Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences
Permanent URI for this community
* Instytut Ekonomii i Finansów * Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania * Instytut Pedagogiki * Instytut Psychologii * Instytut Nauk Socjologicznych * Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Browse
Browsing Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska"
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
- ItemAspekty konsumpcyjne w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii(Wydawnictwo Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2017) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu była analiza różnych przejawów konsumpcji dostrzegalnych w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii. Po wstępnych rozważaniach terminologicznych dokonano opisu wearable technology w aspekcie założeń konsumpcji, konsumpcjonizmu oraz dekonsumpcji. Konsumpcja – w niniejszej publikacji – jest rozumiana jako naturalny proces gospodarowania, wynikający z konieczności zaspokojenia potrzeb, konsumpcjonizm oznacza postawę życiową polegającą na przedkładaniu dóbr materialnych nad inne dobra, natomiast dekonsumpcja jest definiowana jako racjonalna, świadoma, odpowiedzialna i etyczna konsumpcja. Artykuł ma charakter analityczno-opisowy
- ItemAspekty teorii i praktyki wychowania dziecka przedszkolnego – wczoraj i dziś(Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie, 2017) Opiela, Maria LoyolaZarówno dla pedagogów praktycznie, jak i teoretycznie zorientowanych bardzo ważne jest rozumienie istoty wychowania. Praktyka pedagogiczna stanowiła dla Bojanowskiego podłoże do weryfikacji poznanych teorii i koncepcji wychowania, a na tej podstawie budowanie takiej teorii, która otwarta na integralny rozwój i wychowanie dziecka. Rozpatrywał je w perspektywie całego życia osoby, odnosząc się do podstaw antropologicznych, społeczno-kulturowych uwarunkowań i założeń wyrosłych z polskiej tradycji. Takie podejście pozostaje inspirujące do dalszych przemyśleń i pomocne dla twórczego wykorzystania dorobku poprzednich pokoleń w doskonaleniu wczesnej edukacji we współczesnych warunkach.
- ItemBezpieczeństwo energetyczne Polski w kontekście neoimperialnej polityki Rosji oraz współpracy europejskiej i transatlantyckiej: Polska jako hub gazowy(Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, 2020-12-30) Podraza, AndrzejCelem artykułu jest analiza bezpieczeństwa energetycznego Polski w kontekście neoimperialnej polityki Rosji traktującej nośniki energii jako instrument wpływu i uzależnienia państw oraz odbudowy własnej pozycji na arenie międzynarodowej. Zgodnie z podejściem geopolitycznym dążenie do ograniczenia zależności energetycznej Europy Środkowej i Wschodniej od Rosji nie ma jedynie wymiaru czysto gospodarczego, ale dotyczy geostrategicznej przyszłości kontynentu europejskiego i charakteru rozwijanego w Europie i w przestrzeni transatlantyckiej porządku międzynarodowego. Wybranym studium przypadku jest strategia gazowa Polski, która podjęła decyzję o zakończeniu do 31 grudnia 2022 r. kontraktu na kupno gazu ziemnego z Rosji. Polska, dążąc do zaspokojenia rosnących potrzeb na gaz ziemny, podejmuje działania mające na celu dywersyfikację źródeł i kierunków dostaw. Szczególny nacisk położony jest w artykule na koncepcję Polski jako hubu gazowego, rozwijaną w ramach Inicjatywy Trójmorza oraz przeciwdziałanie budowie przez Rosję i Niemcy rurociągu Nord Stream II jako sprzecznego, w opinii Polski, z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego w Europie.
- ItemBractwa religijne w diecezji lubelskiej w XIX wieku – stan liczbowy(Wydawnictwo KUL, 2014) Partyka, WiesławThe brotherhood movement was born in the Church in the fourth century. Brotherhoods usually operated in churches and monasteries, and their aim was to strengthen the piety of the faithful through the implementation of the objectives of charitable and social activities, as well as activities connected with worship. In Poland, religious brotherhoods appeared in the thirteenth century and developed over the centuries. They flourished in the seventeenth and eighteenth century and were introduced into the majority of parishes. At the end of the fourteenth century, they appeared in the region of Lublin. In the period before the partitions there were 174 brotherhoods in that region. With the collapse of the Polish State, religious brotherhoods also experienced a serious crisis. The Diocese of Lublin was founded in 1805. Under the new organizational structures brotherhoods continued to operate and pursue their goals. Despite a series of reprisals from the partitioners, which wanted to tightly control and even restrict the activity of brotherhoods, they effectively coped with those difficulties opposing the secularization of society. On the basis of the records of canonical visitation of the nineteenth century and the two registrations of brotherhoods in that period, it was possible to establish that in the nineteenth century in the Diocese of Lublin there were199 brotherhoods. The vast majority of brotherhoods were Marian ones – 124, of which 91 Rosary ones, 24 scapular ones and 9 others. Among other fraternities quite numerously represented were the ones dedicated to the Holy Trinity (24), St. Anna (15), Mercy (12). The number of such fraternities as Corpus Christi (3), St. Tekla (3), St. John of Nepomuk (3) Literary (2), St. Anthony (2) and Heart of Jesus (2) was small. There was also one brotherhood of Guardian Angels, one of the Holy Name of Jesus, Lovers of Crucified Jesus, Merciful Jesus (dying), St. Cross, St. Mary Magdalene, St. Barbara, St. Yvonne and St. Francis of Assisi’s belt. Some of them disappeared at the beginning of the nineteenth century, some operated continuously for a long time, and others came into existence in the period under discussion. It is hoped that the issue concerning the functioning of religious brotherhoods in the nineteenth century will soon be more detailed studied, as in the case of the fraternities operating in the period before the Partitions of Poland. It is essential to better understand not only the functioning of the brotherhoods in an entirely new political situation of the Polish Church, but also their impact on moral and religious renewal, and perhaps on the increase in the patriotic sentiments of wider social groups.
- ItemEnglish as a foreign language for deaf and hard of hearing persons - challenges and strategies(Cambridge Scholars Publishing, 2016) Domagała-Zyśk, Ewa; Kontra, EditWhen teachers or researchers of deaf and hard-of-hearing language learners come together, one of the issues discussed is always their feeling of isolation and the need for coming together more frequently to share ideas and experiences. This is what happened at the 12th Conference of the European Society for the Study of English (ESSE) in Kosice in 2014 as well. The initiative of Ewa Domagala-Zyśk to have a separate section on hearing impaired learners of English within this huge international event received eager support from all contacted colleagues from France to Norway or Serbia. The special seminar entitled English as a Foreign Language for Students with Special Educational Needs – Exceptional English for Exceptional Learners? and convened by Ewa Domagała-Zyśk and Edit H. Kontra was a great success and the enthusiasm of the participants gave birth to the idea of publishing their presented topics as fully-fledged articles in an edited book and making it accessible to the wider community of teachers and researchers working in the field. When teachers tell their stories it soon turns out that the challenges are the same or very similar, and this in itself can give support. Sharing the responses to challenges and the worked-out solutions to the problems leads not only to adding a few new items to each teacher’s individual resource pack, but the process of discussing issues with other professionals may also give birth to further ideas and new initiatives.
- ItemFrom the Charism to Action in Educational, Organizational and Social Aspect on the Example of Religious Congregations formed in Poland in the Nineteenth/Twentieth Century(Towarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2019) Opiela, Maria LoyolaThe charism of the congregation expresses some selected and implemented aspect of the mystery of Christ and the life of the Church, and its specifi city is the determinant of the identity of the institute. From it follows a specifi c pattern of relationship with God and with the environment, the characteristics of spirituality, various forms of the practice of the evangelical counsels, business forms and certifi cates of members, leading to the formation of a particular tradition. An important dimension in the formation and development of religious congregations are the socio-cultural conditions. In business meetings is visible specifi c aspect resulting from its own charisma, but its implementation are multiple activities forming an integral approach to the needs of people and the environment. Thanks to the dynamics of dialogue educational activities, organizational and social formed in the nineteenth / twentieth century in Poland, active congregations today continues and is still valid.
- ItemInformacje o webinariach zorganizowanych w Instytucie Nauk o Polityce i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II(Wydawnictwo KUL, 2020-12-21) Kosienkowski, Marcin
- ItemIntegralna pedagogika przedszkolna w ujęciu Edmunda Bojanowskiego a wyzwania współczesności(Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie, 2014) Opiela, Maria LoyolaPedagogika przedszkolna w ujęciu bł. Edmunda Bojanowskiego jest pedagogiką integralną. Jest aktualną propozycją odpowiedzi na współczesne wyzwania w dziedzinie rozwoju i wychowania małego dziecka. Uwzględnia ona dorobek poprzednich pokoleń, diagnozę współczesnej sytuacji i konkretnej propozycji dla przyszłości. Integralne podejście zakłada odniesienie do filozoficznej koncepcji człowieka jako osoby oraz uwzględnianie pełnego kontekstu jej życia, rozwoju i działania w świecie. Z niej wynika ujmowanie w pedagogice Bojanowskiego również dziecięctwa uwzględniającego rozwój duchowego wymiaru osoby. Zgodnie z realistyczną teorią człowieka tak ujęta pedagogika określa czynności chronienia osoby oraz usprawniania intelektu i woli, zarazem wyćwiczenia władz zmysłowych w uważnych recepcjach i reakcjach na prawdę i dobro. Pedagogika ta ma swoje miejsca w pluralizmie (jeśli nie jest on pozorny) współczesnych teorii pedagogicznych, w wierności tradycji i otwartości na zmianę oraz w trosce o synergię między teorią i praktyką wychowawczą. Istotnym wymiarem prezentowanej koncepcji jest idea ochrony wpisana w proces edukacji małego dziecka.
- ItemJan Paweł II słowem i życiem o starości i posłannictwie osób w podeszłym wieku(Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2015) Opiela, Maria LoyolaJan Paweł II w nauczaniu o życiu i starości człowieka wskazywał na godność osoby i wartość podeszłego wieku oraz na posłannictwo osób starszych. Głoszone słowa potwierdził własnym przykładem, szczególnie na etapie przeżywania swej starości i służby aż do końca sprawie Królestwa Bożego, by przejść z życia do życia, na które otwierał się z chrześcijańską nadzieją. To nauczanie i świadectwo Jana Pawła II pozostaje wciąż ważnym i inspirującym przesłaniem dla zarówno seniorów jak i tych, którzy korzystają z ich doświadczenia i mądrości oraz wspierają ich poprzez różne formy inicjatyw społecznych.
- ItemKompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego. Założenia i realizacja projektu badawczego(Nicolaus Copernicus University in Toruń (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), 2017) Opiela, Maria LoyolaCelem projektu było interdyscyplinarne opracowanie i krytyczna edycja pozostających w rękopisie notatek Edmunda Bojanowskiego (1814–1871), a na tej podstawie opracowanie Kompendium edukacyjnego Edmunda Bojanowskiego. Jego realizacja przez interdyscyplinarny i wielopokoleniowy zespół badawczy pod kierunkiem Rady Naukowej prowadziła w kolejnych etapach do porządkowania zasobu z uwzględnieniem zamiaru autora i w pełnym kontekście źródłowym, co pozwoliło przedstawić wszystkie aspekty powstawania czy istotnych elementów tej rodzimej koncepcji. Dotyczy to teoretycznych podstaw tworzonego systemu oraz praktycznego zastosowania wiedzy, dzieł literackich, historycznych, hagiograficznych i innych pamiątek rodzimej kultury w edukacji. Taka forma udostępnienia materiałów archiwalnych, myśli społecznej i pedagogicznej w dziedzinie humanistyki, jako ważnego źródła dla teorii, a także praktyki współczesnej pedagogiki oraz dla dziejów ochrony i rozwoju kultury narodowej, ma na celu prowadzenie dalszych badań w pełnym kontekście źródeł.
- ItemLikwidacja bractw religijnych w Lublinie w 2. połowie XIX wieku(Wydawnictwo KUL, 2016) Partyka, WiesławThe brotherhood movement was born in the Church in the 4th century. Brotherhoods were attached to churches and monasteries, and their aim was to strengthen the devotion among the faithful through the implementation of the devotional objectives as well as social and charitable activities. In Poland, religious brotherhoods emerged in the 13th century and evolved over the centuries. They flourished in the 17th and 18th centuries in most parishes. In the region of Lublin they appeared in the late 14th century. In Lublin in the 19th century, there were 14 religious brotherhoods. They included a great number of the city residents, taking care of strengthening their piety and morality. Patriotism and religiousness nurtured by the members of religious associations were often not approved of by the authorities of the partitioners, which often resorted to different kinds of repression, including the liquidation of many brotherhoods. In the years 1875-1876, as a result of the Government's order, two brotherhoods were liquidated: the Brotherhoods of the Heart of Jesus and the Holy Name of Mary, and also the association of the penitents attached to the Brotherhood of the Rosary. Despite this repression, the citizens of Lublin were strongly connected with the brotherhood movement, effectively opposing secularism and taking care of their identity as well as values such as love of God and their own country.
- ItemMechanizm Teorii Umysłu jako mediator związku poziomu reaktywności sensorycznej z nasileniem syndromu autyzmu(2020-11-13) Krzysztofik, KarolinaPodejmując próby wyjaśnienia genezy i przebiegu ASD aktualnie badacze koncetrują swoje zainteresowania wokół procesów poznawczych osób z tym zaburzeniem. Wskazywane są relacje tych procesów z behawioralną ekspresją objawu. Niewystarczająco zanalizowany pozostaje jednak wspólny udział różnych procesów poznawczych w wyjaśnianiu nasilenia symptomów ASD. Celem projektu jest ustalenie czy związek poziomu reaktywności sensorycznej z nasileniem symptomów ASD jest mediowany poprzez elementy Mechanizmu Teorii Umysłu (ToMM). Realizując powyższy cel przeprowadzono badania w grupie 89 dzieci z diagnozą ASD w wieku między 2 lata 8 miesięcy a 9 lat 3 miesiące oraz ich rodziców/opiekunów. Wykorzystano następujące narzędzia pomiarowe: Skalę Nasilenia Symptomów ASD, Kwestionariusz Doświadczeń Sensorycznych, Skalę Mechanizmu Teorii Umysłu oraz podskalę Mowa Bierna z IDS-P. Zaobserwowano relację między nasileniem symptomów ASD a poziomem reaktywności sensorycznej, a także udział w niej poziomu rozwoju elementów ToMM, który pozostaje zróżnicowany zer względu na poziom rozumienia mowy. Obserwacje te sugerują, że dla wyjaśnienia istoty ASD bardziej precyzyjne okazują się analizy prowadzone na poziomie podgrup niż całej grupy. Takie wnioski z kolei dostarczają ważnych wskazówek dla terapeutów przy planowaniu rehabilitacji osób z ASD.
- ItemModel projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje(Wydawnictwo Episteme, 2021) Domagała-Zyśk, Ewa
- ItemObservance of Human Rights as an Element of Shaping the Position of the European Enterprise in the Knowledge-Based Economy(Wydawnictwo KUL, 2021-02-19) Machowicz, KingaThe goal of the article is to determine the role played by observance of human rights in shaping the position of the European enterprise in the knowledge-based economy. It has been assumed that the condition most expected by an entrepreneur is to achieve a competitive advantage. The concept of observance of human rights in conducting business activities is connected with business ethics and the idea of corporate social responsibility, while economic well-being can be achieved in the conditions of a knowledge-based economy. One of the conditions for the survival and development of the employer conducting business activities in the knowledge-based economy is to effectively motivate employees to reveal their knowledge and use it in practice. Non-financial motivation may involve the feeling of identification with the employer.
- ItemOdpowiedzialność dostawców i użytkowników internetu za zawartość stron internetowych w świetle prawnych i społecznych regulacji(Wydawnictwo Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2012) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu jest przedstawienie mapy zagrożeń w globalnej sieci oraz wskazanie podmiotów ponoszących odpowiedzialność za zawartość stron internetowych (dostawcy treści: Internet Content Providers, dostawcy usług internetowych: Internet Service Providers i użytkownicy globalnej sieci), analiza podstaw prawnych ich działalności i wynikająca z nich odpowiedzialność w tytułowym zakresie (Dyrektywa 2000/31/WE z dnia 8 czerwca 2000 r., art. 12-15; Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r., art. 14). Ponadto weryfikacja podejmowanych działań samoregulacyjnych (European Internet Service Providers Associations) oraz omówienie kodeksów dostawców treści i usług internetowych (m.in.: Spam code of conduct of ISPA - Austria, Evropská Asociace Státnich Loterii A Toto Spolecnosti - Czechy, Code of Conduct for search engines/Verhaltenssubkodex fur Suchmaschinenanbieter der FSM - Niemcy i inne). Artykuł zamyka analiza kodeksów internautów, czyli netykiety oraz podsumowujące wnioski i postulaty. Odpowiedzialność za treści znajdujące się na stronach internetowych ponoszą trzy grupy podmiotów: dostawcy treści, dostawcy usług internetowych oraz użytkownicy internetu. Obowiązujące przepisy prawa nie zawsze są skuteczne. Po pierwsze, nie umożliwiają egzekwowania przepisów prawa krajowego w innych państwach. Jest to istotne przy transgranicznym charakterze internetu. Po drugie, zauważa się rozbieżności europejskich i amerykańskich regulacji prawnych. Po trzecie, wszelkie próby wprowadzenia blokowania szkodliwych czy nielegalnych treści spotykają sie z protestami w imię wolności słowa. Skuteczna odpowiedzialność wymaga łączenia doświadczeń z różnych państw na bazie wspólnego, ujednoliconego prawa globalnego. Netykiety sieciowe będące rodzajem przewodników, drogowskazów służą standaryzacji praktyk internautów. W szczególności odnoszą się do: komunikacji, wymogów dotyczących stron WWW, zasad korzystania z materiałów zamieszczonych w internecie i związanej z tym odpowiedzialności. Stąd niezbędna jest ciągła praca nad zasadami netykiety, ciągłe dostosowywanie ich do nowych realiów jakie niesie ze sobą, zmieniająca się rzeczywistość. Potrzebna jest nieustanna dyskusja na forum globalnym o zasadach netykiety, która będzie pobudzać świadomość społeczną o istnieniu zasad oraz wzmacniać konieczność ich przestrzegania dla dobra ogólnego. Konieczne jest pobudzenie globalnej świadomości o współodpowiedzialności wszystkich członków cyberświata za jego obecny oraz przyszły kształt. Kwestia ta jest istotna ze względu na wielonarodowy, wielokulturowy, zróżnicowany pod względem: wiekowym, rasowym, wyznania, światopoglądowym charakter tej społeczności. W publikacji zastosowano metodę analityczno-opisową.
- ItemPedagogia integralnego rozwoju i edukacji w koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego. Podstawy teoretyczne i materiały metodyczne(Wydawnictwo Werset, 2022-02-10) Opiela, Maria LoyolaCelem publikacji jest przedstawienie głównych idei pedagogicznych bł. Edmunda Bojanowskiego oraz charakterystyka i udostępnienie pomocy metodycznych opracowanych na podstawie jego wskazań pedagogicznych. Stworzył on system wychowania, w którym działania nakierowane były na rodzinę, a w sposób szczególny na wczesne wychowanie dzieci, w czym Bojanowski widział skuteczną drogę integralnego rozwoju każdej osoby i odrodzenia moralnego społeczeństwa, ludzkości. Opracowana pedagogia i pomoce metodyczne (obrzędowość, opowiadania, gry i zabawy) zostają udostępnione z wykorzystaniem współczesnych środków przekazu. Dają tym zatem możliwość zastosowania ich współcześnie dla rozwoju i kultywowania rodzimych tradycji wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, budowania relacji międzypokoleniowych i międzykulturowych, z poszanowaniem specyfiki kultury narodu, regionu.
- ItemPhysical activity of Poles in the light of public opinion polls(Wydawnictwo Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, Termedia sp. z o.o., 2018) Gruchoła, MałgorzataBackground: The article aims to make a comparative analysis of the physical activity of Poles in the last fifty years in the light of public opinion polls carried out in the years 1960-2016 by the Centres for Public Opinion Research in Poland − CBOS and OBOP. Before the study was conducted, the following questions were formulated: Do Poles do sports or get involved in other activities demanding physical effort? What motivates them? What sports skills do they possess? What is their attitude towards the persons visiting the gym? Finally, have their PA changed in the researched period, and to what extent? In the analysis, the criteria of sex, age, education and material status were considered. Material and methods: The following research methods were applied: a quantitative content analysis of secondary data, a qualitative content analysis, as well as comparative and analytical-descriptive methods. Results: In the analysed period, the number of Poles regularly practising sports grew by 33.5% (from 6.5% in 1960 to 40% in 2013). The percentage of those who do not follow any activity comprises a third of adult Poles (34%); however, their number was twice lower in the year 2013 compared to the year 1960 (66%). Conclusions: Before conducting the research, it was assumed that, despite popular opinion and the one presented in the media concerning the low physical activity in the society, the number of Poles taking up physical activity has decidedly risen in the last half-century. Having analysed the opinion polls data, it can be stated that the hypothesis was confirmed.
- ItemPokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości?(Wydawnictwo Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II, 2016) Gruchoła, MałgorzataŻycie w społeczeństwie nieodłącznie wiąże się z procesami identyfikacji, klasyfikacji i autoklasyfikacji, co w połączeniu z wielością dóbr stwarza niejednolite a niekiedy zaskakujące manifestacje tożsamości, sposobów i stylów życia. Jednym z nich może być „zanurzenie” w technologiach komunikacyjnych i informacyjnych oraz w Internecie Rzeczy. Wraz z całą zawartością treściową i medialną są one źródłem oraz narzędziami kształtowania tożsamości. Przedmiotem teoretycznych analiz było pytanie: czy i w jakim zakresie technologie medialne determinują życie człowieka i jego tożsamość? Szczegółowej analizie – w kontekście Internetu Rzeczy - zostało poddane pokolenie Alpha. Jego prezentacja została poprzedzona syntezą generacji Y i Z. Omówienie kolejnych generacji poprzedziły rozważania terminologiczne dotyczące terminu „tożsamość” oraz „pokolenie”. Przyjęto tezę, iż użytkownicy mediów nie są grupą jednorodną, inny jest też rodzaj ich pierwszego i kolejnych kontaktów z technologiami medialnymi, inna wrażliwość i kompetencje. Główne zależności koncentrują się na podziale pokoleniowym. Data urodzenia odbiorców/użytkowników mediów w zdecydowanym stopniu determinuje ich tożsamość oraz styl życia. W publikacji zastosowano metodę analityczno-opisową.
- ItemPolish Version of the Sensory Experiences Questionnaire 3.0 - data base(2023) Krzysztofik, KarolinaThe presented study was conducted in a group of 208 children with a diagnosis of ASD aged between 3 years and 6 years 11 months, with a view to validating the four-factorial structure of the Polish version of the Sensory Experiences Questionnaire – 3.0 (SEQ-3.0). The following questionnaires completed by children’s parents/caregivers were used: the Polish version of the Sensory Experiences Questionnaire – 3.0 (SEQ-3.0), the Child Behaviour Questionnaire – Very Short Form (CBQ-VSF), and a version of EAS Questionnaire for children (EAS-C). The results obtained confirmed the four-factorial structure of the Polish version of SEQ-3.0: Hyperresponsiveness (HYPER), Hyporesponsiveness (HYPO), Sensory Interests, Repetitions and Seeking Behavior (SIRS), and Enhanced Perception (EP). Not all the items of the EP factor were found to have satisfactory loadings. Inferences about its presence in the structure of the Polish version of SEQ-3.0 should therefore be drawn with caution. All factors correlate with the temperamental traits of the children in the analyzed sample. The results suggest that in a group of children with ASD aged between 3 years and 6 years 11 months, the EP factor might not become manifest. It is therefore advisable that future studies be conducted with separate analyses for age subgroups: one among children aged between 2 and 6 years and another one among children aged between 7 and 12 years.
- ItemRealizacja idei integracji w działalności Sióstr Służebniczek BDNP w Ośrodku Integracyjnym Dębicy w świetle systemu wychowania bł. Edmunda Bojanowskiego(Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, 2012) Opiela, Maria LoyolaEdmund Bojanowski stworzył dynamiczny, spójny, otwarty system wychowania o szerokim i zintegrowanym zakresie działania. U jego podstaw leży chrześcijańska koncepcja człowieka, a pełny rozwój osoby ludzkiej dokonuje się na drodze jej integralnego wychowania i formacji. Integralność wychowania dotyczy ujmowania osoby we wszystkich wymiarach i całości jej życia, warunków rozwoju i działań, kontekstu czasowego i przestrzennego. Rozwiązanie systemowe służy realizacji idei ochrony osoby w relacjach z innymi budowanych dzięki integracji międzypokoleniowej na wzór rodziny. Taki rodzaj integracji dotyczy nie tylko sytuacji trudnych, obejmuje całość życia społecznego, z troską o najsłabszych jego członków – dzieci, seniorów, chorych, ubogich moralnie i materialnie. Integracja tej zróżnicowanej grupy dotyczy wielu płaszczyzn – różnic stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umysłowej, wieku, statusu materialnego i kulturowego, uzdolnień i umiejętności. Przykładem realizacji tak rozumianej integracji jest Ośrodek Integracyjny Sióstr Służebniczek BDNP w Dębicy. W jego skład wchodzą: przedszkole integracyjne, świetlica profilaktyczno-wychowawcza dla dzieci i młodzieży oraz dom dziennego pobytu dla osób starszych i samotnych.