Integralny rozwój i wychowanie małego dziecka jako zadanie rodziców w katolickiej myśli pedagogicznej w Polsce XX wieku

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019-07-04
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Celem rozprawy jest ukazanie integralnego rozwoju i wychowania małego dziecka jako zadania rodziców według koncepcji wybranych przedstawicieli katolickiej myśli pedagogicznej w Polsce XX wieku. Dzięki swej aktualności są one ważną inspiracją dla pedagogiki i propozycją dla współczesnych rodziców. Dla ukazania roli rodziców w pierwszych latach życia dziecka i znaczenia zadań przed nimi stojących, wykorzystano koncepcje integralnego rozwoju i wychowania dziecka w rodzinie polskich pedagogów katolickich: Karola Mazurkiewicza, Stanisława Podoleńskiego, Barbary Żulińskiej, Józefa Wilka i Teresy Kukołowicz. W tym celu dokonano ich analizy i syntezy w kontekście literatury przedmiotu. Korzystając z założeń metodologii jakościowych badań pedagogicznych, zastosowano metodę hermeneutyczno-fenomenologiczną. Tak prowadzona analiza, z uwzględnieniem genezy, założeń katolickiej myśli pedagogicznej i sposobu ich realizacji, prowadziła do poznania, zrozumienia i interpretacji istoty integralnego rozwoju i wychowania małego dziecka jako zadania rodziców. Dzięki temu wskazania wybranych pedagogów, sformułowane na nowo, można przenieść w kontekst współczesnych oczekiwań, potrzeb, wyzwań i zastosowania ich przez rodziców. Całość dysertacji obejmuje wstęp, pięć rozdziałów i zakończenie.
The aim of the dissertation is to present the integral development and education of the young child as the parents; responsibility according to the concepts of selected responsibility according to the catholic pedagogical thought in Poland of the 20th century. Thanks to its relevance they are an important inspiration for pedagogy and a proposal for contemporary parents. In order to present the role of parents in the first years of the child' life and the importance of responsibilities facing them, the concepts of the integral development and education of the child in the family pf Polish catholic pedagogues have been used. For this purpose their analysis and synthesis in the context of the literature of subject has been carried out. Taking advantage of the pronciples of the methodology of qualitative pedagogical studies, the hermeneutic-phenomenological method has been used. The analysis thus carried out, with respect to genesis, principles of the catholic pedagogical thought and the ways of their application, has lead to the recognition, understanding and the interpretation of the core of the integral development and education of the young child as the parents' responsibility. Thanks to that, recommendations of the the selected pedagogues, reformulated, can be transferred to the context of contemporary expectations, need, challenges and their use by parents. The whole dissertation includes the introduction, five chapters and the conclusion.
Description
Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki; promotor rozprawy doktorskiej: s. dr hab. Maria Opiela, prof. KUL
Keywords
dziecko, integralny rozwój, integralne wychowanie, child, integral development and eductation
Citation
ISBN
Creative Commons License