Znaki czasu dla katechezy w Polsce
Loading...
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo KUL
Abstract
Rozeznawanie znaków czasu i wypracowywanie
na nie odpowiedzi jest podstawowym warunkiem
skutecznej działalności katechetycznej
Kościoła adresowanej szczególnie do ludzi
młodych. Z tego względu podjęcie refleksji
naukowej nad tym zagadnieniem wydaje się nie
tylko zasadne, ale wręcz konieczne. Na początku
niniejszego artykułu przeprowadza się analizę
znaczenia terminu „znaki czasu”. Następnie
wskazuje i scharakteryzuje te znaki czasu, które
wydają się współcześnie najbardziej istotne dla
szeroko pojętej katechezy. Zwieńczeniem refleksji
jest z kolei próba wypracowania odpowiedzi
na przedstawione problemy.
Recognizing the signs of the times and responding to them is the basic challenge for maintaining the effectiveness of the Church’s catechetical activity, especially that addressed to young people. Therefore, making a scientific reflection on this issue seems not only justified, but even compulsory. At the beginning of this article, the meaning and implications of the phrase “signs of the times” is analyzed. Then these signs of the times, at least those which seem most important today with regard to the broadly understood catechesis, are identified and characterized. The conclusion of the reflection represents some attempt to formulate and develop effective answers to the presented problems.
Recognizing the signs of the times and responding to them is the basic challenge for maintaining the effectiveness of the Church’s catechetical activity, especially that addressed to young people. Therefore, making a scientific reflection on this issue seems not only justified, but even compulsory. At the beginning of this article, the meaning and implications of the phrase “signs of the times” is analyzed. Then these signs of the times, at least those which seem most important today with regard to the broadly understood catechesis, are identified and characterized. The conclusion of the reflection represents some attempt to formulate and develop effective answers to the presented problems.
Description
Keywords
znaki czasu, katecheza, edukacja religijna, przemiany kulturowe, signs of time, catechesis, religious education, culture changes
Citation
"Verbum Vitae" 35 (2019), s. 459-476