Rozprawy doktorskie 2018- / dostęp otwarty
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 158
- ItemPrzekonania narzeczonych dotyczące małżeństwa sakramentalnego. Studium z duszpasterstwa rodzin(2021-09-28) Buczek, BarbaraNiniejsza dysertacja podejmuje problematykę przekonań narzeczonych dotyczących małżeństwa sakramentalnego. Praca bazuje na źródłach zastanych oraz badaniach empirycznych wśród narzeczonych przygotowujących się bezpośrednio do zawarcia sakramentu małżeństwa. Ukazuje najpierw zasadnicze rysy nauczania Kościoła dotyczące małżeństwa sakramentalnego. Następnie, po wprowadzeniu metodologicznym, w kolejnych rozdziałach prezentuje wyniki badań nad przekonaniami narzeczonych. Przekonania te dzieli na osiem obszarów: świętości, łaski, jedności, nierozerwalności, wierności, uczciwości, otwartości na płodność oraz życia wiarą w rodzinie. Ostatni rozdział rozprawy zwieńcza wyniki badań, przedstawiając wnioski i postulaty pastoralne dla duszpasterstwa narzeczonych, małżonków i rodzin. Wyniki badań wskazują na potrzebę kształtowania u młodzieży, narzeczonych i małżonków pogłębionego rozumienia sakramentalności małżeństwa, łaski tego sakramentu, a szczególnie świętości małżeńskiej. Przed duszpasterstwem rodzin stoją niełatwe zadania. Poprzez ewangelizację, katechizację oraz formację duchową narzeczonych i małżonków powinno ono umacniać ich wiarę, objaśniać pozytywnie nauczanie Kościoła, wspierać w trudnościach i towarzyszyć w drodze do świętości. This dissertation addresses the issue of the beliefs of engaged couples regarding sacramental marriage. The work is based on primary sources and empirical research among engaged couples preparing directly for the sacrament of marriage. First, it reveals the fundamental features of the Church's teaching on sacramental marriage. Then, after the methodological introduction, in the following chapters it presents the results of research on the beliefs of engaged couples. These beliefs are divided into eight areas: holiness, grace, unity, indissolubility, fidelity, honesty, openness to fertility, and living faith in the family. The final chapter of the disserting culminates in the results of the study, presenting pastoral conclusions and demands for the pastoral care of engaged couples, spouses and families. The research results indicate the need to develop in young people, engaged couples and spouses an in-depth understanding of the sacramentality of marriage, the grace of this sacrament, and especially the sanctity of marriage. These are difficult tasks for the pastoral care of families. Through evangelization, catechesis and spiritual formation of engaged couples and spouses, it should strengthen their faith, explain positively the Church's teaching, support them in difficulties, and accompany them on their journey to holiness.
- Item„Wszystko albo nic dla Boga” jako zasada życia i apostolstwa ks. Franciszka Antoniego Cegiełki SAC (1908-2003)(2022-06-21) Makarewicz, TomaszKs. F. A. Cegiełka, pallotyn, doktor teologii, duszpasterz emigracji z Polski na terenie Francji i Stanów Zjednoczonych, żyjący w latach 1908-2003, jest postacią wybitną i zasługującą na przypomnienie. Urodzony w Grabowie nad Prosną w Wielkopolsce wychowywany był w duchu patriotycznym. Na wybranej drodze życia, jako ksiądz i pallotyn, kierował się zasadą "Wszystko, albo nic dla Boga". Hasło to przypisane mu przez innych księży współpracujących z nim we Francji znajdowało trwałe zastosowanie w jego codzienności, a swoją głębię duchowości zaznaczył w czasie pobytu w niewoli podczas II wojny światowej, kiedy podtrzymywał innych na duchu. Opowiadał się przeciw totalitarnym systemom - nacjonalizmowi nazistowskiemu czy komunizmowi radzieckiemu, za co zapłacił oddzieleniem od ojczystego kraju. Tam, gdzie pracował duszpastersko poprzez sprawowanie sakramentów, głoszenie rekolekcji, publikacje tekstów i dydaktykę, zaznaczał się radykalizmem opowiedzenia się za Bogiem. Jego świadectwo jest streszczeniem ewangelicznego przekazu i wyznacza życiowy cel chrześcijanina. Realizował się jako ojciec duchowny i rekolekcjonista, przez co wywierał znaczny wpływ na duchowy odbiór wartości w ówczesnym Kościele. Zapisał się jako propagator orędzia o Miłosierdziu Bożym, którego wartość odkrył w czasie pobytu w obozie w Dachau. Wszystkie wybory i doświadczenia podporządkował swojej dewizie, którą wiernie realizował. Fr. F. A. Cegiełka, Pallottine, Doctor of Theology, chaplain of emigration from Poland in Franceand the USA, lived from 1908 to 2003, is a distinguished figure who deserves to be remembered. Born in Grabów nad Prosną in west-central Poland, he was brought up in a patriotic spirit. On the chosen path of life, as a priest and Pallottine, he was guided by the principle “allor nothing for God”. This slogan, assigned by other priests collaborating with him in France, found a permanent use in his everyday life. Fr. Cegiełka marked his depth of spirituality by supporting people during his time in captivity during World War II. He had opposed the totalitarian systems of Nazi nationalism or Soviet communism, for which he was separated from his homeland. In places where he performed his pastoral ministry through administering the sacraments, retreats, publishing, and didactics, he was marked by the radicalism of opting for God. His testimony is a summary of the evangelical message and defines the life goal of a Christian. Fr. Cegiełka was a spiritual father and retreat preacher, which greatly influenced the spiritual perception of values in the Church at that time. He was also a propagator of the Divine Mercy Message, the value of which he discovered being in the Dachau camp. He subordinated all his choices and experiences to his motto, which he continuously followed.
- ItemMoc świadectwa życia Ewangelią w dziele uświęcenia człowieka na podstawie Pieśni i Listów Paulina z Noli(2021-06-24) Majer, KamilWarto zwrócić uwagę na najbardziej znanego przedstawiciela koniunkturalistów, który naprawdę odnalazł drogę do Chrystusa. Jest nim Paulin z Noli, jeden z tych autorów starożytnego Kościoła, który nie miał szczęścia u historyków, chociaż w czasach swej działalności należał do wąskiego grona najbardziej znanych i cenionych ludzi, jako pisarz, asceta i biskup. Powodów zapomnienia św. Paulina było wiele. Jednym z nich stała się prawdopodobnie trudna forma literacka jego dzieł. Większość z jego pism to Carmina, krótkie pieśni okolicznościowe, które w kilkudziesięciu wierszach przekazują skomplikowane prawdy dogmatyczne. Cała finezja paulińskiej twórczości stała się przeszkodą niemalże nie do pokonania. Autentyczność nawrócenia Paulina, jego żywe świadectwo wiary oraz miłość do bliźniego sprawiły, że wielu nawróciło się i po powrocie z Cimitile zmieniło swoje życie. Można też mówić o początkach życia konsekrowanego w świecie, ponieważ wiele rodów zmieniło swe rezydencje w rodzaj klasztoru i wprowadziło zasady życia wspólnotowego na wzór tego, co przeżywali w Cimitile. Paulin często miał wątpliwości co do szczerości nawróceń. Zawsze kierował się miłosierdziem i traktował wszystkich z szacunkiem. Dzięki świadectwu życia Ewangelią wielu ludzi skłoniło się dzięki Paulinowi do szukania drogi autentycznego nawrócenia. Jego dzieła wciąż pozostają bogatą kopalnią, niezbadanej do końca nauki. It is worth paying attention to the most famous representative of opportunists who really found his way to Christ. This is Paulinus of Nola, one of those authors of the ancient Church who had no lock with historians, although in his time he was one of the few most famous and valued people as a writer, ascetic and bishop. There were numerous reasons for forgetting St. Paulinus. One of them was probably the difficult literary form of his works. Most of his writings are Carmma, short occasional songs that convey complicated dogmatic truths in several dozen rows. All the finesse of Pauline creativity has become in almost insurmountable obstacle. The authenticity of Pauline's conversion, his living testimony of faith and his love for his neighbour made many people converted and changed their lives after returning from Cimitile. One can also speak of the beginnings of consecrated life in the word, as many families turned their residences into a kind of monastery and introduced principles of community life similar to what they experienced in Cimitile. Paulinus often had doubts about the sincerity of conversions. He was always guided by mercy and rteatet everyone with respect. Thanks to the testimony of living the Gospel, thanks to Paulinus, many people turned to seek the way of authentic conversion. His works still remain a rich, unexplored mine of science.
- ItemPrakseologia charyzmatyczna Kościoła(2021-05-06) Szurma, EmilDysertacja podejmuje dwa problemy: charyzmatyczno-sakramentalną wizję Kościoła i dechrystianizację przestrzeni publicznej. Opisuje też kwestie neopogaństwa, protestantyzacji i pentekostalizacji. Za źródła posłużyły dokumenty Vaticanum II oraz dokumenty papieskie. Część I wprowadza w terminologię i opisuje zjawiska religijne. Ukazuje działanie Ducha Świętego oraz charakteryzuje Kościół pierwotny jako wspólnotę ugruntowaną przez sakramenty, obdarzoną duchowymi darami i charyzmatami. II część opisuje charyzmaty, dary hierarchiczne oraz tworzy obraz wspólnoty chrześcijańskiej. Obraz urzędu w Kościele poprzedza opis małżeństwa - charyzmatu życia na drodze ku świętości. Wnioski dotyczą uniwersalizmu namaszczenia Duchem Świętym oraz duchowej wizji Kościoła. III część ukazuje Kościół misyjny. Wizja Nowej Pentekosty i przebudzenie charyzmatyczne poprzedza prezentację wspólnot neokatechumenalnych, Ruchu Światło-Życie, Katolickiej Odnowy w Duchu Świętym oraz Szkół Nowej Ewangelizacji. Odpowiedzią na neopogaństwo, protestantyzację i pentekostalizację jest zaangażowanie misyjne. W IV części została ukazana futurologia Kościoła. W ożywieniu charyzmatycznym widać przyszłość Kościoła, która wymaga zastosowania nowych technologii w katechizacji i formacji duchowej. Zależna jest ona od zaangażowania ludzi, wykorzystania środków oraz zachowania Tradycji i sakramentalności. The dissertation deals with two problems: the charismatic and sacramental vision of the Church and the de-Christianisation of public space. It also describes the issue of Neopaganism, Protestantisation and Pentecostalisation. The sources were documents of Vaticanum II and papal documents. I part introduces you to terminology and describes religious phenomena. It reveals the action of the Holy Spirit and characterises the Church of the first centuries as a community established by the sacraments and bestowed with supernatural gifts and charisms. II part describes the charisms, hierarchical gifts and creates the image of the Christian community. The image of office of the i Church precedes the description of marriage - the charism of life on the way to sanctity. The conclusions concern the universalism of the anointing with the Holy Spirit and the spiritual vision of the Church. III part outlined the missionary Church. The vision of the New Pentecost and charismatic awakening precedes the presentation of the Neocatechumenal communities, the Light-Life Movement, the Catholic Renewal in the Holy Spirit and the Schools of the New Evangelism. The response to Neopaganism, Protestantisation and Pentecostalisation is missionary commitment. In IV part, the futurology of the Church is shown. The future of the Church is visible in the charismatic revival, which requires the use of new technologies in catechesis and spiritual formation. It depends on the people's involvement, the use of resources and the preservation of Tradition and sacramentality.
- ItemIn flagello eius Dominus merita studuit augere. Tajemnica cierpienia w "Moralia in Iob" św. Grzegorza Wielkiego(2021-09-24) Białas, ŁukaszPrzedmiotem badań podjętych w pracy doktorskiej, stało się zagadnienie sensu cierpienia obecne w dziele "Moralia in Iob" Grzegorza Wielkiego, które jest komentarzem tego Papieża do Księgi Hioba. Analiza omawianego dzieła pozwala zauważyć, iż Autor posługuje się alegoryczną interpretacją tekstu Pisma świętego, zaś trudne doświadczenia biblijnego Hioba interpretuje na trzy sposoby: jako typ cierpień każdego człowieka, męki Chrystusa i prześladowań Kościoła. Badania podjęte nad tekstem dzieła "Moralia in Iob" ukazują, iż dla Papieża najważniejszy pozostaje wymiar duchowy cierpienia, zaś sprawą drugorzędną pozostaje kwestia cierpień fizycznych, takich jak choroba czy ból. Papież o doświadczeniach tych wspomina raczej marginalnie, a jeśli już to czyni, to jedynie po to, by ukazać odbiorcom swego dzieła ich sens duchowy. W dziele Grzegorza dominuje przeświadczenie, że Bóg, będąc Panem całego świata oraz tym, który kieruje jego losami, nie czyni nic, co nie miałoby dla człowieka wymiaru zbawczego. Przekonuje on swych odbiorców, że nikt nie cierpi bez wiedzy i woli Boga, a skoro czyni On wszystko z miłości do swego stworzenia, to również i bolesne doświadczenia należy zawsze odczytywać w duchu zaufania planom Stwórcy. Grzegorz dość swobodnie interpretuje wersety z Księgi Hioba, by dać wykład kwestii związanych z moralnością, soteriologią i eschatologią. Praca składa się z pięciu rozdziałów, które poruszają kwestie genezy Grzegorzowej nauki o cierpieniu, ukazują Hioba jako typ cierpiącego człowieka, sens ludzkiego cierpienia, interpretację alegoryczną cierpiącego Hioba oraz eschatologiczne cierpienia człowieka i szatana. The subject of the research undertaken in the doctoral dissertation was the issue of the meaning of suffering present in the work Moralia in lob by Gregory the Great, which is the Pope's commentary on the Book of Job. The analysis of the work shows that the Author uses an allegorical interpretation of the text of Sacred Scripture, and interprets the difficult biblical experiences of Job in three ways: as a type of suffering of every human being, the passion of Christ and the persecution of the Church. The analyses of the text of Moralia in lob show that for the Pope the most important aspect is the spiritual dimension of suffering, while the issue of physical suffering, such as illness or pain, remains of secondary importance. The Pope mentions these experiences rather marginally, and if he does, it is only to show the recipients of his work their spiritual meaning. In Gregory's work, the conviction prevails that God, being the Lord of the whole world and the One who directs its fate, does nothing that would not have a salvific meaning for man. He convinces his audience that no one suffers without the knowledge and will of God, and since He docs everything out of love for His creation, also painful experiences should always be seen as the opportunity for trusting in the Creator's plans. Gregory interprets the Book of Job quite freely in order to lecture on issues related to morality, soteriology and eschatology. The presented work consists of five chapters dealing with the origins of Gregory's teaching on suffering, showing Job as a type of suffering man, the meaning of human suffering, an allegorical interpretation of suffering Job and the eschatological suffering of man and Satan.