Perspektywy rozwoju nauczania religii katolickiej w polskiej szkole

Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo UKSW
Abstract
Aktualna sytuacja zmusza do przemyślenia perspektyw rozwoju nauczania religii katolickiej w polskiej szkole i katechezy w szerszym znaczeniu. Artykuł stawia pytania: jak właściwie określić zadanie Kościoła we współczesnym świecie? W jaki sposób uporządkować różne działania eklezjalne? Jakie perspektywy przyjąć, aby być wiarygodnym i skutecznym? Wychodząc od ogólnej analizy katechetycznej, zostały opracowane perspektywy rozwoju posługi słowu Bożemu w kluczu czterech funkcji widzialnego Kościoła (znak diakonii, znak koinonii, znak martyrii, znak liturgii).
The current situation forces us to rethink the prospects for the development of the teaching of Catholic religion in Polish schools and catechesis in a broader sense. The article poses the questions: how to properly define the task of the Church in the modern world? How to order the various ecclesial activities? What perspectives to adopt in order to be credible and effective? Starting from a general catechetical analysis, perspectives on the development of the ministry of the word of God in the key of the four functions of the visible Church (sign of diakonia, sign of koinonia, sign of martyria, sign of liturgy).
Description
ORCID: 0000-0003-3076-6878
Keywords
nauczanie religii w szkole, katecheza, diakonia, koinonia, martyria, liturgia, religious education in school, catechesis
Citation
Dwadzieścia lat katechezy w szkole, red. J. Kotowski, S. Dziekoński, Warszawa-Łomża 2010, s. 83-98.
ISBN
978-83-7072-657-7