La pédagogie à l'Université Catholique de Lublin par rapport au progrès de la pédagogie en Pologne. Esquisse historique et théorique

Loading...
Thumbnail Image
Date
2012
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Przedmiotem artykułu jest rozwój historyczny i specyfika teoretyczna pedagogiki uprawianej w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Autor opisuje proces historycznego formowania sie˛ i rozwoju Instytutu Pedagogiki KUL na tle zmian społecznych, jaki dokonał sie˛ w okresie od odzyskania przez Polske˛ niepodległos´ci do chwili obecnej. Autor syntetycznie charakteryzuje: tradycje polskiej pedagogiki okresu rozbiorów, specyfike˛ pedagogiki okresu II RP oraz dorobek pedagogiki polskiej po II wojnie s´wiatowej. W sposób analityczny proces rozwoju pedagogiki w KUL ukazany został w perspektywie formowania sie˛ pedagogiki jako nauki, zarówno w aspekcie administracyjnym, jak i teoretycznym. W aspekcie administracyjnym opisano dorobek badawczy i dydaktyczny Instytutu Pedagogiki. W aspekcie teoretycznym zamieszczono zestawienie głównych orientacji (teoretycznych modeli) badawczych współczesnej pedagogiki w Polsce. Na tym tle podje˛ta została analiza głównych kategorii koncepcji pedagogiki personalistycznej – charakterystycznej dla os´rodka KUL.
Description
Keywords
pedagogika, Instytut Pedagogiki KUL
Citation
„Roczniki Pedagogiczne” 2012 T. 4(40) nr 2, s. 57-80.
ISBN