Verbum Vitae, 2020, T. 38, Nr 1: Po co są „godziny”, „dni” i „czasy”?

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 22
  • Item
    Czas w kapłańskim opowiadaniu o stworzeniu: dzień czwarty (Rdz 1,14-19)
    (Wydawnictwo KUL, 2020) Napora, Krzysztof
    Organizacja kosmosu w wymiarze czasowym (temporalnym) wydaje się stanowić istotny, choć niekiedy ignorowany, element kapłańskiego opowiadania o stworzeniu (Rdz 1,1-2,4a). Jej logika opiera się na osi wyznaczonej przez pierwszy, czwarty, i siódmy dzień stworzenia: powstanie światła, stworzenie ciał niebieskich, wreszcie konsekrację szabatu. W artykule tym autor podejmuje krytyczną refleksję nad centralnym elementem osi, na której wspiera się temporalna organizacja kosmosu: opisem czwartego dnia stworzenia (Rdz 1,14-19). Analizując strukturalny i semantyczny wymiar opisu stworzenia ciał niebieskich autor uwypukla ich wyjątkowe miejsce i niepowtarzalną rolę w kapłańskim opowiadaniu o stworzeniu świata.
  • Item
    Po co są „godziny”, „dni” i „czasy”?
    (Wydawnictwo KUL, 2020) Witczyk, Henryk
    Słowo wstępne ks. prof. dr. hab. Henryka Witczyka, założyciela "Verbum Vitae".
  • Item
    Użycie słowa „czas” w Księdze Syracydesa
    (Wydawnictwo KUL, 2020) Demitrów, Andrzej Jan
    Artykuł ma na celu przedstawienie użycia słowa „czas” w Księdze Syracydesa. W tym celu autor syntetycznie ukazał najpierw pole semantyczne terminu „czas” w języku hebrajskim i greckim. Następnie, w oparciu o wskazane rozróżnienia, zostały przedstawione fragmenty, w których pojawia się omawiany termin, z uwzględnieniem kontekstu całej księgi, jak i pozostałych ksiąg biblijnych. Dla mędrca z Jerozolimy czas nie jest jedynie pojęciem wyznaczającym chronologię, ale rzeczywistością, którą codziennie człowiek odkrywa jako sposobność do czynienia dobra i przestrzeń działania Boga, jako Stwórcy i Pana całego stworzonego świata. Różnorodność sytuacji życiowych, które przedstawia Ben Syrach w swej księdze, czynią go prawdziwym nauczycielem i świadkiem owocnie przeżytego czasu życia.
  • Item
    „Idealny” kalendarz w Księdze Jubileuszy
    (Wydawnictwo KUL, 2020) Tronina, Antoni
    W połowie II w. przed Chr. judaizm palestyński doznał głębokiego wstrząsu, spowodowanego m.in. wprowadzeniem do kultu świątynnego kalendarza pogańskiego. Reakcją na tę rewolucję było powstanie machabejskie, a w konsekwencji secesja na pustynię części kapłanów i wiernych pod wodzą Mistrza Sprawiedliwości. Przyjęli oni własny kalendarz liturgiczny, poświadczony nieco wcześniej przez autora Księgi Jubileuszy. Podstawą obliczeń dat świątecznych nie są tam cykle księżyca, lecz rok słoneczny, liczący 364 dni. Liczba ta, podzielna przez 7, umożliwiła świętowanie szabatu i świąt Izraela w stałym porządku, bez zakłóceń związanych z nierównością miesięcy księżycowych.
  • Item
    The Tradition of the 364-Day Calendar versus the Calendar Polemic in Second Temple Judaism
    (Wydawnictwo KUL, 2020) Klukowski, Michał Jarosław
    The article presents the major hypotheses concerning the emergence of the 364-day calendar within Judaism and the related calendrical controversy, which presumably caused the separation of a certain group of Jews, known to us as the Qumran Community, from the temple cult in Jerusalem. It is not known whether the 364-day calendar tradition is older than that of the Astronomical Book, or whether the adoption of this tradition was accompanied by conflicts. The Qumran texts do not provide unequivocal evidence for any calendrical polemics. The only witness to these polemics is The Book of Jubilees, copies of which were found in the Qumran library. However, the Qumran Community itself did not share the radical line of The Book of Jubilees, which condemns reliance on the moon in time-keeping. The 364-day calendar is presumed to have been a distinctive feature of the Qumran Community, which however did not arouse any controversies within Second Temple Judaism.