sakramentu, lecz nie doświadczył drogi wtajemniczenia "przebytej" przez wielu chrześcijan, którzy zachwycili się tajemnicą i pięknem wiary. Nazwy sakramentów zawarte w KKK są doświadczeniem wielu "katechetów" w prowadzeniu młodszych i starszych na spotkanie z Bogiem Żywym. Mogą stać się również inspiracją dla współczesnych katechetów, aby ze skarbca Kościoła wydobywali rzeczy stare i nowe, które oświetlą tajemnicę człowieka od narodzenia, aż po śmierć.