Edukacja psychoseksualna a poczucie punktualności zadań rozwojowych u osób z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową

Loading...
Thumbnail Image
Date
2022-10-13
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Celem projektu badawczego była weryfikacja roli zmiennych: wiedza o seksualności, poziom przystosowania oraz koncepcja własnej seksualności w pośredniczeniu związku otrzymanej edukacji psychoseksualnej z poczuciem punktualności zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości przez młode osoby z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową. Przebadano 160 osób w okresie wczesnej dorosłości: 83 z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową i 77 sprawnych rówieśników. Wykorzystano narzędzia pomiaru: PPZŻ-WD (Brzezińska, Kaczan, 2010), KOEPs (czapla, Otrębski, 2019); WOS (Czapla, Otrębski, 2019); ABAS-3 (Otrębski, Domagała-Zyśk, Czusz, 2019); MSSCQ-pl (w polskim tłumaczeniu i adaptacji, Czapla, Otrębski 2019) oraz ankietę danych socjodemograficznych. Wykazano zróżnicowanie w zakresie analizowanych zmiennych między grupami. Osoby z grupy klinicznej uzyskiwały niższe wyniki w zakresie analizowanych zmiennych w porównaniu z osobami sprawnymi. Poza wyjątkami wykazano, jak zakładano, więcej związków w grupie klinicznej niż grupie osób sprawnych. Ujawniono pośredniczenie umiejętności kierowania sobą oraz poziomu wiedzy o seksualności w zakresie wiedzy stereotypowej między obecnością treści biologicznych w ramach otrzymanej edukacji psychoseksualnej, oraz edukacją w modelu całościowym (typ C) a poczuciem punktualności zadań rozwojowych w obszarze zakładania rodziny i budowania bliskich związków. Podobnie negatywna samoocena seksualna i nadmierne zaabsorbowanie seksem pośredniczą między wybranymi kategoriami otrzymanej edukacji psychoseksualnej a wynikiem ogólnym poziomu wiedzy o seksualności oraz poziomem wiedzy stereotypowej. Wyniki pozwalają na sformułowanie wskazówek dotyczących edukacji psychoseksualnej młodych niepełnosprawnych wkraczających w dorosłe życie.
Achieving biopsychosocial maturity is one of the main task of youth adulthood (Brzezińska, 2001). The major aspect of one's life i sexuality implemented by sexual acitity, sexual and romantic relationships and start one family. Determinants of normal developmental activities include multimensional factors. Disability from birth may be one of the most important aspect hinder of becoming adult by adolescents. The thesis presents theoretical bases of exploring issues: sense of punctuality in developmental tasks, psychosexual education, knowledge of sexuality, degree of adjustment and sexuality self concept. In the research participate 83 young persons with congenital motor disability and 77 young adults without disability. The measures used in study: Kwestionariusz Poczucia Punktualności Zdarzeń Życiowych w okresie wczesnej dorosłości (Brzezińska, Kaczan, 2010), Kwestionariusz Otrzymanej Edukacji Psychoseksualnej (Czapla, Otrębski, 2019); Kwestionariusz Wiedzy o Seksualności (Czapla, Otrębski, 2019); System Oceny Zachowań Adaptacyjnych – ABAS-3 (Otrębski, Domagała-Zyśk, Czusz, 2019); Kwesionariusz Koncepcji Własnej Seksualności (MSSCQ-pl, modified by, Czapla, Otrębski, 2019). The results showed that young adults with disability have lower level of examinating variables. Moreover, level of stereotypical knowledge about sexuality; self-management mediate between biological information about sexuality and comprehensive sex education in young people with disability. Similarly, preoccupatin with sexual activity and negative sexual self-esteem mediate between aspects of sexual self-concept and level of sexual knowledge. The obtains results confirm that psychoeducation about sexuality for disabled young people is needed.
Description
Wydział Nauk Społecznych, Instytut Psychologii; promotor rozprawy doktorskiej: dr hab. Wojciech Otrębski, prof. KUL
Keywords
niepełnosprawność ruchowa, zadania rozwojowe, seksualność, edukacja psychoseksualna, wczesna dorosłość, motor disability, developmental tasks, sexuality, sex education, young adults
Citation
ISBN