Społeczne i dydaktyczne uwarunkowania autonomicznego uczenia się języka angielskiego. Badania uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Lublinie

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019-06-28
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
W pracy przebadano społeczne i dydaktyczne uwarunkowania autonomicznego uczenia się języka angielskiego. W kwestionariuszu badania zastosowano pytania skonstruowane przez autorkę, jak też wykorzystano następujące narzędzia: Skalę Pomiaru Autonomicznego Uczenia się (PAU) (Macaskill, Taylor 2010), taksonomię R. L. (Oxford, k1990) do określenia poziomu i rodzaju stosowanych strategii uczenia się języka obcego, Postawy Autonomiczne (PA) oraz Skalę Moi Przyjaciele do diagnozy środowiska rówieśniczego jako potencjalnej grupy wsparcia (E. Domagała-Zyśk, 2004). Badania empiryczne przeprowadzono w czterech szkołach prywatnych na terenie Lublina. Wyniki potwierdziły, że autonomiczne uczenie się języka obcego jest uwarunkowane przez syntezę czynników społecznych i dydaktycznych. Analizy pozwoliły na zidentyfikowanie zmiennych, które w jednoznaczny sposób przyczyniają się do wyższego poziomu autonomiczności w uczeniu się języka obcego. Wśród czynników społecznych pozytywne predykatory wyższego poziomu autonomii w uczeniu się stanowią: autorytatywny styl wychowania rodziców, wsparcie rodzicielskie w postaci zachęty do nauki języków obcych, dobra jakość relacji rówieśniczych. Badanie wykazało, że czynnikiem warunkującym wyższy poziom autonomii w uczeniu się języka obcego jest dydaktyczne i emocjonalne wsparcie nauczycielskie. Analiza statystyczna potwierdziła zależności pomiędzy wysoką częstotliwością stosowania strategii językowych a wysokim poziomem autonomicznego uczenia się języka obcego.
The research aimed at the investigation of social and didactic determinants underlying autonomous learning of English as a foreign language. The questionnaire employed questions designed by the author along with several available ready tools. These included: Autonomous Learning Scale (Macskill, Taylor, 2010), Strategy Inventory for Language Learning (Oxford, 1990), Autonomous Attitudes - a checklist provided by the European Language Portfolio and the Scale :My Friends" - an instrument designed for diagnosis of peer support (Domagała-Zyśk, 2004). The empirical research project was conducted in four state and five private schools in Lublin. The results confirmed that autonomous learning of a foreign language is determined by a combination of social as well as didactic factors. The course of analysis revealed a few variables wjich evidently contribute to a higher level of autonomous learning of a foreign language in students. Authoritative parenting style, parental encouragement to study lanuages, parents' own foreign language competence and good quality of peer relations are positive social predictors of a higher level of students' autonomy in learning. Teacher's didactic and emotional support and high frequency og language strategy use proved to determine higher level of student autonomy. The findings of ths research sholud inform and raise awareness of all agents in the educational process.
Description
Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki; promotor rozprawy doktorskiej: dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL
Keywords
autonomiczne uczenie się, autonomia ucznia, społeczne uwarunkowania autonomicznego uczenia się języka obcego, dydaktyczne uwarunkowania uczenia się języka obcego, autonomous learning, learner autonomy, social determinants of autonomous learning of a foreign language, didactic determinants of autonomous learning of a foreign language
Citation
ISBN
Creative Commons License