Artykuły naukowe (WNS)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 645
  • Item
    Czy można się nazwać nauczycielem drugiego człowieka? Myśl pedeutologiczna św. Augustyna odczytana współcześnie
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024-07-15) Marek Jeziorański
    Artykuł wychodzi od pytania, które Augustyn postawił swemu synowi: czy można się nazwać nauczycielem drugiego człowieka? To prowokacyjne pytanie prowadzi rozmówców do wniosku, że istnieje zarówno nauczyciel zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Ten pierwszy jedynie inspiruje i pobudza proces uczenia (się). Ten drugi jest tym, który ostatecznie uznaje za prawdę, dobro i piękno przyjmowane przez ucznia treści. Myśl Augustyna wykracza poza czysto pedeutologiczne zagadnienia i obejmuje obszar antropologii pedagogicznej. Stąd też jest ona aktualna również obecnie. Druga część artykułu przedstawia współczesne, wybrane przykłady ponownego odczytania i adaptacji myśli św. Augustyna w kontekście aktualnych uwarunkowań historyczno-społecznych. The article starts from a question that Augustine posed to his son: can one call oneself another’s teacher? This provocative question leads the interviewees to conclude that there is both an external andan internal teacher. The former merely inspires and stimulates the learning. The latter is the one who ultimately recognises as truth, goodness and beauty the content received by the student. Augustine’s thought goes beyond purely pedeutological issues and embraces the field of pedagogical anthropology. Hence, it is still relevant today. The second part of the article presents contemporary selected examplesof the rereading and adaptation of St Augustine’s thought in the context of current historical and social conditions
  • Item
    Ways of Justifying the Presence of Ethical Standards in Pedagogy
    (University of Craiova, 2024-07-19) Jeziorański, Marek
    The article addresses issues related to how ethical standards in pedagogy can be justified. This is an issue that lies in the area of theoretical research. The main problem of the article is as follows: How can the presence of ethical standards in pedagogy be justified? The answer to this question is based on two models of the relationship between pedagogy and ethics. In this context, one can speak of pedagogy that subjects educational activity to ethical evaluation (model 1) and one that excludes this evaluation, or at least excludes its extra-disciplinary conditions (model 2). The adoption of the former results in an approach where pedagogy merely ‘translates’ general ethical standards into its own environmental and development contexts. The adoption of the latter, however, will lead to the presence in pedagogy of a conventional way of introducing ethical standards, often expressed in the form of a code. Then the standards will also be produced in the area of pedagogy itself. Artykuł podejmuje kwestie związane ze sposobem usprawiedliwienia norm etycznych w pedagogice. Jest to zagadnienie, które lokuje się w obszarze poszukiwań teoretycznych. Problem główny artykułu brzmi następująco: W jaki sposób można usprawiedliwić obecność norm etycznych w pedagogice? Odpowiedź na to pytanie zbudowana jest w oparciu o dwa modele związku pedagogiki z etyką. W tym kontekście można mówić o pedagogice, która poddaje działalność wychowawczą etycznej ocenie (model 1) i takiej, która tę ocenę wyklucza, a przynajmniej wyklucza jej zewnątrzdyscyplinarne uwarunkowania (model 2). Przyjęcie pierwszego modelu skutkuje takim podejściem, w którym pedagogika jedynie "tłumaczy" ogólne normy etyczne do własnych kontekstów środowiskowo-rozwojowych. Przyjęcie natomiast drugiego modelu będzie prowadziło do obecności w pedagogice konwencjonalnego drogi wprowadzania norm etycznych wyrażającego się często w formie kodeksowej. Wtedy też normy będą wytwarzane w obszarze samej pedagogiki.
  • Item
    Nasilenie wymiarów konstytuujących postawę wobec edukacji a percepcja źródeł własnej skuteczności u osób odbywających karę pozbawienia wolności
    (Wydawnictwo KUL, 2024) Maziarczyk, Piotr; Mikołajczak, Mateusz; Kalinowski, Mirosław; Niewiadomska, Iwona; Jurek, Krzysztof
    W ramach niniejszej pracy podjęto problematykę wyzwań i perspektyw edukacji w kontekście systemu więziennego, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb więźniów oraz dostępnych zasobów i możliwości. Celem badania było określenie relacji między nasileniem różnych aspektów postawy wobec edukacji u więźniów a percepcją własnej skuteczności. Badanie przeprowadzono na 115 osobach odbywających karę pozbawienia wolności w jednostkach penitencjarnych Okręgu Lubelskiego Służby Więziennej. Analizy empiryczne wykazały istotne korelacje między emocjonalnym aspektem postawy wobec edukacji a percepcją własnych sukcesów i porażek, poziomem odczuwanego stresu oraz perswazjami ze strony innych osób. Intensywność poznawczego wymiaru postawy wobec edukacji istotnie koreluje z poziomem percepcji perswazji ze strony innych osób, z kolei intensywność wymiaru behawioralnego koreluje z poziomem doświadczanego stresu. Więźniowie mogą równocześnie wykazywać sprzeczne przekonania na temat edukacji, które mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne, jednocześnie doświadczając dużego poziomu stresu, co wskazuje na straty zasobów, oraz odnosząc sukcesy, co odbija się na zyskach kapitałowych. Education in prisons is a significant aspect of prisoner rehabilitation and resocialization, yet it is often marginalized in public discourse and penitentiary policy. This study examines the challenges and prospects of education within the prison system, focusing on the needs of prisoners and the resources and opportunities available to them. The research aims to investigate the relationship between the intensity of various aspects of attitudes towards education among prisoners and their perception of self-efficacy. The study was conducted on 115 individuals serving sentences in penitentiary units within the Lublin District of the Polish Prison Service. Empirical analyses revealed significant correlations between the emotional attitudes towards education and the perception of personal successes and failures, the level of experienced stress, and persuasion from others. Meanwhile, the intensity of the cognitive attitudes towards education significantly correlated with the perception of persuasion from others, while the intensity of the behavioural aspects correlated with the level of experienced stress. Prisoners may simultaneously exhibit conflicting beliefs about education, which can be both positive and negative while experiencing high levels of stress, which indicates a loss of resources, and being successful, which reflects on capital gains.
  • Item
    Nieformalne sieci wsparcia rodziny w warunkach kryzysowych na przykładzie pandemii COVID-19
    (Wydawnictwo KUL, 2024) Gagacka, Maria; Zaborowska, Agnieszka
    Celem artykułu jest ukazanie sieci nieformalnego wsparcia rodzin w okresie pandemii i ich trwałości w okresie post pandemicznym. Empiryczną podstawą artykułu są badania własne autorek, przeprowadzone na przełomie 2022 i 2023 roku na próbie 548 respondentów. W badaniach zdiagnozowano czynniki determinujące udział w sieciach wsparcia w warunkach kryzysowych oraz trwałość nowych form współpracy sieciowej. W opracowaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Zebrane dane opracowano statystycznie z wykorzystaniem programu Statistica 8.0. Przeprowadzono miary tendencji centralnej i wyznaczono różnice między średnimi arytmetycznymi badanych cech oraz analizę czynnikową. Na jej podstawie skonstruowano model pomiarowy czynników determinujących uczestnictwo w sieci wsparcia i jej trwałość. The article aims to show the informal family support networks during the pandemic and their durability in the post-pandemic period. The empirical basis of the article is the authors’ research, conducted in late November and early December 2022, on a sample of 548 respondents. The research diagnosed the factors determining participation in support networks in crisis settings and the durability of new forms of network cooperation. The study used the diagnostic survey method. The collected data were analysed using Statistica 8.0. Central tendency measures were carried out, and differences between the arithmetic means of the examined features and factor analysis were determined. On its basis, a measurement model of factors determining participation in the support network and its durability was constructed.
  • Item
    Attitudes Towards Marriage, Sexual Morality, and Parenthood of Individuals Associated with Shalom Centre in Mitunguu, Kenya
    (Wydawnictwo KUL, 2024) Goleń, Jacek; Kobak, Jan; Szyszka, Małgorzata; Kabala, Florence
    Attitudes to marriage, sexual morality, and parenthood are currently undergoing substantial cultural transformation, noticeable also in mission countries. For this reason, the Catholic Church has in recent years treated pastoral care of married couples and families as an urgent concern. The article presents results of empirical research conducted among a selected group of Catholics in Kenya as well as conclusions and postulates for Catholic formation and pastoral care of families. It indicates a need for education that would help individuals overcome unethical conjugal and familial attitudes. It also emphasizes the value of positive attitudes to parenthood present in African culture and accentuates clear progress in rejecting a conviction that marriage without children is pointless. The text points out urgent need for formative and pastoral work to eradicate corporal punishment of children and indicates challenges related to the education of women.