Funkcje śpiewu religijnego w katechezie. Studium katechetyczne na podstawie wybranych podręczników do nauki religii rzymskokatolickiej w Polsce

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019-06-13
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Niniejsza dysertacja miała na celu rozwiązanie problemu naukowego, który odpowiadał na pytanie: jakie funkcje spełnia śpiew w dzisiejszej katechezie? Do badań dwóch pakietów edukacyjnych, które obejmowały pełny okres szkoły – od klasy I szkoły podstawowej do ostatnich klasy szkoły ponadgimnazjalnej wybrano cztery ważne funkcje: liturgiczną, dydaktyczną, estetyczną i pedagogiczną. Ich rola jest niezastąpiona w nauczaniu religii w szkole. Jak potwierdzają wyniki badań wybitnych katechetyków i pedagogów, pozwalają bowiem one oddziaływać zgodnie z założonymi celami i zadaniami nauczania religii na całego człowieka w każdej jego fazie rozwojowej. Badania wykazały, że nie tylko te funkcje śpiewu są obecne w założeniach katechetycznych całych pakietów, ale również prawie we wszystkich scenariuszach lekcji religii. Do takich wyników doprowadziły również poszukiwania szczegółowe zawarte w pytaniach pomocniczych: jakie są pedagogiczne możliwości wykorzystania głównych funkcji śpiewu w rozwoju uczniów? Jaka jest zawartość śpiewu i muzyki we współczesnych pakietach edukacyjnych do nauczania religii katolickiej? Czy śpiew jest dostosowany odpowiednio do celów i zadań katechezy? Jakie wnioski płyną z tych badań dla katechetyków i katechetów, a zwłaszcza dla autorów podręczników do religii?
This dissertation was aimed at solving the scientific problem, which answered the question: what functions does singing perform in today's catechesis? Two important functions were selected for the study of two educational packages, which included the full period of the school - from the 1st grade of the primary school to the last grade of the upper secondary school: liturgical, didactic, aesthetic and pedagogical. Their role is irreplaceable in teaching religion at school. As confirmed by the results of the examinations of outstanding catechists and educators, they allow to act in accordance with the assumed objectives and tasks of teaching religion to the whole person in each of its developmental stages. Research has shown that not only these singing functions are present in the catechetical assumptions of entire packages, but also in almost all scenarios of religion lessons. Such results were also caused by detailed searches included in auxiliary questions: what are the pedagogical possibilities of using the main functions of singing in the development of students? What is the content of singing and music in modern educational packages for teaching the Catholic religion? Is singing adapted to the goals and tasks of catechesis? What conclusions do these studies have for catechists and catechists, and especially for the authors of textbooks on religion?
Description
Wydział Teologii, Instytut Teologii Pastoralnej i Katechetyki; promotor rozprawy doktorskiej: ks. dr hab. Andrzej Kiciński, prof. KUL
Keywords
śpie, katecheza, funkcje, podręczniki, religia, singing, catechesis, functions, textbooks, religion
Citation
ISBN
Creative Commons License