Książki/rozdziały (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WT) by Author "Kubiś, Adam"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- ItemBiblijny obraz św. Józefa(Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kolbuszowej, 2022) Kubiś, AdamZaprezentowano sylwetkę Józefa, prawnego ojca Jezusa, w ujęciu dwóch ewangelistów, Mateusza i Łukasza. W prezentacji Józefa w relacji Mateusza skupiono się na pięciu dyskutowanych kwestiach: (1) pochodzeniu Józefa z rodu Dawida, a zatem prawnym ojcostwie Józefa; (2) sprawiedliwości Józefa (1,19); (3) posłuszeństwie woli Boga ze strony Józefa; (4) decyzji Józefa o rozstaniu się z Maryją (1,20); (5) kontrowersyjnym stwierdzeniu o niezbliżaniu się Józefa do Maryi do czasu narodzin Jezusa (1,25). Prezentacja postaci Józefa w relacji Łukasza omawia sceny z postacią Józefa w Ewangelii Dzieciństwa Jezusa oraz genealogię Jezusa i perykopę nazaretańską. Jedyne teksty ewangeliczne mówiące o Józefie dotyczą dzieciństwa Jezusa (wyjątkiem są Łk 3,23; 4,22). Fakt ten może potwierdzać tradycję apokryficzną mówiącą o wczesnej śmierci Józefa. Najistotniejszą cechą Józefa jest jego ojcostwo prawne w stosunku do Jezusa.
- Item
- ItemJezus Oblubieniec. Metafora małżeńska w Ewangelii Janowej(Bonus Liber, 2023-12-01) Kubiś, AdamOpisanie Boga YHWH w Starym Testamencie oraz Jezusa w Nowym Testamencie jako Oblubieńca jest niezwykle śmiałym antropomorfizmem. Trudno sobie bowiem wyobrazić bardziej odważną myśl niż porównanie relacji Boga do człowieka poprzez pryzmat ludzkiego małżeństwa, które w tradycji biblijnej widziane jest jako ścisłe zjednoczenie, prowadzące do „stania się jednym ciałem” (Rdz 2,24). Antropomorfizm ten spotykamy na wielu kartach ST i NT. Porównanie Jezusa do małżonka, oblubieńca, pana młodego jest jednak jednym z najbardziej fundamentalnych kluczy otwierających najgłębszy sens tożsamości Jezusa ukazanego na kartach Ewangelii Janowej. W pierwszej części swego dzieła Ewangelista opisuje i definiuje oblubienicę Jezusa. Jest nią matka Jezusa, Jego uczniowie, Żydzi w Jerozolimie z Nikodemem na czele, Samarytanie z anonimową Samarytanką, w końcu urzędnik królewski z Kafarnaum. Oblubienicą są zatem wszyscy wierzący w Jezusa, poczynając od Jego matki, a kończąc na schizmatykach, heretykach i nieczystych rytualnie poganach. W drugiej części Ewangelii, odpowiadającej drugiemu rozdziałowi książki, opisany jest moment zaślubin pomiędzy Jezusem a Jego oblubienicą. Jest to godzina wywyższenia na krzyżu, śmierci, kiedy Jezus przekazuje swej oblubienicy, stojącej pod krzyżem, swój ślubny dar: Ducha Świętego. Z tej racji spotkanie zmartwychwstałego Jezusa z Marią Magdaleną ujęte jest w konwencji spotkania Salomona ze swą ukochaną w Pnp 3. Rozdział trzeci książki traktuje o tekście, który explicite identyfikuje Jezusa jako oblubieńca, a Jana Chrzciciela jako drużbę, przyjaciela Oblubieńca: „Ten, kto ma oblubienicę, jest oblubieńcem; a przyjaciel oblubieńca, który stoi i słucha go, doznaje najwyższej radości na głos oblubieńca. Ta zaś moja radość doszła do szczytu” (3,29).
- ItemKobieta cierpiąca na krwotok oraz córka Jaira jako symbol Izraela. Próba analizy symbolicznej Mk 5,21-43(2017) Kubiś, AdamTe scope of the present study is the analysis of the Markan per-icope about the healing of the woman with the flow of blood (5:25–34) and the rising of Jairus’ daughter (5:21–24.35–43), from a symbolic per-spective. Te main methodological premise of this work is the conviction that the literary sense of this pericope is in fact imbued with symbolism, and consequently the principal thesis of this work consists in interpreting both women as symbols of Israel. Te study begins with the presentation of various definitions of symbol which function within biblical exegesis. Sub-sequently, in order to lend credence to the symbolic analysis of this Mar-kan pericope, the presence of a symbolic dimension in other Markan texts is demonstrated. Te study presents also the methodological premises of symbolic analysis, as well as two possible examples of symbolism found in our pericope. Te final two parts of the study concentrate on the exegeti- cal explanation of the pericope: first, without taking into consideration the symbolical dimension and, second, an interpretation taking the symbolic perspective into full account. Te juxtaposition of these two possible read-ings of the pericope, non-symbolic versus symbolic, is aimed at demon-strating the undeniable value of the latter, which the scholarship has all too often relegated to oblivion.
- ItemKobiety jako model wiary w Ewangelii Markowej(Wydawnictwo KUL, 2014) Kubiś, AdamAmong thirteen female characters appearing in the Gospel of Mark, four of them – the woman with an issue of blood, the Syrophoenician woman, the poor widow, and the anointing woman – all exhibit exemplary qualities of faith and discipleship. Introduced by a brief overview of the narrative function of two other groups of female characters, namely the secondary figures (e.g. Peter’s mother-in-law) and women disciples (cf. 15:40-41; 16:1-6), the main part of the study provides a systematic analysis of the motif of faith as reflected in the deeds and words of these four emblematic figures. The analysis pays particular attention to immediate literary contexts of the four episodes, showing how each of the stories is integrated into a larger narrative and also woven into the overall framework of the Markan composition.
- ItemMarcin Moj, Kompozycje warstwowe w Ewangelii Marka (Attende Lectioni. Series Nova 1; Tarnów: Biblos 2018)(Wydawnictwo KUL, 2019) Kubiś, AdamRecenzja książki: Marcin Moj, Kompozycje warstwowe w Ewangelii Marka (Attende Lectioni. Series Nova 1; Tarnów: Biblos 2018). Ss. 367. PLN 39,00. ISBN 978-83-7793-607-8
- ItemPatmos. Geografia, historia, apokryfy(Bonus Liber, 2021) Kubiś, AdamPatmos to jedna z 6000 tysięcy wysp i wysepek należących do współczesnego państwa greckiego. Wyspa ta jest jednak inna niż pozostałe, gdyż na niej Jan Apostoł otrzymał historycznie ostatnie objawienie zapisane w Biblii, stanowiące dziś Księgę Apokalipsy. W konsekwencji Patmos nazywane jest bez cienia przesady Synajem Nowego Testamentu oraz Egejską Jerozolimą. Z siedmiu wzgórz wyspy widać kopuły i dachy 364 kościołów. Parlament grecki ustanowił Patmos wyspą świętą równoważną w statusie Republice Mniszej Świętej Góry Athos. Książka po raz pierwszy czytelnikom polskim przybliża geografię i historię tej wyspy. Publikacja zawiera także dokładny opis dwóch głównych miejscowości (Chora i Skala), groty Apokalipsy, Klasztoru Jana Teologa i innych godnych zobaczenia miejsc znajdujących się na Patmos, dzięki czemu może służyć jako kompetentny oraz przystępny przewodnik dla podróżujących na świętą wyspę. Ostatnią część książki stanowi dyskusja nad powodami obecności Jana Apostoła na wyspie wraz z tekstem apokryfu z V w., „Życie Jana pióra Prochora”, niezwykle barwnie opisującym pobyt Apostoła na Patmos.
- ItemRadość przyjaciela Oblubieńca z powodu głosu Oblubieńca w J 3,29(Wydawnictwo KUL, 2016) Kubiś, AdamThe article attempts to discover the meaning behind – and the rationale for – the joy experienced by John the Baptist in John 3:29, called there “the friend of the bridegroom”. John’s narration links this joy, which has already been fulfilled (as John himself professes), with the voice of bridegroom, who is identified as Jesus. Previous analysis of ancient Jewish wedding customs has yielded several possible explanations of the friend’s joy, however the present article seeks to focus on the reasons for this joy rooted specifically in his hearing the bridegroom’s voice. At the same time, our lack of full, precise knowledge of these wedding customs prevents us from drawing from them a single, compelling explanation. The article thus attempts to expand the discussion of this Johannine crux interpretum by reference to OT. It is proposed that the Evangelist can be seen alluding here either to Jeremiah’s prophecy or to the Song of Songs. Finally, the article seeks the reason for John the Baptist’s joy within the very theological context of the Fourth Gospel. The semantic analysis of the lexeme “voice” (fwnh,) in the Gospel produces the understanding that the true disciple of Jesus listens to Jesus’ “voice” and as a result experiences eschatological joy. Thus the Evangelist depicts John the Baptist, through his rejoicing, as a perfect disciple of Jesus.
- ItemRzymska czy żydowska rachuba godzin w Ewangelii Janowej? Przykład egzegetycznego nieporozumienia(Warszawa : Stowarzyszenie Biblistów Polskich ; Kielce : Wydawnictwo Jedność, 2021) Kubiś, Adam
- ItemScott Hahn, Czwarty Kielich. Odkrywanie tajemnicy Ostatniej Wieczerzy i krzyża (Kraków: Esprit 2019). Ss. 191. PLN 21,90. ISBN 978-83-66061-68-2(Wydawnictwo KUL, 2019) Kubiś, AdamRecenzja książki: Scott Hahn, Czwarty Kielich. Odkrywanie tajemnicy Ostatniej Wieczerzy i krzyża (Kraków: Esprit 2019). Ss. 191. PLN 21,90. ISBN 978-83-66061-68-2
- ItemUboga wdowa - symbol Izraela, wzór ucznia, ikona Chrystusa(Wydawnictwo KUL, 2016) Kubiś, Adam
- ItemWalka o integralną wiarę chrystologiczną w Pierwszym Liście św. Jana w kontekście historii wspólnoty Janowej(Wydawnictwo KUL, 2014) Kubiś, AdamThe terminology of faith (pi,stij, pisteu,w) in 1 John refers in one way or another to the problem of an orthodox Christology. 1 John appears to be a polemical writing, which aims at countering the ethical and Christological claims of the secessionist who at some point left the Johannine community. The present work leaves aside the attempts of previous exegetes to identify the secessionist with various ancient heterodox groups known from extra-biblical sources (e.g. Ebionites, Docetists, Gnostics etc.). Instead, the reading of the Johannine letters reveals that three main Christological claims – namely that Jesus is God, Jesus is Christ, and Jesus has come in the flesh – might be approached from pneumatological and anthropological angles. Th e secessionist believed that the role of Jesus was limited to announcing the outpouring of the Spirit, and that believers, having received the Spirit, possessed a status not much different from that of Jesus himself.